Scania sofőrverseny minden évben van, ennek része a takarékos vezetés, meg sokminden más is. Tavaly volt magyar döntős is, szal hajrá. http://www.scania.hu/About_Scania/Pressreleases/yedt2007.asp
A Rolling Tons-ban ha jól tudom a februári számban van benne, a C&T-ben meg a januáriban volt benne. Az autó annak jár aki az Európai összesítésben végez az élen (legalábbis tavaly így volt) Ahhoz pedig igen komoly tudás, de legalább akkor szerencse is kell.
A kupplunggombal kapcsolatban. Utoljára úgy 4 éve vezettem TG-A-t nem tudom azóta mi változott, de akkor nem létezett automatikus gázfröccs viszsakapcsoláskor a manuális váltóknál csak az automata rendszerűnél /ZF AS-Tronic allias MAN-Tipmatic váltónál). Az automata rendszerűnél az volt az ok a gázfröccsre, hogy az egy nem szinkronizált váltó, azaz szükség is van a fel illetve visszakapcsolásnál a gázfröccsre. A manuálisban meg úgye vannak szinkrongyűrűk tehet gázfröccsre szükség ugyan nincs, bár a szerkezet kimélése végett lehet használni és szoftveresen megoldható a gázfröcs. Hívatalosan és a kezelési könyv szerint (amikor utoljára ilyet vezettem) a gyár csak a felső tartományban engedte a kupplung gomb használatát fokozatok kapcsolásánál, bár a gyakorlat valóban azt mutatta, hogy az alsó tartományban is műkődik a dolog, de indulásnál mindig lábkupplungal kell indulni (ahogy említetted). A kupplung gomb benyomása után a lábkupplung pedál ugyanúgy "beesett" mintha valaki benyomta volna.
Nem olyan régen ha jól tudom a SCANIA adott fel egy hirdetést vagyis nem is hirdetés hanem egy verseny sofőröknek és a fődíj egy SCANIA :o))
A lényege az volt,hogy a lehető leggyorsabban,hibák nélkül,de a legalacsonyabb üzemanyag fogyasztással megtenni a kjelölt útvonalat.Persze a szabályok teljes mértékben betartásával egyetemben.
A váltó témához nem nagyon akarok most hozzászólni, kb. 1/2-3/4 éve egy hasonló felvetésre elég sokat írtam. Üzemanyagtakarékos vezetés is volt már téma, de ezzel érdemes részletesen foglalkozni: Műszaki oldal: - megfelelő hátsóhídáttétel alapkövetelmény (mondjuk ezt befolyásolni az alkalmazott nem nagyon tudja, legfeljebb ha a főnök új autót vesz és megengedi a melósnak, hogy beleszóljon már ha vágja a sofőr miről is van szó. - sokat számít, hogy milyen gumiabroncs van a szerelvényen. A nagy gyártóknak vannak ilyen gumijai általában Eco (Conti) v. Energy (Michelin) néven. Az ilyen gumiknak kisebb az ellenálásuk (keményebb gumik, emiatt nem is tapadnak olyan jól). Ez fogyasztásban 5-7% csökkenést jelenthet. - nagyon sok múlik a fülkespoilerek beállításán (megfelelően tereljen) Úgy 1997-98 körül csinált az MAN 2 felspoilerezett szerelvényt (van róla VHS videom) 19.403 és 19.463-ast ahol minden bespoilereztek. Fülke teljes aero csomag, oldalról beburkolt A-B tengely, ugyanígy a félpótkocs beburkolva oldalt a tengelyeknél és az aláfutásgátlónál, sarkain lekerekített homlokfal. (A félpótkocsi dobozos volt). A járműnek volt egy érdekessége is, hogy a félpótkocsi hátfalánál volt egy menetszél által felfúlyodó "légzsák", ami azt a feladatot látta el, hogy csökkentette a félpótkocsi mögött kialakult légörvényeket. Na ez a szerelvényt 40t összgördülőtömeggel elindult Angliából ha jól emlékszem Olaszországba. A fogyasztás 25,2 és 25,8L volt (emlékezetből írom azért lehet néhány deciliter plusz vagy minusz előfordulhat, de egyik sem érte el a 26L/100km-t. Referenciaként részt vett egy hagyományos kivitelű 19.422-es szerelvény is ami valahol 32L környékén fogyasztott. Ennyit számít a megfelelő spoilerezés. - gumiabroncs levegőnyomását 2 hetente ellenőrizni és megfelelőre felfújni alapkönyetelmény (hogy ez mennyit számít érdemes kiprobálni egy biciklinél, ereszd ki a levegőnyomást 1-1,5 bar-ra tekerd egy kicsit majd fújd fel 2,2-2,4-re és úgy tekerd egy kicsit. Meglátod mennyivel könnyebb hajtani.
Sofőr oldal: - gyorsításkor legfontosabb minél hamarabb felkapcsolni, a motor nem alaposan kihúzatni, előrelátóan vezetni (pl. ha látom, hogy piros a lámpa akkor hagyom gurulni az autót, mert egy 40t szerelvények nagyon nagy lendülete van, ugyanez autópályakijárónál stb.) - lendületből vezetni. Egy 40t szerelvényt 60km/h-ra felgyorsítani kb. 8dl gázolaj, 89km/h-ra 1,5L, ezért ha lehet a legkevesebbszer kell az autót állóra fékezni. Lehetőleg mindig maradjon mozgásba (guruljon) Egy időben történő lassítás pl. zebra vagy lámpa előtt sokat jelent megtakarításban mintha lámpa előtt állóra fékezzük az autót. - tempomatot dombvidéken nem bekapcsolni - néhány autónál a tempomatot gyorsításra is lehet használni pl. Renault. A korábban beállított sebességre felgyorsítja a járművet. Ez azért jó, mert a számítógép a legoptimálisabban fecskendezi be az üzemanyag mennyiségét és így kevesebbet fogyaszt, mintha a sofőr padlózná.
Most így fejből fáradtam hírtelen ennyi jut eszembe. (egyszer összefoglaltam magamnak egy word dokumentumban, de most nem találom). Talán még visszatérek a témára.
Ahogy én levettem itt az oldalak nézegetése közben a targoncavezetői=könnyűgépkezelői és azt hiszem aztán lehet választani mire vizsgázik le az ember...de ez nem biztos...
Elég jó kis tananyag ahhoz képest, hogy elég a nyóc általános hozzá :))
Egy dolog furdalja mostanában az oldalamat. Ugye be van írva mindegyikőnk jogsijába a kategória mellé egy szám (pl.: az enyémben 101-es van). Ezek a számok mit kódolnak? Ha jól emlékszek, akkor valamelyikőtök linkelt be erről a kódokról egy oldalt, de lehet hogy nem így van.
Gondolom van egy pár órás elméleti fejtágítás, erről-arról. Mondjuk munkavédelem, magáról a targoncáról, áruismeret, meg a villám tudja még mi. Aztán mondjuk egy elméleti vizsga. Utána meg gyakorlati oktatás. Vizsga abból is, és kezedben is a bizi!
Pont most van nálunk egy hirdetés a helyi újságban, hogy nagyon kedvezményes targoncás tanfolyam indul, ha nem lennék fősulis tuti leraknám és mennék a Siólé gyárba targoncázni......:))))))
Úgy meg pofon egyszerű az egész! Én is mikor először utaztam pofozós Ivecoval, akkor esett le igazán a tantusz.
Amit még kérdeztél spórolós vezetésről. Összetett kérdés, szerintem a dolognak három oldala van! 1. Műszakilag megfelelő állapotú szerelvény (jó gumik, légterelők, rendszeresen karbantott hajtáslánc, stb-stb.) 2. A sofőr rutinja (ez ugye idővel, gyakorlással szerezhető csak meg). 3. Munkáltató. Gondolok itt arra, hogy a sofőrnek milyen körülmények között kell dolgoznia. Mennyire biztos, hogy megkapja a fizuját, piszkálja-e a sofőrt minden sz*rért, kérdezősködik-e, hogy mikor-hol-merre jár, stb-stb. Úgy gondolom ha ezek a dolgok fennállnak, akkor a sofőrnek "máshol" jár az esze, nem tud úgy koncentrálni a vezetés apróbb dolgaira (takarékos vezetés) és így hosszabb útvonalon könnyen összejöhet egy kis túlfogyasztás!