Hatvanban voltam pl. május 1-én, szóltam a felvigyázónak hogy miért jöttem és nem volt semmi probléma, aznap a mozdonykiállítás miatt többen is fotóztak, szóval jó hely. A Truman füstszekrényajtóján két vöröscsillag is látszik, a szerkocsin a festék lekopott és előtűnik az amerikai "TRANSPORTATION" felirat. Az 520-ason ugyancsak érdekes, hogy az eredeti 52-es német pályaszám még látható a szerkocsin.
Hello!
Hatvanban vannak szvsz messze a legrendesebb emberek (a legtisztább vonatokról nem szólva). A követendő eljárás: jelentkezel a fűtőháznál, hogy ez és ez vagy, meg szeretnéd nézni ezt és ezt. Nem fognak kötözködni! Ha már ott vagy, érdemes bejárni a csomópontot, az elveszett sínekre való tekintettel!
Ezek az események hosszabb időre előre nap pontossággal is csak nehezen tervezhetők, azon belül meg óra perc szinten semennyire, a tolatás párperc alatt lezajlik, a pakúrával kiszerelés nem látványos, szenet meg a Romkertben adnak fel.
Megérkeztem Bukarestből, így kicsit megkésve bemásolom azt, amit én tudok a Fonyódi balesetről:
1970.02.21. Fonyód : 520,009
7,13-kor a fűtőházi fordító mellett álló pakura tüzelésű mozdony vízhiány következtében felrobbant. Az elrepülő álló- és hosszkazán a 7. sz. műúton, az állomás kerítése mellett ért földet.
Máté József mozdonyvezető és Kégler Gyula fűtő 02.20.-án 20,00 órakor jelentkezett szolgálatra a dombóvári fűtőházban. 23,20-kor kijártak Dombóvár-alsó állomásra, ahonnan 4074. számban, gépmenetben közlekedtek Kaposvárig. Innen az 5570 sz. vonatot továbbították, amellyel 3,31-kor ér-keztek Fonyódra. Ekkor a forgalmi szolgálattevő át akarta állíttatni vonatukat egy másik vágányra, de a mozdonyvezető közölte, hogy kevés a vizük, így csak kezelés után tudnak tolatni. A kikötői vízdaruhoz álltak, majd közel egy óra tartózkodás után 4,40-kor bejártak a fűtőházba, ahol valószínűleg a gépet megfordították.
A robbanás előtt az állomás ügyeletes tisztje állomásbejárást tartott. Ennek során 7,06-kor jegyezte be ellenőrzését a II. sz. állítóközpontban, majd a fűtőházon keresztül visszaindult a felvételi épületbe. E közben felfigyelt a fordítómál álló mozdony biztonsági szelepének fújására. A géphez ment és az alsó lépcsőre felállva a mozdonykonyha ajtaja alatt benézve látta, hogy a gépen két ember tartózkodik. Megnyugodva folytatta útját a felvételi épület felé és a raktár sarkánál járt, mikor a robbanás bekövetkezett. A repülő kazán és alkatrészei villamos vezetékeket is elszakítottak, így az állomás villamos órái 7,13-kor megálltak, jelezve ezzel a robbanás pontos időpontját.
Az álló- és hosszkazán a 7. sz. útra repült. A helyszínrajz szerint először 38 m megtétele után ért földet, a füstszekrény csőfal aljának jobb oldalával, majd innen tovább pattanva a mozdonytól számított 52 m-re, eredeti menetirányával szemben, az út jobb szélénél bal oldalára dőlve megállt. A fordító közelében lévő egykori pályamesteri iroda, amely ekkor a celldömölki pft. oktató helyisége volt, összedőlt. A közeli vontatási épületek fa szerkezeti elemei a robbanáskor meggyulladtak, a mozdonyból kiömlő pakura egy részével együtt. A tüzek oltását az állomáson tartózkodó két mozdonyról kezdték meg. Végleges eloltásuk a 8,10-kor kiérkező marcali tűzoltóság segítségével rövid időn belül megtörtént. A vonatkísérő laktanya az épület sarkánál földet érő kazántól szintén megsérült. A közút másik oldalán lévő egyik családi ház tetőszerkezetét is megrongálta egy elrepülő lemezdarab, a házon 10-15 db cserép összetört.
A mozdonyvezető holtteste a mozdony elejétől számított 11 m-re feküdt a műúton. Feljegyzések szerint a konyhától mintegy 18 m-t repülhetett. Súlyosan sérült fűtőjét a mozdony és az összedőlt pft.-s épület mellett találták meg a roncsoktól néhány méternyire. Ő a balesetből felépült ugyan, de sú-lyos sérülései miatt rokkant lett.
A helyszíni vizsgálatok után a szállítási nehézségek miatt a rákfalnál elvágott kazánt a későbbi vizsgálatok lefolytatása érdekében a Landler Jenő Járműjavítóba szállították. Mindkét vizsgáló bizottság a következőket állapította meg: A robbanáskori vízszint a 2.-3. burokfüstcső sor között az előírtnál 800! mm-el alacsonyabban volt. A 3. sorban lévő füstcsövek és bennük a korom ép volt, a csövek nem színeződtek el. Ellenben az első második sor csöveiben a korom levált, a csövek elszíneződtek, a csőfal vízszint feletti részén és az állókazán lemezeken kékes és szürke, a törési helyeken kék és sárga elszíneződés volt látható. Ezen jelenségek a huzamosabb ideig történő vízhiányos üzemeltetésre utaltak. Azt nem tudni, hogy a már kilágyult kazánra a gép személyzete rátáplált-e, vagy egyszerűen csak ekkora a mennyezet a lemez elgyengülése miatt beszakadt és a kazán felrobbant. A mennyezet kúpos alakban meghajlott, az ajtófal felső része a támrudakról leszakadt. A rendelkezésre álló két kazánvizsgálati jegyzőkönyvben mindkét verzió szerepel. A laboratóriumi vizsgálatok szerint a mennyezet kb. 600 °C-ra izzott fel, szakítószilárdsága az előírt 34-44 kg/mm2 helyett csak 9 kg/mm2 volt. A vizsgálat egyértelműen a személyzet felelősségét állapította meg a baleset okaként
A mozdonyszemélyzet robbanás előtti tevékenységéről több verzió is terjeng. Egyes hírek sze-rint kocsmában voltak. Mások szerint a fűtő elment valamerre, a mozdonyvezető pedig a gépen aludt. A fűtő később hallotta a biztonsági szelep fújását, ezért visszatért, éppen időben ahhoz, hogy a mozdonnyal együtt felrobbanjon. Ismét más adatok illetve inkább pletykák szerint a laktanyába mentek fürödni, de ez kevéssé valószínű. A tervek szerint ugyanis Fonyódról 8,00 körül indultak volna tovább az 1280 sz. vonattal Balatonszentgyörgyig, onnan pedig az 5579 sz. kővonattal tértek volna haza Dombóvárra. Nem túl valószínű, hogy két út között fürödni mentek volna.
Az 520,009-es gép fővizsgája és hatósági víznyomáspróbájára 1965.10.06.-án volt. Ekkor a tűzszekrény cső- és ajtófalán is foltozták a kazánt. 1967.12.11.-én főjavítás keretében tartottak rajta ellenőrző víznyomáspróbát. 1969.03.29.-én egy tűzszekrény vizsgálat alkalmával megállapították, hogy a tűzszekrény mindkét oldalfala meg van repedve, ezért 04.01.-én futójavításra a Landlerba utalták. A főműhely azonban a hiba elhárítását futójavítás keretében nem vállalta, így ismételt főjavításra került sor. Ennek során mindkét oldalfalat tükörfolttal megfoltozták és jobb alsó sarok foltot helyeztek el a tűzszekrény csőfalon. A javítás után ismételt ellenőrző víznyomáspróbát és részlegvizsgálatot tartottak 1969.08.06.-án. Utolsó főjavításából a mozdonyt a járműjavító 1969.09.05.-én adta ki, ezután a mozdony hazatért Dombóvárra. 10332 km megtétele után 1969.12.19.-én kazánmosásra került sor. A mosás előtt megtartott kazánvizsgálaton a kazán II. csoportos minősítést kapott. Egy lehegesztett ólomcsavart is találtak a kazán mennyezetén, amit a szerelők elmondása szerint kivettek, beszabályoztak, és vakcsavarként visszaszerelték. Az 1970.02.11.én a reszortos által megtartott havi tűzszekrény vizsgálaton rendellenességet nem tapasztaltak. A baleset előtti este az új személyzet a szerelő alatt vette át a 2865 sz. vonatról hazatérő gépet annak személyzetétől. A kazán átadási könyvbe ekkor bejegyezték a kazán csőfolyását, a mennyezetcsavar és támrúd folyást. A leváltott személyzet és az életben maradt fűtő meghallgatása során kiderült, hogy a kazán rendkívüli állapotáról sem az előfűtőt, sem az ügyeletes műszaki szakembert nem értesítették.
A sors iróniája, hogy a gép soron következő hat havi javítására 1970.02.20.-án került volna sor. A fiókműhely túlterheltsége miatt azonban a javítást egy héttel eltolták. A gép beszerzésekor értéke 7 399 000 Ft volt, 1970-ben selejtre volt felajánlva. A balesetben sérült 1 663 000 Ft-ot érő roncsot végül 1970.06.12-én selejtezték.
Huh, tudom, telhetetlen vagyok, de nem lehetne egyszer egy olyan istvántelki látogatást csinálni, amikor valami ilyesmi történik, mint most az utolsó Bivaly érkezése (kiszerelnek egy gépet vmilyen útra, betolnak vmit a múzeumból, stb.)??
Lehet, hogy hülye kérdés... üzemképesé lehetne tenni? Hiszen elvileg ebben egy egész fiatal kazán van, nem?
Jó tudom, pénz,pénz,pénz :-) Az érdekel, hogy műszakilag kivitelezhető lenne, vagy pedig túlságosan szét van rohadva?
Szóval, ha Blakszta kolléga úr idő- vagy tárhelyhiányban szenved, szívesen hozzálátok saját weblapom sebezhetővé tételéhez az ismeretterjesztő hackerek ténykedését megkönnyítendő. (De ismétlem, le fogom majd tagadni, erre számítsatok!)
Izé. Határtalan pofátlanságom okán, ha társzűkében vagyok, újabb oldalakat nyitok. Elvileg egy ideig ez lesz, aztán saját szervert állítok be, illetve bérelek tárhelyet. Ez azt is fogja jelenteni (több külső körülmény folytán), hogy valszeg kb. fél évente fognak cserélődni a képek.
Blakszta kolléga urat ismerve, feltételezem róla, hogy a háttérben, noha tagadja, továbbra is össze fogja szűrni a levet a weblapjára betört ismeretterjesztő hackerekkel,
Ugyan, hová gondol? Azok az aljasok előre megfontolt, aljas szándékkal töltöttek fel szerzőijogilag problémás adatokat, pedig direkt mondtam nekik, hogy ne merészeljék :))
Az van, hogy irodalmilag felszerelkeztem az utóbbi időben magyar gőzdarukból (hála az egyik topiktársunknak), és ezekből a legérdekesebb szakmai részleteket interpretálom (tehát nem egy az egyben átveszem = szerzői jog!) itt a topikon, ha megmarad a közérdeklődés.
Szerintem megmarad, legalábbis engem érdekel!
Ha pedig Blekszta kartárs továbbra is liberális módon kezeli a hackereket, és van még szabad tárhelye, nem tartom kizártnak, hogy egy - egy ilyen szociálisan beilleszkedni képtelen egyén, rendkívül elítélendő módon megtámadja a szerverét, és elhelyez itt-ott egy- egy jellgerajzot, fotót, technikai leírást.
Sajnos nem bírok velük. Mindig is mondom nekik, hogy könyveket ne töltsenek föl, de nem mozgatják a fülük kormánygerendelyét sem, adta szutyok banda :))
Szerintem biztos azt is feltöltik, azok a huligánok :))
Olyan ismertetőre gondoltam, mint a LocoClub (jelenleg http://lococlub.try.hu az elérhetősége)
Ez az oldal amúgy Czabalay Laci, (mostanában ritkán jelentkező) topiktársunk műve.
Az nem gond, ha az "öreg szakinak" nincs weblapja, lapszerkesztési gyakorlata. Ma már szép számú vasúti témájú magánweblap él és virul, gondolom több laptulajdonosban lenne hajlandóság más tollából származó szakcikket közzétenni. Pl. bennem
Na, ebben egyetértünk :))
A probléma inkább az, hogy a könyvek meg hasonló cikkek elég nehézkesen kezelhetőek a neten. A Kubinszky-féle vasútépítészeti könyv elfogadható méretűre szkennelt fotókkal épp hogy felfér egy cédére (670 mega). Összehasonlításként: A blakszta.uw.hu összes cucca összesen 614 mega, 4452 fájlban (ezek: html fájlok, nagy képek (gőzmocis képek, könyv oldalak), támbnélek, egyéb képek, egyéb, pl. php állományok). Ebben amúgy benne van 2 könyv is, igaz, azok elég kevés olyan képet tartalmaznak, amit nagyobbfajta felbontásban illenék szkennelni.
Szóval akkoris amellett vagyok, hogy az összegyűjtött képeket, ilyesmiket ki lehetne "adni" cédén is. Bár mostanában inkább dévédében gondolkodom, mint tisztességes méretű adathalmaz tárolására alkalmas eszközben, azért a blakszta összeset valszeg cédére fogom írni, és akit érdekel, terjeszteni (illetve, tökmindegy alapon). Valszeg hamarosan kész a ForgatóKorong (Esetleg Gőzhenger :)) ) #001-es kiadása. Szerző: Blakszta. Tartalma: (saját) Fotók. Akit érdekel, másolja le alapon terjesztve. Remélem sokan csinálnak így, és "adják ki" a képeiket cédén, vagy valamin, az utókor meg az érdeklődők számára.
De kár:((..bár maga vitrin még a megfizethető kategória,ami benne van az viszont egy premiumkategóriás autó ára,azzal a kivétellel,hogy ez 3 év múlva nem a felét éri...Sajnos fogalmam sincs ki csinálta ezeket a gyöngyszemeket.Szívesen elbeszélgetnék a tulajjal is meg a készítővel egyaránt...
Szóval, ha Blakszta kolléga úr idő- vagy tárhelyhiányban szenved, szívesen hozzálátok saját weblapom sebezhetővé tételéhez az ismeretterjesztő hackerek ténykedését megkönnyítendő. (De ismétlem, le fogom majd tagadni, erre számítsatok !)
Blakszta kolléga urat ismerve, feltételezem róla, hogy a háttérben, noha tagadja, továbbra is össze fogja szűrni a levet a weblapjára betört ismeretterjesztő hackerekkel, de ha mégsem, akkor majd én vetemedem ilyen disznóságra.
Persze le fogom majd tagadni a nagy nyílvánosság előtt !
Az van, hogy irodalmilag felszerelkeztem az utóbbi időben magyar gőzdarukból (hála az egyik topiktársunknak), és ezekből a legérdekesebb szakmai részleteket interpretálom (tehát nem egy az egyben átveszem = szerzői jog!) itt a topikon, ha megmarad a közérdeklődés. Ha pedig Blekszta kartárs továbbra is liberális módon kezeli a hackereket, és van még szabad tárhelye, nem tartom kizártnak, hogy egy - egy ilyen szociálisan beilleszkedni képtelen egyén, rendkívül elítélendő módon megtámadja a szerverét, és elhelyez itt-ott egy- egy jellgerajzot, fotót, technikai leírást.