Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

zsolesz 307 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66063

No hali!

 

Teljesen off kérdésem lenne: Wayteq X950 -es navin lehet internetelérést beállítani akármilyen formában vagy hanyagolós időpocsékolás mert nem lehet beállítani sehogy.

Erre szeretnék választ kapni. Előre is köszi.

 

ON

Totyasrác Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66062

Nézd, csodák nincsenek. Vagyis:

- ha azonos tömegű/légellenállású autókat ugyanolyan dinamikával vezetünk, ahhoz azonos energia kell

- energia az üzemanyagból lesz, a benzin és a gázolaj ebben eltér, fűtő- és hőértéke miatt, lásd lejjebb a linkelt cuccokat.

- a motor hatásfoka a másik lényeges tényező, tehát egységnyi elégetett üzemanyagnak mekkora része válik hővé (veszteség), illetve mekkora hányada végzi a hasznos munkát.

 

Innéttől kezdve ha mondjuk 100km/h-s egyenletes sebesség tartásához kell (hasraütök, kasztnifüggő erősen) mondjuk 40kW, akkor az előállítható valamennyi benzinből, és nagyjából (0.8 * valamennyi) gázolajból; merthogy ennyi a különbség a hatásfokok és energiatartalmak közt.

Persze apróságok még belejátszanak, mint mondjuk egy 6-8-10-12 hengeres motornak nagyobb a belső vesztesége, mint egy 4 hengeresnek, de ezt belevehetjük a motor hatásfokába.

 

Nem hiszek benne, hogy létezne olyan, hogy "elvileg ua az 1,6 os motor 2-3 literrel kevesebbet eszik mint pl a PUG vagy Opel", mert a fenti (fizikai) tényekkel nehéz vitába szállni. Más kérdés, hogy ugyanaz az autó más-más pilótával teljesen másképp tud fogyasztani.

 

Kicsit gugliztam:

Forrás 1: "A fűtőérték, vagyis a benzin energiatartalma ellenben valamennyi üzemanyagfajta esetében nagyjából ugyanannyi, szám szerint 12,1 kWh/kg (43 megajoule)." és "Egy liter benzinből tehát jó esetben kb. 2,5 dl hasznosul mozgási energia formájában."

Forrás 2: "Gázolaj energiatartalma : 42 MJ/kg"

Forrás 3: "gázolaj égéshője kb. 46 MJ/kg, (alsó) fűtőértéke kb. 41,7 MJ/kg."

Forrás 4: "A dízelmotorok azért tudtak főképp a teherszállításban előretörni, mert a benzinmotorokhoz képest alacsonyabb a fajlagos fogyasztásuk. Ez a szerkezeti sajátosságokból adódik: a nagyobb (kb. 1:20) kompresszió jobb termodinamikai hatásfokot tesz lehetővé. azonos lökettérfogatú benzin- és dízelmotorok közül a dízel – jobb hatásfoka és az üzemanyag magasabb hőértéke miatt – kevesebbet fogyaszt."

 

Szóval továbbra is azt mondom: csodák márpedig nincsenek, a technológiából jön ki, hogy adott autó adott motorral mennyit fog enni, persze adott felhasználási mód mellett. Én az enyémmel (vagy pontosan ugyanilyen, PUG TU5JP motoros) tudok 18 litert etetni (mért érték pályán padlón), illetve 6.2 litert is (lengyel túra, fele pálya 130, fele országút), ami 3x-os eltérés... Ugyanolyan autókkal. Ennyit számít a "láb" :D

Előzmény: Zolysys (66059)
Vivaro1 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66061

Zoly! Találtál valamit? a computerrel kapcsban?.....

Előzmény: Zolysys (66059)
metalex Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66060

Akkor ez nem a gyári méret.

Az 195/65/R15 lenne.

a tiéd így 6,1 % al kisebb mint kellene, ráadásul óra szerint 100-nál csak 93-al mész

Előzmény: kaszás307 (66055)
Zolysys Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66059

És majd x év múlba nézd meg hogy pl a totoja hol lesz a turbós motorokkal.. hogy lehet hogy elvileg ua az 1,6 os motor 2-3 literrel kevesebbet eszik mint pl a PUG vagy Opel?? nos? és most csak és kizárólag benyásról beszéltem

Előzmény: Totyasrác (65687)
kaszás307 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66058

Kedves druszám, erre gondoltál?

"ÉN visszont azt hittem,...."

Előzmény: Biluxzsolt (66044)
kaszás307 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66057

szerkesztés alatt...

 

Előzmény: Jena307 (66050)
Kobor Vandor Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66056

Köszönöm szépen, ez kimerítő válasz volt! És meg is értettem. :)

Előzmény: ádibébi (66051)
kaszás307 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66055

-195/55 r15

-nekem elég lesz a gyári méret is egyenlőre...

-EDDDIG ÍGY TUDTAM,(nem tudom ki írta),tehát múlt(!!!!!) idő!!!!

Előzmény: _spyglass_ (66049)
ádibébi Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66054
Duplaposzt. Imádlak, fórummotor!
Előzmény: ádibébi (66053)
ádibébi Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66053
Ha vmi nem így van, a többiek majd kijavítják.
Előzmény: ádibébi (66051)
ádibébi Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66052
Ha vmi nem így van, a többiek majd kijavítanak.
Előzmény: ádibébi (66051)
ádibébi Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66051
A hozzáértő (!!) emberek letöltik a motorkomputerből a motor vezérlő programját, ami tulképp egy bazinagy táblázat. Innen olvassa a kompu, hogy milyen fordulat/gázpedál állás mellett mennyit fecskendezzen be, és mennyi levegőt kérjen a turbótól (meg még egy rakat egyéb paramétert figyel, és ez alapján módosítja a befecskendezés/levegő parancsokat.

A "csippeléskor" ebben a táblázatban átírnak értékeket (fontos, hogy az illető tudja, mit csinál!). Alapvetően három dolgot módosítanak:

Pár százalékkal (nekem 6, de 8-9 is szokásos) emelik a rail nyomást. Ez elvileg a még finomabb porlasztás=hatékonyabb égés mellett a max betolható gázolaj mennyiségét is növeli.

A (nálam ugye geós) turbó vezérlését kétféleképpen állítják: picivel hamarabb harapja meg a levegőt (nem túl sokkal egyébként, de nekem 1600 helyett már 1300-1400 körül is érezhetően nagyobb nyomást ad), és az elérhető max töltőnyomáson is emelnek, kb 15-20%-ot asszem. Ezáltal jelentősen több levegő áll rendelkezésre az égéshez.
Valamint a fordulatszám-táblázatban szét is terítik ezt, tehát a motor pl nem "fogy el" 3000 körül, mint a gyári programmal, hanem szépen húz a teljesítmény-maximum eléréséig (4000 rpm). Használat során persze a turbó jelentősen többet fog forogni a korábbiakhoz képest, tehát vigyázni kell rá, melegítes/hűtés, olaj állapota, turbócsövek tömítettsége.

Végül pedig emelnek az adott fordulatokhoz tartozó max befecskendezések mennyiségén.
Ebben nagyon fontos, hogy csak annyit emeljenek, hogy mindig legyen a motorban légfölösleg, különben nincs mivel elégnie a többletnek, ergo füstölni fog csúnyán, büdösen, környezetszennyezően. És kormol le mindent, turbót stb...

Még pár teljesítmény-határértéket átírnak, majd visszatöltik a módosított programot, és elvileg kész is. A termikus és egyéb korlátozó szabályokhoz, tiltásokhoz nem nyúlnak.

A változtatás egy sima diagnosztikàn nem látszik, csak akkor látható, ha direkt keresik ezt. Az eredmény 15-30% potenciális teljesítmény növekedés, amit ha épp nem veszel igénybe (pl. 130-cal haladsz egyenletesen a sztrádán), akkor némi (nálam 0,6-0,8 l/100 km) fogyasztáscsökkenésben jelentkezik.

Ha meg kell, és odalépsz neki, olyat ugrik, hogy vigyorogsz :)) az enyém (110-es 1,6 hdi, kb 125-130 ló/300 Nm most) pl nyers teljesítményben elmarad a 136/320-as 2,0 hdi-től (utcán pl Ambree vagy Smíró lenyomna), de lelkesebb, ugrósabb, készségesebb a lelkivilága. :))
Előzmény: Kobor Vandor (66048)
Jena307 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66050

Ez kell neked :)

Nem olcsó de olcsóbb mint másik autót veni :)

http://www.airspring.hu/

Előzmény: kaszás307 (66029)
_spyglass_ Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66049

Akkor el tudom képzelni, hogy a téligumi garnitúra csak marketing duma volt mellé, valójában nem erre az autóra való.

De nem olvastam a sztori elejét és nem ismerem a vásárlás körülményeit, csak általában jeleztem, hogy ezzel nem jó viccelni szerintem. Én a helyedben megnézném a hivatalos gyári méretet és elkezdeném a jelenlegi téli garnitúrát valahogy elcserélni egy olyanra, ami stimmel.

 

Egyébként milyen méretű a mostani téli amivel alacsonynak érzed?

Előzmény: kaszás307 (66029)
Kobor Vandor Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66048

Ezt már máshol is (és azt hiszem itt is futólag) olvastam, hogy meg lehet chip-eltetni az autót és akkor kevesebbet fogyaszt. Leírnád (vagy valaki leírná), hogy ez pontosan mit is jelent és milyen "átalakítással" jár az autóban?

Előzmény: ádibébi (66028)
Törölt nick Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66047

Ez valami viccportál? LG Reklám, nincs szó TV lopásról. Az első napos kezdő operátor kiszúrná a tébláboló bal***t az üzletben.

Előzmény: kaszás307 (66031)
balazs.robert Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66046

egy párszor meg kellett nézniem a videot.

Le a kalappal, leleményes. Ővé a jövő.

Előzmény: kaszás307 (66031)
Biluxzsolt Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66045

azzal nem száguldozni,meg bukni kell! ha visszaolvasnál rájönnél,hogy az gépén nem gyári méretű a gukmotort mi,meg csónakmotort szokott belerakni mikor pecázni(horgászni) jár.ha már csak a gyári méretre vált,már SOKKAL jobb lesz,de ha az is kevés a gumibakot 5 perc alatt berakja ha végzett meg kiveszi. ennyi!!-hozzáteszem én 2 évig jártam egy 2 golfal úgy hogy bemt volt végig 140-150km/h-val,és nem volt semmi bukta.- sokan törik össe magukat úgy is hogy minden gyári.

Előzmény: Törölt nick (66034)
Biluxzsolt Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66044

én meg akkor téged sem nem értelek! amikor leírtam neked mm-ben az oldalfal magasságát,abban nem volt semmi kerek szám. ha utánaszámolsz ahogy most megint leírták %-an,pont az jön majd ki amit 2 napja már leírtam

Előzmény: kaszás307 (66038)
Biluxzsolt Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66043

és ez a jó megoldás!

Előzmény: Zolysys (66039)
metalex Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66042

Itt egy váltóméret számoló, alul megadja az eltérést %-ban.

A gumin  ' /'- jel utáni  szám, a gumi magassága, ami a szélesség %-os aránya.

 

Előzmény: kaszás307 (66038)
_Haszi_ Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66041

Jól tudod.

Előzmény: Zolysys (66039)
Zolysys Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66040

Ezt is jól látod...

Előzmény: metalex (66037)
Zolysys Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66039

195/65 azaz a 195 nek a 65 % a én így tudom

Előzmény: kaszás307 (66038)
kaszás307 Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66038

ÉRTETTEM...

ÉN visszont azt hittem,hogy a  /60 (pl) az a gumi oldalfal magasságát jelőli. Ezért nem jó játszani az átmérő kontra magassággal mert ,ha teszem fel  csak egy 17"/40   195(pl)   gumid van akkor a 40mm nem lesz elég egy nagyobb gödörben és sérül a felni stb...Én így gondoltam,de sajnos én csak egy karosszériás ,minősített hegesztő (+ 6 szakma))vagyok ,nem gumis...ezért érdeklődtem ,köszi.

Előzmény: Törölt nick (66034)
metalex Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66037

Na akkor már értem miért mozog az enyém, a leírtak szerint....

A másik tippem lett volna a műa légterelő fentléte, nekem az is van, a kettő kombinációját "használom" (:-)

 

Előzmény: Zolysys (66036)
Zolysys Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66036

igen

Előzmény: metalex (66035)
metalex Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66035

Márminthogy patentek tartják az ablaküveget a mozgató mechanikán ?

Előzmény: Zolysys (66025)
Törölt nick Creative Commons License 2012.01.10 0 0 66034

Na azokkal a gumi szarokkal lehet csak igazán nagyot bukni. A rugó elsődleges célja, hogy a terhelés elosztástól függetlenül mind a négy kerék az úton legyen, és ehhez szükség van futómű, tömeg, rugóállandó és sok minden egyébtől függően kisebb-nagyobb rugóútra. Ha telerakod ilyen bakokkal a rugót, akkor azzal lenulláztad a rugóutat, és úgy fog viselkedni az autó, mint egy laprugós trabant: pattog, kiszámíthatatlan, terhelésváltásnál nem billen, hanem sodródik, meg ilyenek jó dolgok.

És az sem elhanyagolható, hogy a rugónak van egy ütéselnyelő szerepe is, ha így kikeményíted, akkor a jó magyar utak szét fogják verni először a kerékcsapágyakat, aztán a felfüggesztést.

 

Azok a gumibakok esetleg arra jók, hogy kompenzálják az extra terhelést, amit adsz a rugókra: ha folyamatosan mázsás malacokat vontatsz utánfutóval, vagy telerakod az autót gyümölccsel, és üvöltesz hogy DINNYÉÉÉÉÉT. Ha nincs extrém többlet teher, akkor a rugó ilymódon való kikeményítése életveszélyessé teszi az autót.

 

A hasmagasság emelésének korrekt módja a hosszabb, de azonos rugóállandójú rugóra való csere, a hozzávaló teleszkópokkal együtt. Viszont ez nagyon nem evidens, a futóműhangolás nem megy hasrautésre, ha csak beblöffölsz egy bontott típusidegen rugót, azzal 99% hogy rossz irányba változtatod meg a stabil, gyári karakterisztikát.

 

És még valami: az autót arra használjuk, amire való. Ha nem felel meg a célnak, akkor venni kell másikat, ami megfelel.

Előzmény: Biluxzsolt (66019)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!