Keresés

Részletes keresés

kerékmánia Creative Commons License 2011.09.21 0 0 149

Na,  az elég vicces, hogy közel három hónapja nem ir ide senki.

Se egy fincsi műszaki részlet,  se egy emlék a forgalomból, se egy kérdés, és főleg sajna sehol egy régi fénykép a jó öreg 46-asokról.

Azééér, ne merüljenek végleges feledésbe,  ha kérhetem :-)

 

braun Creative Commons License 2011.06.29 0 0 148

Azzal leginkább a nyomáshatárolás kapcsán akadtak problémák eleinte. De sokkal nagyobb nyűg volt az, hogy a durva járókerék-öntvényeket aztán kézi szerszámgépekkel munkálták meg..

Előzmény: M63,008 (147)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 147

Meg gondolom az idehaza előállított frankó anyagminőségek sem váltak a javukra. :-)

Előzmény: braun (146)
braun Creative Commons License 2011.06.29 0 0 146

Anno az egyetemen okított minket olyan, aki a Ganzban tervezett hajtóművet és olyan is, aki közelről ismerte az ősidőket.  A legnagyobb bajuk mindig az volt, hogy az egyébként igen magas fokú elméletből hogyan lesz gyakorlat. Ugyanis az alacsony darabszámok miatt akkor még leginkább egyedi gyártás volt minden egyes darab, szabályos kézimunka volt a járókerekek gyártása. Ennek köszönhetően aztán alig volt két egyforma még típuson belül is.

Előzmény: Törölt nick (145)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 145

Hát igen.   Szinte minden korabeli info a hajtómű problémákról szól.

Motor-zűr szinte szóba sem kerül.

Igaz,  ezek a H72- ...   hajtóművek erősen prototípus jellegűek,   sőt a gyár történetében szinte a legelsőként gyártott hidrodinamikus hajtóművek voltak.

A "botlásokra" mentséget keresve jut eszembe a talány:   

Lehet, hogy az ennyiedik darab, a kezdet-kezdetén, a Voith-nál sem sikerült sokkal jobban? 

Nem tudom.

Arra emlékszem,  hogy a 2005-2009 psz gépek hajtóművében már a sokadik verziójú nyomaték-módosítók voltak beépítve, és azoknak már sem az üzembiztonságával, sem a

hidraulikus-energetikai jellemzőivel nem volt gond,  a paraméterek itt-ott még überelték is az "eredeti"  Voith konstrukcióét.   Ezeken a hajtóműveken a mechanikus alkatrészek bizonyultak gyengécskének,  állítólag.

Előzmény: M63,008 (144)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 144

Így igaz; a prototípusok régebbi gyengébb motor/Voith-hajtómű párosítása a sorozatgépeknél le lett cserélve egy erősebb motor/"magyarabb" hajtómű párosításra. Ez rá is nyomta a bélyegét a mozdonyok üzemére, a hajtómű volt a leggyengébb láncszem...

Előzmény: mdbz (142)
braun Creative Commons License 2011.06.29 0 0 143

Újabb tétek?:)

Előzmény: mdbz (142)
mdbz Creative Commons License 2011.06.29 0 0 142

Csak a bonyolítás okán. GANZ-MÁVAG DIESEL ZSEBKÖNYV: DHM3 12 JVF 17/24  VOITH L26/St/V

DHM4 12 VFE 17/24 H72-10+JF 713-10

Előzmény: braun (140)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 141

Közben belelapoztam én is az ominózus Indóházba; abból az derül ki, hogy a 2003-as és a 2004-es eredetileg 65km/h-ra alkalmas áttételezéssel készült, és ezt módosították a próbák során 90km/h-ra. Tehát innét ereddhet a 65 km/h a gyári prospektusban.

Előzmény: braun (139)
braun Creative Commons License 2011.06.29 0 0 140

Fedvény: annyi kiderült, hogy a 2003,2004 gépekben H72-10, míg a 2005-2009 gépekben H72-11 típusú hajtómű volt.

Előzmény: braun (139)
braun Creative Commons License 2011.06.29 0 0 139

Nem csak a vezetőasztalon van fokozatváltó kapcsoló, hanem a mozdony elrendezési rajzán is 19. tételszámmal szerepel az "irány és fokozatváltó hajtómű". (az erőátvitel ábráján 3. számmal)

 

Annak idején megjelent az Indóházban egy cikk a mozdonyokról, de a hajtómű kérdést sajna abban sem sikerült egyértelműen tisztázni, csak arra derült fény, hogy a mozdonyokban többször is variálták magát a hajtóművet és annak vezérlését is. Viszont az egyértelműnek tetszik, hogy csal a 2003-2004 volt 90 km/h-ra áttételezve.

Előzmény: Törölt nick (136)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 138

Fejtegetésed a prospektusok tartalmának történetéről elég logikusnak tűnik, de hogy tényleg ugy volt e ...          ( ?)

Az iratban a 2007-es szerepelt.   De hogy saját motorral-hajtóművel,  vagy mással vontatva, esetleg kikötött kardánokkal,  csak a futómű vesézése kedvéért ,,,  azt nem tudom.  

Persze könyebb volna, ha minden elérhető irat, adat, fénykép egyszerre volna az ember közelében, és éppen akadna pár nap az infok rendszerezésére.  

Ennek hiányában sok a pontatlan, vagy téves,  vagy minimum hiányos információ.

Persze ez is több a semminél.

Annyi biztos,  hogy ez a szerencsétlen M46-os sorozat különösen zilált életrajzú típus volt. 

 

Szubjektíve sajnálom,  mert sikeresebb pályafutás lehetőségét is  "érzem"  a típus fő konstrukciós adottságaiban.

 

Előzmény: M63,008 (137)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 137

Én is láttam a két kiadványt. Én arra gondoltam, hogy a fekete-fehérben a 2003-as képe mellett már a sorozatgépek teljesítményadatait akarták szerepeltetni, amiknek a max. sebességét lecsökkentve, de mégis az első prototípusgépekénél nagyobb értékben határozták meg; de konkrét gép még nem készült, ezért is a 2003-as fotója. A színesben meg /úgy gondoltam/ már a valós adatok kerültek bele; de persze ezeket én is csak kikövetkeztettem...

A 100-as mérőmenet az 90km/h +10%-ot jelent, innét aztán tényleg passz... Biztos, hogy a hetes gép volt? :-)

De tulajdonképpen ezért vannak az ilyen topic-ok, hogy lehessen vesézni a dolgokat!

Előzmény: Törölt nick (136)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 1 136

Rendesen dúl a káosz a pontosnak várt részletes adatok dolgában.

Picit körülnéztem az iratokban,  és csak példaképpen  az alábbiakat találtam:

 

kizárólag gyári  (GANZDATA-n hozzáférhető)  iratok,  gyári  "prospektusok":

-  a szines  (DHM-5-ről is szóló)  kiadvány a DHM-4  végsebességét 70 km/ó-ban adja meg.

-  a másik,  fekete-fehér, csak a DHM-4-ről készült kiadvány a végsebességet 65 km/ó-ban rögzíti, a kiadványban az M46-2003 képe van, amelyikről  majdnem biztosan ugy tudjuk, hogy 90-es tempóra készült. 

-  ugyanez a kiadvány leszögezi, hogy a mozdonyban fokozatváltó nincs,  de a vezető-asztal rajzán  felirattal, tehát tévedést kizáró módon ott vigyorog a fokozatváltó kapcsolója a kontroller mellett.

-  a vezérlés blokk-séma rajzán ott van a "sebesség-határoló", de a szöveges leírásban elő sem fordul.

 

És ez csak két gyári kiadvány,  öt perc alatt felfedhető hibája, ellentmondása,  nyilván a 2003-2004 psz. mozdonyok gyártása idejéből.

És a későbbiek?

És a gyárból a MÁV-nak átadott mozdonyok követhetetlen átalakításai,  alkalmi jellegű barkácsolásai? 

A jó ég se tudja pontosan,  hogy az évek során melyik mozdonyal, ki, hol, mikor, milyen átalakítást végzett.  

Nem vállalkozom a teljeskörű és pontos időrendi lista összeállítására.

 

Ja,  plusz egy adalék, amiről biztos emlékem van,  bár ez is csak tovább turmixolja a káoszt.   Szintén gyári iratot láttam,  ahol az M46-2007-es  mérőkocsis próbamenetéről írtak,  futásjóság-ellenőrzés kapcsán,  100 km/ó mellett.

És győzzünk tisztán látni ...

 

 

Előzmény: M63,008 (135)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 135

A két prototípus gép 60km/h max. sebességre készült.

A "második" két prototípus /2003 és 2004/ 90km/h áttételezéssel lett kiadva; és amennyire az innen-onnan utánaolvasáaimból tudok következtetni, így is maradtak mindvégig.

A sorozatgépek max. sebessége 70 km/h volt.

Előzmény: Törölt nick (134)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 134

Igazad lehet Neked is és nekem is.

Képtelen voltam pontosan követni a mozdonyok sokszori átalakítását. 

Kérdés,  hogy melyik információ,  melyik gép, mikori állapotára vonatkozik.

Volt olyan variáns is, amelyiknek hajtóművében teher/személy-(azaz akár gyors-)-vonati fokozatváltó is volt,  és volt olyan korszak amikor e fokozatváltók egyik vagy másik fokozata kapcsolhatatlan volt, mert vagy a vezérlő-áramkörökben volt kiberhelve vagy akár mechanikusan volt rögzítve.

Hogy melyik gépen mikor, hogyan,   ezt sosem kutattam részletesen.

Az M46-osokról személyes tapasztalatom nincs,  csak mások elbeszéléséből, és az itt-ott

olvasottakból tudok annyit amennyit tudok.

Előzmény: M63,008 (132)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 133

Egy régi gyári feljegyzésben olvastam az M46 Bp-Pécs gyorsvonati szolgálatáról, egy akkori  (nyilván reszli-vonat)  1904B  számú gyorsvonattal. 

Azt írták, hogy az 1 db mozdony a 6 db 4-tengelyes személykocsit vontatási okú késés nélkül, menetrend szerint továbbította és fűtötte, 7 közbenső megállással a 60,7 km/ó átlagsebességet ért el, és útközben semmilyen műszaki probléma,  üzemzavar nem lépett fel, a mozdony futása feltűnően jó volt. 

A mozdonyon utazó GM-es mérnök véleménye azonban az volt,  hogy ez a szolgálat mégsem ajánlott a mozdony számára, mert aránytalanul sokszor és hosszabb időn át volt szükség a mozdony teljes teljesítményére a menetrend betartásához.

 

Ez a jelenség akkoriban azonban csaknem általános volt,  nagyon sokáig hasonlóan üzemeltek a korabeli ABb és Bb motorkocsik, az M40-es gépek, és a nagyobb vonatoknál az M61-esek is. 

M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 132

Tudomásom szerint csak a 2003-as és a 2004-es volt 90-re áttételezve /kísérletképpen a 2001-es és a 2002-es után/, de a sorozatgépeknél visszatértek a nagyobb lassító áttételre.

Előzmény: Törölt nick (131)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 131

Azért kérdeztem, mert csak ez a két gép volt 90 km/h-ás áttételezésű; a többivel nem lehetett volna "teljesíteni" a vonatra előírt sebességet...

----

A 2001-2002 valóban nem tudta a 90-et.  A későbbi 2005-2009 viszont tudta.

Az "öregek"  (manapság lassan már magam is az leszek)  elbeszélése szerint

a 90-es eng. sebességű mozdonyokkal is bele-csusszantak néha a 100-110 közé is.

A DHM-4-esekben (tudomásom szerint)  nem volt sebességhatárolás és korlátozás, tehát magam is el tudom képzelni ezt a  "pici"  sebesség-túllépést  (nyilván terepviszonyok és terhelés függvényében).   

Hasonló "kihágást" én magam is elkövettem már pl. M40-essel is.

 

Előzmény: M63,008 (130)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.29 0 0 130

Úgy tudom, hogy a 2003-2004 psz gépek kezdték ezt a fordulót

 

Azért kérdeztem, mert csak ez a két gép volt 90 km/h-ás áttételezésű; a többivel nem lehetett volna "teljesíteni" a vonatra előírt sebességet...

Előzmény: Törölt nick (129)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.28 0 0 129

Úgy tudom, hogy a 2003-2004 psz gépek kezdték ezt a fordulót, s az "öreg szaki", aki erről mesélt nekem,  úgy adta elő, hogy abban a korszakban reggel Bp-Nyh, délután vissza, majd este még 1x Bp-Nyh.   Később  -állítólag-   rövidebb ideig a 2005-2009 psz. mozdonyok is dolgoztak hasonlóan,  de hogy össz hány esetben,  azt sajna nem tudom.

Ha igaz az emlékezet, akkor a típus egész Bp-Nyh közötti szereplése kb másfél évig tartott.   Sokkal pontosabbat nem tudok a dologról.   Elég vegyes lehetett akkoriban a vonal képe, mert a távolsági vonatokon egyaránt előfordultak M46-ok,  M61-ek,  ABbmot-ok,  Bbmot-ok, és akkoriban még 424-es is.   És ahogy tudom igazán zárt fordulótervben csak az 5-teng. motorkocsik jártak,  az összes többi géptípus némileg rugalmasabban volt felhasználható.

 

Előzmény: M63,008 (128)
M63,008 Creative Commons License 2011.06.28 0 0 128

A gépek későbbi szereplésének valóban része volt a Bp-Nyíregyháza közötti gyorsvonatozás,  ahol a standard 2 db M46 + 10 db kocsi volt.  A fáma arról szól, hogy a gépek ezt is jól tűrték, a menetrendeket betartották,  az előírt 90 km/ó utazósebesség tartásához (felgyorsulás után) elég volt az 5.-6. menetfokozat (az összesen 7-ből).

 

Ez egy egynapos forda volt a két gépre?

Előzmény: Törölt nick (117)
episcopia Creative Commons License 2011.06.28 0 0 127

kerékmánia Creative Commons License 2011.06.04 0 0 126

 

...  fantasy ...

cssz74 Creative Commons License 2011.05.18 0 0 125

Nem írtam, hogy tegyél re róla, csak azt írtam, hogy már el van követve... :)

kapsz levelet...

Előzmény: mk482032 (124)
mk482032 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 124

Ezeket már láttam valahol :) Gratulálok , nagyon szép ! De nem tettem le róla , sőt :) Én az utolsó verzióra gondoltam , ahol már megvoltak körbe a korlátok . Te milyen rajzot használtál ? Küldenél még róla képeket ?

Előzmény: cssz74 (123)
cssz74 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 123

Ezzel elkéstél... :) És nem én vagyok az egyedüli.

Már szerintem volt itt ez, de a kedvdért... :)

 

Nekem a sorozat gépek vezérállás kialakítása jobban tetszett, mint a két proto gépé...

Előzmény: mk482032 (122)
mk482032 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 122

 

Örülök hogy segíthettem ! Én mostanában kezdtem el vele foglalkozni . Alapvetően keskennyomköz érdekel , de ez a gép valamiért nagyon megfogott . Most kutatom a gyári rajzait , szerintem érdemes megénekekni 1:87 - ben...

Előzmény: kerékmánia (121)
kerékmánia Creative Commons License 2011.05.17 0 0 121

Ojjajj !

Öröm volt látni ezen a filmen legalább azt a pár pillanatot.

Szerintem szép mozdony volt ez az M46.  Nehezen is hiszem el, hogy olyan gagyi lett volna, ahogy klf írások sejtetik. 

Köszi Neked a felvételt !

Előzmény: mk482032 (120)
mk482032 Creative Commons License 2011.05.17 0 0 120

 

1:40 - től pár másodperc....

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!