Kedves press!A pistóriusom csak akissebbik főzőmhöz van, a nagynál mivel 2000w-al fűtök olyan nagy a tehetetlenségem,hogy nemhogy feltét kellene hanem,csak mindenféle takarással működik.
Kell egy elektromos gázszelep (nekem SIT nova 820 van, bontottan 10e, újonnan kb 20-25e), ebben van biztonsági égésbiztosító és őrláng is. Ezen kívül még egy PID vezérlés kell, egy olcsó rex100 kb 5eFt, én Mypin-t vettem a nagy kijelző miatt. Ehhez adnak egy szondát (vagy PT100 vagy K elem amit az olajtérbe kell tenni.
Nem nekem címezted, de engem is foglalkoztat a téma.
Én egy kiegészítő elektromos fűtőbetétet építenék be, az alap energiát ki lehetne venni a gáz égőből, ami
a főzés teljes ideje alatt állandó teljesítményen üzemelne.
A fűtőbetétet egy PID vezérlő kapcsolgatná szilárdtest relével, egy merülő érzékelőt kell az olajtérbe elhelyezni, tizedfok pontosan, hiszterézis nélkül tud működni.
Egy 50l-es üsthöz, elég lenne egy olcsó 2KW-os betét.
Szia/sztok! Legyen szíves segítsen nekem aki már kivitelezte és működik Neki.
Szeretnék a duplafalú (olajjal feltöltött) üstömbe -talán a dupla falba, az olajtérbe-egy olyan érzékelőt a mostani hőmérő helyett, amivel állandó hőfokon tudnám tartani az olaj hőfokát. A mostani -égőfej+égésbiztosító- kombóval nagyon nehéz az állandó 115-120 fokot tartanom. Jó lenne finomítani az aparátot. :)
Hogyan kellene ezt kiviteleznem? Mi kellene hozzá?
Illetve az olaj hőmérsékletét kellene mérnem és szabályozni vagy esetleg másban gondolkodjak?
Aki több 100 literrel dolgozik, ott lehetnek komoly eltérések. És én arról beszéltem, hogy ha ugyanazt a pH-t akarjuk elérni kénsavval különböző cefréknél kis méretben, akkor nem sok eltérés van. De amiket írtam csak előzetes becslések. Tudom, hogy sokan azt mondják, cefrefajtától függően más-más pHra kell beállítani, bíztos így van. Én nem csinálom nagyban. Azért kíváncsi lennék a ph-kihozatal függésére. 1-2 apróbb vizsgálat volt a snapszos oldalon, tudom. Illetőleg hogy a pH állításnál ki hogy számol, kinek mi vált be.
Puffer és szerves sav neked ugyanaz és mindegy az arány is ?:) Gyenge savhoz ha erős savat adsz, akkor megfelelő koncentrációarány esetén elhanyagolhatod a disszociációs lépéseket. A kénsavnál a második lépés már valóban gyengébb savra utal, de az első lépés nem. A pufferszámításnál viszont sokszor nem élhetsz elhanyagolással. Valóban, ha most kéne vizsgáznom belőle, az sem lenne sokkal bonyolultabb, mostmár viszont nem lenne kedvem újratanulni, ha nem muszáj. Gyakorlatban 10 liter körüli cefrékhez 1-2 ccm cc. kénsavat adva majdnem ugyanazt a ph-változást tapasztaltam, mint víznél (alapos elkeverés után). Persze a pH-mérő kell ellenőrzéshez, de előkalkulálni nem árt, mert akkor hosszadalmas lesz a savazás ha azt sem tudjuk mennyiből induljunk ki.
Az előbb még bonyolult volt kiszámítani egy (a vízen kívül) két összetevős puffert, most meg pikk-pakk megvan egy sok, ismeretlen összetevőből álló cefre pH beállítása. :D
Az olasz-féle valóban 3000 ft (gondolom nincsenek rossz tapasztalatok vele), egy jó minőségű guriga meg kétszer annyi, egy guriga kb 2 méter ph-papír, de évente használok 3-4 centit, így sokáig elég.
Ha megvan, hanyas pH-ra kell beállítani a cefrét, és tudod a térfogatot, akkor ki tudod számolni a pH-t, nem is bonyolult ugyebár.
Ha nem volt savazva előtte a cefre, akkor 3-nál nemigen lehet savasabb, szerves savak vannak benne. Persze megmérni nem árt előtte valóban. De legrosszabb esetben ha 3-as pH-jú cefréhez adsz annyi kénsavat, mintha nem lenne savazva, (és a legrosszabb esetet nézbe előtte is kénsavas volt) akkor is 3 egész valamennyi lesz a pH tehát nem nagyságrendekkel több, mivel logaritmikus a skála.
Kérdés, mennyiben rontja a kihozatalt ha nem 4,5 a pH hanem pl. 3,8.
Újabb kérdés jutott eszembe,ha esetleg foszforsavval savaztam,és közben nem volt elég a savszint beállításához mert elfogyott,de van még itthon kénsavam, folytathatom e avval?Vagyis nem fognak e összeveszni?
Ha rákeresel arra, hogy "pocket scale MH", fillérekért találsz az interneten 10mg-os felbontású ékszermérleget. Ez sem analitikai precizitás, de nekünk bőven elég. Egyébként a Természettudományi Múzeum boltjában kaptam ilyet, jóval drágábban, de nagyon hasznos pektinbontó, élesztő bemérésére kis tételeknél, vagy pl. puffer készítéséhez.
Azért érdeklődtem mert sürget a kérdés. Van két üstöm egy 60 literes és egy 17 literes kukta 2 féle toronnyal.Most főttek le a birsalmáim és most kellene finomítanom 60 l 25 fokos alszeszt .Külön páracsöveim vannak mind a két rendszerhez akissebbikhez a tornyokat,(amik pistorius tányérosok)akár egymásba is lehet csatlakoztatni.Most kell eldöntenem melyiket válasszam?
A legfontosabb momentuma az ízletes pálinkának a főzés előtti műveletek halmaza: magyarán a cefrézés. Tiszta, egészséges alapanyag, tiszta, precíz cefrézés, tiszta cefretárolás. Ezek után a főzés mikéntje csak részlegesen befolyásolja a pálesz minőségét. Persze, még a főzéssel is el lehet szexualizálni a legjobb alapanyagot is.
Ha magas refluxot választasz, akkor éles lesz az elválása a komponenseknek. Elöl jön az előpárlatban az illó aromakomponensek nagy része. Utána egy majdnem szagtalan-íztelen alkoholfázis. Az utópárlat elején egy alkoholban szegény, aromadús frakció, majd hirtelen a kozmás, égett savanyúvíz. A hosszas párlás hátránya, hogy az utópárlatban magasabb a kozma részaránya. A goyrsabb párlásé pedig a nem túl éles elválasztás.
Konklúzió: ki kell kisérletezned magadnak, hogy a Te berendezéseden melyik a célravezetőbb szisztéma.
Szeretném megkérdezni kisüsti módszer második,tehát a finomító lepárlásakor melyik a jobb megoldás,ha magas 90 fokon indul és végig nagyon magas a deflegmációs érték,és utána nagyon gyorsan zuhan. Vagy pedig alacsonyan kezd 60 fokon és nagyon lassan esik.Ezt lehet (takarással ,hideg-meleg,hosszabb páracső, nagyobb dóm, alacsonyabb felfűtésű hőfok, erősítőtorony akár töltetes is,töltet cserével,akár rézgyűrűk,akár kerámia-akváriumi,akár üveggolyók,ezek különböző keveréke.A házi méh telepeken hozzá lehet jutni zsák számra vörösréz eszterga forgácshoz stb.-stb )elérni különböző parktikákkal .Tehát a kérdés melyik módszerrel lehet ízletesebb pálinkát varázsolni?Én akár folyamatos 80 C hőfoktól 240 hőfokig folyamatosan akár időbeállítással is tudok indukcióval 200w-2000w-ig előállítani.Tudom KISÉRLETEZNI-KISÉRLETEZNI-KISÉRLETEZNI-mint a nagy LEVIN mondá.
Nekem ezek mind vannak, úgyhogy csinálok akkor "kísérletképp", de már csak következő évben :D Talán rászánom magam elektronikus pH-mérő vételére is, eddig csak indikátorpapírral mértem, évi 1-2 főzéshez minek pH-mérő? A kénsavval savazással amúgy ha ki van számolva mennyi kell a cefréhez, nagyot hibázni nem lehet még mérés nélkül sem. Mindegy, hogy mennyi volt a pH-ja előtte, a gyengébb szerves savak disszociációja visszaszorul, magyarul "ledominálja őket" a kénsav. Az anyagokból is van megfelelő mennyiségem. Viszont hasznos volt, hogy megadtad a mennyiségeket (lehet tudni honnan van az infó, esetleg még több hasznos infót találni ott), mert foszfátpuffer-pH-t számolni elég szívás. 10 éve még muszáj volt, akkor naponta számoltunk ilyet, de az analitikát sosem szerettem..Igazából 1-2 algoritmusra kell figyelni, de az már nincs meg. Meg szerkesztettem is egy programot, ami kiszámolja, majd lehet előkeresem, hátha megvan még, bár biztos vannak online progik is, én igazán jót nem találtam, ami bemért komponensekből kiszámolja pl. foszforsav és egyes foszfátsók összeöntött keverékének pH-ját.
De amúgy nem látom át, hogy miért egyszeri használatra vannak ezek, a bizniszt kivéve, pedig szakmámba vág a dolog. A pufferoldatnak van pufferkapacitása, tehát ha egy kis savval-lúggal szennyezik, akkor is elég jól azt a pH-t mutatja, ha meg csak lemossuk vízzel a pH-mérőt, és letöröljük, akkor végtelenül kis mennyiségű víz megy bele, az már század pH-kat sem számít. Cefre pH-nál pedig amúgy sem kell századpontossággal mérni. Akkor még ezt megérteném, hogy újra kell vásárolni oldatot.
De pufferoldat sem feltétlen kell, főleg, ha nem kell annyira pontos mérés. Ásványi savakat, melyek stabilak hosszú ideig, is fel lehet hígítani. és annak a pH-ját is könnyebb kiszámítani. pl. kénsav. Vagy bontatlan nátrium-hidroxidot, ill. kálilúgot. Régebben utóbbit nyákmaratásra az azúrban kiadták, mondjuk az a létező legdrágább bolt. Persze minél tisztább és újabb, annál jobb, és a lúgoldatot legjobb frissen készíteni, utána pedig lezárni, mert karbonátosodik.
A kihígítást is elég egy jó, pontos mérőhengerben végezni (persze, analitikai mérésekhez mérőlombikban szokták).
450 forintért mondjuk nem tragédia ez az oldat, főleg hogy nem is kell az egész belőle szerintem.