Visszakérdezek, ha a jelzőt visszaveszik és ezért tűnik el a szabad jelzés az egyébként vörös-fehér árbocos jelzőről, akkor te nyugodt lelkiismerettel rongyolnál tovább, mert neked úgy értelmes? Ha oldalról betolnak a vágányútba, akkor is? Ha az útátjáróban egy tartálykamion letöri a csapórudat és megáll keresztbe a vasúti pályán akkor is? Soroljam még?
Korábban a madarak csiripeltek olyat, hogy ezen dolgozott is MÁV-ÖBB munkacsoport. Az osztrákok állítólag komolyan is álltak ehhez a kérdéshez, míg a MÁV hozta a szokásos, mit és miért nem lehet megcsinálni hozzáállást. Nem is lett hegyesi áthaladás az új menetrendi struktúrában.
Igen, ez jó lehet, de nagy mélységeket ne várj el tőle, mivel még mi magunk se vagyunk túl sok információ birtokában. Pl. az illesztő áramköröket látjuk, de az RBC-ről eddig kb. semmit se tudunk. Van benne 4+1 mini, rackbe szerelt PC és annyi. FC-t úgy kezeli, mint egy kimenet nélküli SIMIS-IS berendezés (Siemens oldal).
Fényes nappal, személyvonatmentes időben jön egy teher Pest felől. Osztrák papír a kezemben és nem lehet az átmenőben 5 perc alatt váltani, VB-t átkapcsolni (nem több idő, max. ennyi), mert ............ ez egy lehetetlen feladat.
Bizonyos vonatoknál nem az. Öt perc sem kell.
Vannak ötszámjegyűek He-ben (egy német autóipari cég győri üzemegységét szolgálják ki), ahol bizony hamarabb megvan a váltás, mint a bordó ingán, vagy a butuskán. Az éjjel csak azért mentem vele kitérőben a személyben, mert az egyenesben állt egy Dacia-ból kisorozott kocsi, rendőrségi felügyelet alatt. Még a temetkezési vállalkozó furgonja is megvárta azt a vonatot, addig nem ment a delikvensért a helybenmarasztott CFR kocsihoz.
Tehát motiválható a társaság, csak úgy kell hozzáállni.
A többivel természetesen max. egyetértek, az egész hegyesi hóbelevanc megérett egy kiadós szőnyegbombázásra. És az csak növeli az ember rossz érzését, hogy látja, menne, ha akarnák. De b...nak rá. Váltunk, meg különben is, ki kéne menni vasat dobni, és az milyen messze van már, meg le is kell hajolni, többször is, stb...stb...
Persze, ETCS, amikor egy vágánnyal arrébb az ötös lassúmenet, meg a kéziváltó. Egy nagy paródia az egész, nem határállomás. :((
Még az általam nagyon nem kedvelt Pozsony-Ligetfalu is sokkal jobban adja elő, pedig...
Eleve utálat minden határállomás, valahogy olyan nyolcvanas évekbeli Ostblock-os fíling uralkodik, ahol az volt az önkényúr, akin tányérsapka volt, annak mindent szabadott, és mindenki a kegyüket kereste, és örült, ha nagynéha méltóztatták tenni a dolgukat.
Élvezettel olvasom a napok óta folyó vitát az ETCS működéséről és kapcsolatáról a biztosítóberendezések egyes elemeihez.
Tudnak valaki esetleg linkelni egy leírást, amelyből a magamfajta laikus is megérthetné kicsit jobban a dolgot? (Pl. hogy a (nem)jelzőtől pontosan milyen információt és hogyan nyerünk ki menetengedélyhez, stb). A biztbertopikot is olvasom, de ott is inkább csak félinformációkkal találkozom, ezért hálás lennék egy leírásnak vagy hasonlónak.
A jelzőn megjelenő fény (jelzési kép) nagyon sok logikai függés konklóziója.
Miért kell ismernie az RBC-nek a jelzőn a jelzési képet, amikor ismeri a konklúzióhoz vezető összes állapotot. Vagy nem ismeri?
Ha ismeri, egy fényforráskiégéssel visszacsatolunk az RBC irányába egy hamis konklúziót, ami a jelzőfüggéses közlekedésben természetesen nem hibát jelent, hanem egy normál üzemállapotot.
Visszaesik a jelző, kap egy hívót és kap hozzá egy OS menetengedélyt. Nem értelmetlen, hanem más logika. A meglévő biztber a jelzők jelzése alapján szabályozza a vonatforgalmat. Azt próbáljátok meg megérteni, hogy nem kötelező úgy építeni, hogy jelző nélkül működjön. Át lehetne alakítani a D55-öt úgy, hogy vörös jelzőnél is adjon menetengedélyt, ha adottak a feltételek, de megérné? Marha nagy többlet költség, annyiból már új biztbert építesz. Márpedig egy fiatal berendezést (pl. 20 éves D70 fradiban) nem érdemes még elbontani, mert az is pazarlás, ebből kifolyólag kompromisszumot kell kötni.
"etcs l2-től meg nem kell jelző, ergo abból nem is kaphat jelet. vannak rá más csatlakozások, de azok nem jelzők."
Maradjunk annyiban, hogy nem muszáj hozzá jelző. Biztber viszont kell alá. Abból több módon lehet kicsatolni az infókat ahhoz, hogy az RBC menetengedélyt képezzen. Egy meglévő jelfogós berendezés esetén meglehetősen nehéz úgy menetengedélyt képezni, hogy nem olvasod be a jelzők állapotát. Ez a biztosítóberendezési logikából jön közvetlenül. Amiről te beszélsz, hogy nincs jelző, az egy vadi új elektronikus berendezés esetében működik jól.
Attól, hogy kint nem látni fényeket, a vonatbefolyásoló berendezések általában a jelzőről veszik az infót. Lehet, hogy ez konkrétan 1-2 bitet jelent a SIMIS-IS táblázataiban, de ettől még így van. Nem hinném, hogy odakint a nagy, fejlett vasutaknál alapvetően máshogy lenne, hiszen az EU miatt (is) a nagy multik ugyan azt az alap berendezést nyomják hozzánk, mint pl. az ÖBB-hez.
Megérteni megtudom, de elfogadni nem. Ezzel az erővel mi is kidobhatnánk, de lásd az itteni írásokat, még a GSM-R-se ETCS kompatible-re készül, per. pill. (jó, elvileg csak bővíteni kell, de azt miért nem már most csinálták).
A VB-nek (mint minden másnak) van egy kifutási ideje. Gondolom egy 10 éves LZB-t nem fognak kidobni az ETCS kedvéért.
Ha ETCS, akkor legyen ETCS! Nem tudom a Salzburg-München szakasz most mivel van felszerelve, de évek óta kalapálnak arra mindent. Legalább építik már? A DB-nek nincs szíve csücskében az ez ETCS-esezdi. Csinálgatja, mert kötelezik rá, ráadásul üzlet is a Siemens-nek, de nem kapkodja el.
Beszélünk interoperabilitásról. De valahogy nem sok országokon átnyúló ETCS-s megoldást ismerek. Nem véletlenül, és ide mondanám a Bécs-Breclav szakaszt is. Ahol kitaláltunk valamit (Hegyes), ott pedig nem használja a túloldal. Pilóta ide, pilóta oda, kidobott pénznek tűnik. (Az itthoni járműpark felszereltségét figyelembe véve pedig teljesen az.)
A hegyesi humán és szervezési oldallal nem tudok mit kezdeni.
"Mellékvonalakon a fény bejárati fő- és előjelzők (valamint további fényjelzők) jelzőfényeinek lekapcsolására, továbbá egyes kisforgalmú vonalakon az alak fő- és előjelzők kivilágítására, illetve fényvisszaverő jelzést adó felület alkalmazására vonatkozó előírásokat vállalati utasításban kell a vasút üzemeltetőjének meghatároznia."
3.1.3.1.1. Országos közforgalmú vasutak vonalai
Az országos közforgalmú vasutak vonalain alkalmazott új építésű berendezéseknek a következő követelményeket kell teljesítenie. (A követelmények a berendezések egészének átalakítási esetére is vonatkoznak.)
a) v = 60 km/h engedélyezett sebességig:
(...)
Az egyszerűsített forgalmi szolgálattal üzemelő vonalakra v = 80 km/h sebességig a jelző és biztosítóberendezések feltételeit az OVSZ I. C. része tartalmazza.
b) v = 60 km/h sebesség fölött v = 120 km/h engedélyezett sebességig, a v = 60 km/h sebességhatárig meghatározottakon túlmenően
(...)
– az állomási útátjáró berendezések működőképességének vagy működésének folyamatos ellenőrzése főjelzővel és állandó szolgálati helyen visszajelentő készülékkel történik;
ha egységes lenne a fogalmazásod, többen többet értenénk. nekünk kint a pályán jelző van, benne lámpával (vagy anélkül). a táblán lámpa van, a monitorokon meg pixelek.
etcs l2-től meg nem kell jelző, ergo abból nem is kaphat jelet. vannak rá más csatlakozások, de azok nem jelzők.