Amúgy mintha a leírásában is benne lenne. Meg kéne keresnem.
Több 450MHz-es típusú rádió német nyelvű leírásában sem találtam meg.
Annyit ír, hogy a mozdonyvezető által kezdeményezett vészhívásnak prioritása van minden beszélgetéssel szemben, valamint az Fszt/irányítói vészhívás az tulajdonképpen egy csoportos hívás.
Két apró kiegészítés, mert volt szerencsém hozzájuk a Keletiben, próbáltam kommunikálni velük:
- Villámgyorsan, csoportosan mozognak. A 3-kocsis Baranya IC mozdonya előtt álltam, amikor a semmiből elkezdtek berohanni a Keleti kapuján. Szerencsére üvöltöttek, így odanéztem. Amikor a peronkapuknál voltak, felpattantam az első kocsiba. A közepéig jutottam, mikor szemből nekemjöttek. 30(!) másodperc elég volt, hogy dugig tömjék a vonatot. A későbbiekben is így, együtt mozogtak: villámgyorsan szálltak le a peronra, majd 10 perc után egyszerre, villámgyorsan, üvöltve rohantak ki a Keletiből. Úgy tűnik, ilyen a kultúrájuk.
- Nagyon nehéz velük kommunikálni. Én 3 embernek is megmutattam térképen, hogy hol van Pécs (a Baranya végcélja), és merre van Ausztria, de mintha nem fogták volna fel. Pedig van 90 fok a kettő között. És ők kérdezték, hogy hova megy a vonat.
Ezek után kb. el tudom képzelni, hogy miért úgy alakultak a dolgok, ahogy. Arról nem is beszélve, hogy egy kerítésmászós jelenethez elég csak a keleti szomszédunkhoz átruccanni, ott is része a vasúti kultúrának :)
A Halbikon nincs ajtónyitás-engedélyezés, tehát felszállhattak volna ajtón is.
A GSM-R -nek van olyan hívásfunkciója,hogy vonatszám alapján is tud hívni.Amennyiben a forg. szolgálattevő látja mi történik az állomásán,az érkező vonatot értesíteni tudja.Elvileg az állomásokra is lesznek telepítve GSM-R diszpécser terminálok.
a fő (A) csatornára bejelentkezett rádión hallani.
Valamit tegyünk rendbe!
A "bejelentkezés" maga csak egy üzenet (előreprogramozott tartalmú sms), mint a beszédóhaj, vagy az összes többi.
A 450-es rádión épp elég, ha az adott csatornán vagy, a dolog onnantól kvázi egy analóg mobiltelefon szintjén működik. Azaz ha nem jelentkezel be, de be van adva egy vonatszám, már fel tud hívni, akinél a megfelelő készülék van (központ, irányító, mittudomén).
Ha nincs beadva vonatszám, csak körözvénnyel, vagy vészhívással vagy elérhető.
Az A csatorna nem "fő" csatorna, hanem "a" csatorna. A helyi (C) csatornák egy másik frekvenciatartományban működnek, teljesen más módon, mintha egy dobozban kétféle rádiókészüléked lenne, és a doboz képes egyidőben mindkét tartományt kezelni. Amolyan "dual band", esetekben "multi band" dolog.
Egyébként siralmas, ahogy a MÁV hálózatán a rádiókérdést, illetve úgy egészében a kommunikációt kezelik. Úgy az előírások, mint a gyakorlat szintjén. Holott egy nagyon fontos dologról van szó. Az csaknaz egyik szempont, hogy mennyiben könnyíti meg az üzemvitelt, az sokkal fontosabb, hogy egy alapvető biztonsági berendezésről van (lenne) szó.
A dél balatoni Köfihez és a 30a-ra telepített 450 MHz-es rendszereknél a mozdonyvezető által kezdeményezett vészhívást minden, arra a fő (A) csatornára bejelentkezett rádión hallani. A későbbi rendszereknél már nem így van?
Én úgy tudtam, hogy csak a központ hallja.
Gyakorlatom nem sok van benne, egyszer használtam, akkor is azért, mert az irányító nem akarta felvenni normál módban, gondoltam ráhozom a szívbajt. Sikerült is.
Ez nem egészen így van. A balatoni Köfin mindenki használta a rádiót, sőt egy időben külön fordája volt az oda való rádióval felszerelt gépeknek, csak azok mehettek oda. Aztán később ez fel lett lazítva, majd még később a szükséges karbantartások elmaradásával egyre kevésbé volt használható. Most ott tartunk, hogy egyáltalán nem használható az ottani rendszer.
A 30a-n ugyanez a rendszer van, az most úgy-ahogy működik, a régi, előző hozzászólásomban mutatott rádióval kiválóan lehet rajta forgalmazni, míg az újabb AEG, meg Hörrman rádiók legtöbbször használhatatlanok, mert zúgnak, sípolnak, gerjednek...
Ez is tudja, Stornphone CQM6000, későbbi nevén Motorola MC Spectro. Létezik ebből VHF (a "160-as rendszerbe való"). Nem célzottan mozdonyrádió, hanem általános célú adóvevő, ettől függetlenül jól használható, kiváló darab, ha tisztességesen felprogramozzák és karbantartják.
(Amiről feltetted a képet, már amatőrkézben van :-D).
Rádió témában annyit szeretnék csak mondani, hogy véleményem szerint sok-sok éve nem volt erre olyan koncepció, ami alapján üzemeltették és használták volna a rádiókat. Persze használták többen, de aki nem értett hozzá, az nem használta, vagy csak sután.
Most jő a GSM-R, remélem erre a szellemi/műszaki vákumra ez majd megoldással fog szolgálni.
Igen, a 450-es Kapsch (meg a svájci rokon Autophon/Ascom, német AEG) már eleve mozdonyrádiónak készült, persze hogy tudja!
A Titán nem tudja. Egy dolog, hogy egy vonalon ugyanazt hallja mindenki, de ha a mozdonyvezető elfelejt csatornát váltani, máris megette a fene, ld. a 80a-n a legutóbbi szembemenesztés.
A Motorola GM3xx-szel meg lehet csinálni, ha jól tudom, ilyeneket vettek a kihulló BRG-k helyett. Szóval a 160-as egy részével is meg lehetne csinálni.
Az analóg 450MHz-es rádió mv. által kezdeményezett Vészhívása az irányító (központ) minden már felépült hívását megszakítja és a bejövőket blokkolja. Az irányító vagy szolgálattevő tud csoporthívást kezdeményezni, amit mindenki hall.
A dél balatoni Köfihez és a 30a-ra telepített 450 MHz-es rendszereknél a mozdonyvezető által kezdeményezett vészhívást minden, arra a fő (A) csatornára bejelentkezett rádión hallani. A későbbi rendszereknél már nem így van?
Te ugye dolgoztál a MÁV-nak? Akkor meg miért ideologizálsz?
Kedves sínszék!
Szó szerint és jogi értelemben nem dolgoztam közvetlenül a MÁV-nak, de ez a tárgyalt ügy esetében lényegtelen is.
Ugyanannyira, mint hogy kinek milyen vizsgája van, mennyi és milyen jellegű tapasztalata (és persze, hogy volt-e már a kezében csavarkapocs, mert rájöttem, hogy már sokaknak ez a "fétisük", ez a mérvadó bármilyen vasúti kérdés tárgyalása esetén...).
Írtam egy véleményt - lehet, hogy részben vagy akár teljesen is hibás. De akkor erről kell írni, tényekkel, érvekkel cáfolni, kijavítani.
Akkor csak ETCS-2-vel együtt van olyan funkció, hogy vészhívás vagy körözvény?
Az ETCS-nek (szinttől függetlenül) semmi köze a GSM-R-en indított Vészhíváshoz.
A Vészhívás minden időben indítható és mindenki hallja az adott cellában vagy körzetben, de a hívás felépülési ideje 10-20s + a szöveg bemondása + a kiértékelés + végrehajtás = ebben az esetben túl késő.
Az analóg 450MHz-es rádió mv. által kezdeményezett Vészhívása az irányító (központ) minden már felépült hívását megszakítja és a bejövőket blokkolja. Az irányító vagy szolgálattevő tud csoporthívást kezdeményezni, amit mindenki hall.
Ez igaz, viszont a jó 20éves Motorolák (sőt a még öregebb Stornók) is tudják a Priority Scan funkciót. A forgalmi szolgálattevő (vagy bármely, a rendszerben lévő rádió kezelője, akár kocsivizsgáló is!) beállítja a cégen belül segélykérésre kijelölt csatornát, az összes, hatótávon belüli rádió odaugrik és mindenki hallani fogja, függetlenül attól, épp hova kapcsolta!
Csak programozás kérdése az egész, még pénzbe se kerül. (Az öreg "kavicsos" BRG-k nem tudják.)
cs1014: De - hidd el! - a rádió ebben a szituban esélytelen.
Elhiszem. Akkor csak ETCS-2-vel együtt van olyan funkció, hogy vészhívás vagy körözvény?
Bár a múltból dereng valami, hogy mintha a jelenlegi A61-es csatornán is lenne ilyenre lehetőség (a rádiónál a piros mozdony?-gombbal talán), vagy ott is csak az irányító tud egyszerre mindenkihez szólni? Talán, ebben is felhomályosítasz...
Na, mindegy, ez egy mellékszál a történetben, amire -ahogyan várható volt- egyből megérkeztek a félmondatos beszólások... :-/
A tények riportere is szólhatott volna, ha már a vasutas nem mondja, mondatja be, hogy tessék használni az aluljárót!
Szerinted hány ember hallotta volna, értette volna meg, vagy hitte volna el (ez nem egy vészhelyzeti kiáltás, annál bonyolultabb)? Talán a megafonok hangereje egy kicsit nagyobb... Eleve milyen előtájékoztatást kaptak, hogy a 2-3. közötti peronra mentek fel (vélhetően nem 1-2 perc alatt...)? Ha odamentek, miért nem tűnt fel a dolgozónak, hogy "vélhetően" rossz helyen vannak és probléma lesz belőle? (Persze tudom, az utasításban nincs leírva, hogy gondolkodni is kell, vagy lehet... És ezzel a bíróság előtt is el lehet lenni... De a történet nem erről, és nem a menekültekről szól, mielőtt a moderáció idetalál - hiszen lehet ez akár egy meccsre tartó nagyobb csoport, vagy a balatoni éjszakai vonatra rohanó társaság is... Ugyanilyen jelenetek ott is előfordulnak.)
Ashi Valkoinen: Pedig mostanában is elég sokszor láttam, hogy a forgalmista (forgalmi szolgálattevő vagy akárhogy hívják az emberkét ott) meneszt, menetrend szerinti, nem helytelenkedő, nem írásbeliző vonatot is. Nem tudom, mikor változott ez itt utoljára, de volt már pár váltás, az tuti.
Volt többféle módon is variálás, mert biztosan túl jól ment az elővárosi vasút, hogy nem kellett várni a szolgálattevőre...