Uncsizol fônök.... felteszem a kèrdèst.
Láttad már èlôben az ekèt? Fogtad a kezedben? Nem èrtem mit rágod ezt a csontot. Ha kell vegyèl, ha nem kell akkor.meg szakafj le a tèmárol. Vagy gyere egy találkozora ès egy kv mellett megbeszèljük pro- kontra mi bánt ezzel kapcsolatban.
Annyit azért szeretnék kérdezni a mindenható fórumtársaktól,hogy ha nem zárom össze a féltengely zárakat,akkor van-e első kerék hajtásom,vagy csak a zárakkal együtt műkszik?Mechanikus a féltengely zár.
Megmondom az őszintét, komoly önemésztés előzte meg a döntést. Ugye alapvetően nagy ülésmagasság, pakolhatóság és rendes, rossz utakat tűrő futómű volt a követelmény.
Kipróbáltam pár pickupot, no ott rendes ülésmagasságról nem beszélünk, a 4x2-es Nissanba egyenesen rettenetes (első céges kocsimban, egy szutyokiban magasabban ültem, pedig ott is már 2 párna kellett). Pakolhatóságról kiderült, hogy a platódoboz ugyan jó valami, de használhatatlan: bepakolni nehéz, kiszedni még nehezebb és azért nincs ott akkora hely, csak hosszú és alacsony. Doboz nélkül viszont méhészkedni is nehéz, ha épp lépesmézet viszek, akkor felkészülhetek arra is, hogy pár méhcsaládot is hazacipelek pörgetésre. Futóművel alapvetően a pickupok jól állnak, de ugye ezek alapvetően hátsókerekesek, ritkán bakapcsolható, de hosszú távre nem használható elsőkerékhajtással. Akkor már inkább egy szimpla elsőkerekes kicsivel nagyobb hasmagassággal.
Full balesetveszélyes. Azok a motorháztetőre felszerelt forgócsövű ketyerék kitakarják a zebrára lelépő gyalogost. Ilyen járművet nem engednék ki a forgalomba.
hogy a sok harcban nehogy alulmaradjatok csak egy maradhat. az aki ezzel érkezik. se csörlő,se snorkel,se eke. viszont van benne municio leadására való kézi és irányított készülék. bár sok közöm nincs hozzá s nem is érint oly mélyen tényleg kihagyhatnátok a személyes csatározásokat. akkor inkább gratuláljunk dokinak a döntéshez. bár kicsit szokatlan de az övé. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=283187675116129&set=a.249733275128236.39901.246233298811567&type=1&theater
Tényleg kimaradt a legfontosabb. Az, hogy amikor első vagy valamiben, akkor nem a gyártás költségei alapján határozod meg az árat, hanem úgy, hogy megtérüljön a fejlesztésre fordított idő, pénz egyéb erőforrás.
Aztán jön valaki aki lemásolja(ellopja) a termékedet és még mindig nem a gyártás költségeihez igazítja az árat hanem a tiedhez. Na ez a pofátlanság...mert neki közel sem volt annyi költsége vele.
Aztán nyilván a piac beárazza majd a termékeket és minél többen koppintják, minél többen mennek egymás árai alá, annál jobban jár a vásárló és annál rosszabbul az, akié az alapötlet volt.
Hosszas agyalás, idegeskedés (utóljára tán a kórbonctan vizsgámra agyaltam ennyit- mondjuk az majdnem 2 hónapig tartott) után tegnapelőtt eldöntöttem hogy T4-es lesz a vége. A Defi jó megoldás lett volna, de nincs miből válogatnom. Pickup meg nagyon nem megyen, beleültem az összes jappó darabba oszt mind alacsonynak minősült. Természetesen Hilux kivételével mert olyan sincs a piacon másfél millánál.
Szóval a vége mégiscsak furgon lesz. És iszonyat választék van belőle. Ugyan vagy fél napig agyaltam a japán darabokon, de mind hátsókerekes (kivéve a 4x4eseket, de költségileg akkor már inkább egy első kerekes).
Mindenkinek nagyon szépen köszönöm a segítséget, tanácsokat, kritikát! (Tienak külön, és bocs hogy nem neked szólok először, mielőtt kiírnám a topikra!!!).
Asszem újfent meggyőződhettem arról, hogy mennyivel többet ér a sima gyakorlati próba, mint az elméleti agyalás.
Jó marketinges megideologizálná, hogy a terepjárók ott is képesek felkapálni, így revitalizálni és oxigénhez juttatni a talajt, ahol a hagyományos eljárások csődöt mondanak, tehát az extrém off-road versenyek segítenek megakadályozni a talaj savasodását és a globális felmelegedést. :)
A legfontosabb kimaradt: milyen jogon védi le valaki az ekét, mint off-road mentőeszközt? Mert ilyen alapon akkor én is levédetem a GRP rácsot, mint hálós szerkeszetű off-road mentőeszközt. Bár valaki már biztos megtette, csak senkit sem érdekel. Nyilván a részletek között lehet olyan megoldást találni, ami kis túlzással egyedinek mondható, de azért ez inkább az amerikai hülyeség, mint a realitás. Amikor táskacsatok, késpengerögzítő keresztvasak és formák is védettek lehetnek, akkor igazából mindenki mindenkit másol. Egy ásó és egy eke (tehát évezredes szerszám) levédetése még akkor is furcsa és megkérdőjelezhető, ha csak egy-egy részmegoldást illet a védelem.
"A probléma ott van, amikor a másolt termék árába azt az innovációt is beépítik, amit más végzett el..."
Ez messze vezető kérdés, a jogi oldala mellett részben filozofikus, részben ipar-technika-történeti. A jogi része egyértelmű: ha szabadalmat sért a magyar kisiparos, és ezzel érezhető mértékben rontja a Pull Pal bizniszét, akkor utóbbi be fogja perelni, és jogi úton eléri a másolt termék betiltását. Ez a világ minden civilizált országában így működik. Ahogy az is, hogy mindenkit megillet az ártatlanság vélelme, tehát ne csalózzuk-tolvajozzuk-szabadalomsértőzzünk le senkit addig, amíg ezt egzakt módon bizonyítani tudjuk. Konkrétan: amíg nincs a kezünkben a kérdéses kisipari termék, illetve nem tudjuk szám szerint azt a szabadalmi bejegyzést felmutatni, amit sért a termék (ráadásul ne feledjük, az USA-ban bejegyzett szabadalom nem jelenti egyből a világ összes országára kiterjedő oltalmat!), addig elhamarkodott azonnal másolót kiáltani. Mert ilyen alapon mindenki Herr Benzt másolja több mint 100 éve (ráadásul nem is, mert nem ő találta fel a tutit, de ez megint messze vezetne).
Ez volt a jogi rész. Aztán jöhet az etikai: ha szerinted jogtalan másolás eredménye a kisipari termék, akkor úgy tudsz ellene protestálni, hogy nem veszed meg. És ha mindenki így gondolkodik róla, akkor előbb-utóbb nem lesz piaca a másolatnak. A sokszor lenézett USA-ban például igen hatékonyan tudnak így védekezni a külföldről érkező szemét/másolat ellen. Azt mondják, hogy nekik megér +X dollárt, hogy az eredeti (amúgy hazai) terméket vegyék, mint az olcsóbb másolatot, ami sok esetben ugyanolyan jó. De ez is baromi messze vezető kérdéskör, mert ott ugye van egy innovatív és termelő ipar, nem csak szolgáltató szektor.
Aztán ott az említett ipari kérdéskör, némi történelemmel fűszerezve: Benz neve már előkerült, és nyilván nem véletlenül. Nyilván végtelenül sarkos és egyszerű példa lenne azt mondani, hogy minden gyár a Mercedesen kívül másol, de ennél sokkal szofisztikáltabban is megközelíthető a kérdés. Elég csak megnézni a gumik fejlődését, esetleg az összkerékhajtásét. Nyilván mindig volt valaki, akinek először fogalmazódott meg a fejében a gondolat, miközben mások csak a kész produktum láttán csaptak a homlokukra, "hogy ez nem nekem jutott eszembe" felkiáltással. Arról nem is beszélve, hogy sokszor egymástól függetlenül jutnak ugyanarra a felfedezésre. Tele a fizika és kémia világa olyan törvényekkel, egyenletekkel, amik több ember nevét hordják. A legtöbbször ezek a tudósok soha nem dolgoztak együtt, de néha még nem is ismerték egymást és egymás munkásságát, mégis egyszerre jutottak el a tudomány akkori állásának alapgondolataiból az új ötletekig.
Ha valaki ül a babérjain, mert egyedül ő gyárt valamit, akkor nincs fejlődés. Onnét kezdve, hogy a jogi határokat feszegetve valaki elkezd lényegében másolni az ötletet, máris ott a konkurencia, jobbat kell csinálni, mert a "másoló" nyilván olcsóbb próbál lenni, a vevők többségét pedig csak az ár izgatja. Ez pedig fejlesztéshez vezet, viszi előrébb az ipart. Ezért vannak jobb autók, mint 30 éve, ezért vannak jobb snorkelek (hiszen mint tudjuk, ezek is hosszú fejlődés eredményei ;)), jobb gumik stb. Nyilván messze kanyarodtunk az eredeti felvetéstől, miszerint egy magyar kisiparos állításod szerint másolja egy amerikai cég termékét, de tényleg sok vetülete van egy ilyen kérdésnek. Engem például nem zavar. Mert nem lopott termékről van szó. Azt nem vennék, de "másolt" szellemi javakra épülő terméket igen. Mert a szabadalom (és a szerzői jog) valamint a lopás között az a különbség, hogy utóbbi esetben elvesznek tőled valamit, ami onnét kezdve neked nem áll rendelkezésre, előbbinél viszont neked is megmarad az elv/jog, csak más is él vele.
Na mindegy, ez már tényleg nagyon elkanyarodott az eredeti témától, maradjunk annyiban, hogy finoman fogalmazzunk, ne vádoljunk senkit olyannal, amit nem feltétlenül tudunk precíz módon bizonyítani. És örüljünk neki, hogy nem csak szemetet tudnak előállítani a magyar kisiparosok (mert állítólag - nemrég mondta valaki - a légszűrőkivezetéseik ilyenek), hanem világviszonylatban is nívós termékeket. :)
És a magyar kisipar volumenéből adódóan nem valószínű, hogy bármennyire is megérezné az off-road ipar, ha egy-két cuccukat (lökhárító, csörlő eke, snorkel) lemásolják. Arról nem is beszélve, hogy esetleg nem is tudja az iparos, hogy szabadalmi oltalom alatt áll az adott megvalósítás. Hiszen ha mondjuk a neten fellelhető fotók alapján lemásol egy ekét, akkor honnét kéne tudnia, hogy védett dolgot reprodukál? Ha szabadalmi jogokat sért, majd felszólítja a jogtulajdonos, hogy hagyja abba.
A probléma ott van, amikor a másolt termék árába azt az innovációt is beépítik, amit más végzett el...
"Van rendesen talaj erózió a verseny után! Mondjuk az altalaj oxigenizációjához elengedhetetlen! :-)"
Jó marketinges megideologizálná, hogy a terepjárók ott is képesek felkapálni, így revitalizálni és oxigénhez juttatni a talajt, ahol a hagyományos eljárások csődöt mondanak, tehát az extrém off-road versenyek segítenek megakadályozni a talaj savasodását és a globális felmelegedést. :)
OFF:
Egyébként viccen kívül: az erdő meg sem érzi egy ilyen verseny hatásait. Jó, megmozdul mondjuk pár köbméter föld. Oké. Szeretjük magunkat (az embert) nagynak hinni, de mekkora egy átlag erdő? Hány fa van benne? Hány köbméter föld? Mit érez meg jobban a horvát erdő? Azt, hogy pár napig terepjárók kaparnak benne pár négyzetkilométeres területen, vagy azt, hogy tucatnyi négyzetkilométeren végeznek tarvágást, hogy a pécsi erőmű "biomassza" (erdőjáró ember számára gyomorforgató terminológia ez) blokkjához szállítsák a tüzelőanyagot? Szóval demagóg módon fogalmazva a környezettudatos baranyai mélyzöld aktivisták tudtukon kívül is többszáz hektár letarolásában asszisztálnak akkor, amikor este felkapcsolják otthon a lámpát. De a csúnya gonosz terepjárós sokkal egzaktabb, jobban definiálható ellenség, így harcolni is egyszerűbb ellene, mint a furcsaságoktól korántsem mentes energiapolitika ellen...