Szerintem egyezzünk ki abban, hogy nem '88-ban, hanem '87-ben fotóztad a szóbanforgó menetet. A 424,305 (Bp 7461/1956) ugyanis 1987.12.13.-án törölve lett az állagból, és át lett minősítve 424-31 sz. fütőgéppé. A videóimat visszanézve 1988.01.16.-án már át is volt számozva. Mint fűtőgépet 1991.11.18.-án selejtezték és villámgyorsan még novemberben szét is vágták Rákosrendezőn.
1987-ben azonban akár üzemképes benyomást kelt. Rendszerint a Hámán 2sz. korongja körül tartózkodott olyan társaságban mint 424,304 (424-09); 424,317; 424,343; 424,298; 424,247; 377,493; 424,337; 520,090; 424,287; 424,356; 424,122 (424-02); 424,160; 91; 520,074; 411,371; 424,271; 326,160; 424,184 (424-13); mag a 303,001 és a 324,838 szerkocsija illetve egy pár nyamvadt dizel. És akkor már ki voltunk bukva, hogy milyen kevés gőzös van ott.
Szia Szilis! >Már írok is! Csak ne az excite-s címed add meg neki, mert onnan eddig minden levelem visszapattant :)) Elküldtem a kisvasutasra is, megkaptad?
A menetrendit itt úgy kell érteni, hogy akkor már létezett menetrendszerinti nosztalgia vonat.
Valami fotók vannak, majd túrok talán, csak a szkenneléssel állok hadilábon; de ha lesz a gőzös tali, akkor majd markolok a képek közül, bár tény az, hogy ezek nem valami mesterfotók, hiszen 1988 kora tavaszán (ez április elején volt!) még éppen csak elmúltam 14 éves. Akkor egyébként szombaton(!) Óbudán a HÉV két db LVII-es villanymozdonya 22 Eas kocsiból álló, cukorrépával rakott szerelvényt húzott be az Óbudai Szeszgyárba. A vízdaru lehet, hogy már nincsen meg, Óbuda állomás Angyalföld felőli végén volt, talán a harmadik és a negyedik vágányok között. Egészen sokáig használták, még láttam az akkor már 22, 034-es mozdonyt az Aa kocsival és 3 Bz-vel vizet venni ott valamikor 1991-körül, egy hirtelen menetrendi bevetéskor (a többi gép vagy üzemképtelen volt, vagy máshol voltak).
A kép számomra azért volt érdekes, mert a Déli, itt még felsővezeték nélküli állapotban van.
1988-ban (bár akkor a mozdony még 275,034 névre hallgatott, vöröscsillagos volt, és Kádár-címeres), ugyanezzel a vonatösszeállítással, és nagyon élveztük, mert utánunk jött fel közvetlenül a menetrendi 424,305 a négytengelyes zöld kocsikból (Aa, Wr, Ba stb, Da, stb.) szerelvénnyel, ami állati látványos volt. A 275-ös egyébként ezen a meneten Óbudán vett vizet a daruból, illetve az esztergomi megérkezés után Dorogon szerelt szenet.
Tehát, 88ban még volt menetrendi gözös.
FOTÓK esetleg?
Óbudán víz darú??? Na ezt most meg nézem, hirtelen nem ugrik be.
Kósza hírek szerint most szombaton délutén 13-14 óra körül indul vissza a vonat a Nyugatiból Szob felé. A B&B 919 + a MAV 242 fogja vontatni Párkányig. A 242-es onnan a Pozsonyból hazatérő Nohab menetet előfogatolja. Ha valaki pontossabbat tud, kérjük írja meg.
"szerintetek Oroszországban (+ utódállamok) maradt még Wilhelm-Pick gőzdaru?"
Szerintem biztos, hogy maradt. Én például 38darab MÁVAG gyártmányú Er gépről tudok, ami még megvan. Több üzemképes és több muzeumi. És valószínű, hogy ennél több van még meg. Itt tudsz esetleg utánnanézni: http://parovoz.com/ Ez egy nagyon jó, szinvonalas honlap. Ha ezt olvasgatom, nem találom elfecsérelt időnek a 12 év orosz tanulást. Konkrét kérdéssel fordulj Dimitrij Zinovjev-hez - cime a honlapon - angolul is kiválóan tud.
A harmadik fotót a Szergejek mögött álldogáló kazánkocsik miatt tetted fel? ;-)
A többi fotó a nosztalgia korszak elején készült. Meglepő módon egy ilyen 22,034 által vontatott menettel én is voltam Esztergomban 1988-ban (bár akkor a mozdony még 275,034 névre hallgatott, vöröscsillagos volt, és Kádár-címeres), ugyanezzel a vonatösszeállítással, és nagyon élveztük, mert utánunk jött fel közvetlenül a menetrendi 424,305 a négytengelyes zöld kocsikból (Aa, Wr, Ba stb, Da, stb.) szerelvénnyel, ami állati látványos volt. A 275-ös egyébként ezen a meneten Óbudán vett vizet a daruból, illetve az esztergomi megérkezés után Dorogon szerelt szenet.
>Ha jól emlékszem a távvezérlés mindössze annyiból állt, hogy a vezérlőkocsiban dolgozó vezér kürtjelzéseket adott a toltmenetben dolgozó gőzmozdony vezérének Tényleg kitárgyaltuk itt is, a nagyvasútin is, de mégse maradjon így, mert ennél bonyolultabb volt a dolog.
Vezetékes csengő- (és néha mikrofonos beszéd-) kapcsolat volt a vezérlőkocsi és a mozdony között. Emellett néha, ha ez a gőzösön ki volt alakítva, amikor a vezérlőkocsiból gyorsfékeztek, egy léghenger lezárta a gőzös szabályzóját. (Erről írta a világ legrosszabb vasúti könyve, hogy pneumatikus vezérlőkapcsolat volt a vezérlőkocsi és a gőzmozdony között... :)) .)
Gőzösök (vagy más vontatók távvezérlés nélküli) előfogatolása: ez bizony érzék kérdése. Az indításhoz kürtjel, aztán figyelni a gyorsulást, mit csinál a másik. Utaztam az ABbmot 610-esen, amit előfogatolt a 424-es, és több személykocsi is volt. Ott a gőzös vezér nem figyelt eléggé, és emelkedőn az ABb-nek kellett erősen besegítenie. Megállás után volt is egy kis üvöltözés...
Egy kedves vasutas ismerőssel beszélgettem a múlt héten többek közt a 26-i különvonatról is, akkor én is megkérdeztem tőle, hogyan is ment a gőzös távvezérelve. Ha jól emlékszem a távvezérlés mindössze annyiból állt, hogy a vezérlőkocsiban dolgozó vezér kürtjelzéseket adott a toltmenetben dolgozó gőzmozdony vezérének. Nem volt egy gyors mechanizmus ez az egész, de hát at ingavonat sem ment olyan nagyon gyorsan. Elnézést kérek, ha valamiben tévedtem.
Ujabb kerdes.. :-)
Nincsen a topicnak sajat webszervere, ahova esetleg kepet lehet feltolteni?
Lenne par kepem, amit szivesen megosztanek masokkal, ha van ilyesmire igeny.
A gozmozdony.hu domain sem foglalt meg.
Tobb kerdesem lenne a regi rokakhoz. Olvastam topictalalkozorol.
Ujonckent be lehet nevezni ra? Van mar fix idopont?
Olvastam konyvben, hogy pl a 424-esek ingavonati kozlekedesben vezerlokocsval jartak.
Mit jelent gozosuzemben a vezerlokocsi? Hogy mukodott? Van errol valami elerheto leiras?
Koszi!