Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Szét lett ma szedve a kazán, hát vödörnyi egységben tudnám mondani, mi jött ki belőle. Több vödör hamu, kátrány, minden eltömődve, stb. Használtan vette olcsón az öcsém, nem igazán tudták, hogy kell kezelni. Egy év után adták el.
Kipucolás után már egész kellemesen duruzsol, nem füstöl, hamar felfűt, stb.. Az esbét azért megkapja a héten.
felső kivezetéses a kazánom, indul egy 1m-es cső, aztán könyök, végül egy 30centis cső a kéményig. akkor valószínű, h a vízszintes, 30centis tagba fogom berakni pl. középre. köszi!
Volt róla szó, hogy szerencsésebb lenne az előre menőbe tenni, (vagy oda is egyet) de ezért nem szedetem szét. Aztán lehet, hogy van valami egyéb haszna is az előrében. Talán, ha gőz képződik, akkor azt könnyebbben engedi el.
Egyébként nem értem, hogy miért kevered a lefújó szelephez a víz hőmérsékletet. Ez nyomásra reagál, nem hőmérsékletre. Akkor is leengedi a rendszeredről a víz egy részét, ha csak 20 fokos.
A tágulásiknak meg kifejezetten jó, ha hidegebb víz éri a membránt, nem pedig mondjuk 95C. Ezt én most rakattam át a radiátoroktól visszatérő ágba, mert ott a leghidegebb. Elvileg találsz max hőmérsékletet a műszaki adattábláján.
Ez érdekes felvetés. A Lignotermet a gyártó mindkét megoldással készíti egyforma teljesítmény-el. Vajon mik az előnyei v. hátrányai, hogy hátsó v. felső kivezetésűnek?
Sziasztok lenne egy kérdésem hozzátok nekem ugy van bekötve a vegyestüzelésü kazánom hogy a viszatérö ágba van belekötve a lefujószelep ami ha tulmenne a nyomás akkor kiengedi a vizet a földre a rendszerböl és a szelep melett a viszatérö ágba van belekötve a nyomásmérö óra is az lenne a kérdésem hogy ennek a bekötésnek igy van valami jelentösége mert ha pl a keringetö szivatyú megáll na akkor nemforditja át a vizet a rendszerbe tehát a viszatérö csö az hideg marad a kimenö meg pl 90 fok és akkor a szelep nemérzékelne semmit tehát a kérdésem az hogy ezt igy kell bekötni vagy a kimenöbe kellne kötni a lefujószelepet és a nyomásmérö órát és a tágulási tartályt???
Azzal kezdem, hogy a tavaly novemberben elkezdtem olvasni a topikot (a pufferest is), az 1-hozzászólástól! és látatlanban is kijelentem, hogy mindenkit ismerősnek tekintek, annyira végigéltem a gondotokat és a sikereteket is. Baráti jobb mindenkinek, sokat tanultam Tőletek, köszönöm!
Saját rendszerem hiányosságain és nektek köszönhetően és is belevágtam egy méretes korszerűsítésbe az idén októberben. Igyekszem rövid lenni: októberig egy Körmendi 35kW-os vegyessel fűtöttem, 27-éves lemezkazán, lelkiismereetesen kitakarítottam, a kazánházban kicseréltettem miden csövet 28-as szénacélra, vettem Laddomatot, 1000L-es két hőcserélős puffert, Esbe VTA372 (nem kövezzetek meg, nekem eddig jól megy), tágulásit, sok-sok csapot mert előtte egy sem volt (!), termikus szelepet, túlnyomásvédőt, sok-sok hőmérőt, egy C100-ast Grossman topiktárstól, meg néhány Conrados hőmérsékletkapcsolót és egy hőmérőt (ezeket lehetett gyorsan beszerezni). Szépen elkezdtünk felfűteni, de a kazán 8 óra tökéletes működés után kifújt rendesen... (80C, 2Bar sok volt neki már). Eddig bírta, éreztem hogy baj lehet, ezért tettem sok-sok csapot a rendszerre. Szerencsére nem lett semmi baj, de rendelnem kellett egy új kazánt. Az álmaim faelgázosítója távolba került (sok pénz volt ez így egyszerre, nem marad már rá), így egy Totya S-38-at vettem, azt szerelték be. A kéményem nem magas, kb.5,5m 26x36cm, épp elégségesen megy még, majd cserélem nagyobbra. A vezérlést természetesen a Gányoló féle rajz alapján készítettem, annyit változtatva, hogy a vezérlések reléi 12V-okat kapcsolgatnak, a szivattyúkat pedig egy-egy külön reléblokk vezérli 230V-ról, így csak ott van nagy feszültség. A gázkazán és a puffer leválasztását mágnesszeleppel szerelte a mester (ezt akciósan kaptam tőle), de nem zavar a hangja, mert melléképületben van, messzebb a háztól, nem hallatszik be a kattanás (igaz, hogy most egyáltalán nem használom a gázt, így nem kell kapcsolgasson :D). A hőmérők analógok, de rendeltem több Rex-et és Sestost, hozzájuk hosszú szenzorokat, a füsthöz is hosszabbat, mert a rövid az csal, de akkorát! Majd meérkeznek Karácsonyra és akkor beszerelhetem véglegesen a vezérlést, ami most még csak béta állapotú, de így is megy mint a svájci óra. A szünetmentesemet (APC BAckUps 1500 - kvázi szinusz - ez is megér egy mesét) egy hét után letesztelte a Démász, 40 percig ment róla a teljes rendszer, az áramszünet 47 percig tartott így nem kellett kazánt ürítsek. Sajnos a mesterem nem tudta beszerelni a puffer tetejébe a kivét csonkot, mert nem fért el már vastag cső, így a felső kilépő csonkon veszem ki a meleg vizet. Ez kb 30 perc késést jelent, ha majd tiltok 40C-os felső hőmérsékletnél, akkor sokkal hamarabb. A kazán nagyon gyorsan fűt fel, általában 44-54C fok marad az előző napról a víz benne, megrakom (alul egy sor német barnaszén brikett, azutéán teleteszem függőlegesre állított hasábokkal (tavaly próbáltam először így, nekem bevált), előre egy kis gyújtós) és 15 perc alatt 60C felé megy, 35 pernél 74C-on tartja a Laddomat (mindenkinek ajánlom, a világ legprofibb műszere) addig amíg felfűti a puffert 72-re majd elindul fölfelé (kb 2,5-max 3 óra 22C-ről 82-re). Egyszer teszteltem a 96C-ot is, ekkor a nyomás felment 1,6Bar-ra a kezdeti 0,95-től (ezt beállítani volt a legnagyobb kihívás). Vészkeringtetés alsó puffer érzékelőre és mehet a kazán ezerrel. Sajnos és is szenvedek a magas kilépő füstgáz hőfokkal (mint Amperszag topiktárs), 350-450C között képes elsőre 84C-ot küldeni a puffer felé, de szerintem sokat kapnak a varjak is. Így a köv lépés a fsütpillangó vezérlése Belimo/Sestos párossal, mert elviekben kb 310C körül már a maximumot adja a kazán. De ha van egyszerűbb megoldás ami bevált valamikenk, akkor én is tesztelném :D
Fával mázlim volt, augusztusban vettem kalodás hasítottat, műszer szerint 8-16% a nagyon nagy része, néhány 25-30%, a tavalyi az bizony sokszor volt 40% felett... Tavaszig be kéne tározni a jövő évit.
Az enyhébb napokon símán bírta a puffer éjféltől másnap estig, most a hidegben már kell két felfűtés. A lakásban 21C nagyon stabilan, rádiós loggerel mérem, +/-0,1C-on marad a beállított érték, a keverő 45C-ra van állítva, a Grundfos 1-es fokatban, a radiátorok teteje meleg, alja langyos, egyenletesen megy. Eddig sikersztori. Méricskéltem az eltüzelt fa tömegét, meg a többi anyagét, a hatásfok kb 50-55% között van most.
Egyszer mértem, 21 kiló ment bele, nem sorban, csak bedobálva. Jövőre több megy bele, mert nem 3 fele lesz vágva a méteres fa, hanem kétfele.
30 ról 75 fokra felnyomta az 1200 literes puffert 1.5 óra alatt.
De a dolog ezen része, hogy 1 töltet 1 puffer nem érdekel. Ha tüzelek, úgyis megy közben a lakás, tehát nem nyomja fel 1 töltettel a puffert és a lakást.
Itthon vagyok, nem gond rárakni.
Ami a lényeg, a régi kazánomhoz viszonyítva, amellett hogy fűtöm a lakást, rakja a puffert is. Ugyanazon tömegáram mellett / 60 fokos VTC / 68 helyett 75 az előremenő víz hőfoka. Nagy ajtó nagy tűztér, 52 helyett 72 % a hatásfok. Az én mérésem szerint.
No akkor még alszom rá egy párat, hogy melyiket vegyem meg. :) A fát is csak ma rendeltem meg, 10 erdei m3 cser. Két hét múlva hozzák, Karácsonyra meg lehet meglepem magam egy fejszével.
Egyébként az x27 fejkialakítása milyen? Éket lehet ütni vele?
Természetesen a helyi viszonyoktól függ. Lehetőleg minél távolabb a kilépőtől mivel csak 500°C mér és e felett károsodhat. A kijelzőt pedig jó ha véded a sugárzó hőtől.