Valami van. Csak az nem alkalmas memória bővítésre. Van lehetőség külső ROM bővítésre, meg csúnya erőszaktevésre, amivel még mindig nem fogsz tudni kompatibilitást biztosítani mellékhatás nélkül. És rosszul emlékszel.
Valaminek lennie kell, mert a masina alaphelyzetben is lapoz RAM ROM között. A szövegszerkesztő (és társai) szintén csak átkapcsolással érhetők el. (Ha jól emlékszem, van BANK utasítás a BASIC 3.5-ben.)
Tulajdonképpen kellemetlen helyzetben vagyok, mert szakirodalom és gyakorlat nélkül beszélgetek. (De ez fájjon nekem!)
Informatikai ismeretségi köröm nincs, budaPesten élek.
Az I/O térképet én is a gyárival kombinálva gondoltam.
Amikor először beszóltam ide, akkor még fogalmam sem volt, mire használhatnám Négyeskét (ha elővenném). Az bizonyos, hogy semmiféle belső bütykölésbe nem akarok belemenni. (A veterán autók is csak akkor kapnak OT rendszámot, ha gyári eredetiek. Én is így akarom a Pluszit megőrizni.)
Egyébiránt meg abból indulok ki, hogy amióta számítógép létezik, azóta azt nem lehet eladni a bővíthetőség (igérete) nélkül. Tehát a Plus/4-en is meg kell lennie az összes vonalnak, amelyek a külső tár használatához kellenek. Bár a géphez készült botkormány, kazettás egység és puhánylemez meghajtó, de memóriakártya már nem – a gyors kudarc miatt.
Kalandosabb kedvűek esetleg kipróbálhatják a mégolcsóbb kategóriában az ARM alapú SBC-ket, mint a Raspberry Pi vagy hasonszőrű társai. Manapság ezek már meglehetősen kigyúrtak, szóval talán elég a teljesítmény egy plus4emu-t futtatni, és forrásban nem csak az, hanem ilyen-olyan kereszt-fordítók is fellelhetők, mint a CC65, vagy a Macro Assembler AS és ki tudja még mennyi más. Persze kérdés még a billentyűzet és egér, bár az egy PC-hez is kell, illetve a megjelenítő, de az szerencsés esetben a házi TV-vel megoldható.
BTW ha a memória IC-ket nem kiforrasztod, hanem kivágod a helyéről, ugyanott vagy. Ronda meg minden, de a 256K/512K RAM már úgyis az új processzor mellett figyel.
Attól függ merre élsz és milyen az ismeretségi köröd. Például IEC-ATA fórumtárs szerintem megdumálható egy kis forrasztópáka kergetésre, ha van valami jóságos ötlet és nem vagytok egymástól fél világnyi távolságra (értsd: távolsági közlekedés szükséges).
Nem futtattam a programodat. A Plus4World fórumról kimásoltat sem futtattam volna, ha nem akarok neked képernyőmentést csinálni.
Az az I/O térkép a gyári port címeket és a felhasználók által korábban konstruált és korlátozott mennyiségben forgalmazott bővítők – melyek alapvetően Solder és Csory nevéhez köthetők – címkiosztását egyaránt tartalmazza.
Ám, ha jól értelmezem, akkor a beláncolt I/O térkép nem gyári, hanem Solder által választott megoldás. Vagyis: lehet(ne) más kiosztás is. (Tudom: elméletileg - az viszont már bevált a gyakorlatban. Dilemma.)
Futtattad a programocskám? Sikerült-e a színeket hullámhosszuk szerint sorba raknom? (Szárazon írtam = gép nélkül.)
Ha egy kicsit is kompatibilis akarsz maradni azzal a néhány programmal, ami eddig született a bővített memóriához, akkor belső kell. Ugyanis a párhuzamos port 6529B IC-jének címtartományába van(nak?) elhelyezve a memórialapozás regisztere(i?) (lásd az I/O terület térképét). Azt meg külső eszközzel sosem fogod megoldani, hogy ne válassza ki az U5-öt a PLA az $FD10..$FD1F tartomány megcímzésekor.
A válaszokból kiderült, külső bővítő nem volt és nincs.
Siz viszont rávilágított, hogy bután kérdeztem. Nálam ugyanis szóba sem jöhet a belső. Fakezű vagyok, és ha forrasztgatni kezdek, akkor előbb leválik a fólia a NYÁK-ról, mintsem, hogy meglazulna a csip. A kályhától kell tehát elindulnom, külsőt alkotni. Kezd izgalmassá válni. 🤔
Lothereknél lehet venni a 6502 plus4 -et, ezt a CPU helyére kell tenni és egyrészt egy döglött processzort vált ki, másrészt tartalmaz egy Hannes 256k kompatibilis bővítést 512k memóriával. (A memóriabővítéshez ki kell szedni az eredeti RAM-okat és a CAS vonalat bekötni a bővítőre). Nagyjából minden megy vele, annak ellenére, hogy nem 100% a kompatibilitás (egyetlen dolgot találtam eddig, ami nem pont olyan, ez pedig az, hogy meghagyja a user port 6529-ének címezhetőségét a teljes $fd10-$fd1f címtartományban, de szerencsére erre semmi nem alapoz, tehát működik minden)
Memória bővítő. EPROM bővítő létezett külső és belső. Illetve volt még külső SRAM ROM emulátor. RAM bővítő létezett külső 32/64k C16-hoz, belső 64k C16-hoz, illetve belső 256k Plus/4-hez és C16-hoz. Ha minden igaz neked pluszid van, ahhoz belső kellene. Csak már senki nem fog ilyet építeni. Az "általánosan elterjedt" fajtához mintha csak hiányos leírás létezne, egy korlátozottabb képességűnek a beépítésére van jó esély a meglevő dokumentáció alapján.
> a Plus/4-en csiánlhattak volna egy attributumonként 6 színű Multicolor megoldást, ha a nem használt első 2KB memóriát hozzácsapták volna ameglevő $1800-$2000 mellé, és odateszika 3.szín és a background-ot. Ha nulla van beírva, akkor regiszterből vehette volna az alap háttérszínt és a 3. szín regiszterét, máskülönben a beírt érték lenne a mérvadó
Aha, így aztán a meglevő két badline mellé akkor lehetett volna még kettőt tenni.
Igen, mind a 121 elérhető, persze az attributum kötöttségek mellett.
A gépek többsége ezt nem tudta (csak 2, 4 vagy 16 szín, ez utóbbi igen alacsony felbontás mellett), vagy a multicolornál gyengébb attributumos megoldást
Ezért jó az FLI és HFLI, mert megnégyszerezi az attributumonként használható színek számát. (HIRES-nél 2 helyett lesz 8, mert 2 soronként lehet váltani). Sajna nem 16, mint a C64 esetén
(Egyébként a Plus/4-en csiánlhattak volna egy attributumonként 6 színű Multicolor megoldást, ha a nem használt első 2KB memóriát hozzácsapták volna ameglevő $1800-$2000 mellé, és odateszika 3.szín és a background-ot. Ha nulla van beírva, akkor regiszterből vehette volna az alap háttérszínt és a 3. szín regiszterét, máskülönben a beírt érték lenne a mérvadó).
Szerintem a Plus4emu mellé pakolt GUI-s képkonverter így tizenvalahány év után is nagyon megállja a helyét.
Roppant jó móka a különböző beállítások tekergetésével minél jobb konverziókat létrehozni,néha meglepően jó eredményeket hoz, amit nem is gondolna az ember egy 8 bites géptől.
Én a kezdetekben a dither maximumra tolásánál éreztem jónak egy képet, manapság pont a fordítottja. :-)
A Sierra2 dithering (ami szerintem manapság még mindig az egyik legfejlettebb a tesztek szerint) pedig remek eredményeket ad.
Ami talán hiányzik a p4conv-ból (vagy nem találtam még meg): a háttér és a bakckgound kézzel fix színre állítása, ez (kaland)játék fejlesztése során azért problémás, mert a menü és feliratok színe minden képnél más lenne.
A másik furcsaság, hogy az előnézet a Quality3 settinggel mutatja kicsiben a a képet, sokkal jobbnak mutatva a végeredményt, mint a valóság. Egypárszor én is beugrottam :-)
Csakhogy 128-as törzsasztalt nem találtam. Így aztán kénytelenek lesztek itt elviselni! Ez de menő! A téma igazából nem is érdekel, de lusta vagy az érdeklődési körödnek megfelelő topicot nyitni, ezért itt fogod izélni a rezet. Gratula!
Mellesleg: igen nagy öröm lenne számomra, ha valakinek lenne egy 121 színű (egész vagy pofa) tigris képe plusz4-re.plus4emu-t leöltötted és telepítetted már? A lenti BASIC programot futtattad már benne? A látottak alapján biztos, hogy kell egy tigris képébe mind a 121 szín? Vagy örülnél neki, ha valaki mindet beletenné? ;-) Egyébként a plus4emu csomag tartalmaz egy képkonvertáló programot is, amivel a kedvenc tigris képeidet is átalakíthatod pluszin megjeleníthető formába.