Nekem legutóbb az USA-ba indult küldeményem a kerületi központi posta és Ferihegy között tünt el a nyomkövetésből, és a "tudakozvány" nevű Hitchcock-i jelenség beadása után 20 nappal érkezett meg a rendeltetési helyére. :D
Rá két hétre meg jött a levél az elnézéskéréssel a magyarázattal, miszerint nem vagyok tisztában a posta szolgáltatás természetével, ha azt hiszem, hogy valamennyire is meg lehet tippelni a kézbesítési időt. :D
Én annyira szkeptikus vagyok már velük szemben, hogy a Toblerone-ra se írnám rá, mi az, nehogy Tobleralföld legyen, mire megérkezik.
Egyébként ilyen téren elég sokat javult a vám+posta páros.
Egy ismerősöm pont svájci cégnél dolgozott a '80-as évek végén, az anyacég rendszeresen küldött promo ajándékokat kitűzőtől, a csokin, golyóstollon, zsebkésen át a cégjeles swatchig (ezek ugye a rendszerváltás előtt kb az arannyal összemérhető értéket képviseltek). A vámon pedig akár 50%-os veszteséget is szenvedtek ezek a cuccok. Azóta azért elég jól be van kamerázva minden a vámon, és a nyomkövetés is biztosítja, hogy egyértelműen kiderüljön ki, mikor nyitotta ki a csomagot, de valószínűleg igazad van, egy Omega megérkezési esélyei drasztikusan esnének azért :D
OFF: Sokrétű probléma ez. Nem biztos pl. hogy jót tenne az órák megérkezésének, ha a küldeményeken jól láthatóan jeleznék, hogy márpedig az egy Breitling karóra, x dollár értékben. Így is elég katasztrofális a postai működés...
Mondtam, hogy nem védeni akarom a megoldást (éN is a rossz végén vagyok), csak leírtam, hogy mi a mögöttes filozófia (legalábbis kommunikáció). Egyébként egyetértek veled
Pierce-nek volt egy órája, amit a magyar rendőrség berkeiben osztogattak, erre a hátlap gravírozása utal. Illetve van kronográfja, ez érdekes, értékes darab.
Amikor rendelsz egy nyilvánvalóan csak alkatrésznek jó, összerohadt 130 éves fél zsebóraszerkezetet, arra is megy a vám. Holott nemigen veszélyeztetni a hazai óragyártást, ami ugye Becsei Áron. :)
A postaköltséges visszaélésről meg ugyanazt gondolom, mint az ebay esetében. Ez a kényelmesebb megoldás, de főleg a jövedelmezőbb. És valószínűleg az utóbbi a lényeg.
Azért a postacsomagon nem lenne olyan nehéz szűrni érték/postadíj alapon a 60$ / 22$ és a 19$ / 2750$ közötti különbséget.
OFF: A közútkezelőnek is nyilván olcsóbb és kényelmesebb, hogy TE kerülgeted a kátyukat. :))
nem védeni akarom a rendszert, de mikor én is hőbörögtem, hogy mekkora hülyeség, hogy a postaköltségre is kivetik az áfát, meg a használt dolgokra is, akkor azt a két megoldást kaptam, hogy a csalókat akarják vele elkerülni. Egy vintage óránál magánembertől rendelve valóban gáz, de ha nem lenne, akkor meg sokan azzal próbálkoznának, hogy kibontatnák az árut, és úgy küldetnék el, mintha használt lenne (doboz, fóliák levéve, és máris mehet áfa mentesen, arra meg nincs kapacitás, hogy egy 20 éves NOS omegát valaki megkülönböztessen egy 2 hetestől). A postaköltségre ugyanazt a magyarázatot kaptam, hogy az 1USD áru 100USD postaköltség típusú trükközések ellen alkalmazzák.
Ezzel együtt a magyar áfa nevetséges, meg az is, hogy az áfát leszámítva is olcsóbb sokszor Németországból rendelni, az amerikai árakról meg csak álmodhatunk az egész EU-ban.
Természetesen eszembe nem jutna csalni. Viszont az európán kívüli Vintage svájci márkás órák árelőnyét pont elviszi a vám és ÁFA. Elsősorban az ÁFA. Voltaképpen az ÁFA jogalapját nem is értem, a vám még csak-csak.
Ha jól tudom, akkor a vámosnak jogában áll felülbírálni a számlaértéket, amennyiben kiugróan nagy eltérést tapasztal az elérhető átlagárak és a számla között (hivatalosan valami egyedi vámmegállapítás vagy micsoda, elvileg arra szolgál, hogy ne tudj megegyezni az eladóval, hogy 1$-os számlával küldjön egy Rolexet).
Egyszer jó pár éve összeálltuk sokan, rendeltünk egy csomó akciós dolgot az USA-ból, és ott például megtették ezt a "szívességet", pedig nem csalás volt, csak éppen 80+ % árleszállításnál vásároltunk, ami akkoriban itthon elég ismeretlen dolognak számított. Persze van fellebbezés, de be kell fizetni egy csomó pénzt, és semmi nem garantálja, hogy a végén helyt adnak neki, és nem bukod azt is.
De lehet a neten találni sztorikat, ahol pont ilyen kettébontott számlás és hasonló trükkel megúszták, én viszont nem kockáztatnék be egy ilyet, fogalmam sincs mi a büntetés, ha lebukik az ember, de nekem nem érne meg egy hosszas jogi procedúrát néhány ezer forint spórolás.
Hozzátenném, hogy ezek azért nem voltak nagy összegű küldemények - de emlékeim szerint volt olyan, ami a vámértékhatár (vagyis 21 euró) 2-3 szorosát képviselte.
Nekem már jónéhány vámérték feletti is "simán" átjött - bár tényleg kiszámíthatatlan, hogy mi alapján. Lehet attól függ, ránézésre mit sejtenek vámolandónak (?)
Mi lenne? :) Nem csak a paypal számla lehet az alapja, akár az a számla is ami a csomagban van.(Elvileg a feladónak is fel kell tűntetni a csomag értékét) Ha biztosítva van a küldemény x értékre, és melléteszel 1 számlát ami a töredékéről szól, akkor "levágják a fejed" :) Ha a fele értékre biztosíttatod, és eltűnik ,akkor az a te kockázatod. Kb. ennyi van. Ha vállalod a kockázatokat ,és átjön akkor nyertél :)
Még rugóznék egy kicsit a vámolás témán. Egyrészt megtaláltam, hogy aranyozott illetve aranyozatlan órára a vámtarifakód 9101 illetve 9102 de a vám mértékét képtelen voltam megtalálni országonként. Konkrétan Indiát kerestem.
A vám alapja ha jól értem a PayPal számla, és a vámmal növelt összegre rakódik a 27% ÁFA, ez a húzós. Mi van, ha valaki két tételre bontva fizeti a küldeményt, és csak az egyik számlát küldi be a vámhoz?
Szerintem valószínűleg az igény ( vagy akár nyomás ) nőtt meg a vámbevétel növelése iránt föntről. Mostmár több, mint egy éve mindenre bekérik a papírokat, ami nem kimondottan vámérték alattinak van jelezve.
Ami nem feltétlen lenne baj, ha a 1800 -2500 forint vámkezelési díjat nem csapnák hozzá, és nem tökölnének 4-8 napig.
Nálam is ugyanez a tapasztalat. DHL, Fedex és társai mint a kis-angyal vámoltatnak mindent, a posta viszont elég slendrián, bár ahogy korábban írtam úgy érzem, hogy gőzerővel zárkóznak fel, 2 éve sokkal jobb volt a helyzet mint pl idén karácsonykor, mostanában a posta is szinte mindent megfog (gondolom valahol bővítettek egy kis kapacitást, esetleg beállítottak pár új átvilágítógépet)
A DHL minden csomagot vámoltat Ha ők hozzák 100% hogy fennakad. A sima regisztrált postacsomagnál van sansz hogy átmegy bár mostanában ha USA-ból,vagy távolkeletről jön a csomag majd mindig bekérik a papírokat.
Érdekes, ezek szerint mindenkinek más a tapasztalata. Nekem az volt mit leírtam. A Fedex rendesen vámoltat számla alapján, viszont nem megy át 50 kézen (csak cégen belül) , ha érted mire gondolok :)
Én pont fordítva tapasztaltam, a FedEx nagyon rendesen levámoltat mindent már a repülőtéren. A M. Postával érkezett küldeményekre viszont nagyon ritkán kellett eddig fizetnem.
Amit végül a magyar posta kézbesít, azt biztosan megvámolják. Fedex, DHL, UPS "okosítható", bár pl. a Németországban DHL-el feladott termékeket itthon nem ők hanem a magyar posta kézbesíti.(Ez vám áfa szempontból ugye nem releváns, de lopás szempontból(többszöri tapasztalatból ) igen
Mert az EU csatlakozás előtt nem így működött igaz? Akkoriban a vámot hírből sem ismertük, az áfát meg az állam fizette ki a vásárlóknak, de aztán minden megváltozott :)))
Ezzel tisztában vagyok sajnos, éppen ezért mindig mindenre rászámolom a vámot és az áfát :(
Egyébként szerintem határozottan fejlődik a vám, manapság sokkal komolyabb a fogási arányuk, mint volt 3-4 éve. Pedig az a nomos utánérzetük egész jól néz ki Tisseléknek
Tegyük hozzá, hogy teljesen kiszámíthatatlan, hogy mi jön át simán a vámon, és mi nem. Jóval a vámérték feletti küldeményekkel is előfordulhat, hogy átjön, nem vámolják-áfázzák meg - az az alattiakat pedig biztosan nem.