Úgy nem is, de én a kétutas szelep helyettesítésére gondoltam. A kétutas szelepet elvileg arra akartad használni, hogy a kimenet elzárásakor létrejövő nyomást érzékelje. Ugyanazt megteszi a túlnyomáskapcsoló is, megbízhatóbban.
Hogy mivel zártad le a kimenetet, csapteleppel, úszó- vagy egyéb szeleppel, azt nem tudom.
Az úgy jó, ha viszont már van mágnesszelep, akkor én nem erőltetném a kétutas szelepet, mert műszakilag korrektebb megoldás egy túlnyomásérzékelő kapcsoló beiktatása, ami a mágnesszelep áramkörét megszakítja.
Az áramot is igénylő víztisztítók másik nyomáskapcsolója a bemeneti nyomáshiányt érzékelő kapcsoló, de ez csak a rásegítő szivattyú védelmére való, egyébként nem szükséges.
Hmm, a visszacsapó szelep az RO tisztavíz kimenetén van, a 2utas szelep előtt.
Tulajdonképpen van mágnesszelep a bemenő ágon (a hálózati bemenőn), szóval azt is el tudom zárni egy reed relével amit az akvárium vízszintje vezérel. Jó lett volna, ha az úszókapcsolót is be tudom építeni, mert az közvetlenül vezérelné a befolyó ágat.
Pedig egy jó kétutas szelep nagyjából a hálózati nyomás 2/3 értékénél zár, nyitás kb. 1/4-nél. Van egy hiszterézise, a stabil zárás érdekében. Itt mutatják táblázatos formában is:
Kétutas szelepet én nem használok, viszont nyomásmérőm van, a membrán bemeneténél. Ezt átraktam a kimenetre, áramlás közben lezártam. Majdnem a hálózati nyomás (4,5 bar) értékére állt be (4 bar). Közben a drain értelemszerűen folyt tovább.
Ha a betápot is elzárom, tartja ezt a nyomást, ami a membránház kimenetébe beiktatott visszacsapó szelepnek köszönhető. Enélkül ugyanis lassan visszaszivárogna a víz a membránon keresztül, nyomás elveszne, a kétutas szelep ismét nyitna, ha lenne.
Nem tudom, nálad van-e visszacsapószelep, de ha nincs, a kétutas szelepnek akkor is funkcionálni kellene, legfeljebb lassan elenged utána (vagyis egyébként szükséges a tartáshoz).
Ha az öblítő mágnesszelepet aktiválom (ami a fojtószelepet átköti), akkor a kimenő nyomás 2,5 bar értékre esik vissza. Ez persze sejthető volt, hogy a fojtószelep ellenállása szükséges a kimenő nyomáshoz, de nálad a fojtószeleppel nem volt gond, ha jól láttam 1:2 arányra állt be a víztermelés, ennél jobban fojtani már nem is szabad elvileg.
Minden stimmel, én is ezta videót néztem, a bekötés is stimmel, és ha szétszedett állapotban megfújom a nagynyomású oldalt szájjal, és enyhén megnyomom a membránt, elzárja az utat. Valahogy úgy tűnik, mintha a tisztavíz oldalnak nem lenne elég nagy nyomása, hogy a membránt működtesse.
De remélem, nem félreérthető, nem úgy értettem, hogy a komplett membránbetét mellett folyik a víz (azt megakadályozza a külső gumigyűrű), hanem a betétben feltekercselt membránfólia mellett.
Kétutas szelepet én szétszedném, ellenőrizném, ahogy a videón is látszik.
Felül a nagynyomású oldal, ezt kell beiktatni az előszűrők és a membrán közé:
Alul a kisnyomású oldal a tisztavízkimenet és a kimeneti elzáró közé. Itt nem számít a folyásirány, csak rátettem a nyilat.
Hiába raktam össze megint a membránt, a tisztavíz ágon fokozódó nyomás nem zárja el a drainvizet. Még csak meg sem látszik rajta, hogy a másik ág el van zárva.
Ma reggel döbbentem rá, hogy a víztisztító tartályában levegő van :) Megnyomtam alul a kis szelepet és kiszisszent egy kis levegő. Akkor esett le, hogy a gumimembrán alatt lévő levegő nyomja ki a vizet. (Gondolom ezzel az ici pici szisszenéssel nem esett le a nyomás..)
Illetve ezt a levegőt néha pótolni kell, mint egy biciklikerék esetén? Előfordul, hogy elszökik, esik a nyomás, levegő?
A tisztavízkimenet elzárása nem árt a membránnak, még akkor sem, ha közben folyamatos az áramlás a lefolyó felé. A víz ilyenkor csak elfolyik a membrán mellett. A spriccelésben szerepet játszik, hogy a vízben oldott gázok könnyen áthatolnak a membrán pórusain, a felhalmozódott rugalmas gáz löki ki a vizet elvileg.
Mint a videón is látszik (véletlenül ugyanaz az arc szedi szét a szelepet, aki a hibás bekötést is terjeszti):
A nagynyomású (elzáró) ágon nem mindegy a bekötés iránya sem. A kisnyomású (érzékelő) ágon felcserélhető az irány.
A linkelt gyanta kationcserélő, vagyis például a Ca, Mg ionokat cseréli le H+ ionokra, amitől végül savasodik is a víz. Ez nem akvarisztikai célú, hanem önmagában, membrán nélkül használatos vízlágyításra.
Akvaristák kevertágyas ioncserélőt szoktak használni a membrán után, anion- és kationcserélő keverékét, vagy azt két külön házban.
Akkor a kétutas szelep hibás működése okozhatja, hogy a helyes bekötés szerint nem zárja el a drain ágat?
Ez kb 2 percig tartó elzárást jelent az RO oldalon, és a drain ágon nincs változás, ellenben az RO oldalon megnő a nyomás annyira, hogy mikor újra megnyitom, spriccel.
Tengervízi halakkal foglalkozó akvaristák szokták az RO-vizet anion- és kationcserélő gyanták segítségével (ez lehet kevertágyas, vagy két külön szűrőház, utóbbi esetben még a sorrend sem mindegy) az összetevők maradékától is megfosztva, gyakorlatilag desztillált vizet előállítani. De közben megnéztem az első hozzászólásodat, neked épp az kellene.
Ilyen DI (deionizáló) egységet ivóvízcélra én értelemszerűen nem használok, úgyhogy nem tudom, de talán azt sem árt "járatni" egy ideig, öblíteni, mint ahogy a szénbetétet, meg a többit is szoktuk.
A kétutas szelep hibásbekötését úgy tűnik, egy ember terjeszti az interneten, de ő szilárdan állítja még videóban is:
A hülyeséget szerintem. Mindenki tudja, aki kicsit is konyít a témához, hogy a membrán drain-ágát teljesen elzárni nem szabad, csak a fojtószelep lehet rajta. Esetleg még egy permeátum-pumpa, ami a kilépő víz nyomásában rejlő energiát hasznosítja, de a vizet az sem zárja el.
Egyik ágba szokták kötni a visszasózatlan vizet, ami mehet a vasalóba, kávéfőzőbe, teafőzés, leves, vagy amire kell.
Másik az utánsózott víz, ami elvileg a közvetlen emberi fogyasztásra javasolt. (Más kérdés, hogy gyakorlatilag a másik is megiható, ez már egyéni kérdés, függ az étkezési szokásoktól is, vagy például multivitaminban is be lehet venni a meszet stb.)
Megérkezett a víztisztító, este jön a vízszerelő. Nézegetem a rajzot és nem túl bonyolult, csak azt nem értem, hogy miért van két bekötése a csapnak és két karja? Mi a különbség ha csak a balt nyitom és ha csak a jobbot? Az egyik közvetlenül a rendszerből engedi csordogálni a vizet, a másik a tartályból? Vagy mi a különbség?
Ez rendben... A tiszta víz ág befogása gyakorlatilag a csap szerepét tölti be, de ekkor, ha van kellő nyomásod, akkor elzár a szelep, mert kialakult a rendszerben a megfelelő nyomás.
Ha befogom a kimenő ágat (mármint a lágyvizeset) akkor ott fokozódik a nyomás, de a kemény víz nem áll meg, és ha elengedem ismét a lágyvizet, akkor kispriccel rajta a túlnyomás.
Szerintem két utas, a víznek két útja van, de végül is mind1, u.arról beszélünk. :)
Az van, hogy az első kép nem szerint nekem nem zár a kemény vizes ág. Persze még nem szedtem szét a szelepet, hogy esetleg azzal van-e a baj, inkább elkezdtem kutakodni, hogy milyen megoldások vannak és így találtam a másik bekötési módra - több helyen is.
Úgy hallottam,hogy a gyanta nem szűri a vizet, hanem kémiailag köti meg a karbonátot (vagy valamit, talán). Szóval 0-ás vizet azzal is el lehetne érni. (talán)
Az RO membrán nagyságrendekkel magasabb "szinten" szűri a vizet, mint a gyanta, nem csoda, hogy nem javít a vízen, de esetleg még ront is. (ezt mutatja mérésed is)
Nemrég összeraktam egy házi RO készüléket, többször is kérdeztem sok helyen, tőled is sok segítséget kaptam.
Most lemértem a két víz arányát: 0,46. (400-as fojtószelep van beépítve)
A lágy víz 270 liter/nappal jön. Budapest, 5. emeleti panel lakás, a kifolyó víz vezetőképessége 5us.
A rendszer: 20um=>szén=>1um=>RO=>vízlágyító gyanta.
A furcsa az, hogy a vízlágyító előtt 5ppm, utána 5 és 8! között mozog, sosem kevesebb a vezetőképesség, tehát olyan, mintha gyakorlatilag nem szűrne semmit. (lehet, majd kiveszem).
Mi a véleményed az elért teljesítményről? (és pláne a ,műgyanta "hatékonyságáról" )
Illetve később kapcsoltam, hogy ha szűkíted, akkor viszont utána nem megy rá a mosogatógép csatlakozója, mert az meg 3/4 collos. Noha abból is beszerezhető 1/2 collos, de akkor azt is cserélni kell (levágni), az újat gyorsszorítóval rögzíteni.
Vagy van egy olyan lehetőség is, hogy a sarokszelepet kitekerni a falból és az alá beiktatni a víztisztító közdarabját. Ha túl közel esik a falhoz, esetleg még egy rövid közdarabbal kihosszabbítani.
De attól is függ az egész, hogy milyen alkatrészeket kapsz mellékelve. Lehet, hogy abból is megoldható.