Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A Fiatok nem igazán számítottak ritka autóknak, ez volt a legnépesebb nyugati márka Magyarországon. A mennyiségre jellemző, hogy a Fiatok darabszáma idehaza a Volgák és a Zaporozsecek számát mindig is meghaladta (sőt a kettőt együtt is).
Rendhagyó a háttérben levő rendszám felfogatása. Árultak olyan M6-os csavart erre a célra, aminek műanyag fejében kis prizma volt. Volt fehér prizmás előre és piros prizmás hátulra. Még nekem is van belőlük egy autóra való garnitúra eltéve.
Tény,hogy a '70-es évektől a Fiatok messze nem bírták úgy a ridegtartást,mint egy pl. Mercedes,de azért azokban az országokban ,ahol volt megfelelő szervízháttér és alkatrészellátás ,vígan futottak több százezer km-eket.
A 130-as motorját ,ugyanúgy,mint a Fiat első "bialbero" -két vezérműtengelyes- motorcsaládját, a Ferrari motorépítő mérnöke,Aurelio Lampredi tervezte ( a 130-asra ezért mondják tévesen,hogy Ferrari motoros). Az utcai motorok között ürtechnikát képviseltek a megjelenésükkor, felülfekvő vezérműtengelyekkel, fogazott szíjas vezérléssel, lapkás szelepállítással.Értelemszerűen a "működő szocializmusban" nem sokan értettek hozzájuk. Amíg állami tulajdonban voltak,még megkapták a megfelelő karbantartást-gondolom a Boldizsár utcában- ,de amint magánkézbe kerültek, már mindenki úgy javította őket,ahogy sikerült. Ez pl. egy olyan V6-os motornál,aminek hengersoronként van egy vezérműtengelye és ráadásul a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja nem volt egyenes út a boldogsághoz. Sok 130-as pusztult el vezérműszíj szakadás miatt. Sajnos a dugattyútetők annyira közel vannak a felső gyűrűhornyokhoz,hogy egy szíjszakadás esetén nem csak a szelepeket kócolja össze,hanem eltöri a dugattyúkat is a felső gyűrűhoronynál. Ha mindez nagyobb fordulaton történik,akkor a törött dugó összekaristolja a hengerfalat is,így a motornak kompletten annyi. Na most elképzelhető,hogy szintén a "működő szocializmusban" hány darab cseremotor és milyen áron állt rendelkezésre.... Kezdődött hát a kendácsolás. Volt olyan 130-asom,aminek az automata váltója adta fel a harcot,abba egy 125p Fiat váltóját faragták bele ,az automataváltó harangját felhasználva. Az említett BD.... rendszámú autóba egy 190-es fecske Mercedes dízesmotorja-váltója volt beépítve. 160 helyett 54 lóerő.... inkább lassújárműnek számít,de legalább mozgott valahogy. Ja,és persze vonóhorog is volt rajta, a forgalmi szerint 1545 kg-ot húzhatott. Jól megpakolva késhegyre menő harcokat vívhatott a lámpánál a pótos Ifákkal.... :-)
Érdekes dolgok ezek. Mint átlag polgár, aki csak sima felhasználó, úgy emlékszem, hogy bárkinek volt bármilyen nyugati verdája, az nagyon el volt szállva tőle. És ha láttunk egy ilyen öreg gömbölyű Tátrát, csak azt gondoltuk, hogy ez öreg autó és kész. Például állt Székesfehérváron sokáig az utcán két Csajka, azok biztosan pompás járgányok voltak, de mindenki csak ócskavasnak nézte.