"Viszont a lefúvó biztonsági szelep miatt, maldnem automatikusan a mozdonyszemélyzet megkezdte a rátáplálást."
Rajtam kívül még ketten hallották amit Józsibácsi mondott! Lényege ha jól emlékszem a következő volt: A mozdonyvezető elengedte a fűtőt horgászni, ezután elszenderedett, a fűtő hallotta, hogy a biztonsági szelep huzamos ideje dolgzik, ezért visszatért a géphez, megfogta a fogantyút, hogy felmászi ka gépre akkor robbant a kazán. A vezér aludt ő repült, három hónapig küzdöttek érte törés törés hátán, de túlélte, meg a mozdonyvezető is. Az egyik fotón mutatta, hogy a hátfal miként görbült el azon a vonalon ahol a vízszintje volt, tényleg volt víz a kazánban a fotó alapján! Az volt a gond, hogy a németek hegesztették a támcsavarokat és a tető csavarokat, és ezek a hegesztések engedtek el, és ettől szakadt le a tető!
Luc72 TEE mire nem emlékszem pontosan? Illetve mit tennétek hozzá?
Ez tipikusan az a dillema, amikor az ember nagyot hibázik. Aztán, a felelősségre vonást elkerülendő, megkockáztat egy veszélyes dolgot, ahelyett, hogy a biztos lebukást jelentő, de veszélytelen dolgot választaná. Hasonló pl. a váltófelvágás nem jelentése.
"No, most jól elbizonytalanítottatok, hogy cm vagy mm! :-) Titibi és luc72 is fültanú volt, majd ők helyesbítenek!"
60 mm, az az 6 cm hiányzott a vízből. Józsibácsi azt mondta nem a vízhiány és nem is a friss víz töltése okozta a problémát. És a mozdonyvezető és a fűtő is túlélte az esetet.
Jól éreztem magam, egy-két értékes adattal gazdagodtam, az ajkai gőzösök ügyében és ezért mindenképpen megérte felmenni. Amiket Józsibácsinál láttunk Luc72-vel és TEE-vel az maga volt csoda! A fonyódi baleset képei, és az azt követő vizsgálat fotói, a 601-es hómaró átvétele 1942. 02. 06.-án stb..........
Köszönet Dgkum-nek, illetve a tali ötletgazdájának.
A tűzszekrény tűzzel érintett felületeit minimum 100 mm víznek kell fednie. Ez a megengedett legalacsonyabb vízállás.
Az az 520-as annyira táplálás nélkül maradt, hogy 60 mm a tűzszekrényből - tehát a mennyezet és az oldalak felső része - nem volt vízzel borítva, ezért felizzott. Ez a tűzszekrény kilágyítása, ami szintén tiltott, de, ha ilyenkor kidobják a tüzet, még nem lesz robbanás.
Viszont a lefúvó biztonsági szelep miatt, maldnem automatikusan a mozdonyszemélyzet megkezdte a rátáplálást. Az izzó lemezzel érintkező, emelkedő szintű víz azonnal elgőzölgött, a nagy mennyiségű gőzt képtelen a biztonsági szelep elvezetni, a kazánnyomás emiatt hirtelen nőtt, amit az izzó mennyezet nem bírt ki és átszakadt. A tűzszekrény stabilitását vesztve összeomlott, a tűzre jutó kazánvíz elgőzölgött, illetve alkotóelemeire bomlott, a képződő durranógáz felrobbant, meg a kazán is.
A megőrzésre kijelölt MÁV kocsik 2000 évi listáján szerepelt a 40 55 117 9010-hibásan -0 / helyesen -8 számú kocsi, amelyről azt írták, hogy az eredeti száma Bmn 201537 volt. Többen írtátok, hogy a Balatonalmádiban volt kocsin ezt a számot láttátok. Ezt a kocsit ugye szétvágták.
Idén nyáron megjelent a megőrzésre kijelölt MÁV kocsik újabb listája. Ebben szerepel a 44 55 941 8038-9 számú kocsi, amelynek az eredeti száma szintén Bmn 201537 volt.
Na most én vagyok hülye, vagy más?
Ez a kocsi valami - a nevét sürün változtató - kft tulajdonában van. Hajdanában már értekeztünk erről a kocsiról, különös tekintettel a kétlépcsős rugózására.
Ebbe a képtárba betettem a képeit és az eredeti Bmn kocsiról egy régi képet.
Állítolag nem is a víz hiány volt a probléma, pont ezért lényeges, hogy csak 6 cm hiányzott. A kazán teteje olvadt le, és szakadt be. Rengeteg foto volt ott, a vizsgálatrol.
Azon a képen látszik még a lángogban álló mozdony és, hogy hova repült a kazán.
Hamarosan felteszem azt a képet amin rajta van, hogy mikor voltak a 601esek Istvántelken elenőrzésen.
Egyébként TEEvel, és seTTebeloval, találtunk istván telken érdekes vagonokat még.
60 mm vagy cm: A kérdés egyik legautentikusabb megválaszolója jelen pillanatban Bukarestben dolgozik, a hét végén jön haza, biztos megírja. (Szerintem 60 mm vízhiány egy ilyen kazánnak meg sem kottyanna...)
Sajnos nem tudtam menni ma, de OKÜ30-cal üzentem - különösen Manhattaninek -, hogy rosszul alakult a munkanapom; és nem felejtettem el a könyvet visszaadni, csak egyszerűen most átcsaptak rajtam a hullámok. Ami késik, nem múlik.
> A 342.006-on 42 x 17,5 cm-es a tábla. (Biztos, hogy igazi, vagy az eredetivel azonos méretű?)
Biztos dolog csak egy van :-))) Mondjuk gyanúsan arányosan kisebb...
Köszönöm a fáradozásotokat.
Ez azt jelenti, hogy a gyári tábla (legalábbis ezek a gyári táblák) kisebb, mint a számtábla! Pedig nagyobbnak látszik (ez tévesztett meg!) Bizonyára optikai csalódás: a keskeny dómon a valóságosnál nagyobbnak látszik a tábla, a mozdony oldalán pedig kisebbnek.
Igen! Titibivel és luc72-vel bogarásztunk mozdonyokat kutatva és akkor került elő néhány kép a robbanásról és még több a sérült alkatrészekről, azokból fotóztunk le párat. A fűtő állítólag horgászni ment, a mv. meg aludt. Amikor a fűtő a gyanús gőzhangok miatt visszament és megfogta a korlátot, abban a pillanatban felrobbant a kazán, mert akkorra már 60mm-nyi vízmagasság hiányzott a kazánból...
A hasznos, érdekes programért én is köszönetemet fejezem ki DGKUm-nek!
Ha tényleg nálad van a 8-as, akkor egy 275-ös gőzmozdonyodnak is kell lennie, méghozzá annak ami anno Balatonalmádiban volt. A kocsikat ami mögötte áltak, azokat miért nem vetted meg? Vagy nem volt annyi pénzed már? Mert azokat a kocsiakt leselejtezték, és állítolag nem volt több példány belőlük. A 8-as pályaszámú gőzmozodonyt meglehetne majd valamikor tekinteni. Ugyan is leszeretném fotozni. Ja és a Borsodnádasdi gőzmozdonyokból a 8-as és a 30-as kivételével maradt még meg példány pl a 10-es vagy sem?
> Ekkora bitang öntvényt egyáltalán készítenek még valahol?
Talán inkább mozdonygyárban... ;-)))
A 310-esnek a hengerblokkja 3 öntvénybôl állt. Kettô volt a két külsô henger a tolattyúkkal, a harmadik a két belsô, nagynyomású hengerrel. Közös tolattyúja volt a nagy- és a kisnyomású hengernek, a nagyméretû tolattyúszekrény (bent az öntvényben) látta el a receiver-tartály szerepét. A megoldás hátránya az volt, hogy a nagy- és a kisnyomású hengereknek természetszerûleg mindig azonos töltéssel kellett jarniuk.
A 310-es elôdjének a 210-esnek két hengeröntvénye volt, egy jobb oldali és egy baloldali. Mindkettôben két henger és egy tolattyú volt. Ez az öntvény azonban annyira nagy és nehéz volt, hogy a 310-eshez inkább áttervezték 3 öntvényre.
A 301.001-en a mozdonyvezető és a fűtő neve állt a táblán. Többször láttam is. Itt a topicban mintha valaki feltette volna már ennek a táblának a képét.