Franc már ezekbe a repkedő mágusokba... Múltkor meg azt láttam, hogy ilyen horgászdamilhoz hasonlóval cibálgatták az egyiket a levegőben, egy szinpadi mutatvány felfedéseként. Az álarcos mágus is leleplezte Chris Angelt, hogyan röpködött, mint valami Superman, raktárak tetejére: ez állati, mert mindenki be van építve a "közönségből ", a mutatványost meg sima daruból lóbálják a levegőben, de a kameraman is ilyen beépített figura, s csak azt mutatja, amit köll...
Ha ezt a Christ kidobnánk a tizedikről, na most repüljél mágus!, lehet tényleg angyal lenne belőle...?
Vagy Dynamo újabb levitálása a busz oldalán csüngve:
Itt arra gondoltam, hogy egy fizikai elv is segít a mágusnak, amit Grätzer is bemutat a SICC-ben, vagy az a régebbi mutatvány, mikor egy gyufaszállal lebegtetnek két villát:
De, ahhoz meg egy fix, erős kar kellene, ami nem olyan, mint ennek a nyeszlett gyereké. De nyilván kihasználják ez a fizikai hatást is, de ez csak úgy mehet, ha az igazi karja a kabát alatt van, míg amit a buszhoz tapaszt, az egy élethű műkar, egy merev váznak a része, ami az oldalát és derekát is átfogja, ill szögben tartja. Meg kell nézni, milyen fixen áll a teste, az a szög, ami a busz felőli oldala és a jobb karja közt van, csak olyan irányban leng ki maximum a teste, ahogy a villák a gyufaszálon...
Jellemző, hogy sem a felszállása, sem a leszállása külső szemlélőtől nem látszik, csak darabjaiban, s nyilván kameratükk/filmvágás az egész. Itt nyilván daruval és kötéllel felemelik, meg leengedik (ez utóbbinál az utolsó pilanat csak, ahogy épp "utánanyúl" a levegőben a kezével, azt a hatást keltve, mintha most érne talajt, ezt biztos próbálgatta rendesen tükör előtt...). Igazából két időpontban is készülhetett a felvétel: azaz két fázisra bontható, 1. a felszállás, ami még nem is igényli a karos szerkezetet, ott még az igazi. láthatólag nyeszlett karját (hangsúlyosan) teszi rá a busz tetejére (lehet innen vágtak be egy jelenetet a legvégére, ott mielőtt leereszkedne, mert megint az igazi karja látható), 2. és utána már rögtön a buszozás (ami így sem veszélytelen, ezért tisztelet Dynamónak) és a leszállás. A busz utasai valószínűleg beszervezettek lehetnek vagy már akkor ültek be (egy sarokkal arrább), mikor már a busz oldalán lebegett.
Hisz nézzétek meg alaposan, bár igyekeznek gyatrán mutatni: az emeletes busz felső szintje tömve van emberekkel! Mig az alsó szinten úgyszólván senki sincs, vagyis látszik egy (csak 1!) "utas", aki vagy Dynamo segítője vagy egy bábu. De igyekeznek úgy filmezni, hogy csak a felső szint látszódjon! Amikor meg leszáll, senki (!) nem látszik a busz alsó részében, a felsőt meg nem is mutatják (abba meg már nagyon nem is megyek bele, hogy az utcán kismillióan mobilfilmezték, mégse találtam azokból a felvételekből a neten).
Érdemes megnézni a filmet 1:45-nél, kicsit elidőzik a jobbra fordulásnál, lóbálja a "kezét", a kólásdobozt azért cibálja elő, hogy leplezze ezt az időszakot, láthatólag ekkor rakja be a -szándékosab bő kabátja alá- műkezét, és dugja ki az eddig a teste mellett lévő saját kezét. Ez a kis kólabontogatás, már a figyelemelterelés korszaka...
Mindensetre nagy érdekes és látványos mutatvány, még ha nem is minden úgy történt, ahogy itt lefestettem...
Jé, egy 1931-es hetilap évfolyamát nézegetve, egy csomó cikk van benne a mágusokról, a modern mágia titkairól, a szinpadi trükkök leleplezéséről, varázslók iskolájáról és hasonlókról... Mobillal ellőttem pár fotót, hogy milyenek is ezek:
A harmadik képen, "A modern bűvészet rejtelmei" c. több oldalas cikk képein és a fiatal Rodolfót szúrtam ki, bár a nevét nem említi a cíikk szerzője, csak fényképes illusztrációként szerepelnek a képei...
Aztán ment "Egy kis bűvészet" fejcímmel egy sorozat, heti rendszerességgel, valami "Mefiszto" írta, akiről fogalmam sincs kicsoda (nem igazán vagyok otthonos a mágusok világában). Minden héten bemutatott egy trükköt, rajzokkal, aminek a nyitját a következő számban árulta el. Ahogy nézegettem, ezek komolyabb trükkök, mint amiket Rodolfó adogatott a régi Füles újságokban...
Még van ez hanyatdőlős mutatvány (Matrix levitációnak is nevezik a film után), amin rendszerint nagyon meglepődnek. Utcán, színpadon is előadják, de nyitja egy elmés szerkezetben rejlik.
Egy ilyen szerkezetet kötöz az egyik lábára a bűvész:
Bármelyik klippen megfigyelhető, hogy a lent maradó lábfej is feláll valamennyire a talajtól. Ez az erőkifejtéstől van, miután a cipősarokban elhelyezkedő acéllap csatlakozik a talajban/padlóban elrejtett fémgombafejhez, hátradől, és így már képtelen az egész talpát a talajon tartania. Amikor a bűvész elérkezik a pontos helyhez, ahol el van rejtve az alsó fogadó a talajban, akkor rendszerint toporog, piciket ide-oda mozgassa a lábát. Ezt azzal leplezi, hogy el kezd nagyban "átszellemülni" vagy "meditálni" a kezével és az arcával, hogy a kamera és a nézők ezt a mimikáját nézzék, s ne vegyék észre, hogy a talpával csatlakoztassa a szerkezetet.
Ebben a klippben is jól elmagyarázzák a trükk lényegét (bár azóta már egy csomó mutatványos jön ezzel az utcán, hogy hanyatt löki magát, mint a neten található klippek is bizonyítják):
Arra az "U" alakú megoldásra a szerkezetnél (az előző hsz.-em képein) azért van szükség, tehát a tartókar (emelő) és a testet tartó támasz közt, hogy a mágus a karikáját körberángassa a delikvens körül, mintha azt nem tartaná semmilyen titkos, átlátszó huzal (általában erre gondolnak). De lehet a emelést (bocs: levitálást) alulról is machinálni, mint találtam erre Horace Goldin bűvész szabadalmát a 20. sz. elejéről. Persze itt is játszanak egyet a karikával a test körül, ami kell a lebegés illúziójához:
Indiai fakírok, jógik levitációs trükkje: tkp. egy nagyon egyszerű szerkezet, azon ül a fakir. Bár úgy tünik a levegőben lebeg, és csak egy függőleges botot fog. A titok egyik kelléke a bő ruha, ami eltakarja azt a pár elemből álló szerkezetet, ami a bothoz (ami egy erős rúd) van erősítve. A másik lényeges dolog a "bot"-ot erősen kell rögzíteni a földbe (esetleg nagy talpa van, amire szőnyeget borítanak), hogy a jógi ki ne billenjen lebegő transzából, azaz el ne dőljön... Ahogy itt is mutatják a titok lényegét a film végén:
1984-ben német filmesek egy filmet forgattak Togóban. Hírét hallották egy boszorkánymesternek, Nana Owakának, egy eldugott faluban, akiről azt mesélték, hogy "repül". Két kamera állásból is filmezték a varázslót:
Most ezek a törzsi varázslók hasonló trükkel élnének, mint a bűvészek? Én nem értek különösebben a bűvészethez, de gondolom ehhez valami színpadi kellékek kellenének, mint ezen a képeken, amit egy könyvben leltem a lebegtetés nyitjáról. De ilyesmit ezek szerint nem alkalmazhatott Owaka... De számomra az is valószínűtlen, hogy repül, levitál, úgyhogy valami trükkre gyanakszom, hisz az, hogy este van, az az ő malmára hajtja a vizet...
Sziasztok, szeretném a segítségét kérni, hogy minnél több bűvészhez eljuthasson ez a felhívás. A felhívást a Duna Rapszódia Kft. tette közre. Több mint 20 éve foglalkoznak munkaerő közvetítéssel, maximálisan megbízhatóak. Előre is köszönöm a segítségét! Jelentkezni csak ma, esetleg holnap lehet, mert vasárnap már interjú van a hajostársaság képviselőjével. BŰVÉSZEK FIGYELEM! CSAK VASÁRNAPIG!!!! Csiri-bi-csirá-bá :)) Ritkán keresnek bűvész pozícióra munkatársakat, de MOST IGEN! ISMÉT BŰVÉSZ FELVÉTEL VAN HAJÓRA, PONTOSABBAN EGY ÚSZÓ LUXUS VÁROSBA, AMIT ÚGY HÍVNAK, HOGY CARNIVAL CRUISE LINES. BŰVÉSZ Elvárások: Angol nyelv magas szintű magabiztos ismereteBűvész gyakorlat szükséges Amit kínálunk: Folyamatos külföldi munkavégzés (Karib-térség)Alapfizetés + Jutalékos bérezés JELENTKEZZ MOST! EZEKEN AZ ELÉRHETŐSÉGEKEN: Budapest, Lechner Ödön fasor 1) félfogadási időben 9-17 óra között csötörtökön, pénteken, szombaton, vagy vasárnap; emailben (nora@dunarapszodia.hu); vagy telefonon a 06-1/323-25-69-es telefonszámon 9-17 óra között.
Sziasztok, egy trükkhöz szeretnék olyan vékony, de mégis erős zsinórt találni, ami már pár méterről nem látszódik. Damillal próbálkoztam, de még a 0.16 mm-esen is nagyon csillog a fény. Van ötletetek?
Shoot Ogawa hazájában hamar ismert tv-s bűvésszé vált, jelenleg Hollywoodban és Las Vegasban él. Máig 17 jelentős szakmai díjat nyert, többek között a londoni MacMillan International Magic Convention nyertese és a Magic Castle-ben volt már többször az év close-up bűvésze, valamint több alkalommal az év parlour bűvésze. Számtalan oktatóvideót jelentetett meg, előadásai és mutatványai bűvészek generációját inspirálta. Rendszeres meghívott előadó a FISM-ön: idén is ott fog előadni és utána a kontinensen kizárólag Budapesten fog előadást tartani Távol-Keleti turnéja előtt.
Lépje át a valóság és az illúzió közti vékony határvonalat, és engedje meg hogy az Enigma három pszillúzionistája korábban sosem tapasztalt élményekkel kápráztassa el Önt, miközben lágyan ringatózik Budapest legszebb panorámáját nyújtó Colombus hajón. A négy[...] Bővebben!Tovább »
Több generáció bűvész és illúzionista figyelte árgus szemmel mozdulatait a földkerekségen, egykor VHS videókról, kikockázva mozdulatait, később DVD lemezeket koptatva roskadásig.
És most itt van az egyszeri, megismételhetetlen alkalom: Jeff McBride a legendás “Magic Behind the Mask” műsorával november 21-én Budapestre érkezik. 90 perces lenyűgözően látványos és meghökkentő show-ja a manipuláció, a Kabuki színház, a pantomim és más színpadi stílusok különleges egyvelege. Szakmabeliek és laikus érdeklődök számára is kihagyhatatlan esemény.
Jeff’s secrets - Titkok zárt szakmai körben
Mikor a show véget ér, s a fények felgyúlnak a nézőtéren, következik a zártkörű, szakmai Jeff Mcbride Lecture kizárólag bűvészek részére.
E programpont keretében az előadás estéjén, valamint a november 22-i workshop alkalmával is lehetőség nyílik személyes, szakmai konzultációra. A Legenda ekkor gyakorlati tanácsokat adhat saját műsorszám felépítésére, de nyitott és szívesen áll rendelkezésre bármilyen szakmai jellegű brainstormingban.
A rendezvény helyszíne:
Continental Hotel Zara
Bp.1075. Dohány u 42-44
Figyelem! A bűvészetben használt technikák titokvédelme érdekében, kérjük, hogy csak és kizárólag bűvészegyesületi tagok látogassák a szemináriumot.
A rendezvényekre korlátozott számban kapható belépőjegy, kizárólag elővételben, az alábbiak szerint.
Belépőjegy a 90perces műsorra November 21én - 19 óra: 7.500 forint/fő
Belépőjegy a műsort követő
szemináriumra November 21-én 21 óra,: 7.500 forint/fő
Személyes konzultációs
csoport másnap Jeff McBride-al (max 13fő): 32.000 forint/fő
Az árak az Áfá-t tartalmazzák.
Mindhárom program esetén a részvételi kedvezmény 47.000 forint helyett 45.000 forint.
Az eseményre szóló részvételi regisztrációt elővételben lehet élesíteni az alábbi számlaszámra történő utalással, a közlemény mezőben megjelenítve:“SHOW” , “LECTURE” , WORKSHOP kifejezéseket, annak függvényében, hogy melyik rendezvényen szeretnének résztvenni. Amennyiben mindhárom eseményre jegyet kívánnak váltani, úgy mindhárom kulcsszót a részt venni kívánó személy nevével együtt kell szerepeltetni.
A rendezvény helyszínén csak a befizetési bizonylattal rendelkező érdeklődőknek tudjuk a belépésre jogosító karszalagot/fizetési számlát átadni és a helyet biztosítani.
Kérjük az alábbi bankszámlára szíveskedjék átutalni/befizetni bármelyik CIB Bank fiókban a jegy ellenértékét.
Utaláskor kérjük, hogy gondoskodjon arról, hogy a pontos összeg érkezzen számlánkra a “banki költségeket a feladó viseli” opciót választva.
Utalási infók:
Kes-Ex Kft. Budapest, 1183, Korpona u. 10
Számlaszám: 10700079-25443004-52000001
IBAN: HU54 1070 0079 2544 3004 5200 0001
CIB Bank
a) Közlemény: Show + Saját névÖsszeg 7.500 Forint
b) Közlemény: Show-Lecture + Saját névÖsszeg:15.000 Forint
c) Közlemény Show-Lecture-Workshop +Saját névÖsszeg:45.000 Forint
Erről az jut eszembe, amikor meghívták egy magyar focicsapathoz felkészülési meccsre a Milant vagy a Manchestert. (Mert rendes kupaszerepléshez a csapat el sem jut, vagy ha el is jut, akkor is kaza vagy litván vagy ciprusi csapattal kerül csak össze, mert nem jut tovább.)
Nos el is jön a csapat, de a 6-8 húzónévből 1-2 jön el csak. A többiek a kevésbé ismert, vagy a tartalék játékosok, akik a Bajnokok Ligájában nem jutnak szerephez, csak a nemzeti kupában vagy az a tabella alsóbb felén lévő csapatok vagy több sérült kulcsjátékos esetén rúgnak labdába, így az ember szájize kissé savanyú lesz.
"A RENDSZERVÁLTÁS ELKERÜLHETETLEN A BŰVÉSZETEN BELÜL IS..."
Az ész, a szellem, az eszme forradalma zajlik egy ideje "nálunk", a Bűvészetben is, miközben (a) nagy Bűvészietlen ellenerők mindenáron, minden kommunikációs eszközzel és módon szerették, szeretnék ezt megakadályozni, elterelni a valóságról is a figyelmet -még a mi figyelmünket is-, ami azért valljuk be, igen csak megnevettető ma már, nem kicsit, nagyon...-, annak ellenére, hogy mi a médiát még tulajdonképpen nem is vettük igénybe. De hát, ami késik, az nem siet..., mint tudjuk, sőt ismerjük a törvényt:a szükség, az "törvényt" bont...
A fenti mondat (közös gondolat) nem csak kötelezi "a szakmát", annak előadóit, művészeit, szereplőit a változtatásra, a készülésre, de a folyamatosan és egyre gyorsabban változó politikai életben, az emiatt uralkodó és kialakult légkörben bizony, a kellemesen aktív "tehetetlenségre", a csendes eszmeváltásra is kötelez a rendszerváltás kényszerhelyzete, új korszaka minden területet, szintet is az országban-a Bűvészet szereplőit is, így bennünket is...
Kénytelenek lettünk, vagyunk mi is megvívni harcainkat, véghez vinni, kiküzdeni, elérni a Bűvészet forradalmi megújítását, megújulását, egy új Bűvészet létrejöttét, kivívni a műfaj valódi függetlenségét, szabadságát, egyszerűen azért, hogy a magyar Bűvészet Bűvészei is megkaphassák méltó helyüket, elismertségüket a magyar kultúrában (de a világban is), a magyar közéletben is, ami a valódi, természetes alkotói, szórakoztatói szerepet, kulturális funkciókat, a közös munkát, a valódi Bűvészéletet jelentené elsősorban a rendszer, az ország megújulása, teljes megújítása közben és azután...
Ez a kényszer és a vele járó intelligens, csendes munkaforradalom, aktivitás, kommunikációs misszió valódi és működő (szakmai, erkölcsi) előkészületet, változást, változtatást is jelentett és jelent -többek között-, számomra is az új korszak tekintetében, annak reményében. Valójában azt a szükségszerű szándékot is, hogy tisztuljon a gondolkodásunk, szellemünk, lelkiismeretünk, hogy tisztán lássunk, hogy határozottá, magabiztossá válhassuk, hogy állni tudjuk a sarat, azért, hogyha közeleg, eljön az az idő, ami REND ideje lesz, akkor addigra már testileg, lelkileg is felszabadultan is a helyünkön legyünk, határozott, valódi képünk legyen arról, mit akartak elvenni tőlünk, az országtól, a világtól évtizedekig, tisztában lehessünk nem csak önmagunkkal, de egy normális Bűvészet, egy normális Magyarország képe is legyen a szívünkben ahhoz, hogyha eljön az ideje, akkor tudjuk majd megtenni az első fontos lépéseket...
Ehhez a kezdeti állapothoz sok-sok pici küzdelemre, harcra, tájékoztató hadjáratra, kritikai írássorozatra, kommunikációs ellen hadjáratra volt szükség, tehát a mi forradalmunk, a Bűvészet forradalma több éve zajlik már. Azt is mondhatjuk, hogy a DEPO kezdte. De azt is mondhatjuk, hogy Uri Geller miatt tört ki ez a forradalom, vagy akár azt is, hogy a gyakorlatban, a valóságban már legalább húsz éve küzdünk a frontjainkon, ki-ki a maga frontján. De most a frontok egyesülnek, mert muszáj, most a Bűvészet ügye ugyanolyan létkérdéssé válik, mint az országé...
A Bűvészet állapota, viszonyai, "rendszere" abszolút rendszer-, és politika függő a tekintetben is, hogy valódi rendszer-, és politikai kultúra váltás, valóban felelős kormányzás, az új felelős kormány és VALÓDI REND, TÖRVÉNY nélkül elveszett a kultúra is, de az ország is...
Amennyiben lesz, történik igazi változás, lesz megújult, megújított (politikai)rendszer, valódi, emberi, nemzeti kultúrpolitika stb., akkor a Bűvészet megtisztult, joggal győztes állapota, szintje a nagy, végső győzelméhez, az igazi és valóban új Bűvészet kultúrájának megjelenéséhez is elvezethetne. A szebb, jobb, sokkal tisztább szórakoztatáshoz, a műfaj minőségi állapotának felértékelődéséhez juthatna el a műfaj, a társadalom, a közvélemény, a nagyközönség is ezt kaphatná meg, ezt láthatná a Bűvészet minden megjelenési szintjén, így az ország kultúrájának méltó sarokköve, ékköve is lehetne az új(de mégis csak ősi) és igazi Bűvészet valódi kultúrája...
Arra kell készülni tovább, hogy tudjuk, mit és hogyan kel folytatni az építkezéshez. Kellenek stratégiák, egyeztetések, ötletek, ajánlások, tervek, valódi missziós ötletek, a Bűvészet rendszerét, viszonyait megváltoztató közös munka elindulása azonnaltól. Egyeztető (élő) munkafórumok is kellenek máris ahhoz, hogy készen álljon a Bűvészet először is a normalizálódásra, majd a későbbi hatékony megújulásra. Ehhez a kezdeti állapothoz nélkülözhetetlen a tiszta és új szándék, az emberség, a valódi építés, újítás, a munka szándékának megjelenése, megjelentetése úgy, hogy a műfaj kommunikációját az égetően szükségszerű és létfontosságú, a normális, egészséges, etikus, emberi, tisztességes, a Bűvészettől elvileg régen elvárt, elvárható, az ahhoz méltó szinteken és légkörökben, tiszta, minőségi, moderált csatornákban, medrekben tartsuk -kötelező jelleggel...
Tiszta kommunikáció, tiszta szándékot fejez ki, így a legjobb, legtermészetesebb bizonyítékként, alapként, igazi kiindulóponttá, alapeszközzé is válik a hatékony és minőségi változások beindulásaihoz, beindításaihoz, a valódi munkához is. A Bűvészet normalizálása nagyon nagy munka, sok energiát és az egész szakmát is igényli, sőt a szakmán kívüliekkel való együttes, alapos, folyamatosan közös munkát is az új szinteken a műfaj tiszta rendszerének kiépítésében...
A Bűvészetnek kell (kellene!) rendelkeznie máris közös alapstratégiákkal ahhoz, hogy egy új és működő, felelős kultúrpolitika megjelenésének idejére konkrét elképzelésekkel, ajánlásokkal, ötletekkel kezdhesse meg a munkát nem csak a törvényalkotókkal, de minden olyan társadalmi szint szakembereivel is, akik érdemben fogják kidolgozni, megteremteni, meghatározni, beszabályozni, kialakítani a Bűvészet új minőségi állapotát, szerepét, szintjét, módszertanát, gyakorlatát, megteremteni annak tiszta, megbecsült helyét, formáit a kultúrában, a szórakoztatásban, a magyar közgondolkodásban, a magyar társadalomban...
Meg kell teremteni, létre kell hozni minél előbb a magyar Bűvészet átlátható, kontrollálható lokális képviseletét!
Maximálisan támogatni kell a Bűvészet hatékony képviseletének kiépítési folyamatát!
A Bűvészet (is) sokkal-sokkal több, mint holmi szórakozás, szórakoztatási, művészi forma!
A Bűvészetre, a Bűvészet Kultúrájára minden kultúrának szüksége van, hiszen a Bűvészet alapjai a kultúra, a kultúrák kialakulásaiban nélkülözhetetlenek voltak..., de a mai kultúrákban is fontos szerepet tölt be a Bűvészet-minden értelemben...
700 nm-es lesz a színpad, szerintem úgy térviszonyoknak megfelelően alakítják a műsort. Egyébként lehet fényképeket, esteleg videót készíteni az előadáson? Vagy tilos?
Na már csak 2 nap és itt a cirque du soleil :) nagyon várom már! Kíváncsi vagyok, hogy hogy oldják meg, hogy betöltsék az egész teret a Sportarénába, kicsit félek, hogy lemaradok valamiről, mert látom rendesen az előadást.
Megkapták az engedélyeket, hogy Michael Jackson-ról készítsenek műsort. A zenéje felhasználásával, tipikus táncmozdulatokkal vegyítve, meg persze cirkuszi elemek is lesznek benne. Én is csak egy rövid videót láttam róla, de az nagyon tetszett!