Elvileg 2 darab kislámpás Aixam kerül hamarosan eladósorba . Az egyik (szürke) jubileumi kiadás , elektromos tetőablakkal , karambolosként került hozzá , egyelőre javítgatja és megy majd berendszámozásra .
A másik ( zöld) magyar rendszámos , abba úgy néz ki porlasztócsúcsot kell vennünk mert párszor már megszorult és emiatt a kocsi nem indult . A kocsin sajnos látszik a régebbi reklámfelirat .
Ha privátba írsz akkor átküldöm az elérhetőségét . A járgányok lényegében Zalaegerszegen tekinthetők meg .
Nekem csak Ligierem lesz majd itt Szekszárdon eladó . Hogy menyivel lesz problémamentesebb az esetlegesen tőlünk vásárolt kocsi azt nem tudom . Egyik se makulátlan , a korukból és előéletükből adódó esztétikai hibák fellelhetők rajtuk .
Engem nagyon kitudnak akasztani azok a hirdetések, mikor nem tudja az eladó, hogy amit ír, az hülyeség. Vagy esetleg tudja, csak a leendő vevőket veszi hülyére. Itt van ez a hirdetés. Mi az, hogy lejárt magyar okmányokkal? Megpróbáltam felhívni, de ki van kapcsolva a telefonja.
Ez a távolság tartó pálca mennyire kell ide, mert egy szíjam a hajtogatásra, már ráment. Meghámozta rendesen, fel lazult, a szíjban tán 3000- sem volt. Kezdek ideges lenni, megint húznom kellett rajta. Már úgy elhúztam , mint ha ott sem lenne, hogy a bilincset meg le ne verje. Esetleg, ha valaki tudna küldeni képet.., hogy mennyire kell elhajlítani.
Hazafelé a Tescóban, betehetek-e két zsák marhatrágyát a teknőbe, ha egy zsák 20 kiló. Mekkora a hátsó műanyagfenék teherbírása? 350 + a két személy (két mázsa). Ez összesen 550 . Nem vicc az a maradék 50 kiló hátra?
Nálam tempomat a padlógáz, és néha elveszem a féket. A polchoz való rögzítés valóban nem túl szerencsés, de hál Istennek bírja. A műszerfal rugalmasságát nem vettem figyelembe. Na de így, nekem is lett tartalék kapcsolóm. Van másik..
Szia! Pár kommenttel lejjebb olvastam hohy a bátyámnak van egy eladó autója, arról írnál nekem pár sort?
Már volt 3 autóm de többel befürödtem. És elég rég várom már hogy egy tapasztalt fórumos feldobja hogy van egy elado autója, kozvetve vagy közvetlenül.
Téhát ha tudnál több infot rola hálás lennék:)
Baráti üdvözlettel,
Milasovszky Márk (az esetleges helyesírási hibákért elnézést, telefonról írtam)
Semmi gond nem lenne ezzel a függőleges elhelyezéssel , ha a csövet a végéből vezették volna ki . Amennyiben viszont gyárilag ilyen akkor az erősen elgondolkodtató -- mármint hogy miféle szakértelemmel konstruálták .
Hogy a közepében marad-e levegő az is érdekes -- én eddig nem gondoltam rá . De az tény , ha a hátsó fékkör dugattyúja a kivezetőnyílás ( vagyis az elülső fékkör csöve) fölé kerül akkor abban ugyanúgy bennrekedhet a buborék .
Légtelenítéskor szoktam olyat csinálni , hogy behúzom a kéziféket -- logikám szerint akkor a hátsó fék dugattyúi nem mozognak , hanem "kimennek a fékpofa után" és akkor a folyadék mozgatás intenzitása nem használódik a dugattyú mozgatására . Vagyis talán jobban kijön a levegő .
Volt olyan járművem amit egyszer szimplán körbelégtelenítettem és betonkeményen ült a fékpedál (pl. az ApeCar ) és volt olyan aminek a hétvégét felölelő légtelenítés és fékszerelgetés végén annyit értem el : a padlótól pár centire nagylustán felkeményedett a fék és fogott .( Pl. R-4 a nyégydobfékes verzióban , ha valaha feltámasztom még azt a kocsit elől korhűtlen módon tárcsás lesz )
Nem tudom mióta vannak mopedautóid, de ha már 100 db-nál jársz, akkor nem sokáig vannak nálad, de a vevőidnek biztosan kell majd cserélni, ha több évig használják. :)
De az is lehet, én vagyok pechesebb az átlagnál, viszont az tény, hogy a pizza kiszállító Aixamben, és az 500.4-ben is többször cseréltem már, az utóbbiban most is rossz...
Számomra is áttekinthetőbb a kapcsoló , arról nem is beszélve , hogy van belőle (ingyen) itthon egy marékkal , mert a távfűtésben a motorosszelepek végállását ez vezérelte , de a műszerészek kiszórták őket és most csak a nyomatékhatároló állítja meg véghelyzetben a motort -- ha megállítja .
Nekem szempont az is , hogy a pedál pöccintésére világítson a lámpa -- már akkor ha fékhatásnak még nyoma sincs .
Ha nyugalomban van az Aixam -- alapjáraton ketyeg a villanyrendőrnél -- és megmozdítom a pedált akkor kicsit megrántja a benzinszintet ; bár az akksim a végét a járja , talán azért , de lámpaellenőrzésnek jó ez is .
A szakirodalmak természetes jelenségként írják a fékgombák "ellustulását" amit cserével orvosolnak . Nem véletlen , hogy mára már kiveszett ez a megoldás . Amúgy se tudom miképp tudna együtt élni az ABS-szel , illetve a mai kocsik már figyelik , hogy mikor mozdul a fékpedál ( pl. hogy azonnal kivegyék a tempomatot ) erre megvárni az olajnyomáskapcsoló ténykedését már késői volna .
Brömbi valóban kissé nagyvonalúan farigcsál , ráadásul ha jól látom a műszerfalhoz-polchoz rögzítette a kapcsolót ami szerintem nem szerencsés . Barátom valami hegesztéssel oldotta meg ugyanezt -- számomra az is túl durva , ez a két szelíd furat és a mikrokapcsoló a legbékésebb módi szerintem .
Ez a függőleges főfékhenger egy gyárilag beépített szívatás. Ezt szerintem csak vízszintes helyzetben lehet kilégteleníteni, mert az alsó részében is marad valamennyi levegő, bár kevesebb, mint felül. Hihetetlen, hogy ezt komolyan gondolták. Ha már előre nem fér el, rakták volna keresztben, de vízszintesen.
Ugyanaz a szitu , mint a pár napja megénekelt Tasso fékrendszerénél . Abban a fönti záródugóban egy nagy esztergált furat van , mert ott támaszkodik a visszatoló rugó . A csőkivezetés fölötti részben bennszorul a levegő , csak akkor lehet onnan kiszedni ha hozzám hasonlóan légtelenítőt építesz be -- ha gyárilag nem tették be . Ha ez gyári főfékhenger és nincs rajta légtelenítőcsavar akkor nem tudom mit gondoljak .
Így néz ki belülről az a zárócsavar -- legalábbis a Tasso esetében ilyen volt .
A fékgombával nekem is rossz tapasztalataim vannak, 10 év alatt legalább 3x ment tönkre, most sem jó éppen. Igaz nem gyárit vettem soha, többszörös áron, hanem átmetszettem a menetet egy M10x1-esen, amit lehet venni az autóalkatrész üzletekben. Nem tudom miért nem lehet kapni M10x1,25-ös gombát, én legalábbis még rendelni sem tudtam az Unixnál...
Egy jó minőségű mikrokapcsolóra kb. 1 millió kapcsolást garantálnak, tartósabbnak tűnik, mint egy nyomáskapcsoló.
Milyen Ligiered van ? Hogyan áll benne a főfékhenger ? Emlékeztem szerint létezik olyan Ligier amiben a Tasso szisztémája szerinti módon függőlegesen van elhelyezve . Amennyiben nem a végén van kivezetve -- hanem oldalt , mint a Tasso esetén -- akkor előállhat ilyen helyzet .
De visszatérve a fék kapcsoló kérdésére nincs garancia arra hogy az nem mehet tönkre
Nem is állítottam , hogy az örökös lenne ; csak leírtam a szempontjaimat , miért tartom jobb megoldásnak a kapcsolót a nyomásgombánál . De úgy látszik az Aixam gyárban is erre a véleményre jutottak . Mellesleg egyszer már nekem is megpusztult ez a mikrokapcsoló , kicseréltem és passz .
Minden megöregszik előbb utóbb. Én magam nem vagyok híve a mókolásnak. Később kétszer annyiba kerül rendbe tenni. Véleményem szerint nem kell elhanyagolni és spórolni az alkatrészeken! Bár azt is hozzá teszem ,hogy vannak olyan dolgok amit én is jónak tartok, mert van értelme. De visszatérve a fék kapcsoló kérdésére nincs garancia arra hogy az nem mehet tönkre. Az új típusú Aixamban már nincs gomba abban is elektromos kapcsoló van.
Tetszik az ötleted. Ha előbb olvasom, biztosan nem agyalok és megcsinálom. Aki pedig nem ismeri a jelenséget, az nem látja, hogy mikor gyullad ki neki, legfeljebb majd megérzi.. És köszönöm a hozzászólásod.
A fölösleges bóvli valóban nem hiányzik. Én se szívesen fogtam neki De amikor már csapágyas a csomagküldő szolgálat, mert nem győzöd (oda) -visszaküldeni a nyomáskapcsolót, mert olyan.. , akkor már nem biztos. A gyári megoldás praktikusnak tűnik, de sajnos bizonytalan. A kocsit használni szeretném.
A féklámpa nem kophat el, nem éghet be. Leg feljebb a biztije. Vagy IGEN, vagy NEM . Bírta 20-évig, a mostani meg olyan..
Pár hónapja javítottam egy Tasso-t , ami előtte már több mint egy éve állt variátorhiba miatt . A tulaj elmondása szerint ők valamikor főfékhengert cseréltek , a könnyebb beszerezhetőség jegyében a vele megegyező(nek tűnő) Lada alkatrész került be . A Ladában a főfékhenger vízszintesen áll , a Tasso állítva helyezte el . Egyébként valóban , mintha egyeznének .
A féklámpa olajnyomás kapcsolós volt , és a hátsó kerék fékköre működtette -- volna , de amikor a járgány hozzám került a féklámpa nem világított . A kocsival mentem egy rövid utat , nagyon rövidet , mert a szekunder variátort valami rézzel perselyezték meg és iszonyat módon ki volt verődve , a 3 köröm hiányával párosulva brutálisan csörömpölt . Csak a háztömböt kerültem meg óvatos tempóban, akkor a fék működött .
A kocsi továbbadásra ment , kapott a komolyabb generálozást , aminek keretében a fékhez is hozzányúltam , részint ment a rögzítőfék huzal szorult , részint mert illik a fékolajat időnként cserélni . Az elülső fékeket is megjárattam , átnéztem .
Nos az új fékfolyadékkal semennyi fék nem volt . Se taposásra , se pumpálásra . Végtelenül sokszor benyomhattam kézzel , nullára csökkent a nyomás . Szétszedtem a főfékhengert ( hibátlannak tűnt) , hosszasan konzultáltam Volksrodzolival , rengeteget kínlódtam vele . A légtelenítésre akkor dolgoztam ki a porszívós módszert -- legalább ennyi hasznom volt ebből a Tasso-s vállalkozásból , mert egyébként ha visszaosztom a szerelési óráimat ...
Szóval nagysokára észrevettem , hogy egy nagyon jelentős légbuborék van a főfékhengerben , ugyanis a fekvő Lada főfékhengerből a pumpálás kinyomja a kerekek felé a levegőt , de ez a függőlegesen álló pozícióban nem lehetséges . Csak úgy légteleníthető ki , ha az egész kocsit az oldalára ( esetleg az orrára - hátuljára ) fordítják . Mivel ezt aligha csinálta meg az előző tulaj szerelője , ezért vélelmezhetően az utolsó fékjavítás óta a hátsó fékkör egyáltalán nem működött -- nem működhetett . Hogy az elülső fékkör miért lett nulla működésű a hozzányúlástól az a mai napig rejtély számomra , a kocsi vélhetően egy fékkörrel élte az életét . És nyilván soha nem volt működő féklámpája , mert a hátsó fékkörben egy búvárharangnyi légbuborék tanyázott . A megoldást az jelentette , hogy a főfékhenger végében levő dugóba fúrtam egy 5-ös menetű légtelenítő furatot , vélelmezem a gyári megoldás is hasonló lehet , vagy a csőkivetés azon nem oldalt van , mint a Ladánál . Mindenesetre jelzi : a féklámpák olajnyomás-kapcsolója csak akkor égeti a féklámpát , ha abban a körben nyomás is van . Ebben az extrém esetben évekig járhattak féklámpa nélkül .
Felesleges átalakítás ? Fene tudja , de én se voltam kibékülve az olajnyomás kapcsolóval , csak akkor volt hajlandó felvillanni , ha két lábbal álltam a pedálon . Egy új fékgomba nyilván jobb lett volna , de előbb-utóbb az is megöregszik , és a menetemelkedése miatt normál (olcsóbban beszerezhető) fékgombával nem pótolható . Lehet esztergáltatni közdarabot , vagyis megint farigcsálhatunk .
Ettől függetlenül az olajkapcsolókat amúgy se szeretem . A régi legendák szerint tudott valami olyan zárlatot produkálni amikor melegítette (forralta) a fékolajat -- bár ez nehezen tűnik hihetőnek .
További probléma a mopedautók esetében a túl intenzív motorfék , vagyis a normál visszalassításokat nem kíséri a féklámpa felvillanása , mert az ember le se veszi a (jobb) lábát a gázról , csak kicsit visszaengedi pedált , hogy a variátor ne kapcsoljon szét . Ilyen esetben a pedálkapcsolónál van lehetőség arra , hogy a (bal) lábbal megpöckölve a pedált villantsunk a féklámpával .
A féklámpát nagyon fontosnak tartja a közlekedési jog , elvileg a rendszámot is levehetik a működésképtelensége miatt -- ezen főleg motoros fórumokon vacilláltak , mert míg ha egy gépkocsin kiég egy izzó attól még marad egy féklámpája ; ha egy ( kétkerekű) motorkerékpáron kiég egy ( ami induláskor még jó volt ) akkor már egy üzemelő féklámpája sem maradt >>> ugrik a rendszám .
Külön poén , hogy a segédmotoros kerékpáron a honi szabályozás szerint a féklámpa nem kötelező , bár ha egy lámpa (gyárilag) rajta van a járművön akkor annak viszont működnie kell .
Szóval a féklámpa fontos , nem véletlenül , mert a ráfutásos balesetek( amik nagyon magas -- asszem 30 % -- arányban vannak jelen , a városi forgalomban legalábbis ) megelőzésében elsődleges szerepe van . A mopedautók pedig főként a helyi közlekedésben szerepelnek .
A pedálkapcsolós féklámpa hamarabb felvillan ( már a fékpedál megmozdulásakor ) mint az olajnyomáskapcsoló , mert az csak akkor zárja az áramkört , ha már felépült kapcsolási nyomása . Ez pedig idő , ez alatt megy a jármű , közeledik a mögötte jövő ...
Én pedálkapcsoló párti vagyok , a saját Aixmambe is azt építettem be , mikrokapcsolót használok , csak két lyukat kellett fúrnom a pedálnak olyan részére , amin nem megy át a fékerő . Két csavar szorítja be a kapcsolót , azzal állítható a pozíciója . És nem kinn a motortérben van , ahol könnyen eloxidálódik a saruja , hanem a műszerfal alatt . Mivel a fékpedál viszonylag egyszerűen kivehető ezért a cseréje-javítása sem bonyolult .
A Ligier Ambra gyárilag pedálkapcsolós . De szerintem a legtöbb mai gépkocsi is .