Azért nem semmi ebben a gyönyörű mai napsűtésben a Keletiben ácsorogni , de a Füzesabonyiakat sem irigylem a meleg túlfűtőtt váróteremben várakozni, jobb, hogyha ha kimennek a szabadba levegözni egy kicsit:-))))
Igen, ilyenkor este mindig rakd tele, nagyon fáradt vagyok már, egy csomót vonatoztam ma, holnap meg még többet fogok, szegény kocsi meg ott rozsdásodik a garázsban és növekednek az állandó költségei, már alig bírom fizetni.
Csakhogy sok családban már két autó van, és nyaralni, TESCO-zni, vagy ovodába menni ott az első, így az állandó költségekről az első autónál elfeledkezhet az ember, de a másodiknál ez már vastagon jelentkezik!
Szerintem x percet IC-re várni, és azután kvaannyát máv! mormolással már ezután mindig autóba ülni annyi, mint autóval x perc késéssel odaérni akárhová, ezután kvaannyát, magyar közút! felkiáltással rögtön örökre átülni vonatra.
Egyik sem, másik sem életszerű. A prioritásaim attól még nem fognak sarkonfordulni, hogy az esetek x százalékában rossz tapasztalatom van.
Életemben nem vártam még 5 percnél többet IC-re, de biztosan így van. Szélsőséges esetek mindig vannak. Volt, hogy lerohadt a vonat a családunkkal, de ettől még nem kaptuk rögtön elő az autót. Olyan is volt, hogy árvíz miatt egy nappal később értem haza . Biztosan azért térünk újból vissza a szar vasútra, mert nem rongyos idegekkel vonatoztunk, arra várva, hogy késsen már az a rohadt vonat, mert már nagyon várom az indokot, hogy végre autózhassam.
Az állandó költség annyiban releváns, hogy ha van autód (mert úgy gondolod, hogy kell vagy megengedheted magadnak, és mindenképp ott áll a ház előtt), akkor amikor reggel induláskor döntesz, hogy mivel mész, akkor a vételár-kötelező-regdíj-átírás-vizsgadíj aznapra számított árát nyilván nem veszed figyelembe. Ettől még dönthetsz aznapra a vonat mellett, ha neked még így is megéri.
Épp arról van szó, hogy a változóköltségek is gyakran alul vannak becsülve. A húzósabb javítások jó része is a futástól függ. Egy-egy szerencsés, egyáltalán nem jellemző esetben jöhet ki a lent említett arány... vagy esetleg ha valaki mindig garanciális autót használ.
"Tudom, hogy mikor indulok, tudom, hogy mikor érek oda, "
Szombat este a Feszty IC-re 40 percet vártunk, hogy feltegyünk rá egy kismamát 1, 3 és 5 éves kislányaival. 1 órával később értek Szegedre. Tudom, van ilyen autóban is, de abban 40 percet várni szignifikánsan kényelmesebb, ha közben pl. három gyerek is van a társaságban!
Az utóbbi idők tapasztalata nekem inkább az, hogy a mi esetünk kevésbé szélsőséges példa, mint a "Tudom, hogy mikor indulok, tudom, hogy mikor érek oda, " :)
Azokhoz csatlakozom, akik nem tudják, mennyi a liter benzin, meg nem tudom, mennyi a biztosítás. Nem is érdekel.
Viszont azt látom, hogy az állandó költség itt szinte a legkomolyabb érv, minta mindig mindenki az állandó költséget számolgatná, ezzel feküdne és kelne. Ha az állandó költség két fillérrel több, akkor már muszáj autózni, akkor is, ha közben a benzinár hullámzása az állandó költség tízszeresét kihúzza az illető zsebéből. Arra már nem érzékeny, csak arra a k..szott állandóra.
Nem kétséges, hogy ha megyek, vagy a család megy, vonattal megyünk. Tudom, hogy mikor indulok, tudom, hogy mikor érek oda, tudom, hogy közbe az égvilágon semmire nem kell figyelnem, ráadásul egy halom érdekes dolgot tapasztalok. Annyira talán nem vagyok szegény, hogy amiatt kelljen állandóan azt a kurva autót nyüstölni!
" Aki túl sokat érvel az autó mellett, az nem igazi vasútbarát..."
Maradjunk annyiban, hogy nem magyar-vasút barát!
Mert lehet izzadságszagúan előkotorni olyan viszonylatokat, ahol ha megfeszülünk és az állomás mellett lakunk és szinglik vagyunk és nem nézzük a pontossági statisztikákat és nem nézzük azt, hogy egy átlagember autója a legrosszabb esetben sincs olyan koszos, mint egy IC kocsi a jobb napjain, akkor talán...
DE!
Az ember nem egy viszonylatért vesz autót, hanem azért, mert egy hónapon belül nem csak a munkába kell ingáznia, hanem a gyerekért az oviba, bevásárolni a hipermarketbe, esetleg a nagymamához 200km-re, ahová pont nem jár vonat, stb.
Tehát meg kell venni az autót. Ha pedig megvan, akkor nem úgy "hozza be az árát", ha a garázsban áll "dísznek", mert akkor nem kell benzint, olajat szerelőt fizetni, hanem - akárcsak a vasúti járművek! - akkor, ha pörög!
Szóval lehet ezeket a "számításokat" erőltetni, de kár! :)
"Ezért egy konkrét utazás vonat-autó költségösszehasonlításában csak az adott úton felmerülő változó költségeket (üzemanyag, útdíj, parkolási díj) fogja összehansonlítani, ami szerintem teljesen érthető."
"Ez így ebben a formában nem igaz." [(C) Dr. Torgyán]
Ugyanis az amortizáció függ a futásteljesítménytől is. Nem mindegy, hogy egy x éves autó futott évi 5-8000 km-t, vagy 40.000-et - annak mindenféle nyűgjével: sérülések (értékcsökkentő tényező), nagyobb korrózió (nem annyira egyértelmű mindenki számára, de a futásteljesítmény is hatással van a karosszéria állapotára).
Továbbá: időnként alternatíva, hogy kocsi, vagy vonat. Mert pl. felmerül, hogy a házastársak egyik fele kocsival járjon, vagy vonattal? És akkor már esetleg nem kell második autó.
Nem, nem kell ráosztani az állandó költségeket az adott utazásra: vannak olyan cégek, ahol így is fizetik a dolgozók hivatalos útjainak költségét: benzinpénz + valami kevés még a javításra. Aztán csodálkozik a koma, hogy "a fenébe, megint spórolhatok másik autóra, mert a régi kihullott alólam". Szóval én szívesen bevállalnám egy ilyen munkáltató szerepét, ahol jó sokat kell az alkalmazottamnak mennie hivatalos célból...
Azért a leosztályozás előtt illett volna elolvasni és értelmezni a hozzászólásom minden részét. De tudom, naiv elvárás. (Nálatok az volt a szokás, hogy csak a dolgozat első felét olvasta el a tanár, és az alapján osztályozott?)
Minden műszaki eszköz pénzbe kerül, függetlenül attól, hogy milyen funkciója van.
Tehát ha veszel egy TV-t akkor teneked is avval kell számolnod, hogy fogyasztja az áramot, és esetleg meg is hibásodhat. Tehát a TV nem csak annyiba kerül amennyiért megvetted.
Az nem a munkábajárós mutatvány. Amúgy meg kétórás ütem, kb. 3,5 óra menettartam, nem vészes, autóval kettő, és végigszopod a magyar főúthálózat minden sajátosságát, másfél óra nem ér annyit. Nálunk ez 90%-ban vonatos buli, kirívó esetekben megyünk csak autóval.
Az árát meg ne kérdezd, nem vagyok tisztában sem azzal, mennyi egy liter benzin, sem azzal, hogy mennyi a vonatjegy.
Erről az üzemanyagköltség-összköltség kérdéskörről azt gondolom, hogy ha valaki vett autót, akkor tudomásul vette azt, hogy az neki haxi xxxxx Ft-ba fog kerülni akkor is, ha áll, akkor is ha megy. (Vagy ha nem, hamar rájön.) Ezért egy konkrét utazás vonat-autó költségösszehasonlításában csak az adott úton felmerülő változó költségeket (üzemanyag, útdíj, parkolási díj) fogja összehansonlítani, ami szerintem teljesen érthető. Attól még tudja, hogy a benzinköltségen kívül bőven van más költség.
Ez valami olyasmi, mint amikor a "töltsük-e ki a délelőtti ütemlyukat az úgyis álló vonat járatásával" kérdésben éppen a vasútbarátok érvelnek azzal, hogy csak az adott szerelvény km-arányos költségeit kell számolni kiadásnak.
Főleg azt, hogy olyan emberke kérdőjelezi meg másoknak a vasútbarátságát, akinek halvány fingja sincs a vasútról.-))
Azért mert egyesek úgy érzik, hogy a közösségi szolgáltatás nem igazodik az ő igényükhőz, azaz ezek szolgáltatásait nem veszik igénybe, attól még lehetnek vasútbarátok is. A vasút nem csak MÁV-ból áll világ számos országában mükődik, ezáltak nyugodtan nevezi magát vasútbarátnak az a személy aki tételesen nem a MÁV-ot, hanem a British Railway-t kedveli
Érvelek mindkettő mellett, jó érzés nézni a piros villamosból balra a Keresztúri, jobbra a Pesti úton araszoló kocsisort. Aztán a megfelelő ponton átülök egyikből a másikba.
Vasútbarát? - Aki túl sokat érvel az autó mellett, az nem igazi vasútbarát..
Tudok olyan ismerösőmről aki imádja a hadihajókat, rengeteg képes és makett gyüjteménye van, pedig soha életében csak olyan hadihajón volt, ami valamelyik kikötőben múzeumként kivan állitva
Akkot ő most micsoda??
Aki érvel az autó mellett az pedig nem ok nélkül teszi azt, veled ellentétben
Esetemben adott egy igen jó közúti infrastruktúra (autópálya, 2, vagy több sávval), és egy viszonylag jó vasúti kapcsolat, kínálati menetrenddel. Időtényezőben változó, autóval peremidőben netto 45-50 perc, csúcsban akár a duplája is lehet, amíg vonattal 0:58 és 1:26 között változik, a fixnek vehető érték 1:18.
Ehhez jön az autó otthoni megtámadása, garázsból kihámozása, illetve a fővárosban a parkolás, illetve a helyszín gyalogos megközelítése. Vonatnál 15 perc séta az állomásig, illetve a cél előtt úgyszintén 10-15 perc gyaloglás. Azaz időben eléggé vezetésre áll az autó, hovatovább azzal akkor indulok, amikor jólesik, illetve amikor azt a munkakezdés megköveteli, PLUSZ az az idő, amit pufferként ebbe mindig bele kell kalkulálni, télen többet, nyáron kevesebbet!
De! És ez nagyon sokat számít. Az autót én vezetem, az autóval munka van. Azaz a napi melóhoz még hozzá jön kb. két óra kormánytekergetés, aminél biza jóval kellemesebb ücsörögni a közösségin, esetleg felkészülni a napra, vagy hazafelé lazítani. Mert ha autózom, akkor még a meló előtt külön dolgom van a laptoppal, meg úgy egyébként is, kiesem az autóból, és húzhatok egyből a "bányába". Nekem ez olyan, mintha a tényleges munkavégzés naponta az autóvezetés idejével meghosszabbodna. Arról nem is beszélve, hogy a meló után, romfáradtan elég komoly kockázati tényező még egy óra autóvezetés, különösen igaz ez az éjszakai munka utáni, reggeli őrületben történő hazaszédelgésre.
Azaz még ha napi kb. egy óra bukta is, nem kérdés, hogy a közösségit preferáljuk, hiszen jóval kényelmesebb, stresszmentesebb. Van, amikor sajnos nem megkerülhető az autózás, de ha egy mód van rá, akkor akár komolyabb időveszteség (napi +1-2 óra) árán is a közösségit részesítjük előnyben.
Nem csak én, hanem a legtöbben errefelé.
Nyilván vannak időbeni, és anyagi kényszerpályák, de most vegyük úgy, hogy anyagilag mindegy. Nekem legalábbis mindegy.
Többen is vagyunk igy hogy nem értjük :)!Konkrétan a román kocsik tudomásom szerintem reggel jönnek Segesvárrol este(èjjel)meg mennek haza,ezért van nekik a délutáni Soproni kanyar!Jelen állapot szerint ezért nem lenne jó a reggeli visszaindulás Sopronból!