Egy ilyen kis trafó -már szemre is- gondolhatod, nem elég, szerezned kell még, és legalább hármat sorba.(szekunder oldalon)
Kevesebbre tekerd őket, ne 5 volt AC-ra, így nő az adott feszültségen kivehető áram.
Szerintem esélyes egy traktort beindítani 3db áttekert mikro-trafóval (MOT), pláne, ha valami (akár egészen kicsike) akku is segít az első kritikus fél másodpercben.
Szia akad mikro sütö trafom megtekertem 5voltra vastag heggesztö munka kábellal rövidre zártam a szekundert lakat fogoval 540ampert mértem. DE NEM FÉR EL RAJTA anyi hogy legalább 13 voltot hozzak ki belölle. Maximum két trafobol,csak 1darab van ithol.
Onnan kezdődik a probléma, hogy közönséges, avagy mezei villanyszerelés esetén egy kapcsolóval villamos szempontból még nem függetlenítette magát a szolgáltató hálózatától. Ugyanis a bejövő PEN le van földelve (+EPH), és ezt a földelést használja az aggregátoros üzemmód esetén is.
Van egy szerződésed a szolgáltatóval. Ennek kereteit különböző jogszabályok adják. Ezek alapján az egyetemes szolgáltató előírhat illetve elő is kell írjon bizonyos dolgokat a vele szerződésben állók számára, mint ahogy rá nézve is tartalmaz kötelezettségeket. Ő sem mondhatja azt , hogy az enyém az elosztóhálózat, azt csinálok vele, amit akarok, és a fogyasztó sem tehet meg akármit a saját hálózatán. Legalábbis jogszerűen illetve a szerződést betartva nem.
Na, ez a combosabb ólomaksi egy műanyag dobozban, ez száz+soksok ezret biztos nem "ér".
A lítiumos kis "zsebbikák" is poénosak és sokszor "életmentőek", nomeg a fő funkciójuk ,hogy órákig működő zseblámpa és töltő is nagy királyság...de pont nagy ipari és megőgazdasági gépekhez szinte teljesen használhatatlanok.
A kezdetleges adagolós nagydízelek indításával hidegen épp az a gond, ezek a "millió amper csúcsáram, de pár amperóra összesen" cuccok egyszerűen képtelenek rá.
Mert ott nem egyszer meg kell törni az olajat, aztán párszor átforgatni, és röff, hanem kőkeményen tekertetni akár összesen több menetben perceket, --pláne ha nagy a hideg és már kopottabb a blokk--, mire szórványosan csühögni kezd.
Hát, hogyismondjam csak. :) Nálam ez úgy van, hogy amit nem írok, azt nem gondolom. :) Mivel az elején nem írtad, hogy ez az épület előbb volt ott, ezt a hivatalos útra terelés lehetőséget kihagytam, mert ha nem tudod bizonyítani, akkor azt mondják, lehet, hogy te építetted oda később, miért nem szóltál előbb, stb. Nem tudom, ott, ahol a telek van, mik a helyi szokások (az áramszolgáltatók mindig is helyi élethalálurakból álltak), ugyan távolságot az épülettől nem kell sokat tartani, de arról szó nincs, hogy majd a tetőélen fűrészelődhet, kérdés, hogy ez hogy volt a bekapcsoláskor, vagy ott volt némi baráti szívesség.
"elkapni egy szimpatikusnak kinéző kékruhást, és megdumálni vele, hogy cserélje ki a sodronyt. Az legyen az ő baja, hogy minek titulálja hivatalosan, faág ráesett, satöbbi."
Pont ezt akartam írni, csak én beleírtam volna egy kis beígért pénzt is :)
Mivel a sodrony feszültségmentes, ezért amíg az ügy rendeződik, addig jó átmeneti megoldás lehet a vezetékszakasz alátámasztása középtájt, vagy a sufni gerincénél.
Feszültség: 12 V és 24 V Indító csúcs-áram: 3000 A (12 V) és 1500 A (24V) Indító forgatási-áram 0 C-fokon: 1200 A (12V) és 600 A (24V) Hideg indító forgatási-áram -18 C-fokon: 550 A (12V) és 225 A (24V) Bikázó kapacitás cm3-ben kifejezve: 12 V-os benzines gépjármûvek esetében: legfeljebb 10.000 cm3 (10.0 liter) 12 V-os diesel gépjármûvek esetében: legfeljebb 7.500 cm3 (7,5 liter) 24 V-os diesel gépjármûvek esetében: legfeljebb 5.500 cm3 (5,5 liter) Akkumulátorok mérete: 2 x 22 Ah Akkumulátorok típusa: HD SLA Áram tárolása: 9 hónap (teljes feltöltéstõl számítva) Akkumulátorok élettartam: több mint 4 év Töltési idõ: 10,5 óra Töltõ mûszaki adatai: 4 Amp; 12 V Kábel hossza / keresztmetszete: 1,5 m / 35 mm2 Mérete: 290 x 390 x 340 mm Súlya (bruttó): 19 kg
Magyar nyelvû használati útmutatóval.
Jellemzõk: - 12 V és 24 V-os motorok indításása - Védelem a biztonságos mûködés éredekében - Nagy terhelhetõségû zárt svas ólom akkumulátorok - extra erõs, strapabíró, nagy teljesítményû csipeszek - 2x12V szivargyújtó csatlakozó - Akkumulátor állapot kijelzõ - Fordított políritásra figyelmeztetõ fény és hangjelzés - Masszív fém doboz-burkolat - Integrált kábeltárolás
"Mindig azt mondtam és alkalmaztam, hogy álljon a motor, utalva a generátor és diódákra Rongálhatja-e azokat egy segítő inditózás?"
Az indításnak csak a legelső pillanatában van igazán nagy áram, néhány tizedmásodperccel később az áram már a diódák által is elviselhető tartományban mozog. képek:
Másrészt a diódák katalógus adatai a tartós terhelésre vonatkoznak, egyszer ÉS nagyon rövid ideig minden dióda ennek többszörösét is vidáman elviseli: mivel a benne lévő félvezető anyag hőtároló tömege nem nulla, ezért a megolvadási hőmérsékletre sem nulla idő alatt melegszik fel. Ha a túlterhelés megszűnik még a megolvadás időpontja előtt, akkor a félvezető visszahűl és helyreáll a béke. Ugyanez vonatkozik a generátor tekercseire is.
Harmadrészt (de ezt már írta más is) a terhelés túlnyomó részét az aksid kapja, a generátor csak egy icipicit érez belőle. Persze ha gyenge az aksid, akkor több jut a generátorra, de akinek gyenge az aksija, az ne bikázzon fagyott traktort :)
Én mások bikázását mindig járó motor mellett csinálom, még soha nem volt gond belőle.
Tehát akkor ez a sodrony elvileg a szolgáltató tulajdona és cserélnie kellene ha szólok, hogy bizony a kábel-ük(!) már nem az a ~ruganyos testű~ mint egykor volt, és várható hogy probléma lesz belőle?
Merthogy a fészer hamarabb ott volt (változatlan magasságban) mint bármilyen lakóház vagy elektromos hálózat, tehát a kábel biztosan utána keletkezett.
Hát, én megoldást nem tudok, de az biztos, hogy az Alumaxra bárki a szakmában azt mondja, hogy az kérem áramkötés, nem húzószilárd.
Jogilag sem nyúlhatsz hozzá.
Az tény, hogy az ilyent feszíteni csak bicepszből szokták, megy az, és fel kell bontani a "fekete kábellel áttekerve" dolgot, majd a végén újra rátekerni.
Azt nem értem, hogy mi megy be a földbe ebből.
Szerintem a legkellemesebb út lenne elkapni egy szimpatikusnak kinéző kékruhást, és megdumálni vele, hogy cserélje ki a sodronyt. Az legyen az ő baja, hogy minek titulálja hivatalosan, faág ráesett, satöbbi.
Van egy 7-7.5mm átmérőjű, 7 szálból álló (ha jól számoltam) alu(?) sodronyom ami az utcai oszloptól a házig viszi be a bejövő 1 fázisú vezetéket kb 45 méteren keresztül rátekerve az ingatlan telke felett.
Most az őszi gallyazások alkalmával vettem észre hogy ez a sodrony az évek alatt valószínűleg megnyúlt és a napközbeni meleg hatására kitágul és rálóg a telken lévő fészernek a tetejére, bár így hogy bejöttek a hidegek mostmár napközben is 1-2 cm-re a tető felett van a kábel.
A fészer teteje valamilyen lapos palás anyag, de a lényeg hogy ennek a tetőnek a szélén súrlódik a sodrony pont úgy, hogy a 7 sodronyszálból 3-at már elcsiszolt.
A vezetéknek szerencsére csak éppen elkezdte a burkolatát csiszolni.
Nem szertném az egész sodronyt kicserélni/tetni, hanem azt találtam ki a sodrony szétszakadás elleni biztosításhoz, hogy veszek két Alumax-ot, rögzítem az elcsiszolás két oldalára, és veszek ugyancsak 7mm-es sodrony darabot és azt fogatom még bele az Alumaxba párhuzamosan. Tehát az alumax egyik oldalán a sérült sodrony a másik oldalán egy kb 1m-es sodrony szál ami átveszi a terhelést ha az eredeti sodrony maradék 4 szála elpattanna mondjuk a fagyok miatt.
Az Alumaxból ha jól értelmezem 7^2*PI ~= "154"-es kellene, mondjuk 3 csavaros.
Kérdésem hogy ez így kivitelezhető lenne? Az Alumax bírná-e az esetleges hossz irányú terhelését a 45 méter sodronynak, vagy szétcsúszna?
Másodsorban azonban az lenne a cél hogy valahogy feszítenék is sodronyon, de hogy azt hogy lehetne gőzöm sincs. Megnéztem a sodrony végek rögzítését mindkét végen, és csak 1-1 bilincsen keresztül van visszahajtva és a visszahajtás valami fekete kábellel áttekerve szorosan, tehát mondhatni fix-re van rögzítve. Ráadásul a sodrony folytatása ha jól láttam ház "végen" be is van rakva a vakolat alá ami már csak az aljzatnál bukkan ki és megy be a földbe.
Meg hát nyilvánvalóan ezt bicepszből nem is fogom tudni megfeszíteni ...
Tudtok rá valamilyen megoldást?
Esetleg van a sodronyokhoz ilyen oldalsó 2 bilincses megoldás, aminek alkalmazásával valahogy csavarással összébb lehet húzatni? Mint a drórtkerítéseknél használt feszítő? Vagy azt direkt nem alkalmazzák ilyen területen?
Másrészt ilyen sodronyhoz hozzányúlhatok-e jogilag? (A ház 2002-es építésű ELMŰ/ÉMÁSZ terület ha ez számít)
Bizonyára raktak a promer tekercs alá/fölé egy töltötekercset és egyenirányitót
Az hogy egy töltő teljesitménye mekkora, nagy, semmit nem jelent akksi töltésnél, sőt a feszültség sem bizonyos határ alatt
Azt kell mérni mennyi a töltőáram. Klaszikus töltésnél és nagyon lemerült ólom akksi kezdetben alig vesz fel áramot, miközben a feszültség bőven megvan, aztán kezd emelkedni
Én lehet, inkább egy vödör kidobott mikrosütő trafó szekundert tekernék át, darabonként 1.8-2V-ra és többet sorba tennélk... primer oldalt meg változatlanul hagyva, párhuzamosan.
Ott sokkal szorosabb a csatolás, mint egy hegesztőtrafóban, kisebb a vasveszteség, ha egyáltalán lehet ilyen hordozható bikát "olcsón" "lomokból" elfogadható méretben csinálni, akkor így talán lehet.
Az a két kiloamperes mozdonydióda és a szükséges réz önmagában egy vagyon,.... mindenesetre meggondolandó, nem-e egyszerűbb pl. egy szántóföld közepére a traktorhoz személyautó csomiban kivinni egy öreg targonca aksit, mint odavezetni a 230V 20A-t.
Egyébként a diódák feszültségesése is jelentős lehet ekkora áram mellett, nem igazán ide készültek, de ez csak tipp, nem látom a tipust.
((Ha ez sem jön be, szerintem tudnék olyan kapcsolóüzemű tápot is építeni, ami tud 13V környékén tartós 200ampert, pillanatokra 600-at is akár, 80% körüli hatásfokkal ,egy lapos dipótáska méretben, 5kg alatt...
..de az önmaga egy öreg, de még jó traktor árába jönne ki ;) ))
Leírták a veszélyeit, ezért én ezt már kihagynám. Elllenben mondanék egy egyszerű, olcsó és biztonságos megoldást. Felszerelsz egymás mellé 2db 32A 4p aljzatot. Egyikbe a generátort kötöd, másikba a hálózatot. A lakásba menőre meg teszel egy dugvillát. Amelyikre dugod a lakást, arről megy, és esélye sincs visszatáplálásnak. Lehet cifrázni még egy mágneskapcsolóval hogy letiltson ha visszajön az áram (megszünik a generátoros táp is és észreveszed hogymár van vellany) vagy lehet tenni egy csengőt egy kapcsolóval a hálózatra. Elmegy az áram, átdugod a dugót, a csengőt meg bekapcsolod. Ha visszajön a vellany, megszólal a csengő. Kimész, csengőt lekapcsolod, dugót át dugod, generátort leállítod.