Most itt van ez mára:
http://www.geocities.com/mavag_lokfabrik/csap.jpg
(már nincs sok hátra..)
A kép mellett ez a szöveg:November 1944 Überholbahnhof auf der Strecke zwischen Csap und Tokaj in Ungarn mit Kriegslok BR52.Auf den Rungenwagen davor Behelfkonstruktionen der Eisenbahnflak mit Splitterschutz
Az újvidéki hídnak mind a magyar, mind pedig a horvát szekcióját K-elemekbôl építették újjá. A német szekciót német hadihíd elemekbôl.
A németek a magyar oldal parti nyílásához csatlakozó csatlakozó első mezőben MZ típusú közepes, a következő két mezőben SZ típusú nehéz hadihíd anyagot használtak.
Mintha a kép a híd terhelési próbáján készült volna. Erre utal a teodolithoz, vagy szintező műszerhez előrehajló katona. A 424-es is ehhez kellett valószínűen.
Krivoj Rogot a magyar gyorshadtest 1941 augusztus második felében foglalta el. Krivoly Rog nyugati oldalán van az Ingulec folyó, amelyen áthalad a Dolinszkaja - Krivoj Rog - Zaporozse vasútvonal. A gyorshadtestet 1941 novemberében kivonták a további harcokból. A hadihíd anyag kintmaradhatott, annak felhasználása - eseleg magyar alakulattal - 1942-ben elképzelhető, hiszen a tavaszi előnyomulás után a terület messze a frontvonal mögé került. Ugyanakkor a Dnyeper meti nagy acélipari központok miatt fontos vasútvonal volt.
Én ezt úgy értelmezem, hogy ott korábban is állt egy (állandó) híd, amit a visszavonuló Vörös Hadsereg felrobbantott, a bevonuló magyarok pedig újjáépítettek.
Ott éppen nem. Az újpesti híd csak 1952 (???) óta K-híd. A háború elôtt és -alatt egy rendes állandó híd volt ott.
Szerintem a háború elôtt és -alatt nem volt az ország területén sehol K-híd felállítva. A K-hídelemek az utászalakulatok raktárában vártak a bevetésre, legfeljebb hadgyakorlatok alkalmával összeépítettek majd szédszedtek egy-egy kisebb K-hidat.
De én viszont úgy emlékszem (ellenôrizni kellene), hogy az újvidéki híd helyreállításánál a magyar szekció egyik darabja K-híd volt - bár nem az egész.
A háború után a fellelhetô K-elemekbôl a Déli összekötôt építették meg. Amikor azt végleges szerkezettel pótolták, az elemeket szétszedték és beépítették az Északi összekötô hídba, a maradékot pedig az óbudai sziget hídjába. De mára már használhatatlan az egész, mert az elemek a hosszú használat során annyira deformálódtak, hogy a szétszedés után már nem lehetne újra összecsavarozni ôket.
Dehogynem, ha a magyar hadsereg megépítette (a K-híd egy két világháború közti magyar konstrukció volt)
A felirattal nem ez a bajom, hanem az, hogy ¨a magyar hidászokkal együtt¨. Fenét együtt! Azt valószínüleg a magyar hidászok építették úgy, ahogy van. A németek legfeljebb a felhajtókat. Én legalábbis nem hiszem, hogy a németek is megtanulták volna, hogyan kell K-hidat építeni.
> de mintha csináltak volna a németek normálnyomtávosítást az elfoglalt területeken.
Persze. A német hadseregben volt az ún. Todt szervezet. Az ô dolguk volt az összes vasút átszerelése. Teljesen gépesítve voltak, sok kilométert tudtak átszerelni naponta. Kifúrták az egyik oldalon a talpfát, átrakták a sínt és végül levágták az áthelyezett oldalon a talpfa végét (az egyenletes terhelés miatt). Emiatt aztán vissza sem lehetett ugyanezzel a módszerrel csinálni, hiszen hiányzott egyik oldalon a talpfa vége!
Dehogynem, ha a magyar hadsereg megépítette (a K-híd egy két világháború közti magyar konstrukció volt)
A felirattal nem ez a bajom, hanem az, hogy ¨a magyar hidászokkal együtt¨. Fenét együtt! Azt valószínüleg a magyar hidászok építették úgy, ahogy van. A németek legfeljebb a felhajtókat. Én legalábbis nem hiszem, hogy a németek is megtanulták volna, hogyan kell K-hidat építeni.
...igaz a 424 bezavar, de mintha csináltak volna a németek normálnyomtávosítást az elfoglalt területeken.
ez utóbbiról tud valaki pontosabbat?
A WehrmachtTours mozgásterületén a széles vágányok egyik sínszálát 89 mm-rel közelebb szegezve alakítottak ki normál nyomközű pályát. A magyar hídászok II. világháború alatti mozgásáról, tevékenységéről kb. 10 éve jelent meg egy könyv, amely részletezi, hogy merre jártak a Szovjetúnió területén.
Csinálták,most vettem egy dvd-t is erről ahol mutatják,hogyan bontják fel az egyik sínszálat,beljebb nyomják és építik arréb.Aztán a film végén persze szétroncsolják az egészet amit csináltak.
Van még 2 másik magyar vonatkozású képem(mivel német könyvből való) amint lesz időm felteszem normálisabban.
Igen, például az esztergom környéki gyakorlótereken. De egy mozdonyt nem vittek ki azért, hogy lefilmezzék. Magyarországon meg nem tudom hol volt K híd. A Délvidéki hidakat Roth - Wagner szerkezettel építették újjá, amennyire emlékszem.
feltéve, hogy jó a képaláírás, akkor az én csekély németértelmemmel ez egy újjáépített híd Krivoj-Rog mellett.
a CCCP-ben nem lehetett K-híd?
igaz a 424 bezavar, de mintha csináltak volna a németek normálnyomtávosítást az elfoglalt területeken.
ez utóbbiról tud valaki pontosabbat?
¨Die gemeinsam mit ungarischen Eisenbahnpionieren wieder erbaute Brücke...¨
(a magyar hidászokkal együtt újraépített híd)
A híd szerintem egy magyar K-híd (mint az Északi összekötô és az óbudai szigeti). Ilyen, ha jól tudom, csak Magyarországon volt, a német hadihidak másképp néztek ki. Akkor viszont kötve hiszem, hogy azt a magyar hidászok bárkivel is közösen építették volna. (legfeljebb a felhajtókat...)
De szép a vadonatúj 424-es is. Talán pont a fotózás kedvéért vitték oda.