Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
És az jó megoldás,hogy a huzatajtót beállítom fixre(5-8mm)és csak a pillangó szabályoz?Így mindíg kap friss levegőt mindíg,megfutni meg nem tud mert a pillangó "lefolytja".
Nem csak füstgázhőfokra indul, hanem a vízhőfokra is. (szivattyú)
De akkor áll le, ha a füstgáz leesett 110 (kb) alá. Viszont ha a vízhőfok újra emelkedni kezd akkor indul (ugye a parázs miatt).
Igen láttam, hiszen a begyújtáskor itt sokan 400-500 fokot mérnek és ekkor a kazán vízhőfoka csupán pár tíz fok. Valamint ha NEM lenne a biztonsági indítás (kazántest és vízhőfok érzékelők) akkor 100akárhány fokon is fel lehetne forralni a kazánban a vizet. Ez nem mond ellent semminek. max a folyamat időbeliségére kell odafigyelni, hiszen egyértelmű hogy amikor a kazánban csak 25 fokos a víz, akkor hiába 500 fokos a füst nem lehet gond.
A füstgáz hőfok szabályozás meg nálunk KÉNYSZERMEGOLDÁS, hiszen nem erre hanem lambda szondával az oxigénszintre kéne szabályoznunk a szekunderlevegő adagolásával, és akkor és csak akkor érhetnénk el tökéletes égést.
Ez amit itt vacakolunk a pillangó állítgatásával az csak szenvedés, és igazából azt a célt szolgálja hogy ne engedjük ki a meleget felhasználatlanul a kéményen a varjak segge alá. Ettől még nem lesz jobb az égés. Ha meg a kazán elején elvesszük a primér levegőt akkor meg még rontunk is a helyzeten (hiszen tökéletlenebb lesz (lehet) az égés).
Tavaly éppen tőled kérdeztem, hogy is van ez, hogy a füstgázhőfokra indul és áll meg a keringtető szivattyúd? Akkor volt összefüggés, most nincs?? Vagy én értettem félre valamit??
Egy teszt során merült fel, azt írtad a füstgáz leesett 180 fokra a tűz leégett ki is kapcsoltad a keringtető szivattyút.
Ezt csak mellékesen jegyzem meg.
2.
Egyenlőre nem a biztonsággal foglalkozom, hanem a szabályzással. Azon agyalok, amit beszéltünk telefonon, hogy mi a különbség, ha alul vagy felül zárom el a levegőt.
Mivel pillangó szelepem nincs, azt csináltatni kellene.
Huzatszabályzóm van, azt nem kell csináltatni, csak vezérelni. Gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy a mechanikát a huzatszabályzóra vagy a pillangóra csinálom meg. Ha ügyes vagyok sikerül úgy megcsinálni, ha nem válik be a huzatszabályzó, akkor csak átrakom a pillangóra. Amit csináltatok addig.
Mielőtt félre értenél, nem azt mondom, hogy nem fontos a biztonság, de az egy másik témakör.
Gyakorlatilag eddig sem használtam a huzatszabályzót, mivel a régi kazánomon nem volt, ezen az újon van, de teljes gázon tartósan 70 fok volt az előremenő. Így nem zárt, mert maxra van állítva.
A füstgázom 230-260 fok között van, de mivel említetted, hogy az én 5 méteres kéményemen elég lehet kevesebb is, így megpróbálom lejjebb vinni.
Tavaly a másik kazánomon mértem, nem REX-el meg szondával, hanem infással belemértem a kéménybe, elég magas volt 350-400 fok. Ha különböző terelőkkel csökkentettem, akkor meg a víz nem melegedett rendesen.
Most próbálkozom ezzel az újjal, de lehet nem lesz jobb.
Majd ha beindul a normális tüzelési szezon, akkor jobban tudok kísérletezni vele.
De lehet az is elég lehet, ha csinálok bele egy terelőlemezt.
A vízteres láncos huzat szab. biztonsági feladatra valók mint konkrét kazán szab.ra. Főleg ha van kazánvédő beszerelve és esetleg puffer. Mert mi is van a gyakorlatban a kazán rövid idő útán eléri a 75°-80°ot és végig stabilan marad, ez a szabályzó pedig nem mozdúl pedig kéne hisz a tűz változik és egyben a fűst hőfoka is a víz viszont stabil köszönhetően a kazánvédőnek. Valóságos szabályozást a fűsthő alapján lehet v. ott ülni mellette és mindig csak annyit tenni rá amennyi szükséges. Tehát ha egy rakatott meg gyújtunk (felső begyújtásnál is) elég szélsőséges állapotok lesznek a leégése folyamán és ezt kéne aránylag egy szintre hozni. Ezt szerintem csak a fűst hőmérséklete alapján lehet egy vegyes tüzelésű kazánban.
Kezdetben én is ezt csináltam. Mióta van pillangóm át dolgoztam a stratégiát, de még mindig kísérletezek. A primér ablakot csak 240°felet csökkentem, a pillangó már 210-220°nál kezd zárni de csak 65°ot fordúl (nem folyamatos mint Blu-é) viszont lassú (kb. 80mp mire zár) nyitásnál még lassabb. Tapasztalatom: begyújtást követően éri el rövid ideig a 240°ot, majd végig vissza ál 210-230 közé úgy, hogy az alsó primer ablak végig max. on marad. Amíg nem volt pillangó volt, hogy puffogot a kazán (alsó takarék állásnál) érhető hisz nem kapot elég levegőt, pillangónál meg nincs ez a tünet.
Jelenleg egy Rexi vezérli mely egy kis hálózati tápot kapcsol aminek a kimenete 4-12V közt állitható, így tudok az el fordulási szögön variálni. Valójában ritkán kell ezen babrálnom, csak az nem mindegy, hogy mivel tűzelek. Most apriték és papír van műsoron most ez is elég, ezek nagy lánggal égnek, fánál biztos más lesz a helyzet.
Előbb egy barometrikusra teszek szert majd később jöhet esetleg egy Sestos.
Abban biztos vagyok, hogy az áramfogyasztás +költségét visszahozná, de ha sikerül jól összehangolni akkor többet is, nem beszélve a komfort növelésről. És lenne még egy jelentős előnye az alsó motoros szabályzásnak: megfelelő algoritmussal össze lehetne hangolni a kémény pillangóval, de ehhez már olyan szabályzók kellenek amelyeknek van analóg bemenetes alapjel állítási lehetőség.
2 apró probléma adódik a fent leírtakkal kapcsolatban:
1. a hozzávaló eszközök ára közel 1 szezonnyi fa ára :)
2. mérhetetlen sok idő a kísérletezés és kivitelezés
"elvileg a radiátorokban több időt tölt el a víz, ezáltal több hőt is ad le"
ez egy oriasi teveszme. megprobalom kifejteni.
egy konkret liter viz tobb idot tolt a radiatorban, igy az a konkret liter viz tobb hot ad le.
viszont ugyanannyi ido alatt kevesebb liter viz megy at a radiatoron. az ossz holeadas viszont ugye a literenkenti holeadas szorozva a literek szamaval.
szamokkal:
megy a radiatorodon 2liter/perc viz. 70fokon megy be, 50 fokon jon ki. ez 2800W. a radiatorod atlagos homerseklete idealis esetben 60 fok, a szobade 20, a homersekletkulonbseg 40 fok.
elhanyagolunk egy csomo midnent, feltesszuk hogy a radiator holeadasa egyenesen aranyos a homersekletkulonbseggel, stb.
felere csokkentjuk az aramlasi sebesseget, vajon mennyi lesz a visszatero, azonos eloremeno mellett?
Tv a visszatero. az 1l/perc az 0.017kg/sec.
P (teljesitmeny) = (70-Tv)*0.017*4200 -- ez a viz leadott teljesitmenye
P = 2800/40*((70+Tv)/2-20) -- ez a radiator aranyosan kiszamolt leadott teljesitmenye az uj visszaterovel.
Tv=37.1 -- faszak vagyunk, csokkent a visszatero, ahogy vartuk
Mennyi lett a leadott teljesitmeny?
P=2347W -- hoppa, a leadott teljesitmeny csokkent, a 2.8kW helyett csak 2.35kW. Ami logikus is, hiszen a radiator atlagos homerseklete csokkent, igy kevesbe tud hot leadni.
namostakko mijafene van??
Hat az van, hogy a feltetelezesunk, hogy a csokkentett tomegaramnal az eloremeno valtozatlan marad, az csak akkor allja meg a helyet, ha kozben a kazan teljesitmenye is csokkent. Ha a kazan tovabbra is azonos teljesitmenyen jar, akkor alacsonyabb visszatero ide vagy oda, jelentosen noni fog az eloremeno hofoka!
- ahogy haladunk nulla fele a tomegarammal a nagy csokkentgetesben, ugy megy felfele az eloremeno. nyilvanvalo, pl leallitott szivattyuval felforr mint kozismert.
- a teljesitmenybol es a tomegarambol egyertelmuen kovetkezik az eloremeno/visszatero kozotti kulonbseg. dT=P/4200/dT*60 (liter/percben)
- a kialakulo eloremeno meg attol fugg, hogy mi az az eloremeno homerseklet, aminel a radiatorok leadnak annyit mint amit a kazan termel. ha a radiatorok kevesebbet adnak le mint amit a kazan termel, akkor a ho egy resze a vizben marad. ettol a viz homerseklete ugye no. a magasabb homerseklettol viszont a radiatorok tobbet adnak le, beall az egyensuly. ugyanigy ha a radiatorok tobbet adnak le mint amit a kazan termel, akkor a viz hul, es ettol a radiatorok holeadasa csokken.
Amúgy elmerengtem ezen, hiszen egy normálisan beállított rendszerben a kazán is emel 2O fokot, meg a radiátorok is 7O/5O vagy 6O/4O lépcsővel dolgoznak*, ami összességében azonosnak tűnik (még veszteség is van). Vagy nem így szokott lenni? Kazánnál tudsz játszani a keringetővel, de a radiátornál már attól is függ, mennyire sikerült eltalálni a helyiség hőigényét és ahhoz megfelelően méretezni a radiátorokat. Ha valahova nem jut elég meleg, akkor a többi radiátor fojtását és/vagy a hozam emelését választhatjuk, ami csökkenti a kazán oldali fűtési lépcsőt ugye.
Jól van, jól van. Csak az itteni népek kiváncsiságukban (vagy kínjukban?) minden kézenfekvőt kipróbálnak, aztán néha jó dolgok is kiesnek belőle, azért csodálkoztam, hogy nem tetted meg elébb.