Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
A hőelem feszültséget generál, OK. Megvan a válasz alább, közzéteszem mindenki okulására:
Ha különböző anyagokat (drótokat) illesztünk, akkor azok csatlakozásánál is termoelektromos feszültség indukálódik, mely hamisítja a mérést.
Alábbi okosságokat egy műszereket forgalmazó cég honlaján találtam:
"A legtöbb mérési probléma a hőelem működés kellő megértésének hiányára vezethető vissza.
Az alábbiakban felsorolunk néhányat a leggyakoribb elkerülendő hibákból és csapdákból
Összekötési problémák. Sok mérési problémát okoznak a szándékolatlan hőelem képződések.
Emlékezzünk arra, hogy két különböző fém összekötése hőelemet képez. A hőelem vezetékek meghosszabbításához a hőelem típussal azonos vezetéket kell használni. A csatlakozó dugók és aljzatok a hőelemnek megfelelő anyagúak és polaritásúak legyenek
..."
A Wikipédia is segít:
A hidegpont-kompenzáció a korszerű műszerekben hivatott biztosítani a hidegpont állandó, stabil hőmérsékletét.
A hőmérséklet mérésére a műszaki gyakorlatban zömmel hőelemeket használnak. Ez az eszköz két különböző fém összehegesztésével, hidegfolyatásával vagy összeforrasztásával készül. A hőelemeket mindig zárt áramkörben használják. Ha az így kialakított hely (melegpont) hőmérséklete eltér a közösített huzalok szabad végének (hidegpont) hőmérsékletétől, akkor a közösítés helyén elektromotoros erő támad; ennek nagysága és iránya a hőmérséklet-különbségtől és a huzalok anyagi minőségétől függ, de független a hőelemhuzalok átmérőjétől. Mint a fentiekből következik, az elektromotoros erő a meleg- és a hidegpont hőmérséklet-különbségétől függ. A melegpont tényleges hőmérséklete csak úgy értelmezhető, ha a hidegpont hőmérséklete állandó, stabil. Korábban a hidegpont kivezetéseit, vízmentes burkolatban, olvadó tiszta jégbe merítették, így érve el annak 0 °C hőmérsékletét. A korszerű műszerekben ugyanezt az eredményt hidegpont-kompenzációval érik el.
A kijelzőműszer állításával [szerkesztés]
Legegyszerűbb a kijelzőműszert 0 °C-ról a mechanikus beállító segítségével elállítani a melegpont tényleges hőmérsékletére (pl. 23 °C értékre.) Mivel a hőelem termofeszültsége a meleg- és hidegpont különbségével egyezik meg, ezt az elállított hőmérsékletet a mért értékhez előjelhelyesen hozzá kell adni. Ha a leolvasott érték pl. 182 °C, akkor a melegpont tényleges hőmérséklete 182 °C + 23 °C = 205 °C értékre adódik.
Hőelemek szembefordításával[szerkesztés]
Két hőelem használatával egyszerűen megoldható a kompenzáció. Két azonos hőelemet úgy kötnek be, hogy az egyik melegpontja a mérendő hőmérsékleten, míg a másik melegpontja az ismert, és állandónak tekintett hőmérsékletű térben van, és a két, azonos anyagból készült hőelemszál van egymással összekötve. (például NiCi-Ni esetében a két Ni szál) A két hőelem egymás ellen dolgozik, a leadott termofeszültség a két hőmérséklet különbségével lesz arányos. Egyébként, ha azonos hőmérsékleten két azonos melegpont van, akkor ezek termofeszültségei kiegyenlítik egymást.
Itt szükséges megjegyezni, hogy a Fe-Ko hőelemekre ez a megoldás nem vonatkozik, mivel a konstantán a rézvezetékkel hőelemet képez!
Hídkapcsolással [szerkesztés]
A hőelem kivezetésének egyik ágába egy hídba kapcsolt kompenzációs dobozt helyeznek el. A kompenzációs dobozban lévő hídkapcsolás egyik tagja rézből készül. Mivel a réz hőmérsékletváltozás hatására bekövetkező ellenállásváltozása 4%/10°C, a híd egyensúlya felborul, és kiegyenlített hídként kompenzációs feszültséget szolgátat. Ez a feszültség előjel helyesen a termofeszültséghez hozzáadódik, és így az összehasonlító hely hőmérsékletváltozását kompenzálja.
Vegyes tüzelésű kazánomat hogyan használjam megfelelően? Új vagyok még ezen a téren és fiatal is.
Fázunk a házban, ezekkel a beállításokkal:
Adott a nyitott rendszerű kazán (fent tágulási tartály), keringetőszivattyúval (Grundfos), termosztáttal és huzatszabályozóval, plusz van egy hőmérő a kazánon és még egy az egyik csövön. A termosztát kapcsolóját és a huzatszabályozót milyen értékre állítsam be? Mi mitől függ? A termosztát 45-ös értéken kapcsol be, a kazánon lévő hőmérő 55-75 között mozog, a csövön lévő hőmérő pedig 40-60 fok között.
Sajnos nem értem a huzatszabályozó beállítását sem, két sor érték van rajta, a felső értékek nekem fejjel lefelé.
A felső vagy alsó értékek szabályozzák a nyitást vagy a csukást? Most az alsó 60-nál van.
Kérlek segítsetek, fázunk a házban, és nem találjuk a megfelelő beállítást.
Kijukadt a vegyes kazánom,ez nem táskás hanem 3 sórban csövek vannak benne és valahól csöpög a viz,hogyan lehetne javítani,teljes belső csere,vagy máskép??
valaki nem tudná meg mondani mennyi volna egy ilyen megoldás,ha lehetséges?
Sziasztok! Ti mivel toldottátok meg a K-érzékelők kábelét? Mert alapból csak 3m-est tudtam rendelni, így megtoldtam Cat5 sodrott érpárral, de 30C-nál 40C-t mutat. Jó, hogy utána lehet állítani, de ha a hidegpont kompenzáció nem jó, akkor az érzékelő görbéje (egyenes) más szögben emelkedik és totál rosszat fog mérni. Épp most raktam be egy Sestost K-érzékelővel a puffer aljára és jó lenne pontosan mérni. A hitelesítés nem lenne gond, itt van egy etalon hőmérőm, de sajnos ezeket a PID-eket csak egy pontban lehet hitelesíteni (fix fokkal eltolni a kijelzést). Tapasztalatból tudom, hogy a hidegpont kompenzáció hiba (0,2C) más komoly eltérést okoz magasabb hőmérsékleten (70C-nál 10C eltérés).
figyu csőkígyóval nekem ahogy először bekapcsol a keringető 60fokra van állítva, kb 5 perc után már elérhető a pufiból a fűtés, mert a kapilláris cső amiben az a termosztát van ami átváltja a fűtést a gázcirkóról a pufira a 20cm-re van a pufi tetejétől, 35fokig használom ki a pufit, és mivel a bálás kazánban tisztességes mennyiségű meleg víz van, így a felső 20cm-t kapásból kicseréli meleg vízre.
Ami cumi így hogy átmeneti időben nem tudok este begyujtani picit, de nem is szoktam mert lusta vagyok, ilyenkor had mennyen a gázkazán arra a 15-20percre
Szerintem az a 15-20perc kibírható még van fűtés, és utána már csak a plusz energia megy a pufiba közben mehet a fűtés, rajz majd a benti gépemen lesz csak
Teljesen igazad van!!! Akár hol olvasom, mindenhol az van, hogy a 322, és az 522 ugyanúgy működik, csak a kvs értéke nagyobb az 522-nek. A vicces az, hogy ott rendeltem meg, és mondták mindezt, amit belinkeltél, a webgáz-nál. Meg is jött a szelep, el is mentem érte, és beszélgettünk róla, hogy nekem mire kell. Ekkor mondta az egyik eladó, hogy ez pont fordítva fog működni. Ő a 322-t ajánlja erre a célra. Ezért nem hoztam el. Akkor ezek szerint tévedett.
A boltos valószínűleg keverte a VTC szeleppel, ami valóban a meleg hatására zár. De annak a funkciója is más, kazánvédő szelepnek hívják, és az a feladata, hogy a kazánban a visszatérő vízhőfokot tartsa a megadott értéken. Ezek nem szabályozhatók. Fix hőmérsékleten működnek.
Itt azért elég részletesen le van írva, melyik mire jó.
Persze elméletben a gyakorlatban mi van nem tudom, mert az rendben van, hogy felül ég és csak felül kap levegőt az égéshez, de mi van a lepotyogó parázzsal? Mert ugye az ott is keletkezik.
Szia! De ezek a szelepek nem ugyanolyan elven működnek. Ezért nem tudom, hogy pontosan melyik kellene nekem! 322, és az 522 pont fordítva működik, legalábbis most ezt mondták nekem az egyik szerelvény boltban. Az egyik a meleg hatására nyit, a másik pedig a meleg hatására zár. Radiátoros fűtéshez elég a 60fokos szelep? Mert pl. a 322-esből max.ilyen hőtartományú van. És a KVS értéke is "csak" 1,6. Elég ez? Az egyik ismerősömnek ilyet építettek be, de neki nem csak radiátorok vannak a rendszerében. Itt nézegtem őket, de nem tudom nekem pontosan melyik kellene.
Légyszi segítsetek! Pontosan milyen tipusú termosztatikus keverőszelepet kell beépíteni puffer tartály után a radiátor körbe? Csak radiátorok vannak a rendszerben, különböző méretben 10db.
Ezt szerintem nem tudják megcsinálni, mert a bepakolt tüzelőanyagot folyamatosan éri a hő ezért átmelegszik és egész tömegében elkezd hőbomlani és kigázosodni.
Hasábfa adagolóban még csak az R1 tipusút ismerem vegyeskazánhoz.
A szigetelés biztos megtakarítás, nem elfeledkezve a padlóról, szigeteletlenül ronthatja a várt eredményt.
A radiátoron leadott hőmennyiség állandó, a hőleadás hatásfoka változik a hőfokkülönbséggel. Alacsonyabb előremenővel nőhet az összhatásfok.
A kazán akkor ér el jó hatásfokot, ha a kilépő füstgáz alacsony hőmérsékletre hűthető, és nem tartalmaz elégetlen fagázt, lásd kondenzációs gázkazánok.