Tegnap találtam a neten ezt a fotót.Nem tudom hogy csak nekem új,vagy még eddig nem láttam.Ez egy fantasztikus lánctalpas,kár hogy egy darab sem maradt meg belőle.
Színéről annyit tudok mondani, hogy a festék az már tutira nem a gyári azt én kevertettem. Hogy árnyalatra mit mutat nem tudom annyit tudok, hogy az első sárvédők belsejéről mintáztuk a kéket ott nem szívta meg a nap, az öntvények színét meg a légszűrőház tetejéről ami a motorháztető alatt van. A kabin váza szürke kalapácsos "HEMI".
Dutra UE-28 2db eredeti elsőfelnit keresek, kérem ha valaki tud akkor értesitsen. Egyéb alkatrészek is érdekelnek csak ez lenne a sürgős! Előre is köszönöm.
Egy kedves virtuális ismerős kérdezett a szovjet, csúszógyűrű nélküli generátorokról. Kérésére kicsit összeszedtem a gondolataimat, ha meg már leírtam beteszem kedvenc fórumaimra, hátha valaki nem tudja milyen érdekes konstrukciójú generátorja van kedvenc traktorán. Elnézést a helyenkénti pongyolaságért, az esetleges pontatlanságokért, de én már nagyon régen jártam iskolába, meg igyekeztem közérthető lenni.
A mágneses teret mindig villamos áram hozza létre, tartja fenn, magyarul gerjeszti (még az állandó mágnes terét is anyagának molekuláiban folyó köráramok gerjesztik).
A gépjármű generátorok tulajdonképpen elektromágneses gerjesztésű, háromfázisú szinkron generátorok. Lényegében az igazi, ipari, kiálló pólusú szinkron generátortól a körmöspólusú forgórészben térnek el. Ez a körmöspólus egy nagyon nagy ötlet, mert ezáltal elég egy olcsón, könnyen legyártható, egyszerű alakú központi gerjesztő tekercs, kevés réz vezetékkel (természetesen a hatásfoka rosszabb, mint a rendes pólusokkal rendelkező generátornak).
A forgórész egyik oldalán lévő körmök az É-i, a másik oldalán lévők a D-i pólus. A forgórész forgása közben, a forgórész É-i és D-i pólusa (az egymást követő fogak) váltakozva halad el az állórész tekercse előtt, és ez a változó mágneses tér feszültséget indukál az állórész háromfázisú tekercselésében. A lényeg, hogy egy állandó mágnest forgassunk egy megfelelő tekercselésben, tehát erővonalmetszés jöjjön létre.
Na és itt jön az oroszok nagy csodája (vagy akitől lopták, de tényleg nagyszerű). A forgó gerjesztő tekercset helyettesítették egy úgynevezett erővonal-vezetős rendszerű forgórésszel. A csúszógyűrűk és a szénkefék így elhagyhatóvá váltak. A forgórész egy ritka, nagy fogazású fogaskerékre emlékeztet. A fogaskerék jobb és bal oldalán egy-egy álló gerjesztő tekerccsel. Ezek csinálnak a fogaskerékből egy több pólusú állandó mágnest. Ezt forgatva pedig már ugyanott vagyunk, mint a hagyományos generátor. Ennek az elvnek tulajdonképpen egyetlen hátránya van a csúszógyűrűs generátorokhoz képest, míg azoknál csak a forgórész és az állórész közti légrés miatt van veszteség, addig a szovjet csodánál, az álló gerjesztő tekercsek és a gerjesztés forgó vasmagja közti légrések is csökkentik a mágneses térerősséget. Úgymond rosszabb a hatásfoka, de cserében van egy örök generátorunk (habár a mai fogyasztói társadalomba ez se előny, de amikor tervezték akkor még mások voltak az elvárások), amit max. csapágyazni kell. A csapágyazás azért nem túl egyszerű az átmenő vezetékek miatt.
Nekem nagyon tetszik. Röviden ennyi jutott eszembe!
A véleményeteket szeretném kérni. Van egy Fendt F12 GHA (egyhengeres) veteránom. A hétvégén szétszedtem a motorját (eredetileg főtengely szimmering cserének indulta dolog :-). A lényeg hogy a főtengelycsapágyak, a főtengely csapágyfelületei, és a hajtókarcsapágy is odavan rendesen. Németbe kapható hozzá csapágy, de elég húzós áron. Gondoltam esetleg kevesebből le lehetne gyártatni. Találtam két céget (Belcord, és Nagy gépműhely, Kecskemét) akik elméletileg gyártanak siklócsapágyakat. Van esetleg tapasztalata Valakinek velük csapágy gyártatás terén? Mibe kerülhet nagyságrendileg a két főtengelycsapágy, és a hajtókarcsapágy legyártása?. A két főtengelycsapágy egyforma, vállas kivitelű, a hajtókar sima, nem vállas). A motor egy MWM KD 12-es motor. A főtengelyt természetesen köszörülni kell, de annak a költségével kb. tisztába vagyok.
A Mezőkövesdi Gépésztalálkozó felvonulás különlegessége volt egy 45 LE-s URSUS Lengyelországból.
Rövid időre leállították, utána kicsit megmakacsolta magát:
Beindulása után a gázmelegítő kirázódott, egyenesen a jobb első kereket lángolva. Nem volt veszélytelen.
Fordulaton az egész gép ugrált, rezgett, mindene oda-vissza járt. A kipufogón formás karikákat eregetett és óriási durogás közepette lángot lőtt. Igazi show traktor. A vezetője óriási figura. A traktor oldalán 430 km felírat, valahol ekkor távot teljesített a traktor.