Teljesen off kérdésem lenne: Wayteq X950 -es navin lehet internetelérést beállítani akármilyen formában vagy hanyagolós időpocsékolás mert nem lehet beállítani sehogy.
- ha azonos tömegű/légellenállású autókat ugyanolyan dinamikával vezetünk, ahhoz azonos energia kell
- energia az üzemanyagból lesz, a benzin és a gázolaj ebben eltér, fűtő- és hőértéke miatt, lásd lejjebb a linkelt cuccokat.
- a motor hatásfoka a másik lényeges tényező, tehát egységnyi elégetett üzemanyagnak mekkora része válik hővé (veszteség), illetve mekkora hányada végzi a hasznos munkát.
Innéttől kezdve ha mondjuk 100km/h-s egyenletes sebesség tartásához kell (hasraütök, kasztnifüggő erősen) mondjuk 40kW, akkor az előállítható valamennyi benzinből, és nagyjából (0.8 * valamennyi) gázolajból; merthogy ennyi a különbség a hatásfokok és energiatartalmak közt.
Persze apróságok még belejátszanak, mint mondjuk egy 6-8-10-12 hengeres motornak nagyobb a belső vesztesége, mint egy 4 hengeresnek, de ezt belevehetjük a motor hatásfokába.
Nem hiszek benne, hogy létezne olyan, hogy "elvileg ua az 1,6 os motor 2-3 literrel kevesebbet eszik mint pl a PUG vagy Opel", mert a fenti (fizikai) tényekkel nehéz vitába szállni. Más kérdés, hogy ugyanaz az autó más-más pilótával teljesen másképp tud fogyasztani.
Kicsit gugliztam:
Forrás 1: "A fűtőérték, vagyis a benzin energiatartalma ellenben valamennyi üzemanyagfajta esetében nagyjából ugyanannyi, szám szerint 12,1 kWh/kg (43 megajoule)." és "Egy liter benzinből tehát jó esetben kb. 2,5 dl hasznosul mozgási energia formájában."
Forrás 3: "gázolaj égéshője kb. 46 MJ/kg, (alsó) fűtőértéke kb. 41,7 MJ/kg."
Forrás 4: "A dízelmotorok azért tudtak főképp a teherszállításban előretörni, mert a benzinmotorokhoz képest alacsonyabb a fajlagos fogyasztásuk. Ez a szerkezeti sajátosságokból adódik: a nagyobb (kb. 1:20) kompresszió jobb termodinamikai hatásfokot tesz lehetővé. azonos lökettérfogatú benzin- és dízelmotorok közül a dízel jobb hatásfoka és az üzemanyag magasabb hőértéke miatt kevesebbet fogyaszt."
Szóval továbbra is azt mondom: csodák márpedig nincsenek, a technológiából jön ki, hogy adott autó adott motorral mennyit fog enni, persze adott felhasználási mód mellett. Én az enyémmel (vagy pontosan ugyanilyen, PUG TU5JP motoros) tudok 18 litert etetni (mért érték pályán padlón), illetve 6.2 litert is (lengyel túra, fele pálya 130, fele országút), ami 3x-os eltérés... Ugyanolyan autókkal. Ennyit számít a "láb" :D
És majd x év múlba nézd meg hogy pl a totoja hol lesz a turbós motorokkal.. hogy lehet hogy elvileg ua az 1,6 os motor 2-3 literrel kevesebbet eszik mint pl a PUG vagy Opel?? nos? és most csak és kizárólag benyásról beszéltem
A hozzáértő (!!) emberek letöltik a motorkomputerből a motor vezérlő programját, ami tulképp egy bazinagy táblázat. Innen olvassa a kompu, hogy milyen fordulat/gázpedál állás mellett mennyit fecskendezzen be, és mennyi levegőt kérjen a turbótól (meg még egy rakat egyéb paramétert figyel, és ez alapján módosítja a befecskendezés/levegő parancsokat.
A "csippeléskor" ebben a táblázatban átírnak értékeket (fontos, hogy az illető tudja, mit csinál!). Alapvetően három dolgot módosítanak:
Pár százalékkal (nekem 6, de 8-9 is szokásos) emelik a rail nyomást. Ez elvileg a még finomabb porlasztás=hatékonyabb égés mellett a max betolható gázolaj mennyiségét is növeli.
A (nálam ugye geós) turbó vezérlését kétféleképpen állítják: picivel hamarabb harapja meg a levegőt (nem túl sokkal egyébként, de nekem 1600 helyett már 1300-1400 körül is érezhetően nagyobb nyomást ad), és az elérhető max töltőnyomáson is emelnek, kb 15-20%-ot asszem. Ezáltal jelentősen több levegő áll rendelkezésre az égéshez.
Valamint a fordulatszám-táblázatban szét is terítik ezt, tehát a motor pl nem "fogy el" 3000 körül, mint a gyári programmal, hanem szépen húz a teljesítmény-maximum eléréséig (4000 rpm). Használat során persze a turbó jelentősen többet fog forogni a korábbiakhoz képest, tehát vigyázni kell rá, melegítes/hűtés, olaj állapota, turbócsövek tömítettsége.
Végül pedig emelnek az adott fordulatokhoz tartozó max befecskendezések mennyiségén.
Ebben nagyon fontos, hogy csak annyit emeljenek, hogy mindig legyen a motorban légfölösleg, különben nincs mivel elégnie a többletnek, ergo füstölni fog csúnyán, büdösen, környezetszennyezően. És kormol le mindent, turbót stb...
Még pár teljesítmény-határértéket átírnak, majd visszatöltik a módosított programot, és elvileg kész is. A termikus és egyéb korlátozó szabályokhoz, tiltásokhoz nem nyúlnak.
A változtatás egy sima diagnosztikàn nem látszik, csak akkor látható, ha direkt keresik ezt. Az eredmény 15-30% potenciális teljesítmény növekedés, amit ha épp nem veszel igénybe (pl. 130-cal haladsz egyenletesen a sztrádán), akkor némi (nálam 0,6-0,8 l/100 km) fogyasztáscsökkenésben jelentkezik.
Ha meg kell, és odalépsz neki, olyat ugrik, hogy vigyorogsz :)) az enyém (110-es 1,6 hdi, kb 125-130 ló/300 Nm most) pl nyers teljesítményben elmarad a 136/320-as 2,0 hdi-től (utcán pl Ambree vagy Smíró lenyomna), de lelkesebb, ugrósabb, készségesebb a lelkivilága. :))
Akkor el tudom képzelni, hogy a téligumi garnitúra csak marketing duma volt mellé, valójában nem erre az autóra való.
De nem olvastam a sztori elejét és nem ismerem a vásárlás körülményeit, csak általában jeleztem, hogy ezzel nem jó viccelni szerintem. Én a helyedben megnézném a hivatalos gyári méretet és elkezdeném a jelenlegi téli garnitúrát valahogy elcserélni egy olyanra, ami stimmel.
Egyébként milyen méretű a mostani téli amivel alacsonynak érzed?
Ezt már máshol is (és azt hiszem itt is futólag) olvastam, hogy meg lehet chip-eltetni az autót és akkor kevesebbet fogyaszt. Leírnád (vagy valaki leírná), hogy ez pontosan mit is jelent és milyen "átalakítással" jár az autóban?
azzal nem száguldozni,meg bukni kell! ha visszaolvasnál rájönnél,hogy az gépén nem gyári méretű a gukmotort mi,meg csónakmotort szokott belerakni mikor pecázni(horgászni) jár.ha már csak a gyári méretre vált,már SOKKAL jobb lesz,de ha az is kevés a gumibakot 5 perc alatt berakja ha végzett meg kiveszi. ennyi!!-hozzáteszem én 2 évig jártam egy 2 golfal úgy hogy bemt volt végig 140-150km/h-val,és nem volt semmi bukta.- sokan törik össe magukat úgy is hogy minden gyári.
én meg akkor téged sem nem értelek! amikor leírtam neked mm-ben az oldalfal magasságát,abban nem volt semmi kerek szám. ha utánaszámolsz ahogy most megint leírták %-an,pont az jön majd ki amit 2 napja már leírtam
ÉN visszont azt hittem,hogy a /60 (pl) az a gumi oldalfal magasságát jelőli. Ezért nem jó játszani az átmérő kontra magassággal mert ,ha teszem fel csak egy 17"/40 195(pl) gumid van akkor a 40mm nem lesz elég egy nagyobb gödörben és sérül a felni stb...Én így gondoltam,de sajnos én csak egy karosszériás ,minősített hegesztő (+ 6 szakma))vagyok ,nem gumis...ezért érdeklődtem ,köszi.
Na azokkal a gumi szarokkal lehet csak igazán nagyot bukni. A rugó elsődleges célja, hogy a terhelés elosztástól függetlenül mind a négy kerék az úton legyen, és ehhez szükség van futómű, tömeg, rugóállandó és sok minden egyébtől függően kisebb-nagyobb rugóútra. Ha telerakod ilyen bakokkal a rugót, akkor azzal lenulláztad a rugóutat, és úgy fog viselkedni az autó, mint egy laprugós trabant: pattog, kiszámíthatatlan, terhelésváltásnál nem billen, hanem sodródik, meg ilyenek jó dolgok.
És az sem elhanyagolható, hogy a rugónak van egy ütéselnyelő szerepe is, ha így kikeményíted, akkor a jó magyar utak szét fogják verni először a kerékcsapágyakat, aztán a felfüggesztést.
Azok a gumibakok esetleg arra jók, hogy kompenzálják az extra terhelést, amit adsz a rugókra: ha folyamatosan mázsás malacokat vontatsz utánfutóval, vagy telerakod az autót gyümölccsel, és üvöltesz hogy DINNYÉÉÉÉÉT. Ha nincs extrém többlet teher, akkor a rugó ilymódon való kikeményítése életveszélyessé teszi az autót.
A hasmagasság emelésének korrekt módja a hosszabb, de azonos rugóállandójú rugóra való csere, a hozzávaló teleszkópokkal együtt. Viszont ez nagyon nem evidens, a futóműhangolás nem megy hasrautésre, ha csak beblöffölsz egy bontott típusidegen rugót, azzal 99% hogy rossz irányba változtatod meg a stabil, gyári karakterisztikát.
És még valami: az autót arra használjuk, amire való. Ha nem felel meg a célnak, akkor venni kell másikat, ami megfelel.