Én már abban az állapotban vagyok, hogy bármilyen Tátrát kilízingelnék, ha FIX munka van rá :) Egyébként ezzel odaállni egy átlag kamion elé az "ágyúval verébre" mondást juttatná az eszembe... :)
A netről szedtem az info-t, a google keresője köpte ki. Most nem találom az oldalt, az előzményekből meg törlődött a böngészőben. Most ezt találtam: " 1 tonna repcéből kb. 440 l biodízel állítható elő" "A repce termésátlaga nagyon változó (1,0-5,0 t/ha). Nagyon függ az évjárattól, termesztési technológiától, stb. A termőterület kiválasztásánál legfontosabb szempont a télállóképesség figyelembe vétele. "
Ezek alapján az 1,3t repceolaj/hektár reálisnak tűnik.
a repcemag fűtőértéke: 16 - 18 MJ/kg a repceszár fűtőértéke: 13 - 15 MJ/kg a repceolaj fűtőértéke: 35 - 38 MJ/kg Forrás: http://www.biomasszaeromuvek.hu/biomassza/mezogazdasagi_termekek
> 1 hektáron termelt repcéből kb. 1,3t olaj nyerhető.
Mennyire megbízható ez az adat? Tudod véletlenül a repceolaj fûtôértékét (energiatartalmát) És vajon mennyi repce teremne egy hektáron, ha nem mûtrágyázzák és növényvédôzik?
Egész pontosan azt szeretném kiszámolni, hogy a repce milyen hatásfokkal hasznosítja a napenergiát. Mert az a benyomásom, hogy sokkal rosszabbul, mint bármilyen közvetlen energiatermelési eljárás. Igaz, a beruházása sokkal-sokkal olcsóbb!
Gasolin: Egy '95-ös Land Rover Defender 300Tdi. Az alább linkelt topicban írtam le folyamatosan a tapasztalataimat. Összességében kompromisszumokkal és odafigyeléssel, valamint olcsó beszerzési forrással kifejezetten jó spórolás.
Ezt most nincs időm átolvasni, de ahogy belenéztem és a címe alapján ez tisztán növényi olajjal foglalkozik. A növényi olaj hajtoanyagként való alkalmazása és a biodízel közt van egy pici különbség. A biodízel úgykészül, hogy a növényi olajhoz némi kémiai folyamat során methanol adnak. A növényi olajat lehet üzemanyagként használni, de szobahőmérségleten vagy az alatt sokkal sűrűbb mint a gázolaj, ezért jobban koptatja a motort. Ezért fel kell melegíteni 70-80C fokra, amikor az állaga hasonló lesz mint a gázolajé. Kaphatók olyan szerkezetek kb. 400 Euro értékben ami ezt megoldja. Ezek úgy műkődnek, hogy indításnál gazoljat kap a gép majd amint a növényi olaj eléri a megadott hőmérségletet a rendszer átkapcsol arra. A motor leállítása előtt a sofőrnek kb. 1 percel egy kapcsolót kell használni, amivel visszakapcsol gázolajra, hogy a következő elindulásnál ne növényi olaj legyen a rendszerben mert azzal nehezebb a motor indítása.
Még egy hozzászólás a bionaftával kapcsolatban. A hozzászólást a kamionosok fórumba írtam még régebben, de a témába vág ezért beteszem. A repce üzemeltetést probálta ki egy külföldi szaklap én pedig a lényeget lefordítottam:
"Akkor a repcés üzemeltetésű autó tapasztalatai: A gép egy 400LE-s 3-as Scania volt. A gép ugyanazon a tesztúton haladt előbb repcéből nyert olajal majd gázolajal. A repcének az az előnye, hogy magas a cetán száma és alacsony a kéntartalma, az a két legfontosabb tulajdonság amit elvárunk egy gázolajtól is. Ezen kivül egyébb kedvező tulajdonságai is vannak: - égés során lényegesen kevesebb káros anyag marad vissza - biologiailag lebomló - az égés során csak annyi széndioxid szabadul fel, amennyit a növény a növekedése során megkötött A motor sokkal finomabban járt mint a normál gázolajjal, ezért olyan érzésekett keltett a vezetőben, mintha a motor teljesítménye csökkent volna, de valójában a teszt útvonalat a jármű ugyanannyi idő alatt teljesítette, ami azt jelenti, hogy a motor telejesítménye nem csökkent. Nehéz emelkedőt ugyan valóban néhány másodpercel lassabban "mászott" meg, de a különbség minimális volt. A fogyasztás kb. 3-4%-al volt magasabb mint a gázolajos teszt során (a magyarázat rá az, hogy 1kg a repcének a fűtőértéke 37 MJ, míg a gázolaj hasonló paramétere 40MJ). Tapasztalt elöny: - a kipufogógáz összetétele lényegesen tisztább volt - a repcés üzemanyag nagyon alacsony kéntartalmú, ezért katalizátoros üzemre alkalmasabb ezzel pedig el lehet érni, hogy a szénhidrogén és a szénmonoxid kibocsátás gyakorlatilag nulla legyen, egyedül a Nitrogénoxid kibocsátás volt némileg magasabb. Még kedvezőbb emisziós eredményeket lehetne elérni, hogy kimondottan repce üzemeltetésére lenne a motor kifejlesztve, nem dízel üzemanyagra. Az elégett repce kipufogógázának szaga némileg hasonlit az égett étolajéra, de a gázolaj elégése sem hegyi levegőt eredményez.
A repcés üzem esetén a gyártók általában azt javasolják, hogy az olajcsere intervallumot felére csökkentsék le. A gyártók többségének a motorja alkalmas repcés üzemre, vagy minimális felár ellenében kinálnak ilyen opciót (az ilyen üzem esetén az üzemanyag vezetékek normál műanyag illetve gumi alkatrészeit kell lecserélni szilikonkaucsuk anyagból készült vezetékekre)."
Az etanolból ca. 20%-al többet fogyasztanak a motorok. Mostanában tervezik nyitni az első ilyen kutakat. 1L etanol a tervek szerint 180-185Ft lesz (azt viszon nem tudom ez tartalmaz-e jövedéki adót, mert ha nem és később nagyobb teret nyer, akkor a költségvetésnek ez komoly bevételkiesést fog jelenteni ezért előbb-utóbb fog adót tartalmazni ami viszont az árát is emlni fogja). 1L benzinnel egyenértékű etanol kb. 220Ft körül lesz.
Tényleg faszságot írtam! Nem tudom hol olvastam, vagy félreolvastam valamit...
"Az FVM illetékesének állítása szerint 1 hektáron megtermelt repcéből nyert üzemanyaggal körülbelül 6-10 hektár föld művelhető meg. 2000.08.17. (Index)"