Ha engem kérdezel akkor forgalomba helyezhető -- teljesen legálisan .
Ha az NKH-nál és/vagy okmányirodában ( vagy hogy a rákba hívják most ) kérdezed akkor nem lepne meg ha azt mondanák : el kell bontani vagy menj vissza külföldre és vadászd össze az eredeti papírjait .
Kérdés mik azok a korabeli okmányok . Ugyanis az akkoriban behozott járgányoknak jobbára csak a kis füzetecskéje ( az ún. Typenschein) van meg , ami eleinte elegendő volt , de mostanában ragaszkodnak az újabbfajta forgalmi-törzskönyv verzió mindkét darabjához .
Ez a régi verzió :
Ez pedig az új -- gyakran a kétféle ( régi-új ) együtt fordul elő , ilyenkor a rendszámozás lezárultakor a füzetecskét vissza is adják :
És akkor nézzük mit mond a TÖRVÉNY ! Lényegében kizárólag a 326/2011-es kormányrendelettel kell foglalkozzunk , a mopedautókra két kivételt tesznek a normál járművekhez képest , az egyikről talán itt-ott hallottak , a másikról aligha . És persze az a két kivételező jogszabály az , ami lehetővé teszi egy ilyen masina berendszámozását .
Pro uno
Az egyik verzió szerint minden olyan kis gyöszt be kell rendszámozni eredeti okmányok nélkül is , ami a rendszámozást előíró jogszabály előtt került az országba , vagyis 2009 áprilisa előtt . Az itteni gyakorlatban az adásvételi ehhez elegendő , hogy más megyékben mit kérnek -- vagy mit szólnak az ilyen sajtpapíros masinákhoz -- azt nem tudom . Ezt a jogi kiskaput hellyel-közzel tudják a vizsgahelyeken és a hivatalokban . Emiatt ez a módszer viszonylag egyszerű , de az a hátránya , hogy a berendszámozót nem tulajdonosként , hanem csak üzembentartóként nevezik meg , tulajdonost nem jelölnek . Rosszabb esetben beírják a forgalmiba a " a jármű tulajdonjoga hitelt érdemlően nem igazolt " megjegyzést , és bár az ilyen jármű forgalomképes ( át lehet adni bárkinek az üzembentartói jogot -- bejegyzik ) és az átírása is olcsóbb , mert nem kell eredetiségvizsgára vinni , de gyanúm szerint ez a státusz egy ilyen megjegyzéssel nem értéknövelő tényező . Persze aki nem akarja eladni annak mindegy .
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról
IV. FEJEZET
A JÁRMŰVEKKEL KAPCSOLATOS ELŐÍRÁSOK
10. A járművek forgalomba helyezése és ideiglenes forgalomban tartása
46. § (8) A négykerekű segédmotoros kerékpárok forgalomba helyezésére irányuló kérelem elbírálása során a jármű tulajdonjogának hitelt érdemlő igazolása hiányában a származás-ellenőrzés és eredetiségvizsgálat elvégzése nélkül a forgalmi engedély és a rendszámtábla kiadható az üzemben tartó járműnyilvántartásba történő egyidejű bejegyzésével, ha a jármű magyarországi gyártására vagy behozatalára 2009. április 1-jét megelőzően került sor, és a járműnek a forgalomba helyezést kezdeményező ügyfél birtokába kerülése igazolt.
Pro secundo
Aztán van itt más is . Ugyanez a jogszabály egyértelműen kimondja , hogy a mopedautót hiányos okmányokkal is forgalomba kell helyezni . Ez már nagyon bonyolult jogi szöveg , akit részletesebben érdekel annak elküldöm privátban . Kivonatként legyen itt ennyi :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról
10. A járművek forgalomba helyezése és ideiglenes forgalomban tartása
42. § (1) A közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletben meghatározott járművel – kivéve a trolibuszt, a villamost, a kerékpárt, a két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárt, az állati erővel vont járművet, a kézikocsit – közúti forgalomban akkor lehet részt venni, ha forgalomba helyezték, vagy ideiglenes forgalomban tartását engedélyezték
(3) A (2) bekezdésben foglaltak igazolása mellett, a járművek forgalomba helyezésének további feltételei:
a) a harmadik országból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű származás-ellenőrzése, illetve a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, előzetes eredetiségvizsgálatát elvégezték, valamint a járműhöz kiadott állandó vagy ideiglenes forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát és annak hiteles fordítását az ügyfél a kérelméhez csatolta;
b) más EGT-államból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű belföldi forgalomba helyezését megelőzően a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, valamint az ügyfél a kérelméhez csatolta a származási tagállam hatósága által kiadott
ba) nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát, vagy
bb) harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét, feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került;
43. § (1) A külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű – a 42. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt feltételnek megfelelő jármű és a négykerekű segédmotoros kerékpár kivételével – forgalomba helyezésének kezdeményezése előtt származás-ellenőrzését el kell végezni. A származás-ellenőrzés kezdeményezése a közlekedési igazgatási hatóságnál származás-ellenőrzési nyilvántartásba vétellel valósul meg.
Na erről aligha tudnak , illetve akarnak tudni . És emiatt ember nem tudja , hogy pontosan milyen eljárást von maga után .
Pro tertio
Vannak vállalkozó szellemű egyének , akik vállalják Ausztriából pótolni a szükséges okmányokat pártízezer Ft-ért.
Ha 2009 áprilisa előtti amnesztiával lesz berendszámozv akkor mindegy , hogy hány tulajdonosa volt . Ha viszont okmányos járműként ugrik neki a bürokráciának , akkor talán szerencsésebb lerövidíteni a tulajdonosi láncot .
Hirtelen ennyi .