Keresés

Részletes keresés

karrier Creative Commons License 2017.10.08 0 0 14160

Nem ismertem. Köszönöm. De sok érdekes dolguk van fenn. 

Persze pénztárca is kell hozzá :)

Előzmény: libro2017 (14158)
Ervin89 Creative Commons License 2017.10.07 0 0 14159

Köszönöm a választ, így már érthető. : )

Előzmény: karrier (14157)
libro2017 Creative Commons License 2017.10.06 0 0 14158

Köszi szépen.  Ezt a helyet ismered? http://www.ceiba.hu/

Előzmény: karrier (14156)
karrier Creative Commons License 2017.10.05 0 0 14157

Metylant restaurálásban nem használtunk, csak Glutofixet.

 

Az enyves utánenyvezéstől a puha merítettpapír tud merevebb, keményebb lenni. De ha egyszer csinálod és pengős lesz, akkor rögtön tudod majdmire gondolok. :)  

Előzmény: Ervin89 (14154)
karrier Creative Commons License 2017.10.05 0 0 14156

Szerintem próbálkozz az OSZK könyvesboltjában fenn a Várban. Néhány éve még lehetett őket kapni.

Előzmény: libro2017 (14155)
libro2017 Creative Commons License 2017.10.05 0 0 14155

kedves cserge!

 

Igaz ez régi bejegyzésed. Elérhető vagy még? A Kastay könyvet keresem.

 

Üdv: Libro2017

Előzmény: Cserge. (7635)
Ervin89 Creative Commons License 2017.10.03 0 0 14154

Szia!

 

Köszi, semmi probléma.

 

Még két kérdésem lenne:

 

Tehát akkor nem jobb, nem előnyösebb, mint a Metylan? (Vagy az összetételét nem lehet 100%-ban tudni.)

 

Mi az hogy "pengős"? Kemény, merev?

Előzmény: karrier (14153)
karrier Creative Commons License 2017.10.03 0 0 14153

Szia!

Bocs csak el-, meg-, szétcsúszatm. Előfordul néha.

 

A Glutofix 600 egy MC (Metil-cellulóz) ragasztó, kb mint a tapétaragasztók nagy többsége. Jól tartja a vizet, pl. gerincre a régi enyvre felhordva jól duzzasztja, de nem nedvesíti túl azt, a keményítő esetleges "beázása" helyett szokták használni. Utána jól lehet lekaparni az enyvet.

Vagy gyenge papír utánenyvezsére is használják 1%-os oldatát. Nem lesz olyan "pengős" mintha enyvvel enyveznéd utána. Illetve az ember mindig abban reménykedik, hogy utána újrafűzéskor a könyvtest majd tuti nem ragad össze az utánenyvezéstől. :)

De jól ragasztja a papírt pl. üvegre, ami cimkézésnél jól jöhet ha valaki otthon lekvárt főz és szeretne saját cimkéset csinálni.

 

 

 

 

Előzmény: Ervin89 (14152)
Ervin89 Creative Commons License 2017.09.30 0 0 14152

Karrier, ha erre jársz, kérlek, ne feledd a kérdésemet... Köszi!

Előzmény: karrier (14147)
Ex Officina Creative Commons License 2017.09.28 0 0 14151

:) Oké, most már tisztáBBan vagyok, hogy mikkel vagytok tisztában. Ugyennek a kiadásnak a kiadói pergamen kötésű változataiért az utóbbi időkben a dupláját fizették különböző aukciókon, így az enyém, ilyen szempontból valóban olcsónak volt mondható. De hát ezért is vettem meg. Egy jó kötéssel lehet, hogy még keresni is tudnék rajta valamennyit, de nem szeretném eladni. :)

 

Van egy amolyan amatőr honlapom, amely régi könyvek gyűjtésével foglalkozik, ezen mutattam be egy másik, szerényebb Kelmscott-könyvet, itt:

http://exofficina.hu/tartalmak/2017/20170729kelmscottruskin.html

 

 ...a nyomda leghíresebb nyomtatványának, a Kelmscott Chaucer-nek egy reprint változatát pedig itt: http://exofficina.hu/tartalmak/2014/20140930folio.html

Előzmény: rferi (14150)
rferi Creative Commons License 2017.09.27 0 0 14150

Csak, hogy tisztában legyél azzal, hogy mivel vagyunk tisztában :)))), szerintem legtöbbünk itt kábé ilyen vételárra gondolt. Én - megmondom őszintén - még ennél is kicsit magasabbra.

Ez egy igazi ritkaság, nem gombokért szokták vesztegetni ezeket.

SI (sárga irigység) faktorom magasba szökkent, odavagyok az egész stílusirányzatért, Morristól kezdődően addig, amivé kinőtte magát, így nagyon irigyellek ezért a szépségért.

Előzmény: Ex Officina (14149)
Ex Officina Creative Commons License 2017.09.27 0 0 14149

Szia!

 

Köszi, hogy megkérdezted a "srácot"! Igen, ez az 1500 euro így elsőre húzósnak tűnik. Persze, el tudom képzelni, hogy ennyi az ára arrafelé. És azt is el tudom képzelni, hogy a srác valóban mester. Azt jól látta, hogy az a két kötés, amit belinkeltem tényleg inkább art deco-s - a kagylós kifejezetten az. Erre a könyvre pedig tényleg egy "arts and crafts-osabb" témájú-díszítésű kötés illene. (De azt a két kötést egyébként is csak annak illusztrálására mutattam be, hogy nagyjából mit szeretnék, ha szeretnék.) Az ő munkáit lehet esetleg látni valahol?

 

Elárulom, hogy a könyv nekem, szintén euróban számolva, 2400-ba került, alkuval. Ezek a papírkötéses változatok olcsóbbak, mint a pergamen változat vagy az egyedi bőrkötésesek, és a megviselt kötés is enyhített a könyv árán.

 

Képeket majd szívesen mutatok, de sajnos csak később fogok tudni; szeretnék egy rövid videót is készíteni - ha meglesz, akkor majd felteszem a Youtube-ra, és belinkelem itt, a fórumon.

 

Igaz, nem könyvkötéses téma, de érdekelne, hogy miket nyomtatsz, és, hogy milyen gépet használsz? Szeretnék én is nyomdászkodni, ha egyszer lesz egy megfelelő helyem hozzá - én majd könyveket szeretnék nyomtatni.

Előzmény: karrier (14146)
Ervin89 Creative Commons License 2017.09.26 0 0 14148

Persze, rendben. Előre is köszönöm.

Előzmény: karrier (14147)
karrier Creative Commons License 2017.09.26 0 0 14147

Holnap? Ha el nem felejtem. Holnap sok dolgom van, de igyekszem észben tartani a dolgot. 

Előzmény: Ervin89 (14145)
karrier Creative Commons License 2017.09.26 0 0 14146

Szia!

 

Megkérdeztem, megmutattam, megnézte...

 

Csak itt, csak most, csak neked és mert rajong a Klemscott kiadványokért egy kb olyan kiállítású mint a kagylós kerülne 1500 Euroba (ez így elsőre talán durván hangzik, de a könyv értékéhez ennyit ad hozzá, ha nem többet).

 

Egészbőr, feszthátas, Franzband (ez egy nyílásfajta szép könyvekhez van, a könyvtest vállából egészen kifordulva nyíló táblával), valami bőr intarzia, oromszegő és kicsi aranyozás - mind kizárólag kézimunka. Nyilván ez egy hosszas egyeztetés után körvonalazódik pontosabban.

Amit mondott, hogy ami mintákat kinéztél, azok nem annyira arts and crafts-osok, mint inkább art deco-sak, egy kicsit hozzáillőbbet képzelt el neked.

 

Ide írtam, mert azt gondoltam, hogy talán a többieket is érdekli, hogy mi külföldön egy kézi mesterkötés ára.

Mondjuk ezért a pénzért nyilván vérprofi munkát kapsz, és tuti, hogy nem teszi tönkre a könyvedet. :) Vezető restaurátor a srác igen nagy tudással (ez is, hogy megváltozott az évek alatt, hogy 15 éve még a 15 évvel fiatalabbakra mondtam, hogy srác, most a 40 felettiek is azok lettek... ...öregszem).

 

Ennyit tudtam tenni a jó ügy érdekében.

 

Még szívesen fogadnék képeket a könyvről. Kicsit dicsekedhetnél vele! Ilyet nem minden nap lát az ember. Kíváncsi lennék a szép folyondáros díszekre, meg csak simán a betűkre is egy jó kis makróval... ...én már régóta átnyergeltem a hagyományos, ólombetűs magasnyomtatásra és ebben a Klemscott jó volt.

Előzmény: Ex Officina (14141)
Ervin89 Creative Commons License 2017.09.26 0 0 14145

Köszi!

 

És a Glutofix600-ról nincs valami infód? Miben más mint a Metylan?

Előzmény: karrier (14144)
karrier Creative Commons License 2017.09.26 0 0 14144

Én fényes gomblukvarró cérnát használtam sokszor, abból jó színek vannak.

Előzmény: Ervin89 (14139)
rferi Creative Commons License 2017.09.23 0 0 14143

Régi könyvhöz szerintem legjobban a kézihimző illik. Ha túl vastag, akkor szálakra lehet bontani, az direkt olyan módon van fonva, hogy ez lehetséges legyen.

Előzmény: Ervin89 (14142)
Ervin89 Creative Commons License 2017.09.22 0 0 14142

Köszönöm a választ! Természetes anyagot igyekszem választani, régi könyvhöz kell.

 

Glutofix ügyben még várom a hozzászólásokat.

Előzmény: rferi (14140)
Ex Officina Creative Commons License 2017.09.22 0 0 14141

Köszi, egy ilyen árajánlatnak örülnék, már csak a miheztartás végett is. Azt azért hozzáteszem, hogy még nem tudom, hogy egyáltalán újraköttetem-e. Lehet, hogy megtartom az eredeti kötését - és akkor a könyv megmarad a Kelmscott-nyomdának egy eredeti, egyben lévő iparművészeti emléke. Ha viszont újraköttetem, akkor mindenképpen körültekintően választanám meg a könyvkötőt. Azt rád bíznám, hogy ide írsz vagy az ímélcímemre.

Előzmény: karrier (14138)
rferi Creative Commons License 2017.09.22 0 0 14140

Glutofix ügyben nem tudok semmit, de oromszegő ügyben a saját véleményem az, hogy gyakorlatilag mindegy milyen fonalat használsz, ha nem kell valami régiséget javítani/restaurálni.

Azt azért érdemes figyelembe venni, hogy milyen vastag az ív, hiszen a varráskor telibe kell varrni a szélességét, és ha nagyon vastag lapokból vastag az ív, akkor vékony fonállal sok öltést kell tenni. Ez néha nehézkes, mert szétgyepálhatja az ív szélén a papírt a sok öltés, de akkor jó lehet, ha többszínűt akarsz csinálni.

Szóval szerintem simán jó lehet a Gráltól kezdve a gépi hímzőn át, a kézi hímzőig bármi.

Előzmény: Ervin89 (14139)
Ervin89 Creative Commons License 2017.09.22 0 0 14139

Sziasztok!

 

Tanácsot szeretnék kérni:

 

Mi az Glutofix600? (Alapanyagát tudom, mert olvastam róla...) Miben más/miben jobb, mint pl. a Metylan vagy a cmc?

 

Varrott oromszegőhöz milyen fonalat használjak? Hímzőfonal?

 

Köszönöm előre is!

karrier Creative Commons License 2017.09.21 0 0 14138

Szia!

Egy igazi kincset tartassz a kezdben, ne hagyd elrontani.

Szánj rá időt, hogy a megfelelő mestert megtaláld, nézd meg a munkáikat, mert abból le tudod szűrni, hogy elég jók e, csak úgy ne add oda.

 

A korábban belinkelt két kék bőrkötés az bőrberakákos/bőrintarziás mesterkötés. Egyedi kézimunka minden vonal... elképsztően sok munka. Én neki sem mernék állni...

 

Egy kollégám van aki így köt könyvet, ő ha jól tudom akkor 500-1500 Euróért árulja a mesterkötéseit. Nemrég kérték fel a svájci Mediathek-ből egy kötés elkészítésére a gyűjteményük számára. Nem rossz a fiú és imádja Morrist, ha gondolod rákérdezek, hogy lelkesedésből mennyit enged a feléből?

 

Így kapásból ő az egyetlen akit ismerek és képes az általad belinkelt minőségre. (Nem gépi, nem mű, nem gagyi, nem nemtommilyen...)

Előzmény: Ex Officina (14134)
Ex Officina Creative Commons License 2017.09.21 0 0 14137

Akit érdekel: a Kelmscott-nyomda kötéseiről egy rövid tanulmány itt olvasható (angolul):

http://www.morrissociety.org/JWMS/02.4Summer1970/SU70.2.4.Franklin.pdf

Aki nem ért angolul, annak szívesen összefoglalom a lényegét.

Ex Officina Creative Commons License 2017.09.19 0 0 14136

Értem, köszi, sokat tanultam tőled. Közben már én is tudom, hogy hogyan néz ki a borda... (mármint a bőrgerinc alatt).

 

Ha jól értettem az eladót, akitől a könyvet vettem, ehhez a könyvhöz legalább 40 évig nem nyúltak, így valószínű, hogy a gerinc ragasztása korábban történt. De még megkérdezem őt jobban, mert érdekel a könyv előtörténete. Az mindenesetre biztató, hogy így elsőre, a te véleményed alapján, ha úgy alakul, akkor nagyon nagy gond nem lehet ezzel a ragasztott gerinccel.

 

Szóval az álbordák igénybe veszik a könyvtestet - ezt sem tudtam.

 

Még alszok a megfelelő megoldásra "egyet-kettőt" - ezt a könyvet, mint ahogy te is mondtad, tényleg komolyan kell venni, nem szeretném elsietni, hogy aztán később esetleg megbánjam.

 

Egyébként itt egy másik érdekes dizájn, ami szerintem szintén nem rossz, bár az látszik, hogy ez modernebb, mint az előző kettő példám. Ezek a kötések egy másik, háromkötetes Kelmscott Press kiadványra készültek, ez a három kötet is az enyémmel megegyező kék kartonkötést kapott eredetileg:

https://www.invaluable.com/auction-lot/kelmscott-press.-voragine,-jacobus-de.-the-gold-142-c-8a24a5a9b3

(balra, a le-fel mutató nyilakkal lehet a kötéseket megnézni, majd kattintással nagyítani)

 

 

Előzmény: rferi (14135)
rferi Creative Commons License 2017.09.18 0 0 14135

Na, akkor előszöris: ez nem bordás kötés.

Csak erősen látszik a fűzéshez használt fonál, mert vastag, de itt nem látok bordákat.

Ez egy olyan kötés valóban, amit csak arra szántak, hogy a tulaj a saját könyvkötőjével a saját könyvei mintájára kösse. Dédapám könyveit is majd mindet így kapta, abban a korban még elterjedt szokás volt ez.

 

Ha a gerincborítást ráragasztották a könyvtestre, az kétesélyes dolog: ha elég régen ragasztották rá, akkor sima vízzel finoman ecsetelve a borító felől, hogy szépen ázzon át a ragasztó, fel fog oldódni simán, és lehámlik az a gerinc.

Ha a múlt héten, valami modern vízálló ragasztóval csinálták, akkor már komolyabb gond lesz.

De ahogy hámlik a szélén, szerintem nem lesz vele gond.

De az a legszebb, hogy ha erősen tartja ott magát, akkor le se kell szedni, csak el kell vágni a vásznat a két fedlap tövében, és rá lehet ragasztani a gázsit, majd folytatni a kötést, mintha mi sem történt volna.

 

És ezt a kötést tényleg nem kár leszedni, és valami olyat csináltatni, amit először mutattál, teljesbőrből.

A borító díszítését én magamnak tűzzománccal oldanám meg, mivel az aranyozást nem tudnám megoldani saját erőből.

 

Mivel nem bordás kötés, el kéne döntened, mégis akarsz-e álbordásat. Nem biztos, hogy erőltetni kéne, ha nagyon vastag a kötet, az álbordáktól merev gerincborítás eléggé megdolgozza minden nyitásnál az ívek fűzését, és az előzék ragasztását. A valódi bordás kötésnél a bordák is hajlanak, ott ilyen gond nem szokott lenni.

Előzmény: Ex Officina (14134)
Ex Officina Creative Commons License 2017.09.18 0 0 14134

Azért voltam egy kicsit óvatos, mert ez a könyv még új szerzemény, mégpedig annyira új, hogy egészen tegnapig még nem is volt a birtokomban... Bár megállapodtam az eladóval, de ő addig továbbra is hirdette, amíg végül tegnap ki nem fizettem és el nem vittem tőle.

 

A könyv egy elég puritán kartonkötésben van - ez egyben az eredeti kötése is. A legtöbb példány pergamenkötést kapott, mint pl. ez itt:

https://pictures.abebooks.com/BLAEU/md/md20540282390.jpg

...de készültek olyanok is, mint az én példányom. Ezekkel az volt a célja a kiadó-nyomdának, hogy a leendő tulajdonosuk majd olyan kötést tetessen rá, amilyet szeretne.

Egyelőre csak ilyen képeim vannak:

 

Ami probléma lehet (nem tudom, mennyire?), az az, hogy az eladó elmondása szerint - és én is így látom - a gerinc valamikor régen levált, és úgy oldották meg a javítást, hogy egyszerűen hozzáragasztották a könyvtesthez, közvetlenül az ívekre. Vagyis nincs a gerincen belül az a lyuk, ami ugye egy könyv szétnyitásakor látszódik. Így, ha ezt a könyvet újraköttetném, akkor először valahogy el kellene távolítani (valamilyen kémiai úton, vagy mechanikusan: lefejteni, vagy, ha végképp nem megy, akkor lekaparni) ezt a vászoncsíkot, ami a gerincet jelenti. Nem tudom, ez mennyire károsítaná az íveket... Gondolom, ez attól függ, hogy milyen erős ragasztóanyagot használt a könyv "javítója".

 

A bordák maguk szerintem épek (de nem vagyok ugye szakértő), bár lehet, hogy a vászoncsík levételekor sérülnének. Egyébként az egész könyv nagyon egyben van, semmilyen törés nincs benne - még a fedőlapok belső oldalánál sem -, pedig a fedőlapok koszosságából ítélve sokat forgathatták, és a súlya is tetemes.

 

Igazság szerint, amikor tegnap először kezembe vettem, és átlapoztam, elbizonytalanodtam, hogy tényleg érdemes lenne-e újraköttetni... Így, ahogy van is gyönyörűség kézbe venni, és lapozgatni. Szóval ennek az egésznek még érnie kell bennem.

 

 

Előzmény: rferi (14133)
rferi Creative Commons License 2017.09.17 0 0 14133

De igazából sokkal konkrétabbak tudnánk lenni, ha nem titkolóznál ennyire, hanem lefotóznád a borítót, elöl, hátul, gerincen.

Akkor látnánk milyen mintája van.

Az eredeti kötés milyen? Bőr, félbőr?

Előzmény: Ex Officina (14131)
rferi Creative Commons License 2017.09.17 0 0 14132

Hát ezt a konyvet mindenképpen komolyan kell venni!!!

De ez igazából egy komoly műértékű könyv, ezt vagy restauráltatni kéne, vagy ha mégis újra lesz kötve, akkor az eredetivel megegyezően, hiszen ha más borítót kap, akkor az értéke gyakorlatilag semmivé foszlik.

 

Az íveket csak akkor kell újrafűzni, ha nagyon szét vannak esve, vagy ha ebben az esetben valamelyik bordát alkotó fonál el van szakadva, azt ugyanis utólag nem lehet belefűzni.

Ha a bordák magja ép, akkor nem kell újrafűzni.

De ennél a könyvnél a fűzés a legkisebb feladatok egyike.

A borító újragyártása az igazi kihívás!

 

Ha az enyém lenne, én biztosan az eredeti mintát akarnám újra, még ha sokba kerül is.

Előzmény: Ex Officina (14131)
Ex Officina Creative Commons License 2017.09.16 0 0 14131

Köszi szépen a választ. Igazából tudtam én, hogy így, ennyire direkten egy nyílt forumon árat kérni talán nem kellene..., mert valószínűleg nem kapok rá konkrét választ. Más kérdés, hogy azért mégis megpróbáltam, mert tényleg érdekelne. (Bár azt sejtem, hogy nem kétfillér lenne...)

 

Konkrét tervem a kötésre nincs. A könyv maga egy afféle felnőtteknek szóló mesetörténet, így a dizájnak egy valamilyen preraffaelita stílusú témát gondoltam, ami olyan mozaikos-berakásos megoldású, mint a linkelt példák. És igen, szerintem aranyozás is lenne benne. Egyébként nagyjából 500 oldalas, és erős, rongyalapú papírra nyomtatták, így egy hagyományos 500 oldalas könyvnél vastagabb. És bordázott kötésű.

Igen, kecskebőrre gondoltam - szerintem ez egy nagyon szép bőrtípus, tetszik a mintázata. (A kecskelábakra vonatkozó infót külön köszönöm!)

 

Én nem sietek ezzel a könyvvel. Egyelőre csak tapogatózom, hogy mit hogyan lehetne vele csinálni. Az eredeti papírfedele megadta magát, így pedig csúnya - sokkal szebb külsőt érdemelne.

 

Egyébként a William Morris-féle Kelmscott-nyomda egyik "terméke"; kézzel nyomtatták, koromalapú festékkel, stb. Ha szereted a szép könyveket, akkor itt egy kép ugyanennek a könyvnek egy másik példányáról:

https://i.pinimg.com/originals/d2/8c/88/d28c886d5f295af1648e02b95209bbb6.jpg

 

Azt meg tudnád mondani, hogy újrakötéskor minden esetben szét kell ívekre szedni a könyvtestet, vagy az egyben maradhat?

Előzmény: rferi (14130)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!