Amikor szétvágták Almádiban a Bmn - t, akkor többen mondták, hogy ez volt az utolsó. Úgy látszik találta mégegyet és felírták a listára.
A Bmn 7 ablakos? Mert az istávtelki kocsi - ami Luc képein van 7 ablakos, és az egyik végén nincs befalazva még az átjáróajtók is eredetiek.
(vagy esetleg feltehetnéd a netre is a többi képeddel együtt, hogy a többiek is okuljanak belőle. Vagy ha azokat is elküldöd, akkor azokat is felteszem (a forrás megjelölésével persze))
A fene megeszi alig 10 órája hallottuk mit mond és össze vissza beszélünk, legközelebb interjút kell vele készíteni!
Figyu, majd a rutinos Blakszta tuggya', hogy mi az ábra :)))
A rutinos Blakszta ugyanis mindig visz papírt és ceruzát. Ettől egyrészt sokkal okosabbnak tűnik, másrészt meg így kioszthat magának két vállveregetést, amiért ilyen precíz arc. Csak egészen kicsit ront a dolgon az, hogy általában csak otthon derül ki, hogy már megint olvashatatlanul írt (a Blakszta, az a rutinos), viszont az írás miatt nem tudott annyira figyelni az előadásra, így sokkal kevésbé lett okos, mint a nem jegyzetelő többiek. Van még kérdésed? :))))
(Ezt csak azért mondom, mert már múltkor is jegyzeteltem, itt vannak előttem a papírok, de egyszerűen nem bírom elolvasni őket :(((( )
Nagyon el volt dugva a forgóváz-halom közelében, két épület között. Elõtte egy Bcmot-mellék volt, ez pedig egy jászkiséri(?) Yp kocsiként futott utoljára, belül mindkettõ nagyon romos volt. Én is sajna csak a hátulját fotóztam le a szép kovácsoltvas kerítés miatt, de már fogyóban volt a kártyán a hely...
Valóban csodákat láttunk és szivesen visszamennénk oda "könyvmolynak"! :-) A Füsti után visszamenve Istvántelekre luc72-vel és seTTebelo-val úgy bevetettük magunkat a gazosba, mint maci a málnásba! :-)
Én úgy emlékszem a történetre, hogy a vízszint csökkenése is hozzájárult a túlhevüléshez és ez a kazán nem egészen megfelelõen rögzített mennyezetének leszakadásához, valamint az ezt követõ robbanáshoz. Dehát én csak amatõr mukedvelõ volnék, nem gépész... :-) A mv. meghalt, a fûtõ sérülésekkel, de túlélte.
A mozdonyvezető 70 m-t repült és szörnyethalt, a fűtő súlyos sérüléseket szenvedett, és rokkanttá vált.
A 60646. számú, 1942-ben gyártott, 1945 után jóvátételként a Szu-ba került mozdonyt 1963-ban vette a MÁV, 1963. 10. 6-án volt hazai járműjavítói javítása után a kazán hatósági víznyomáspróbája. Később, 1967-ben és 1969-ben is végeztek a tűzszekrényen foltjavítást. A vizsgálatok a kazán műszaki állapotát nem, csak a helytelen kezelést jelölték meg a robbanás okaként.
A Hazai és külföldi vasúti balesetek című vasúthistória könyv is foglalkozik vele. A könyv szerint "...a vízállás a megengedett alsó szintnél 800 mm-rel volt alacsonyabb." Ezt sokallom, de a lényegen nem változtat, a mennyezet töb, mint 600 fokra melegedett fel, szilárdsága pedig kb. negyedére csökent le.
"Viszont a lefúvó biztonsági szelep miatt, maldnem automatikusan a mozdonyszemélyzet megkezdte a rátáplálást."
Rajtam kívül még ketten hallották amit Józsibácsi mondott! Lényege ha jól emlékszem a következő volt: A mozdonyvezető elengedte a fűtőt horgászni, ezután elszenderedett, a fűtő hallotta, hogy a biztonsági szelep huzamos ideje dolgzik, ezért visszatért a géphez, megfogta a fogantyút, hogy felmászi ka gépre akkor robbant a kazán. A vezér aludt ő repült, három hónapig küzdöttek érte törés törés hátán, de túlélte, meg a mozdonyvezető is. Az egyik fotón mutatta, hogy a hátfal miként görbült el azon a vonalon ahol a vízszintje volt, tényleg volt víz a kazánban a fotó alapján! Az volt a gond, hogy a németek hegesztették a támcsavarokat és a tető csavarokat, és ezek a hegesztések engedtek el, és ettől szakadt le a tető!
Luc72 TEE mire nem emlékszem pontosan? Illetve mit tennétek hozzá?
Ez tipikusan az a dillema, amikor az ember nagyot hibázik. Aztán, a felelősségre vonást elkerülendő, megkockáztat egy veszélyes dolgot, ahelyett, hogy a biztos lebukást jelentő, de veszélytelen dolgot választaná. Hasonló pl. a váltófelvágás nem jelentése.
"No, most jól elbizonytalanítottatok, hogy cm vagy mm! :-) Titibi és luc72 is fültanú volt, majd ők helyesbítenek!"
60 mm, az az 6 cm hiányzott a vízből. Józsibácsi azt mondta nem a vízhiány és nem is a friss víz töltése okozta a problémát. És a mozdonyvezető és a fűtő is túlélte az esetet.
Jól éreztem magam, egy-két értékes adattal gazdagodtam, az ajkai gőzösök ügyében és ezért mindenképpen megérte felmenni. Amiket Józsibácsinál láttunk Luc72-vel és TEE-vel az maga volt csoda! A fonyódi baleset képei, és az azt követő vizsgálat fotói, a 601-es hómaró átvétele 1942. 02. 06.-án stb..........
Köszönet Dgkum-nek, illetve a tali ötletgazdájának.
A tűzszekrény tűzzel érintett felületeit minimum 100 mm víznek kell fednie. Ez a megengedett legalacsonyabb vízállás.
Az az 520-as annyira táplálás nélkül maradt, hogy 60 mm a tűzszekrényből - tehát a mennyezet és az oldalak felső része - nem volt vízzel borítva, ezért felizzott. Ez a tűzszekrény kilágyítása, ami szintén tiltott, de, ha ilyenkor kidobják a tüzet, még nem lesz robbanás.
Viszont a lefúvó biztonsági szelep miatt, maldnem automatikusan a mozdonyszemélyzet megkezdte a rátáplálást. Az izzó lemezzel érintkező, emelkedő szintű víz azonnal elgőzölgött, a nagy mennyiségű gőzt képtelen a biztonsági szelep elvezetni, a kazánnyomás emiatt hirtelen nőtt, amit az izzó mennyezet nem bírt ki és átszakadt. A tűzszekrény stabilitását vesztve összeomlott, a tűzre jutó kazánvíz elgőzölgött, illetve alkotóelemeire bomlott, a képződő durranógáz felrobbant, meg a kazán is.
A megőrzésre kijelölt MÁV kocsik 2000 évi listáján szerepelt a 40 55 117 9010-hibásan -0 / helyesen -8 számú kocsi, amelyről azt írták, hogy az eredeti száma Bmn 201537 volt. Többen írtátok, hogy a Balatonalmádiban volt kocsin ezt a számot láttátok. Ezt a kocsit ugye szétvágták.
Idén nyáron megjelent a megőrzésre kijelölt MÁV kocsik újabb listája. Ebben szerepel a 44 55 941 8038-9 számú kocsi, amelynek az eredeti száma szintén Bmn 201537 volt.
Na most én vagyok hülye, vagy más?
Ez a kocsi valami - a nevét sürün változtató - kft tulajdonában van. Hajdanában már értekeztünk erről a kocsiról, különös tekintettel a kétlépcsős rugózására.
Ebbe a képtárba betettem a képeit és az eredeti Bmn kocsiról egy régi képet.