A gép és a nyilvántartás összefüggéséről van szó. Bővebbet itt nem véletlenül nem írtam! Megkértek rá, hogy ne fényképezzem le, de hamár megtettem, ne tegyem közzé és ezt tolmácsoljam a többieknek is!
Nem gondolom, hogy ez bármilyen üzleti titok lenne. 1992-ben a szanáló bizottság az OKU 10-et és az OKU 30-at 250ezer, mig az OKU 8-at 260ezer Ft-ért hirdette meg. Az első két gép árában ment el, a 8-as pedig a teljes gyárral (BNL) egy tételben ment át a Kovács művek tulajdonába. Ők már 5millió Ft-ot kértek érte 1999-ben (miután drasztikusan romlott az állaga és lejárt a vizsgája). 1993-ban az OKU 30 Budapestre szállítása 40ezer Ft daruzás és 70ezer Ft MÁV fuvardij-ba került, azonban elsősorban az a több száz munkaóra volt a lényeg, amit lelkes vasútbarátok szabadidejükben, ingyen végeztek a mozdony szállíthatóvá tltele érdekében. Ma a MÁV jóval egymillió felett kérne a fuvarért.
Az Ózd környéki iparvasutak Magyarországon számos vasúti „rekord” tartói:
Párhuzamosan az elsők között épült keskenynyomközű vasút A monarchia első 1000mm-es vasútja A 9 fogas vonalból 2 itt működött Csak itt gyártottak normál nyomközű fogaskerekű gőzmozdonyt Csak itt üzemelt dizel fogaskerekű mozdony A legtovább üzemben maradt 1000-es vasút A világon itt üzemelt megszakítás nélkül a leghosszabb ideig egy helyben ugyanaz a gőzmozdony (OKU 10)
A 633mm-es fogast 1895-ben építették a Martin kemencék kiszolgálására. =550V-tal volt villamosítva, 200m hosszú, 14% emelkedésű Abt renszer. Két AEG-Union gyártmányú villamos mozdony üzemelt rajta. Kapcsolódott a gyár gőzüzemű 633mm-es hálózatával. Viszonylag rövid ideig létezett.
Dizel fogaskerekű mozdonyok: Flor 18272/3 gyártva 1964 LDH70-es tipus, Dzz-dh OKU A027-028 1994.05: Selejt majd mind szétvágva Flor 18297 gyártva 1967.10 LDH65-es tipus, Dzz-dh OKU A029 1994.05: Selejt majd szétvágva
Csak arra akartam rámutatni, hogy a megőrzendő kocsikról közzé tett MÁV listák más és más kocsiról állítják azt, hogy ugyanaz volt az eredeti pályaszáma. Ennyire lehet komolyan venni őket.
Látom, hogy többen is "megvásároltatok" gőzmozdonyt. Elveim ellen van, hogy mások zsebében túrkáljak, mégis megkérdem: Mennyibe kerül "megvenni" egy gőzmozdonyt?
Ma az alábbi 7 gőzmozdony létezik a valaha is Ózdon üzemelt 75-ből:
OKU 5 SLM 1834/1907 Műtan: 1907.10.29. 1908-tól OKU 5. 1943: kazáncsere Ozd 12sz. 1989.11.29: Selejt. Hódoscsépányi üzemben tárolva. 1991.05: Kisterenye, körfűtőházban tárolva. 1997: Bp, Istvántelek, mozdonycsarnok. Meg lett mentve egy komplett, új, utángyártott fogas hajtómű is a géppel együtt.
OKU 8 Ozd 3/1901 ’Arló’ (OKU 9/10 másolata) Műtan:1901.09.12. 1908-tól OKU 8. 1949: kazáncsere Ozd 13sz. 1992: leállítva. 1993: a szanáló bizottság eladásra meghirdeti. A Borsodnádasdi önkormányzat szerette volna megkapni és kiállítani, azonban a gyári vágányhálózattal együtt a Kovács művek tulajdonába került. 1999: eladva a Ferro-Hungária Rt.-nek és az egykori Weisz Manfréd művek területére viszik Csepelre. 2001: Arló8 topiktársunk tulajdonába kerül, aki Ceglédre szállítja, lásd egy pár hozzászólással előbb.
OKU 9 WrN 1059/1871 ’Ózd’ Műtan:1889.12.29.. 1908-tól OKU 9. 1898: kazáncsere Ozd 1sz. 1949: kazáncsere Ozd 14sz. 1972.04.20: Selejt. 1972.06.09.: az utolsó vonatot még ő továbbította a Hódoscsépány-Somsálybánya vonalon megszüntetésekor. Ezután kiállították az Ózdi Kohászati Múzeumban, a Kohászati Szakközépiskola udvarán. A negyedik legöregebb mozdony Magyarországon.
OKU 10 WrN 1060/1871 ’Nádasd’ Műtan: 1885.02.25. 1908-tól OKU 10. 1900: kazáncsere Ozd 2sz. 1950: kazáncsere Ozd 15sz. 1989-ben a lejárt kazánviszgája miatt leállították. 1992-ben a BNL szanálása kapcsán a Közlekedési Múzeum vásárolta meg. 1992 őszén Sopronba szállították, ahol a GySEV fűtőházban állagmegóvási munkákat végeztek rajta. 1994: Megőrizve, kiállítva: KM Nagycenk kisvasúti gyűjtemény. Ismereteim szerint ez a mozdony dolgozott a világon a leghosszabb ideig (118 évet) megszakítás nélkül, egyazon vasútvonalon.
OKU 21 KrLi 4428/1900 Borsodi Bányatársulat, Sajókazincz-Rudóbánya. Műtan: 1900.09.01. 1925: Ózdra kerül, OKU 21. A ’60-as években a NIK számrendszerében a 481.21 számot jelölik ki a részére, de nem festik fel. 1970-ben leállítják. 1973.06.17: Selejt. 1978: Debrecenbe szállítják, ahol optikailag felújítják. 1978: Megőrizve, kiállítva: KM Nagycenk kisvasúti gyűjtemény
OKU 30 Bp 5685/1951.02.06. A mozdony eredetileg 1947-ben a JZ számára készült 83-172 tervezett pályaszámmal, azonban a politikai helyzet megváltozása miatt nem lett kiszállítva. A gyár áttervezte, majd átépítette 1000 mm-esre. Műtan: 1951.03.05. Neve egy időben ’Úttörő’ volt. Tervezett NIK száma: 482.30. 1992-ben meghirdetik eladásra. Sikerült a KM által védetté nyilváníttatni. 1993.04.05. három magánszemély (köztük jelen sorok szerzője) megvásárolta. Ezután Istvántelken volt tárolva 1996-ig, amikor is optikai felújítás után Mosonmagyaróvár vasútállomáson lett kiállítva.
A borsodnádasdi mozdonyokból van még egy elég "gatya" állapotú egy ózdi iskola udvarán és talán egy cenken ,de ez utóbbit még nem láttam.
ez Ózdon ez Cegléden 8-as és 108-as
Hogy miért nem vettem meg a balmádi kocsikat:
1 pénz megvételre
2 sokkal több pénz szállításra
3 hova teszem
4 kocsit nem gyűjtök
5 ha mégis , akkor valamikor rendbe kellene hozni ,miből ?
DE próbáltam segíteni elpasszolni hátha kell valakinek ,elsőként szakmabelieknek aztán más célra ,hogy legalább megmaradjon senkinek sem kellettek. Igy végül a tulaj idő és hely hiányában szétvágatta egy személykocsi kivételével. Én a lövészkocsi feliratos alvázdarabját tudtam kimenteni.
Az index rendkivül szarul megy az utobbi idöben.....
Vissza mozdonyhoz. Elörementeben az emelkedöre nem is kellene semmit csinálni a kazántetövel, hiszen az biztosan viz alá kerül. A baj akkor keletkezik, amikor elkezdödik a lejtö. Ilyenkor hajlamos a vizszintes tetejü kazán sarok "kimerülni" a vizböl, ezért kaptak a hegyi mozdonyok srég tetejü állokazánt (hátrafelé lejt). Az igazi hegyi mozdonyok meg 2 vizmércét a kazánfal elsöfeléböl meg a hátuljárol is.
Ráadásul volt egy korrekcios táblázat, ami az adott emelkedöhöz korrigálta a vizszintet (ez mozdonyonként változott) pl. a DR 01 - 0,1% emelkedönként 5 mm korrekciot irt elö, azaz ennyivel kellett magasabb vizszintet tartani.
Engem a Strasshof-ban történt látogatásom arról gyôzött meg, hogy ezek a jármûvek nagyon jó állapotban tudnak megmaradni, még a szabadban is minden gondozás nélkül, amíg az ablakaikat be nem törik. Attól a pillanattól fogva a szétrohadás rohamosan megindul.
> Figyu, majd a rutinos Blakszta tuggya', hogy mi az ábra :)))
nos akkor majd én megmondom a frankót:))))
igaz már megmondtam, vagy 2 éve, csak elfelejtettétek:)
"1970.02.21. Fonyód: 520,009
A reggeli órákban tehervonatozó mozdonyon vízhiány miatt (a személyzet állítólag kocsmában volt) kilágyult a kazán. Megpróbáltak rászívatni, de az felrobbant. A fordító előtt álló mozdony kazánja mintegy 70 métert repülve az ajtófalára esett majd a műút széléig pattant. A mozdonyvezető, aki szintén 70 métert repült szörnyethalt, a fűtő lerokkant. 1970.06.12-én a gépet selejtezték.
A vizsgálat megállapította, hogy a vízszint az előírtnál 800! mm-el alacsonyabb volt. A 600 °C-ra hevült kazánlemez nem bírta a terhelést és széthasadt. Szakítószilárdsága a kilágyulás miatt az előírt 34-44 kg/mm2 he-lyett csak 9 kg/mm2 volt."
> a Balatonalmádiban volt kocsin ezt a számot láttátok. Ezt a kocsit ugye szétvágták.
Itt egy kép az almádi kocsiról. Szerintem nem látszik rajta semmilyen szám, de persze lehet, hogy csak a képen nem látszik... Vagy belül fel volt írva.
De az szvsz. kétségtelen, hogy ez egy, a 30-as években átalakított (magasabb dongatetô, zárt peron) Bmn kocsi.