Gyakran érezzük úgy, hogy nem elég színvonalas a magyar buszközlekedés, de most ismételten látva a romániai állapotokat remélem, hogy soha nem süllyed le arra a szintre, az ottani állapotoktól ugyanis fényévekre van.
A romániai helyközi és távolsági buszközlekedést különböző magáncégek bonyolítják le. Nekem úgy tűnik, hogy az egykori állami cég az Auto Transport összeomlott és sok térségben magával rántotta a sírba a buszközlekedést is, mint olyat.
Számos vasúttal sem rendelkező kisebb nagyobb község egyáltalán nem is közelíthető meg busszal. A városok kivezető útjain ezért sok stoppos várakozik, hogy hazajusson.
A nagyvárosok közelében lévő községek egy részét a városi buszvállalat látja el, nem feltétlenül a buszállomásról hanem valamely csomópontról, vagy a vasútállomásról induló járatokkal.
Menetrendkönyv mint olyan nem létezik. Sem országos, sem regionális, sem helyi szinten.
A fenti rendszer miatt az autóbuszállomások (autogara) sok városban magyar szemnek hihetelen módon elnéptelendtek.
A 25.000 lakosú Kézdivásárhelyen (Tárgu Secuiesc) pl. a buszközlekedést 3 db. bretcu-i járat és a budapesti járatok képviselik ! A buszállomás úgy néz ki, mint amit 30 éve nem használnak. Elvileg néhány maszek mikrobusz járat érinti, de konkrétan az is a szomszéd utcában állt meg.
A 70.000 lakosú Sepsiszentgyörgyön (Sfintu Gheorge) is hasonló a helyzet. Igaz, onnan napi akár 10 busz is indul. Általában ősöreg ROMAN tip. busszal.
Néhány környező faluba a helyi közlekedési vállalat indít ritkán buszokat, pl. Sugásfürdőre napi 2 járatpárt, de ők nem a nyüzsgő buszállomást, hanem a vasútállomás előtti teret használják.
A helyi járataik már jobbak. A részletes menetrend a vasútállomásnál és a főtéren kitéve megtalálható, a megállókban csak a megállótábla van.
Helyi közlekedésben a 2 utazásra érvényes 2 végén kezelendő vonaljegy ára átszámítva 100 Ft, akárcsak majdnem minden más városban. Helyiben Ex NDK-s teliablakos IK 260-as és 280-as a leggyakoribb, emellett DAC buszok, de Svájcból selejtezett kocsik is vannak és láttam volt Volános IK 266-ost is.
Kovásznán a buszállomást már piacként hasznosítják, a települést érintő napi összesen 2-3 járat a közeli utcán áll meg, a napi egyszeri Kovászna-Marosvásárhely minibusz járat pedig a központban a helyi buszok ( ex NDK-s Ikarusok ) megállójában. Mindez egy olyan üdülőhelyen, amelyet naponta összesen 3 (három ) pár vonat érint, noha számos szállodája, üdülője van.
Brassóban a vasútállomást a belvárossal összekötő helyi vonalon /4-es/ a budapesti 14-es/114-es vonalakon is járó 3 ajtós új MAN buszok járnak fehér szinezéssel és nem teljesen műanyag, hanem plüss bevonatú ülésekkel. A 4-es vonalon 10 percenként mennek a MAN-ok, utánuk 3 perccel pedig elvileg gyorsjáratként /4R/ , gyakorlatilag mindenütt megállva sűrítő járatként NEOPLAN alacsonypadlós midibuszok. Itt a többi vonalon járó román DAC buszok is szépen le voltak festve, volt a végállomásokon kiragasztott vonalhálózati térkép és 157,- ft-ért napijegy is.
A vasútállomásnál lévő 1.sz. buszállomásról (van még 2 db. a városban) néhány távolsági járat indul selejtezett osztrák postabuszokkal és magán minibuszok 6.30-19.30-ig 30 percenként Bukarestbe és óránként más egyéb városokba is. Ezek többnyire jó esztétikai állapotban lévő új Mercedes minibuszok fehér színezéssel, tiszta, szövetbevonatú ülésekkel.
Déván /70.000 lakos/ a helyi közlekedést is ilyen viszonylatszámmal - ellátott minibuszok bonyolítják le 6.00-22.00-ig 10-15 percenként. Járnak ilyenek, hasonló követéssel onnan Simeriára és Vajdahunyadra (Hunedoara) és napi néhány Bukarestbe és a tengerpartrra is.
Itt és Vajdahunyadon a buszállomásról már volt néhány környéki járat is DAC és ROMAN buszokkal.
Gyulafehérváron /Alba Iulia/ az ex-NDK-s Ikarusok mellett sok volt párizsi helyi kocsi jár, sűrűek a helyi járatok és a sofőr is árul jegyet (másutt általános az előreváltás).
Nagyszebenben a helyi közlekedési cég a teljes szétesés állapotában van. A DAC buszok karosszériáján át lehet látni a rozsdafoltokon. Utaztam olyan elképesztően lerobbant ex NDK-s IK 280-ason, ahol a csukló részen a gumiborítás teljesen szét volt szakadva és részben hiányzott egy jó nagy darabon. Hihetetlen, hogy ilyen állapotú buszt ki mernek adni az utcára.
A DAC trolik is hasonlóak. A nagyváros fővonalán, a T1-es trolin elvileg 20-40 percenként járnak a járatok, de a menetrendet nem tartották be, a tényeleges követés ennél több volt.19.11-től 19.40-ig vártuk a 19.20-ast, majd 19.51-kor láttuk elmenni.
Nagyszebennek viszont nagyon jó helyközi-távolsági buszvállalata van, a TRANSMIXT. Még weblapjuk is van ( www.altlassib.ro/transmixt ). Igényesen kinéző használt olasz, német, svájci és ex NDK-s buszokkal nem csak a környéket látják el a román átlagnál ami a fentiek szerint a 0 felé kovergál sokkal jobb színvonalon, de távolsági járataik is vannak. Ezek menetrendje van a weblapjukon. A buszaikon sárga alapon piros betűkkel igényes menetiránytáblák vannak és a kocsiállásoknál is ki van téve a menetrend. A buszállomás itt mutatott leginkább a hazaihoz hasonló nyüzsgést.
Ők számos nemzetközi járatot indítanak és láthatóak voltak a román utakon vadonatúj, nyugati romániai üzemeltetésű EUROLINES buszok is.
Az EAG típusoknál nem olyan nagy probláma szerintem, ott a típusoknak sok változata van, attól, hogy más alváza van (más típus, vagy padlómagasság), nem feltétlenül kell külön típusszám. Máskülönben lenne vagy 30-40 kül. típusszámú termék.
Apropó, Téged nem zavar az, hogy az alacsonypadlós és magaspadlós E94-esnek nincs külön típusszáma? Hasonló a helyzet a többi Egyedis típussal is, meg a 412/417-essel is.
"Első E-94 típusú ikarus autóbuszát már forgalomba állította a Volánbusz Rt. A buszt Érd és Zsámbék térségének vonalain utasokkal tesztelik. A ki- és beszállást kényelmesebbé teszi, hogy a 39+3 ülő- és 31 állóhellyel rendelkező jármű elülső és középső ajtaja között az utastér padlója szinte a járda magasságában van, ára azonban negyedével meghaladja a MAN-buszokét, ezért az új típus nagyobb arányú beszerzését még mérlegeli a közlekedési társaság."
Azokra a szakaszokra gondoltam, ahol nyugati mintára mind a négy sávot összesűritik az autópálya egyik felére. Az ötlet jó (miért kellett 30 év, hogy átvegyék??), de miért van ott 60-as korlátozás? Svájcban, Németországban, Ausztriában 80-as az ilyen helyeken a korlátozás, Svájcban láttam már 100-ast is. Ez egy olyan hely volt, ahol nem 2+leállóra sűrítették a 2+2-t, hanem 3+leállóra, és vízzel töltött elválasztóelemeket raktak a szembejövô sávok közé. Ausztriában az a szokás, hogy ilyen útjavításnál útelágazásnál kiteszik a 60-as táblát, a becsatlakozó út stop táblát kap, utána az autópályára visszajön a 80-as.
Valami olyasmi az M7-es egyes útburkolatainak a kiosztása (belülről kifelé), hogy:
0,5 m biztonsági tartalék belül
3,75 m belső forgalmi sáv
3,75 m külső forgalmi sáv
3 m leállósáv + 0,5 m tartalék (de ez az utóbbi 3,5 m lehet, hogy csak 3 m)
Így jön ki a 11,5 méter, ami esetleg 11.
> Egy busz 2500 mm néha 2550 mm széles. 2750 mm-nél keskenyebb utón - folyamatosan - N E M T U D haladni.
Pontosítok. A 2m-es elôírás a táblán van kint, jelezve, hogy 2m-nél szélesebb járművel a belsô sávot tilos igénybevenni. A sáv valójában a becslésem szerint kb, 2,3-2,4m széles. És persze a busz elôzés közben rendesen át is lóg belôle a külsô sávba, ahol én megyek. Mivel én a sáv közepén szoktam menni, bejön mellém, és számít arra, hogy majd félelmemben jobbra húzódok, amikor a bal tükröm mellett 5cm távolságra meglátom a busz oldalát.
Kedves tôle, hiszen el is taposhatna, mint egy férget. (egyébként nem menetrend szerinti busz volt...)
...."....Én is birom, amikor az M7-esen az útépítésben, ahol - ki tudja, miért - 60km/h-es sebességkorlátozás van, én megyek 85-tel és a mindössze 2m széles belsô sávban kb. 100-zal megelôz egy busz... "
transport :
Amikor a "költői" képzelet meghaladja a valóságot !
Egy busz 2500 mm néha 2550 mm széles. 2750 mm-nél keskenyebb utón - folyamatosan - N E M T U D haladni.
Tehát a 2000 mm széles sávban inkább egy motoros mehetett akinek a polóján busz matrica volt.
Én ugyanazt a buszt, ugyanott, most szombaton fotóztam, sőtmitöbb, Zegtől Veszprémig főttem is benne :)
A típus nagyszámú rajongójának figyelmébe: délelőttönként ugyanabban az időben (11.20), ugyanott, Rába Contact, ZV matrica nélkül látható.
Ha valaki látja ezeket a "Tihany tours" járatokat, akkor utasszámot a mailemre kérek :-)
"Én is birom, amikor az M7-esen az útépítésben, ahol - ki tudja, miért - 60km/h-es sebességkorlátozás van, én megyek 85-tel és a mindössze 2m széles belsô sávban kb. 100-zal megelôz egy busz...
(A francért tesznek ki ilyen táblát, ha úgysem ellenôrzi senki. Nyugaton hasonló helyzetekben 80km/h a szokásos korlátozás - és mérik is!)"
Nekem az a tapasztalatom, hogy a buszok nem mennek be a belső sávba a tiltott szakaszon. Igaz, én csak a Volánios buszokat figyelem, de azokat erősen. Mentem márciusban a 10 órakor induló Bp-barcsi járattalal (isten nyugosztalja azóta), elénkjött egy sárga villogós autó, és ott döcögtünk mögötte fél órán át. De megérte, mert akkor igenis mértek a rendőrök. Egyébként szerintem is durva a 60, a 80 - épp a kevesebb türelmetlen előzgetés miatt - biztonságosabb lenne.
A SzigDani által említett rágógumis matricát már 3 évvel ezelőtt is láttam a Kőrös Volán Pécs-Békéscsaba járatán, és jót derültem rajta. Kiváncsi vagyok kinek az ötlete volt. :)
Dobogóügyben csak egy személyes vélemény, mentesen minden szakmai megalapozottságtól: szeretem ha van, de csak távolsági buszon. Moszvicsslusszkullcs érvei igen találóak :)
Ja, és ugye nem felejtitek: mától a Zala Volán expresszjáratai Bp-ről kifele az Egér úton át szlalomoznak.
Ezenfelül, várhatóan szeptembertől pénteken és vasárnap újraindul a Keszthely-Mosonmagyaróvár (1634) járat Győr-MMóvár közötti szakaszon, valamint Nagykanizsáról 7.45-kor lesz Budapestre gyorsjárat a hetek utolsó előtti és utolsó isk. ea. napjain.
Graffitis busz. Lehet bogy ezt láttam Badcsonyban?
Korábban azon gondolkodtam, hogy az önjelölt "művészek" miért kedvelik jobban a kötöttpályás eszközöket a gumikerekesnél. De ezekszerint azt is szeretik. (Belülről azért a buszokat is firkálják rendesen.)
Az is érdekes, hogy a 2x1 sávos szakaszokon ugyanakkora járműforgalom mellett is jobban lehet haladni, mint a 2x2-re szűkített helyeken. Ez annak az oka gondolom, hogy az előbbi szakaszon 80 km/h a megengedett sebesség.
Múltkor jöttem haza Pestről (péntek délután, az összes pesti a Balaton irányába "menekül" :-), a buszunk csak a felújított szakaszokon előzgetett. Vagy 20 kilométert lépésben mentünk Érdtől, mert baleset volt.
Mivel többen jelezték, hogy augusztis 21-22. alkalmas lenne egy összejövetelre, ezért itt is jelzem, hogy Pannon Volán látogatást szervezek augusztus 22-re. Kérem a jelentkezéseket itt, vagy mailben.
"mindössze 2m széles belsô sávban kb. 100-zal megelôz egy busz... "
Az ilyenek miatt halnak meg emberek. Ha közvetlenül nem is az előzést (pontosabban elhaladást) végrehajtó a hibás, de ez a mozzanat egy igen kemény kockázati faktor!!!!!!
> a busz is jól megy (Suzukikat előzgetve az M7-esen
Én is birom, amikor az M7-esen az útépítésben, ahol - ki tudja, miért - 60km/h-es sebességkorlátozás van, én megyek 85-tel és a mindössze 2m széles belsô sávban kb. 100-zal megelôz egy busz...
(A francért tesznek ki ilyen táblát, ha úgysem ellenôrzi senki. Nyugaton hasonló helyzetekben 80km/h a szokásos korlátozás - és mérik is!)
Azt nagyon bírom, amikor padlógázzal mennek, de a légkondin spórolnak...
Persze a legjobb, amikor a busz is jól megy (Suzukikat előzgetve az M7-esen :-) és a légkondi is megfelelően hűti az utasteret.