Keresés

Részletes keresés

backspace Creative Commons License 2004.10.03 0 0 9165

Jó, de én MÁVon kívüli földi halandó vagyok. Vagy elegendő, ha odamegyek a kapushoz, hogy "csókolom, jöttem fotózni"?

üdv

bs

Előzmény: VBL (9157)
127 Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9164
  Hatvanban voltam pl. május 1-én, szóltam a felvigyázónak hogy miért jöttem és nem volt semmi probléma, aznap a mozdonykiállítás miatt többen is fotóztak, szóval jó hely. A Truman füstszekrényajtóján két vöröscsillag is látszik, a szerkocsin a festék lekopott és előtűnik az amerikai "TRANSPORTATION" felirat. Az 520-ason ugyancsak érdekes, hogy az eredeti 52-es német pályaszám még látható a szerkocsin.
Előzmény: seTTebello (9158)
Törölt nick Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9163
Hello! Hatvanban vannak szvsz messze a legrendesebb emberek (a legtisztább vonatokról nem szólva). A követendő eljárás: jelentkezel a fűtőháznál, hogy ez és ez vagy, meg szeretnéd nézni ezt és ezt. Nem fognak kötözködni! Ha már ott vagy, érdemes bejárni a csomópontot, az elveszett sínekre való tekintettel!
Előzmény: seTTebello (9158)
DGKUm Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9162
Ezek az események hosszabb időre előre nap pontossággal is csak nehezen tervezhetők, azon belül meg óra perc szinten semennyire, a tolatás párperc alatt lezajlik, a pakúrával kiszerelés nem látványos, szenet meg a Romkertben adnak fel.
Előzmény: backspace (9156)
Törölt nick Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9161

Ki szólna be?! Konkrétan mire gondolsz?

Én amúgy a nyáron voltam kétszer is, minden probléma nélkül.

Előzmény: seTTebello (9158)
Bárdos Imre Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9160

Megérkeztem Bukarestből, így kicsit megkésve bemásolom azt, amit én tudok a Fonyódi balesetről:

 

1970.02.21. Fonyód                                     :  520,009

 

            7,13-kor a fűtőházi fordító mellett álló pakura tüzelésű mozdony vízhiány következtében felrobbant. Az elrepülő álló- és hosszkazán a 7. sz. műúton, az állomás kerítése mellett ért földet.     

            Máté József mozdonyvezető és Kégler Gyula fűtő 02.20.-án 20,00 órakor jelentkezett szolgálatra a dombóvári fűtőházban. 23,20-kor kijártak Dombóvár-alsó állomásra, ahonnan 4074. számban, gépmenetben közlekedtek Kaposvárig. Innen az 5570 sz. vonatot továbbították, amellyel 3,31-kor ér-keztek Fonyódra. Ekkor a forgalmi szolgálattevő át akarta állíttatni vonatukat egy másik vágányra, de a mozdonyvezető közölte, hogy kevés a vizük, így csak kezelés után tudnak tolatni. A kikötői vízdaruhoz álltak, majd közel egy óra tartózkodás után 4,40-kor bejártak a fűtőházba, ahol valószínűleg a gépet megfordították.  

            A robbanás előtt az állomás ügyeletes tisztje állomásbejárást tartott. Ennek során 7,06-kor jegyezte be ellenőrzését a II. sz. állítóközpontban, majd a fűtőházon keresztül visszaindult a felvételi épületbe. E közben felfigyelt a fordítómál álló mozdony biztonsági szelepének fújására. A géphez ment és az alsó lépcsőre felállva a mozdonykonyha ajtaja alatt benézve látta, hogy a gépen két ember tartózkodik. Megnyugodva folytatta útját a felvételi épület felé és a raktár sarkánál járt, mikor a robbanás bekövetkezett. A repülő kazán és alkatrészei villamos vezetékeket is elszakítottak, így az állomás villamos órái 7,13-kor megálltak, jelezve ezzel a robbanás pontos időpontját.

            Az álló- és hosszkazán a 7. sz. útra repült. A helyszínrajz szerint először 38 m megtétele után ért földet, a füstszekrény csőfal aljának jobb oldalával, majd innen tovább pattanva a mozdonytól számított 52 m-re, eredeti menetirányával szemben, az út jobb szélénél bal oldalára dőlve megállt. A fordító közelében lévő egykori pályamesteri iroda, amely ekkor a celldömölki pft. oktató helyisége volt, összedőlt. A közeli vontatási épületek fa szerkezeti elemei a robbanáskor meggyulladtak, a mozdonyból kiömlő pakura egy részével együtt. A tüzek oltását az állomáson tartózkodó két mozdonyról kezdték meg. Végleges eloltásuk a 8,10-kor kiérkező marcali tűzoltóság segítségével rövid időn belül megtörtént. A vonatkísérő laktanya az épület sarkánál földet érő kazántól szintén megsérült. A közút másik oldalán lévő egyik családi ház tetőszerkezetét is megrongálta egy elrepülő lemezdarab, a házon 10-15 db cserép összetört.

            A mozdonyvezető holtteste a mozdony elejétől számított 11 m-re feküdt a műúton. Feljegyzések szerint a konyhától mintegy 18 m-t repülhetett. Súlyosan sérült fűtőjét a mozdony és az összedőlt pft.-s épület mellett találták meg a roncsoktól néhány méternyire. Ő a balesetből felépült ugyan, de sú-lyos sérülései miatt rokkant lett.

            A helyszíni vizsgálatok után a szállítási nehézségek miatt a rákfalnál elvágott kazánt a későbbi vizsgálatok lefolytatása érdekében a Landler Jenő Járműjavítóba szállították. Mindkét vizsgáló bizottság a következőket állapította meg: A robbanáskori vízszint a 2.-3. burokfüstcső sor között az előírtnál 800! mm-el alacsonyabban volt. A 3. sorban lévő füstcsövek és bennük a korom ép volt, a csövek nem színeződtek el. Ellenben az első második sor csöveiben a korom levált, a csövek elszíneződtek, a csőfal vízszint feletti részén és az állókazán lemezeken kékes és szürke, a törési helyeken kék és sárga elszíneződés volt látható. Ezen jelenségek a huzamosabb ideig történő vízhiányos üzemeltetésre utaltak. Azt nem tudni, hogy a már kilágyult kazánra a gép személyzete rátáplált-e, vagy egyszerűen csak ekkora a mennyezet a lemez elgyengülése miatt beszakadt és a kazán felrobbant. A mennyezet kúpos alakban meghajlott, az ajtófal felső része a támrudakról leszakadt. A rendelkezésre álló két kazánvizsgálati jegyzőkönyvben mindkét verzió szerepel. A laboratóriumi vizsgálatok szerint a mennyezet kb. 600 °C-ra izzott fel, szakítószilárdsága az előírt 34-44 kg/mm2 helyett csak 9 kg/mm2 volt. A vizsgálat egyértelműen a személyzet felelősségét állapította meg a baleset okaként

            A mozdonyszemélyzet robbanás előtti tevékenységéről több verzió is terjeng. Egyes hírek sze-rint kocsmában voltak. Mások szerint a fűtő elment valamerre, a mozdonyvezető pedig a gépen aludt. A fűtő később hallotta a biztonsági szelep fújását, ezért visszatért, éppen időben ahhoz, hogy a mozdonnyal együtt felrobbanjon. Ismét más adatok illetve inkább pletykák szerint a laktanyába mentek fürödni, de ez kevéssé valószínű. A tervek szerint ugyanis Fonyódról 8,00 körül indultak volna tovább az 1280 sz. vonattal Balatonszentgyörgyig, onnan pedig az 5579 sz. kővonattal tértek volna haza Dombóvárra. Nem túl valószínű, hogy két út között fürödni mentek volna.

            Az 520,009-es gép fővizsgája és hatósági víznyomáspróbájára 1965.10.06.-án volt. Ekkor a tűzszekrény cső- és ajtófalán is foltozták a kazánt. 1967.12.11.-én főjavítás keretében tartottak rajta ellenőrző víznyomáspróbát. 1969.03.29.-én egy tűzszekrény vizsgálat alkalmával megállapították, hogy a tűzszekrény mindkét oldalfala meg van repedve, ezért 04.01.-én futójavításra a Landlerba utalták. A főműhely azonban a hiba elhárítását futójavítás keretében nem vállalta, így ismételt főjavításra került sor. Ennek során mindkét oldalfalat tükörfolttal megfoltozták és jobb alsó sarok foltot helyeztek el a tűzszekrény csőfalon. A javítás után ismételt ellenőrző víznyomáspróbát és részlegvizsgálatot tartottak 1969.08.06.-án. Utolsó főjavításából a mozdonyt a járműjavító 1969.09.05.-én adta ki, ezután a mozdony hazatért Dombóvárra. 10332 km megtétele után 1969.12.19.-én kazánmosásra került sor. A mosás előtt megtartott kazánvizsgálaton a kazán II. csoportos minősítést kapott. Egy lehegesztett ólomcsavart is találtak a kazán mennyezetén, amit a szerelők elmondása szerint kivettek, beszabályoztak, és vakcsavarként visszaszerelték. Az 1970.02.11.én a reszortos által megtartott havi tűzszekrény vizsgálaton rendellenességet nem tapasztaltak. A baleset előtti este az új személyzet a szerelő alatt vette át a 2865 sz. vonatról hazatérő gépet annak személyzetétől. A kazán átadási könyvbe ekkor bejegyezték a kazán csőfolyását, a mennyezetcsavar és támrúd folyást. A leváltott személyzet és az életben maradt fűtő meghallgatása során kiderült, hogy a kazán rendkívüli állapotáról sem az előfűtőt, sem az ügyeletes műszaki szakembert nem értesítették.

             A sors iróniája, hogy a gép soron következő hat havi javítására 1970.02.20.-án került volna sor. A fiókműhely túlterheltsége miatt azonban a javítást egy héttel eltolták. A gép beszerzésekor értéke 7 399 000 Ft volt, 1970-ben selejtre volt felajánlva. A balesetben sérült 1 663 000 Ft-ot érő roncsot végül 1970.06.12-én selejtezték.

 

 

           

 

Fonyód 1970.02.21.
BlackStar Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9159

Hatvanban volt valaki fényképezni az utóbbi időben? Le szeretnék menni, de egy kicsit félek, hogy beszólnak.

Menjek? Vagyok az ilyesmi megelőzésére elegendően kevéssé bizalomgerjesztő :))
Amúgy Hatvanban mi van?

Előzmény: seTTebello (9158)
seTTebello Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9158
Hatvanban volt valaki fényképezni az utóbbi időben? Le szeretnék menni, de egy kicsit félek, hogy beszólnak.
VBL Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9157

Biztos lehetne ...

 

"vmilyen útra"

2005 -ben a dunakanyari nosztalgiautak során hetente lehet effajta élményed.

Ma volt a szezonzáró utazás Bp.-Szob vonalon a 424.287 -essel.

 

Előzmény: backspace (9156)
backspace Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9156

Huh, tudom, telhetetlen vagyok, de nem lehetne egyszer egy olyan istvántelki látogatást csinálni, amikor valami ilyesmi történik, mint most az utolsó Bivaly érkezése (kiszerelnek egy gépet vmilyen útra, betolnak vmit a múzeumból, stb.)??

üdv

bs

Előzmény: DGKUm (9151)
backspace Creative Commons License 2004.10.02 0 0 9155

ezt ismeritek?

Csak erős idegzetüeknek, főleg az a 6km gőzős zaklatott fel egy kicsit nagyon...

bs

division by zero Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9154
Lehet, hogy hülye kérdés... üzemképesé lehetne tenni? Hiszen elvileg ebben egy egész fiatal kazán van, nem?
Jó tudom, pénz,pénz,pénz :-) Az érdekel, hogy műszakilag kivitelezhető lenne, vagy pedig túlságosan szét van rohadva?
Előzmény: DGKUm (9153)
DGKUm Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9153
A zanyatopikban már írtam. Ha lesz zsozsó, megy szobornak a Romkertbe, csak addig áll sorba a ferenci 324, a gyarmati 375 társaságában Istvántelken.
Előzmény: division by zero (9152)
division by zero Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9152
És mi lesz vele? Ezt is elhasználják alkatrésznek?
Előzmény: DGKUm (9151)
DGKUm Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9151
Ez is megjött...TáblaMeg a gazdája
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9150

"Ez a NIK dolog, ez micsoda?"

Nehézipari Központ. A 40-es évek végén működött.

Ja, azt hittem, csak valami ni(c)k :))

Előzmény: gumidani (9141)
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9149

Szóval, ha Blakszta kolléga úr idő- vagy tárhelyhiányban szenved, szívesen hozzálátok saját weblapom sebezhetővé tételéhez az ismeretterjesztő hackerek ténykedését megkönnyítendő. (De ismétlem, le fogom majd tagadni, erre számítsatok!)

Izé. Határtalan pofátlanságom okán, ha társzűkében vagyok, újabb oldalakat nyitok. Elvileg egy ideig ez lesz, aztán saját szervert állítok be, illetve bérelek tárhelyet. Ez azt is fogja jelenteni (több külső körülmény folytán), hogy valszeg kb. fél évente fognak cserélődni a képek.

Előzmény: VBL (9139)
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9148

Blakszta kolléga urat ismerve, feltételezem róla, hogy a háttérben, noha tagadja, továbbra is össze fogja szűrni a levet a weblapjára betört ismeretterjesztő hackerekkel,

Ugyan, hová gondol? Azok az aljasok előre megfontolt, aljas szándékkal töltöttek fel szerzőijogilag problémás adatokat, pedig direkt mondtam nekik, hogy ne merészeljék :))

Előzmény: VBL (9138)
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9147

Az van, hogy irodalmilag felszerelkeztem az utóbbi időben magyar gőzdarukból (hála az egyik topiktársunknak), és ezekből a legérdekesebb szakmai részleteket interpretálom (tehát nem egy az egyben átveszem = szerzői jog!) itt a topikon, ha megmarad a közérdeklődés.

Szerintem megmarad, legalábbis engem érdekel!

 

Ha pedig Blekszta kartárs továbbra is liberális módon kezeli a hackereket, és van még szabad tárhelye, nem tartom kizártnak, hogy egy - egy ilyen szociálisan beilleszkedni képtelen egyén, rendkívül elítélendő módon megtámadja a szerverét, és elhelyez itt-ott egy- egy jellgerajzot, fotót, technikai leírást.

Sajnos nem bírok velük. Mindig is mondom nekik, hogy könyveket ne töltsenek föl, de nem mozgatják a fülük kormánygerendelyét sem, adta szutyok banda :))

Szerintem biztos azt is feltöltik, azok a huligánok :))

Előzmény: Szilis (9136)
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9146

Nekem van anyagom századeleji könyvekből is.

Hmm, ez igen. Erről igazán beszélhetnénk bővebben is :))

Előzmény: kis59 (9135)
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9145

Olyan ismertetőre gondoltam, mint a LocoClub (jelenleg http://lococlub.try.hu az elérhetősége)

Ez az oldal amúgy Czabalay Laci, (mostanában ritkán jelentkező) topiktársunk műve.

 

Az nem gond, ha az "öreg szakinak" nincs weblapja, lapszerkesztési gyakorlata. Ma már szép számú vasúti témájú magánweblap él és virul, gondolom több laptulajdonosban lenne hajlandóság más tollából származó szakcikket közzétenni. Pl. bennem

Na, ebben egyetértünk :))

A probléma inkább az, hogy a könyvek meg hasonló cikkek elég nehézkesen kezelhetőek a neten. A Kubinszky-féle vasútépítészeti könyv elfogadható méretűre szkennelt fotókkal épp hogy felfér egy cédére (670 mega). Összehasonlításként: A blakszta.uw.hu összes cucca összesen 614 mega, 4452 fájlban (ezek: html fájlok, nagy képek (gőzmocis képek, könyv oldalak), támbnélek, egyéb képek, egyéb, pl. php állományok). Ebben amúgy benne van 2 könyv is, igaz, azok elég kevés olyan képet tartalmaznak, amit nagyobbfajta felbontásban illenék szkennelni.

 

Szóval akkoris amellett vagyok, hogy az összegyűjtött képeket, ilyesmiket ki lehetne "adni" cédén is. Bár mostanában inkább dévédében gondolkodom, mint tisztességes méretű adathalmaz tárolására alkalmas eszközben, azért a blakszta összeset valszeg cédére fogom írni, és akit érdekel, terjeszteni (illetve, tökmindegy alapon). Valszeg hamarosan kész a ForgatóKorong (Esetleg Gőzhenger :)) ) #001-es kiadása. Szerző: Blakszta. Tartalma: (saját) Fotók. Akit érdekel, másolja le alapon terjesztve. Remélem sokan csinálnak így, és "adják ki" a képeiket cédén, vagy valamin, az utókor meg az érdeklődők számára.

Előzmény: VBL (9134)
BlackStar Creative Commons License 2004.10.01 0 0 9144

Itt is egy pár gôzmozdony. Sajnos csak kicsiben. Osztrákok. De nagyon szépek.

Ennek ellenére? :))

(Na jó, azért odaát is volt szép gőzmozdony.

Állítólag :))) )

Előzmény: rezgaras (9133)
mávag_lokfabrik Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9143
De kár:((..bár maga vitrin még a megfizethető kategória,ami benne van az viszont egy premiumkategóriás autó ára,azzal a kivétellel,hogy ez 3 év múlva nem a felét éri...Sajnos fogalmam sincs ki csinálta ezeket a gyöngyszemeket.Szívesen elbeszélgetnék a tulajjal is meg a készítővel egyaránt...
Előzmény: rezgaras (9133)
gumidani Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9142

Két osztrák normál nyomtávú fogaskerekes mozdony Vordernbergben. (Leobentől északra)

Előzmény: BlackStar (9128)
gumidani Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9141

"Ez a NIK dolog, ez micsoda?"

Nehézipari Központ. A 40-es évek végén működött.

Előzmény: BlackStar (9127)
Szilis Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9140
Rendben!
Előzmény: VBL (9139)
VBL Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9139
Szóval, ha Blakszta kolléga úr idő- vagy tárhelyhiányban szenved, szívesen hozzálátok saját weblapom sebezhetővé tételéhez az ismeretterjesztő hackerek ténykedését megkönnyítendő. (De ismétlem, le fogom majd tagadni, erre számítsatok !)
Előzmény: VBL (9138)
VBL Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9138

Blakszta kolléga urat ismerve, feltételezem róla, hogy a háttérben, noha tagadja, továbbra is össze fogja szűrni a levet a weblapjára betört ismeretterjesztő hackerekkel, de ha mégsem, akkor majd én vetemedem ilyen disznóságra.

Persze le fogom majd tagadni a nagy nyílvánosság előtt !

Előzmény: Szilis (9136)
Szilis Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9137
Pedig belülről szenzációsak ám!
Előzmény: Törölt nick (9115)
Szilis Creative Commons License 2004.09.30 0 0 9136

VBL és Blekszta kartársak!

 

Az van, hogy irodalmilag felszerelkeztem  az utóbbi időben magyar gőzdarukból (hála az egyik topiktársunknak), és ezekből a legérdekesebb szakmai részleteket interpretálom (tehát nem egy az egyben átveszem = szerzői jog!) itt a topikon, ha megmarad a közérdeklődés. Ha pedig Blekszta kartárs továbbra is liberális módon kezeli a hackereket, és van még szabad tárhelye, nem tartom kizártnak, hogy egy - egy ilyen szociálisan beilleszkedni képtelen egyén, rendkívül elítélendő módon megtámadja a szerverét, és elhelyez itt-ott egy- egy jellgerajzot, fotót, technikai leírást.

Előzmény: VBL (9117)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!