Így érthető, hogy ha már meg van a műszaki vizsgája és benzin motort teszel bele. Csak ott van a bökkenő, hogy átírásnál a motorcsere miatt, fel figyelnek-e a gázolajról a benzinre váltásra. Ha igen, akkor műszaki vizsgára küldik és onnét kezdve, már nem is vezethető "M", "AM", és lejárt orvosival egyéb jogosítvánnyal.
Igazad van, nem voltam elég pontos. Lombardini 503 as motor van benne. Az persze nem 400 kcm.. Tévedtem. A sokadik hengerfej csere után kicseréltem a motort, a benzinest Baner(?) Feritől vettem. Nem kellett semmit átépíteni, csak beletenni.. Méret azonos! Sajnos a betegségem meggátol abban hogy betudjam fejezni..
// ide nekem nem enged képet feltenni.. Nagy. Én meg nem tudom méretezni. Mailra szívesen küldök. vorikirraly@gmail.com
Mikróval is és indikátor órával is ki lett mérve az ovalitás.
A rozsdamentes cső belső átmérője, 36 mm körüli volt. Hidraulika bolt baján nincs. Ezért választottam a rozsdamentes anyagot. Debrecen nagyobb város, ezért gondolom, hogy ott több olyan bolt is van, amit érdemes üzemeltetni.
Nem tudom, hogy télen mennyit fogom használni és hogy kap-e sós latyakot. Ezért tartottam a rozsdásodástól.
A bronzpersely külső átmérője megmaradt 45 mm-nek, így 2,5mm a falvastagsága. Ha megkopik akkor kicserélem. De mivel kevés a mozgása, ezért bízom benne, hogy hosszú ideig fogja bírni.
A Glycodur persely egy 1-1,5 mm vastag acél szalagra felhordott teflon bevonat, amit hengeresre hajtanak. Természetesen van ovalitása, de ha a háznak jó a tűrése (H7) akkor a helyén már jó lesz. Amúgy mivel tudtad kimérni az ovalitását? Van intód?
A rozsdamentes csővel kapcsolatban voltak ellenérzéseim, azok nem elég méretpontosak. Lehet kapni húzott csövekből olyat, ami kívül és belül is tűrésezett, de ilyen vékony fallal, és rozsdamentes acélból én még nem láttam. Amúgy a rozsdamentes acél elég hitvány egy anyag, megmunkálni nehéz, de se a szilárdsága, se a felületi keménysége a közelébe sincs az edzett szénacélnak. Szerintem nem jó választás a rozsdamentes acél tengelynek, a persely hamar meg fogja enni.
Keménykrómozott rudat lehet kapni minden hidraulika szaküzletben pár centit is levágnak, ha nincs raktáron az adott méret, pár napon belül meg szokott jönni.
Ha már megvetted a szinterbronz perselyt, és a szekunder tengelye nem rozsdás, akkor egyszerűen csak a 38-as tengelyre kell illeszteni a perselyt. Ha rozsdás a tengely, akkor muszáj ráhúzni egy krómhüvelyt, de akkor én nem kísérleteznék a szinterbronzzal, mert nem lesz elég a falvastagsága.
Tény , hogy a megjelent 11 járgányból 9 Aixam volt . A korelnökünk -- Tibi bácsi Szekszárdról -- nejével érkezett , komótosan pöfögve az Ambrájával . Sajnos nem érezte jól magát -- közelebb van a 90-hez , mint a 80-hoz -- ezért viszonylag hamar hazatértek , a csoportképre sem kerültek rá .
Utána még jöttek páran , utolsóként érkezett Berci666 -- egyéb programütközése mellett a legtávolabbi (120 km ) résztvevőnk volt . Az igyekezete , hogy eljusson a találkozóra az nem volt teljesen önzetlen : ugyanis a legutóbbi variátorcsere óta kocsija kicsit meglassult , és erre szeretett volna diagnózist , és lehetőleg orvoslást is kapni . A diagnózissal még csak elbírtunk , de a javításra vállalkozás ötletét hideg elutasítás fogadta ; ugyanis le kéne hozzá venni a szekunder variátort . Márpedig a Roodline is a tipikus Aixam betegségben szenved : a gyárban úgy képzelték , hogy a szekunder variátorhoz nem kell soha nyúlni , vagy ha mégis akkor lesznek ráérő emberek akik félig-meddig kirántják emiatt a motort .
Az éltalunk felállított diagnózis egyébként az volt , hogy az új szekunder variátor nem tud teljesen szétnyitni , mert mozgó(körmös)tárcsa nekiütközik a körmös menesztő reteszének . Ott a helyszínen ezt nem tudtuk jól dokumentálni , de erről a dologról én korábban már készítettem felvételt:
A hiba elhárításához kicsit meg szoktuk faragni a retesz kiálló végét :
A teljesen bizonyos hibamegállapításhoz kellett volna egy vakus fényképezőgép -- hát az sehogy se akart összejönni . Az én gépemben a beépített vaku hibás ( külső vakuval szoktam használni ) a többieknél mindenféle csodatelefonok voltak , amikben nem villanócsöves fényforrás van , hanem csak egy erősebb led. Márpedig nekem az kellett volna , hogy egy ezredmásodperc alatt villanva megállítsa a mozgást , és akkor a végfordulaton pörgő variátor helyzete a képen tanulmányozható lenne . Valahogy így :
Egy ismerősömnek ezt az autót hoztuk el Ásotthalomról. Van rajta csinálni való, de az ismerősöm így is örül neki, mert az orvosily lejárt a "B"-s jogosítványában.
Szerintem a jobban a rászorult féltengelycsuklókkal nem biztos , hogy ez az emelős technika elbír .
Én először készítettem egy lehúzót 3/8-ados csövekből , néhány hosszabb 6-os csavar és egy tenyérnyi vaslemez felhasználásával . A lemezkéből kivágtam annyit , hogy rá lehessen fektetni a difi oldalára -- megakadályozandó a csapágyház kitörését . A 3/8-ados csövekből pedig összeállítottam egy ilyen kalodát , és ezzel sajtoltam lefelé a féltengelycsuklót . Később még megtuningoltam : hogy a csavarok ne tudjanak erőlködés közben elgyalogolni a lemezen , ezért hegesztettem rá alátéteket , az így képzett gödörben forogtak a csavarok . Ezzel a lehúzóval vettem le makacs csuklót , de nem tartom egy sikeres konstrukciónak . Előnye , hogy a beszerelt difire is fel lehet szerelni , ha másképp nem akkor alulról .
Ha a difi ki van szerelve a kocsiból akkor lehet próbálkozni a szekunder variátor lehúzójával -- már akinek van . Nekem van , öregsas jóvoltából . ez úton is szeretném megköszönni neki .
Amit oljegnek mondtam az a harmadik -- és leginkább bevált verzió . A nagy ( talán 34-es ) alátéteket még a primer variátor futócsapágyának a lehúzójához vettem és alakítottam ilyenné . Szóval kell laposvasból készíteni egy ilyen "U" alakú ( tkp. kétszárú) éket . A hasított alátéteket feltesszük a csuklóra , az egyiket a csukló , a másikat a difi felé toljuk el -- közé bökjük az éket és kalapáccsal megütjük . Mivel az egyik alátét a difin fekszik fel van reményük arra , hogy ne törjük ki a csapágyház oldalát . Nekem eddig ez a módszer jött be leginkább .
A jobboldali féltengely, nem akart lejönni a váltó csonkjáról. Bakancs4 telefonos konzultációbaan elmondta, hogy egy vastag, nagy átmérőjű alátétre hegesztett valamit, amit beütött a harang és a váltó közé. Én pedig ez alapján egy 6x40-s laposvasból csináltam meg ezt a szerszámot.
Végre elkészültünk az Aixam váltó csapágyak, szimeringek cseréjével és a variátorok felújításával. A 40-es rozsdamentes cső nem jött be a szekunder variátornál, mert nem olyan egyenletes és központos, hogy ne kelljen a külsejét utána munkálni. Akkor meg már kotyogott a glykodur perselybe. De a glykodur perselyel is volt gond. Több mint 0,2 mm ovalitás volt benne. Így kidobtam az ablakon 4000 Ft-ot, mert ki kellet cserélni. Vettem helyette 35x45x40-es szinterbronz önkenő perselyt. Ez lett beillesztve a szekunder tárcsába. A tengelyre pedig vettem 45-ös rozsdamentes köracélt, mivel fogalmam se volt, hogy hol tudnék krómozott hidraulika rudat venni. Remélem, hogy most egy darabig nem kell javítás végett hozzá nyúlni az autóhoz.
mindíg azt a méretet használom, gyűrűből, ami az éppen aktuális hengerfurat, túlméretet nem szoktam bereszelni, mert az nem szül jó vért,nem túl tartós, mivel ovális lesz a bereszelt gyűrű a furatban és, hamarabb kopik, a fekfekvő részeken, mint a megfelelő kerek. éppen ezért van baj, a hordósra kopott hengerfuratokkal is, mert nem körkörösek, csak nagyjából... ha nagy a megfelelő méretű gyűrű induló hézaga, akkor meg kell fúrni inkább a hengereket és következő lépcsőt használni, dugattyúból és gyűrűből.
hajtókarcsapágyat, focsnál nem lehet cserélni, bár vannak trükkök, erre is, de a kubotánál, vagy egyébb motornál lehet cserélni csapágyat, ha szükséges, de ahhoz kell, hogy a fötengelycsap ne legyen kopott, mert, ha az, akkor nem sok értelme az új csapágynak!vannak trükkök a nagyobb hézagú, fötengelycsapágyak illesztésére, ha amúgy maga a csap ,nem kopottab 1-2 századnál, ha kopottabb, akkor köszörűltetni kell a következő lépcsőre. bár ez soxor nem minden típusnál lesz tartós, mert leköszörülik a nitridált felületet a csapról,(már amelyiken van) így az hamarabb kopik, mint a gyári felület.
mindenkivel szóba állok, aki normális hangnemben közelít felém, lehet veled nem kéne? mellesleg nem lógok állandóan a fórumon, nekem is jár kis nyaralás. néha, ha kedvem tartja benézek, de, ha nincs, akkor nem...
Ja , most nézem , hogy kerékpárral téptél a bicikliúton -- ezek szerint teljesen szabálytalanul . Merthogy a profilmélység nincs előírva , de kerékpárúton csak 2 kerekű kerékpár közlekedhet(ne) . Vagyis az idegrángásos , cukor-és szívbeteg 86 éves Balambér bácsinak a kis 3 kerekűjével kin az autók között kell araszolgatnia ...
e)50 „Kerékpárút” (26. ábra); a tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos;
A helyzet kissé komplikált . A járművek műszaki előírásait a 6/1990-es KÖHÉM tartalmazza . Ez jellemzően a legtöbb bekezdésben csak a gépjárművekre , mg-i vontatókra és lassú járművekre vonatkoztatja magát . Aztán a végén foglalkozik a segédmotoros kerékpárokkal , ahol meg előrántja , hogy azokra a motoros triciklik ( illetve a normál 2 kerekű motorkerékpárok ) szabályait kell alkalmazni , és ez alól csak egy-két kivételt tesz ( fék , világítás) amit ott helyben rögtön fel is sorol . Vagyis lényegében a segédmotorokra is vonatkozik szinte minden , ami a gépjárművekre . Így nézve az 1,6 mm-es profilmélység alól csak a kerékpárok vannak felmentve . Az viszont számomra is új , hogy jóváhagyott (E-betűs) gumi csak a gépkocsikra kell . Merthogy a kvadunkon megkövetelték . Ezek szerint egy 180 lóerős közúti motorkerékpáron is akármilyen gumiköpeny lehet , ha azon megvan az 1,6 mm ? Hmmm ...
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
Kerekekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
36. § (1)115 A gépjárműnek, a mezőgazdasági vontatónak és a lassú járműnek, valamint ezek pótkocsijának a kerekeit fúvott gumiabroncsokkal – vagy azzal a jármű menettulajdonsága szempontjából legalább egyenértékű berendezéssel – kell felszerelni. Mezőgazdasági vontató, lassú jármű és ezek pótkocsija vonatkozásában e rendelkezéstől a közlekedési hatóság eltérérést engedélyezhet.
(2)116 A járműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak.
Téli mintázatú gumiabroncsot szabad felszerelni a járműre abban az esetben is, ha annak sebességhatára alacsonyabb a jármű legnagyobb sebességénél. Ebben az esetben a jármű vezetőfülkéjében a gumiabroncs megengedett sebességére utaló feliratot kell elhelyezni.
(3)117 A gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani.
(4)118 Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t Nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették, kivéve, ha a gumiabroncsgyártó az utánvágást engedélyezi, ezt a gumiabroncson feltüntette, és az utánvágást a vonatkozó előírások megtartásával végezték. Nem szabad szögbetétes gumiabroncsot használni.119
(5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
(6) A személygépkocsin a gumiabroncsoknak valamennyi tengelyen azonos szerkezetűeknek (egységesen vagy diagonál, vagy radiál) kell lenniük. Textilöves és acélöves radiál abroncsok vegyes használata esetén — függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye a hajtott — az első tengely kerekeire kell szerelni a textilöves radiál abroncsokat.
(7) A személygépkocsi kivételével a többi gépjármű, a mezőgazdasági vontató, a lassú jármű és a pótkocsi kerekeire tengelyként eltérő szerkezetű gumiabroncsok is szerelhetők. Ebben az esetben — függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye hajtott — a radiál gumiabroncsokat kell a hátsó tengelyre (tengelyekre) szerelni.
(8) A fém kapaszkodókörmökkel, illetőleg vezetőélekkel ellátott kerekű mezőgazdasági vontató és lassú jármű e berendezéseinek olyanoknak kell lenniük, hogy ezeket le lehessen szerelni, vagy olyan védőabronccsal lehessen ellátni, amely meggátolja, hogy a kapaszkodókörmök, illetőleg vezetőélek az útburkolathoz érhessenek.
Kerekekre vonatkozó további műszaki feltételek
36/A. §120 Gépkocsira és pótkocsijára csak jóváhagyási jellel ellátott gumiabroncsot szabad felszerelni.
A segédmotoros kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
114. § A kétkerekű segédmotoros kerékpárra az oldalkocsi nélküli motorkerékpárra vonatkozó, a három- és négykerekű segédmotoros kerékpárra pedig a motoros triciklire vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételeket kell a következő eltérésekkel alkalmazni:
a) segédmotoros kerékpárhoz oldalkocsi nem csatolható,
b) segédmotoros kerékpárra vonószerkezet nem szerelhető fel,
c) segédmotoros kerékpárra a 29. § rendelkezései nem vonatkoznak, a segédmotoros kerékpár fékszerkezeteinek a 12. számú mellékletben meghatározott fékezési követelményeket kell kielégíteniük,
d) a segédmotoros kerékpárra távolsági fényszóró felszerelése nem kötelező,
e) a segédmotoros kerékpár tompított fényszórójára a 43. § (3) bekezdésének a megvilágításra vonatkozó rendelkezései nem vonatkoznak, de a tompított fényszórónak legalább 15 W teljesítményűnek kell lennie,
f) a segédmotoros kerékpárra féklámpa felszerelése nem kötelező,
g) a segédmotoros kerékpáron hangjelzésre kerékpárcsengő, vagy 75—112 dBA hangerejű jelzést adó más hangjelző berendezésalkalmazható,
h) a segédmotoros kerékpár kerekére is felszerelhető a kerékpárra előírt küllőprizma. A pedállal is hajtható segédmotoros kerékpárt fel szabad szerelni mindkét oldali lábpedálon elöl és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel.
A segédmotoros kerékpárra vonatkozó további műszaki feltételek
115. §205 (1) A segédmotoros kerékpárnak a külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie.
(2) Segédmotoros kerékpárra csak jóváhagyási jellel ellátott fényszórót, helyzetjelző lámpát és irányjelző lámpát szabad felszerelni. Segédmotoros kerékpáron mind a segédmotoros kerékpárhoz mind a gépjárműhöz jóváhagyott lámpák alkalmazhatók.
(3) A segédmotoros kerékpárt fel kell szerelni két, egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
(4) A segédmotoros kerékpár vázán vagy a vázon rögzített adattáblán beütéssel kell feltüntetni
— a gyártási számot a gyártónak,
–206 az azonosítási jelet a gyártónak, a forgalmazónak vagy a közlekedési hatóságnak.
Tegnap békésen poroszkáltam a 2x2 sávos főútvonal melletti bicikli úton egy elektromos fagyis triciklivel, amikor látom, hogy az út túlsó oldaláról két rendőr fut át az én oldalamra. Gondoltam, hogy engem akarnak megállítani, mivel egy minimum segédmotornak tűnő szerkezetet vezettem sisak nélkül. Bár okmányokkal nem tudtam igazolni, hogy a járművem elektromos kerékpár kategóriába tartozik, de elég meggyőző lehettem, mert nem forszírozták a kérdést. Viszont a kopott gumikat szóvá tették. Mondtam nekik, hogy tudomásom szerint még egy mopedautónál se előírás a profilmélység, nemhogy egy elektromos triciklinél, de valamelyik KÖHÉM rendeletre hivatkozva azt mondták, minden gépi meghajtású járműnél minimum 1,6 mm profilmélységnek kell lenni. Eddig úgy tudtam, a segédmotorokra ilyen előírás nincs, de lehet volt valami változás?
Az utóbbi pár évben nem olvasgatom a közlönyöket, azt is egy benzinkutastól kellett megtudnom, hogy tavasszal változtattak a KÖHÉM rendeleten, így már D2 matricát kell vennem a Transitra is....