182 sz. (Balassagyarmat, aut. áll. ind. 15:00 órakor, Budapest, Újpest Városkapu érk. 16:45 órakor) a hetek első iskolai előadási napját megelőző munkaszüneti napokon közlekedő járatot a tanév tartama alatt a hetek első munkanapját megelőző napon közlekedtetjük.
Őőőő, ez nem ugyanaz??? Imádom ezeket a volános közlekedési korlátozásokat... :D
Tárgy : Javaslat autóbusz történeti munkák szerzői számára.
Hála Istennek egyre több autóbusz közlekedés történeti munka jelenik meg mostanában.
Ugyan 20 év késéssel, de az autóbusz történet után érdeklődök is írnak saját munkákat, emlékeket,
elbeszélés gyűjteményeket, szak- vagy fél szak leírásokat egy-egy város, vagy társaság történetéről, mint anno a vasutasok.
Ez örömteli.
Majd minden munka végéről lemarad, kimarad az autóbusz típus erősorrend bemutató.
Pedig lényeges.
ugyanis ezek a munkák, 90%-ban megmaradnak évtizedekig és azoknak is szólnak akik ma még meg se születtek.
Ha e könyvek utolsó oldalain (már amelyikben) nagyon helyesen bemutatják, hogy az adott városban, társaságnál milyen típusú autóbuszok közlekedtek, mettől-meddig akkor az esetek 99%-ban el- és kifelejtik odaírni, hogy az adott típusból mennyi közlekedett a városban társaságnál?
Nem mindegy.
Ha van a könyv végén kb. 30 db egyforma fénykép, mely 30 db különböző típusú buszt mutat be, akkor a késői olvasónak bemutatott (aki nem volt kortársa a bemutatott korszaknak) csak úgy adhatunk hiteles tájékoztatást ha odaírjuk, hogy miből mennyi közlekedett?
Nem mindegy, hogy "A" típusból 2285 db közlekedett a városban, és "B" típusból pedig csak 1 db.
Ez a könyvekből ritkán derül ki.
Aki ma él, még tudja.
De a ma aktív buszmániás se tudja, hogy az érintett városban mennyi :
- Ik-60-as?
- Ik-600-as?
- Ik60+AMG pótos,
- Ik-622
közlekedett.
Pedig nagyon nem mindegy.
Nagyon nem mindegy, hogy az említett típus tizensok évig a város arculatának meghatározó típusa volt, vagy odakeveredett az adott típusból 2-3 db, és azok jártak ott 5-7 évet.
És csak 30-40 év telt el.
Miért nem tudja ?
Mert minden fénykép egyforma nagyságú, és a felirataik CSAK olyan információkat tartalmaznak, hogy :
- mettől-meddig ?
- típus neve, száma.
Slussz.
Javaslom, hogy a jövőben ilyen munkát készítők, az utolsó oldalak egyikére készítsenek típus ERŐSORREND-t.
- A Fővárosi autóbusz közlekedés 100 éve című könyv.
Bár eyikhez se írtak ERŐSORREND-t, mindkettőben van típus darabszám, így a ráérő olvasó, szerkeszthet magának az adatokból - ha akar - olyan információs táblázatot, amit a szerzőknek kellett volna megcsinálniuk.
Máshogy látom. Az 1956-os forradalom és következményei kapcsán napokra, hetekre(?) leállt a helyi közlekedés Egerben (is). Ez bőven megérdemel egy bekezdést egy ilyen terjedelmű műben. Egy szélesebb körnek szóló ismeretterjesztő munkának valahogy így kell kinéznie. Belefér, ugyanúgy, mint a "magyar Athén", vagy a buszon felejtett kincstári holmi. Egy színtisztán szakmának szóló műben persze elég egy kronologikus felsorolás táblázatokkal. (Mondjuk ezt is le lehet benne tudni annyival, hogy 1956.11.xx és 1956.11.xx között szünetelt a helyi közlekedés). Más. Hiányolod a konkrét adatokat. Ezek egyébként léteznek valahol? Esetleg a MOL mélyén? Vagy ott sem? Az 1346-os vonal másik vége kapcsán azért olvasgattam ezt-azt itt-ott, és ilyen mélységben sehol senki sem tárgyalja. Menetrendek igen hiányosak, állományi adatok hiába vannak, ha vannak az egész cégről, abból nem derül ki, mi hol járt, az újságírók akkoriban is felületesek voltak stb.
Ha még csak most szolgáltatják a KK-k a különböző adatokat, akkor hogy a fenébe lenne már döntés bármiről is?
Sztem....és persze csak találgatok...most folyik a rohamtempóban a helyzetfeltárás összeállítása majd a hatástanulmány elkészítése azok részére, akiket a mozdony füstje megcsapott. (De ezt már korábban is írtam.)
Megszületik egy megalapozó háttéranyag, lehetséges megoldásokkal és lefolyási variációkkal.
Aztán majd abból egy pároldalas összefoglaló, a vagyonkezelő, a szak majd a nagy politikusok részére, amit majd döntésre terjesztenek elő.
Ha szerencsés az alágazat, még a nyári közigazgatási szünet előtt születik döntés a témában.
Ha nem, akkor csak ősszel.
Ha mégiscsak igen, akkor többen nem mennek idén nyári szabadságra a KK-knál pl a kontrollingon, szemszállítási igazgatóságokon, informatikán, jogászoknál.
És ha olyan döntés születik, akkor aztán nyár második felében/esetleg ősszel startol a kiválasztott variáció/megoldás végrehajtása.
Nagyon jó a szöveg, és látszik rajta, hogy ok kutatás és adat áll a háttérben. Engem még az is érdekelt, hogy mikor és hogy vonultak be a ruszkik, de az hogy munkástanács ekkor meg akkor meg amakkor mit csinált, meg a vezéraz már túl sok. Az is kicsit "bőlére" lett eresztve, hogy miért volt dugó, hozzák-vitték a gyógyszert. Nagy teher és áruszállítás folyt a kis utcában, mert itt volt a megyei gyógyszer lerakat. És pont.
Ezzel egyet értek, de ha az a Döntés, hogy működjön, akkor végülis el lehet indulni egy olyan úton, aminek a végén akár működhet is... Csak kérdés, hogy érdemes-e.
Az "egységes" VOLÁN Tröszt idejében a keki szín volt az alapszín.
A '70-es évektől tudatosan a narancssárga lett az általános.
Persze csak addig volt egység, amíg a Volánbusz el nem kezdte színezni a buszait piros-bordó (távolsági) csíkozással, nomeg került a flottába csomó "maradék" busz más színekkel, plusz az önkormányzatok is elkezdték a helyiek színesítését...aztán már mind a 24 cég egyedi megjelenésű lett.
Úgy "hallottam" a régiós összevonásnál két színvariáció merült fel: fehér fényezés kék csigával, a másik pedig a narancsárga feketével.
Aztán persze a hozzáértő döntéshozók döntöttek...se csiga, se VOLÁN név...
És a fehér szín tényleg azért maradt, mert az a "legolcsóbb" és tetszés szerint átmatricázható/logózható.
Bár ilyen munkába én nem tennék bele Forradalmi Tanácsokat, azok nem idevalók.
Idevalók viszont, de itt hiányoznak az állományi adatok.
Pl. Szép dolog, hogy 1953 után megjöttek az Ik-30 buszok, ahogy írod, de később van egy fénykép 1952-ből ahol már Ik-30 buszok (valószínűleg helyköziek) indulnak.
Ez egy szakmai munka.
Fontos, hogy az olvasó tudja, hogy mikor miről beszélsz, írsz.
Ne homályosan utalj, hanem írd oda mikor beszélsz helyközi és mikor helyi járatokról.
Nemsokára 1959-1960 körül megjelennek majd az első távolsági buszok melyek érintik Egert.
Véleményem szerint nem a tárgyhoz valók, de ha megemlíted jó.
más
A Veress maszek világban leírtad mennyi busza volt.
Ez helyes.
De mennyi busz járt Eger város helyi járatain 1950-1959 között ?
Persze, hogy nem fog. Annyira más logika szerint működnek a dolgok vidéken, mint Pest megyében, mintha más bolygón járna az ember.
Van, amikor olvtárs vagy Volánbuszos sofőr ismerős beszél nekem arról, hogy ez meg az történt feléjük, én meg visszakérdezek huszonötször, mire megértem, hogy miről beszél, de ugyanez visszafelé is lejátszódik néha.
Ismerek olyat is, aki vidéki Volántól ment a Volánbuszhoz, és még a menetlevelet sem tudta átlátni, hogy mikor kéne indulnia, mikor érkeznie. Volánbusztól vidékre került sofőrbá meg az utasokkal hívatta föl a kollégáját, miután az ő hívását aznap tizedjére nem vette már föl, hogy ugyan tizedjére is magyarázza már el, mit kell csinálni adott esetben a jegykiadó géppel.
És ez még csak a legapróbb dolgok egy része. Az adminisztratív, pénzügyi, stb. dolgok is nyilván másabbak.
A "kisemberek" szolgáltatják az adatokat, de úgy, hogy arról nem tudunk semmit mi lesz a nagy szervezet létrejötte után, akár lesz-e leépítés, ilyesmi.
A KK-k abszolút a kis cirkuszi idomított kutyák, a VB meg a porondmester. Csak az lesz a baj megint, hogy ami működik Budapesten, nem biztos Bivalyb@sznád, szövetkezeti italboltnál is fog...:D
Az egész volán-összevonósdiról egyébként csak annyit, hogy csütörtökön délután kaptunk egy összeolvadással kapcsolatos adatszolgáltatást (már 4 óra után), pénteki határidővel. A programból az adatszolgáltatáshoz szükséges alapadatok 3,5 óra alatt jöttek le, így az érdemi adatelőállításra percek voltak szinte.
Na körülbelül ezzel a szakmai igényességgel fut az egész sztori.
A megyei, üzemegységi korszakokban, nem volt ritka, hogy a megyeszékhelytől távol, egy páros kapott egy gyári új IK-266 kocsit és 12-14 év után ők adták le selejtbe.