Itt csak az nem stimmel, hogy ezen a kisvasúton valószínűleg sohasem közlekedtek Bleichert-csillék, de az emlékhelyhez ilyeneket sikerült szerezniük. A szállítmány rönkfa volt a Vértesből, továbbá üveggyártáshoz alkalmas tisztaságú homok, és friss tej a szálláskúti tejgazdaságból, 760 mm nyomtávon, a nagyvasútig. A gőz-( sőt, később Diesel-) vontatású gerincvonalnak volt több lóvontatású leágazása. A II.világháborúban nagyrészt elpusztult, és a MÁLLERD, a Magyar Állami Erdészet aszfaltutat épített a helyére.
A pontos nyomvonalnak csak egy része tisztázott, egyik ága valahol Vérteskozma előtt végződik, de mintha lennének nyomai a községig történő kiépítésnek, vagy kegalábbis az előkészítésének. A másik ága elvileg Kapberek-pusztán ért volna véget, de itt látható egy további hosszú töltésmaradvány, átereszekkel, és egy régi térképen egy kiépített kisvasút látszik Vitány-vár aljáig és Környebánya nagyvasútig (a mai MOL olaj / gázvezeték mentén). Nem tudni, ennek a kisvasútnak a folytatása volt-e, nem-e, a nyomtávolsága sem ismert.
Eredeti helyén két csille a Salgóbányai fogaskerekű kisvasút végállomásához közel lévő, még ma is nyitott állapotában megtekinthető bányavágatnál, a Medves Szálló udvarán.
A mozdonynak nincsen köze ehhez a bányához, az csak dísz, eléggé leharcolt állapotban sajnos.
Tetszik hogy farkaslyukra gondoltál .Nem mélymüvelésü bányára kell gondolni .Ez a tiszta szén az az a szén elgázasitásu termelés lesz .a hagyományos szóba nem jöhet már .Pécs és környéke fekete szén miatt jöhet szóba .Ózdon barnaszén van !Ozdon és környékén nincsen erőmű.Pécs mint a vidóban is láthatoóadott a helyzet a kitermelésre .Én is ugy tudom a megyében van a legtöbb szén .
Szerintem az első bányák egyike Farkaslyuk lehet, amelyet újranyithatnak, bár addig semmi sem biztos amíg az első csille ki nem gördül:
Márciusi cikk:
"...ha optimistán szemléli az eseményeket és további hasonló nagyságú munkát fektetnek a projektbe, van rá esély, hogy ebben az évben felszínre kerül Farkaslyukon az első csille barnaszén. "
Nagyon-nagyon megérdemelné már Ózd környéke hogy az évtizedek óta tartó mélyrepülés legalább megálljon.
Szeretem azt a vidéket, sokat jártam arra és még az idén is szeretnék, ha elég időt tudnék rászánni akkor a gyártörténeti kiállítást, meg a Kohászati Múzeumot is megnézném szívesen.
Somoskő, Macskalyuki bánya, a szlovák oldalon, a határ közelében, az egykori vámház romjainál, ahol 1924-től 1944-ig Krepuska Gézáék még engedéllyel bányászhattak a csehszlovák állam területén:
Somoskő 1933 (forrás FORTEPAN)
Inászóbánya, egykoron több mint 2000 lakosú bányásztelepülés: