Don Quijote, a vastüdő
Triste válasz | megnéz |
könyvjelző 2005.09.16 17:48:53 (
813)
Valójában te leheltél életet a Hívjuk meg Vásárhelyi Máriát! című - amúgy döglődő - topicba, a folytassunk "értelmes vitát" az antiszemitákkal igénnyel. Ha nem tartottad volna életben minden erőddel - sokkal hatékonyabban, miképp arra az állítólagos "kontra-antiszemiták" életükben bármikor is képesek lettek…
Előzmény: (812)
Triste válasz | megnéz | könyvjelző 2005.09.17 16:11:52 (831)
A Vásárhelyi topicba mindenki másnál jobban te leheltél életet, mesterséges lélegeztetéssel felélesztettél egy tetszhalottat. Soha nem tudod eltüntetni a szád nyomát a kiterített alak szederjes ajkairól.
Előzmény: (814)
Na, és hogyan leheltem én életet a „döglődő topikba”? Hogyan tartottam életben a „tetszhalottat” én magam?
Hát
keresztes hadjárattal természetesen, hogyan másként? A „náci-genyákkal” szembeni (s ezért támogatásra érdemesített) keresztes hadjárattal:
Triste válasz | megnéz |
könyvjelző 2005.07.21 23:01:14 (
8934)
Ami az itteni "kereszteshadjáratodat" illeti, az természetesen csakis támogatásra érdemes...
Előzmény: (8773)
Furcsa? Mi tagadás, az. De rögvest világossá válik a szerző metamorfózisának oka, ha összevetjük a dátumokat.
2005. július 19-én kelt Vásárhelyi Mária köszönőlevele:
Dátum: Tue, 19 Jul 2005 14:32:53 +0200
Feladó: "Vásárhelyi Mária" <nnnnnn@bmc.hu>
Címzett: nnnnn@freemail.hu
Tárgy:
Kedves Ein Gespenst!
Fogalmam sincs, hogy ki vagy, csak időnként belekukkantok ebbe a végtelenül gusztustalan topic-ba és meghat, hogy vannak néhányan, akik ilyen elszántan küzdenek a becsületemért meg az emberi méltóságomért.
Szeretném megköszönni ismeretlenül is, hiszen ebben a világban, amiben élünk, igazán különleges élmény, ha az ember azt tapasztalja, hogy vannak, akik - csak úgy mindenféle érdek nélkül, egyszerűen a humánum jegyében - szolidárisak vele. Üdvözlettel: Vásárhelyi Mária
•
[Közbevetőleg:
nem tudom, írtam-e már, én egyáltalán nem szolidaritásból, még kevésbé a humánum jegyében „küzdöttem” Vásárhelyi mellett. Hanem egyszerűen csak azért, merthogy nekem a kövér csajok tetszenek. Az persze igaz, hogy „érdek nélkül” tetszenek; hiszen „
a szép az, ami nem érzetek és nem is fogalom révén, hanem szubjektív szükségszerűséggel, közvetlenül, általánosan és érdek nélkül tetszik”; és igen, ilyen tetszetősség számomra Vásárhelyi Mária is; és igen, ez ennyire szégyentelenül profán dolog. Babarczy Eszter „becsületéért” soha nem küzdenék.]
Tehát két nappal később
Triste eszmei támogatásáról biztosított keresztes hadjáratomban, de már csak némi megszorítással:
Triste válasz | megnéz |
könyvjelző 2005.07.21 23:01:14 (
8934)
Ami az itteni "kereszteshadjáratodat" illeti, az természetesen csakis támogatásra érdemes…
Ezért igazságtalan és sértő az, ha ezeket a - találó jelződdel élve: szimpla - figurákat egy szintre hozod figyelővel és macskatappancsok ékével, akár a topik témakörének összefüggésében is.
Előzmény: (8773)
Négy nap múltán érkezett a „sorsfordító” hozzászólás:
Triste válasz | megnéz |
könyvjelző 2005.07.25 16:09:38 (
9163)
"Nem élő organizmus jött így a világra, hanem egy döglött szándék- és gondolatcsomó, amely végső, eltemetetlen formájában bábái (macisajt, Triste, lujza, BaSand, dekóder és mások) szörnyű keze nyomát viseli magán."
Csak azért, hogy ne maradj életed végéig mély tudatlanságban: a topic létrejöttében természetesen nem bábáskodtam…
Előzmény: (9152)
És innen nem volt megállás,
Triste zuhanórepülésben támadott, már szinte semmivel nem törődött, csak az elmeállapotom diagnosztizálásával, minősítésével. Olykor a lehető legdurvább módon, esetenként az álságosság határát
súrolva (az igazság kedvéért jegyezzük meg: soha nem lépte át az alattomosság határát, ti. ő itt ebben is üdítő kivétel).
Triste, amit
2005. 07. 21-én „keresztes hadjáratnak” látott,
2005. 09. 17-én már „mesterséges lélegeztetésnek” nevezte. A Vásárhelyi Mária „becsületéért, emberi méltóságáért elszántan küzdő” keresztes lovag hirtelen egy „végtelenül gusztustalan topikba életet lehelő” ámokfutónak tűnt a szemében.
Triste válasz | megnéz | könyvjelző 2005.09.17 16:11:52 (831)
Az "értelmes vita" - mások mellett általam való - határozott elutasítása után kezdődött első nagy ámokfutásod az indexen...
Ezen első nagy ámokfutásodból az eltelt időben már szervesen és törvényszerűen nőtt ki az összes többi.
Előzmény: (814)
Sőt bicikliláncos ámokfutó valék [megjegyzem,
Triste itt keveri az ámokfutó fogalmát a sorozatgyilkos fogalmával; az ámokfutó nem az, amit az igénytelenül fogalmazó emberek szóhasználatában jelent; sőt a futás még csak nem is hóvirág, így nem nőhet ki semmiből, de különösen nem nőhet ki másik ámokfutásból – és ezt csupán azért jegyeztem meg, hogy világos legyen:
Triste ítélete éppoly zavaros, mint a terminológia, amelyet a leírására használ]:
Triste válasz | megnéz | könyvjelző 2005.09.17 16:11:52 (831)
Az index ámokfutójaként eddig szinte válogatás nélkül kontra-antiszemitáztál - és kontra-antiszemitázol - , legalább akkora hevülettel, mint amekkorával pl. a "német rendőrök" hajszolták a kommunizmus kísértetét. A biciklilánc ott van a kezedben, ennek megfelelően kell téged kezelni: mint egy bicikliláncos ámokfutót.
Előzmény: (814)
[A kevesebb itt is több lett volna: a bicikliláncos német rendőr, mint a szintúgy bicikliláncos kommunizmust összevissza rohangászva hajszoló őrült képe – túlzásnak is sok.]
Tehát a keresztes lovagnak az volt az indulat(át)formáló szörnyű tette, hogy horribile dictu még
Tristét is az antiszemiták (a kontra-antiszemiták) közé sorolta. Mármost ezzel a megítéléssel szemben
Triste nem vitázik, nem bizonyítja, hogy ő szellemileg lesöpörte az antiszemitizmust, nem cáfolja
bizonyító erővel, hogy ő maga is
hergelte, provokálta az antiszemitákat (mégpedig azok közül is a leghülyébbeket),
Triste nem bizonyítja, hogy Vásárhelyi Mária rasszista alapú zsidózása (ÉS, XLV. évf. 44. sz.) minőségében tér el Bayer Zsolt rasszista alapú zsidózásától (ÉS, XLV. évf. 47. sz.), nem bizonyítja, hogy pl.
trapko Vásárhelyipárti (és hamisítatlanul Vásárhelyi-féle) idiotisztikus
köpködése történelemfilozófiailag termékenyebb gyalázkodás „
a mindenféle szarvasmarhák, lujzák és pastorálok” gyűlölködésénél; vagyis
Triste nem bizonyít semmit, hanem eszelősen támad (mintha nekrológot írna az ÉS-ben):
Triste válasz | megnéz | könyvjelző 2005.09.17 16:11:52 (831)
A biciklilánc ott van a kezedben, ennek megfelelően kell téged kezelni: mint egy bicikliláncos ámokfutót.
Előzmény: (814)
És azután persze úgy is lett „kezelve” a bicikliláncos
keresztes lovag. Majd még
Tristének volt ajaka azt fuvolázni, hogy ő nem ért egyet a szövegek kiirtásával.
Triste válasz | megnéz |
könyvjelző 2005.11.13 00:45:39 (
12447)
"Természetesen a kitiltással most sem értek egyet."
Csatlakozom. Természetesen nem zsidózott, kétszer is jeleztem Babalacinak, hogy félreérti a dolgot. Ein Gespenst az index Cipollája volt, de a kitiltással neki lesz igaza, nem Mariónak.
Előzmény: ejropalepke (12339)
Az agyam eldobom. Hát hiszen itt a bizonyíték: (
831). Tulajdonképpen
Triste kezdeményezte a dolgot, a hozzászólása fölér egy följelentéssel. És, bizony, az ilyesmitől forog az ember gyomra (ezért mondtam az imént, hogy a hozzászólás súrolja az álságosság határát). Mert pl. az
Alpári Gnác vagy a
macstappancsok éke nickek jóval korlátoltabbak
Tristénél, de azok legalább nem játsszák el az objektív liberálist, nyíltan vállalják tapló gyűlöletüket, abszolúte következetesek abban, hogy ész nélkül, zsigerből ítélnek (nem is akarnak egyebet az interneten, csak szitkozódni).
Amúgy pedig
Triste szinte mindenben tévedett. Mariónak nem azért nincs igaza, mert gyilkos (az igazság ugyanis nem etikai kategória), hanem azért, mert hülye szegény. Nem a könyörtelen embernek nincs igaza (annak esetleg a léte igaztalan), hanem az ostobának. Továbbá: Cipolla nem biciklilánccal delejezett. Továbbá: én pedig egyáltalán nem delejezek itt senkit. Sem biciklilánccal, sem amúgy. Én ti. csak írok. Különféle jelenségekről beszélek. Igaz, általában olyasmiről és oly módon, mely a Lovas-Vásárhelyi (Orbán-Gyurcsány) „dichotómiában” tájékozódó elme számára mellbevágó. Ezért aztán néhány tehetségtelen Mario eleinte megpróbált velem barátkozni (némelyek bornírt
hízelgéssel, dörgölődzéssel, ezzel-azzal), ám amikor minden tökfej számára nyilvánvalóvá vált, hogy engem a vitafórumon nem az „emberek”, hanem a gondolatok (a szövegek) érdekelnek, amikor világossá vált, hogy a
szimpla hízelgéstől éppúgy irtózom, mint a
szimpla kötekedéstől (sőt jobban), akkor pikk-pakk szexista (később antiszemita, zsidógyűlölő) ámokfutóvá váltam.
Triste konkrét lelkében keresztes lovagból bicikliláncos Cipollává.
Egyébként pedig pontosan erről beszélek idestova három esztendeje: a gyönge, tehetségtelen, a csupán csapódni (hízelegni-mocskolódni) képes ember, ha eltaszítottnak, megalázottnak érzi magát, szükségképpen nyomorodik par excellence gyilkossá (vö.
In memoriam dr. K. H. G.).
Ez a szociálpszichológiai magyarázata a fasiszta népirtásnak is (Örkény és Thomas Mann tökéletesen leírják).
És amire
Triste is ráérzett – de csak félig. Mert azt viszont már nem vette észre, hogy éppen ő itt az egyik fő-főrevolveres Mario: az egyik legcinikusabban ártatlan, ibolyakékszemű orgyilkos. Mert
Tristének tudnia kell (szerintem tudja is): soha nem sértettem meg a fórumszabályzatot, semmilyen módon. Az ugyanis nincs leírva a „Modus moderandiban”, hogy valaki nem lehet Cipolla egy
vitafórumon, nincs leírva, hogy nem lehet valaki érzékelhetően rátermettebb vitázó a sok-sok buzgó-birka Mariónál. Vagyis
Triste csipollázása csak amolyan szánalmas önszerecsenmosdatás.
•
Visszatérve az alapkérdéshez: azért vagyok ugye bicikliláncos ámokfutó, mert:
Triste válasz | megnéz | könyvjelző 2005.09.17 16:11:52 (831)
A Vásárhelyi topicba mindenki másnál jobban te leheltél életet, mesterséges lélegeztetéssel felélesztettél egy tetszhalottat. Soha nem tudod eltüntetni a szád nyomát a kiterített alak szederjes ajkairól.
Az antiszemitizmust én valóban nem úgy döglesztem, ahogyan te, aki adott esetben "értelmes vitát" kíván folytat az antiszemitákkal.
Előzmény: (814)
[Most sem bírom ki, értesítenem kell róla az Élet és
Irodalom állandó publicistáját: aki életet lehel a haldoklóba, annak nem marad a szája nyoma sehol, sem a tetszhalott „szederjes ajkain”, sem egyebütt.]
Tehát a lényeg:
Triste nem mondott igazat. Ugyanis nem én „kívántam” „értelmes vitát folytatni” az antiszemitákkal,
hanem épp ellenkezőleg:
Triste várta (egy ideig) az antiszemitáktól az „értelmes és logikus válaszokat”. Ezt bizony ő
maga vallotta meg tavaly előtt.
Én viszont ennek épp az ellenkezőjét írtam, azt mondtam, hogy ha már reflektálunk az antiszemita megjegyzésekre, akkor azt értelmesen tegyük,
ésszel: megsemmisítő erővel, nem pedig gyöngén, visszacsaholva, visszaköpködve, visszagyalázkodva, miként például
trapko művelte hosszú hónapokon át.
Vagyis szerintem nem az a baj, hogy Vásárhelyiék képtelenek voltak megfelelően válaszolni az antiszemiták lámpabőr-vádjára, mert noha igaz, így vagy Vásárhelyi, vagy a holland újságíró maradt hazugságban (mi a különbség?, mindkettő „libsi”, az „ötszáz zsidó honfitárs” egyike stb.), ám mondom, nem ez az igazán nagy baj (felejthető az ügy), hanem az, hogy Vásárhelyiéket nem is érdekli, miként lehetett volna elegánsan, frappánsan, megnyugtató módon lezárni a vitatott kérdést. Nota bene nem az antiszemiták meggyőzősével (arra nincs mód), hanem a
potenciális antiszemiták rokonszenvének megnyerésével.
Mi lett volna a megoldás?
Ez egyszerűen nem érdekli őket. Nem tudnak vitatkozni, és nem is akarják megtanulni ezt a műfajt. Jól érzik magukat a sötétben.
Ami pedig megerősíti a gyanúmat, mely szerint Vásárhelyi Mária előtt nem a normális embernek, hanem kizárólag a Lovas- és Bayerféle
kvázi Cipollának lehet respektusa. Vásárhelyi Mária igazán (a lelke legmélyén) csak ezeket a fazonokat tiszteli (és amiben igencsak hasonlít Babarczy Eszterre). Persze babonás indulattal áthevített respektus ez, ám éppen az efféle kontrollálatlan jobbágy-gyűlölet „varázsolja” a jámbor lelket olykor gyilkos (békeidőben véleményirtó) Marióvá.
Ha
Triste a fent idézett irodalmi példázatában a saját sorsát is képes volna meglátni, akkor akár ki is kászálódhatna ebből a lelki dágványból. Ha viszont nem leli meg magát (is) a metaforában, hát akkor nincs esély. Akkor marad irányadó számára a sok kicsi
pvcpadlo akolbéli bátorítása (
13507), és szimplán habzik-hörög tovább a „széljobbant csőcselékről”.
Persze egyáltalán nem kizárt, hogy Vásárhelyi Máriát is (miként az antiszemitákat) mentálisan a gyűlölet tartja egyensúlyban. Elképzelhető: a kontra-antiszemita attitűd nála nem intellektuális defektus következménye, hanem létállapot. Az érthetőség kedvéért összehasonlításul: Heller Ágnes például nem gyűlöl. Az ő kontra-antiszemitizmusa nem lelki, hanem intellektuális csököttségből fakad. Hellert nem a zsigerei motiválják az antiszemiták hergelésében, ő lenézi, „megveti” pl. a „szimpla paraszt csajokat” (A bicikliző majom), Hellernek nincsenek skrupulusai, Heller észbelileg korlátolt. Egyszerűen nem érti, mi történik körülötte. Kevés hozzá az agyveleje. (Eörsi agyalágyultnak nevezte.) Hellert az értelme, Vásárhelyit a lelke korlátozza a gondolkodásban.
De akár így, akár úgy, én mindenesetre dixi et salvavi animam meam.