>Az első, hegesztett szekrényű mozdony a Pennsylvania GG-1-ese volt 1934-ben.
A GG1-esek gyártása közben váltottak szegecselt szekrényről hegesztettre, az első GG1 még szegecselt volt, így is hívták, "Old RIvets" (öreg szegecses).
Nem valódi zátony az, én inkább hordalékszigetnek nevezném. A Száva nagyon sok uszadékot hoz magával, amint valahol horgonyra állítanak vagy parthoz kötnek egy úszóművet, rögtön rakódik rá a minden is. A ŽUPA a belgrádi hajógyárnál volt kikötve ahogy az a műholdképeken is látszik. Ahogy elsüllyedt, a sodrás fölényomta/sodorta a fentről érkező uszadékot. Ez az uszadék nem tudott továbbcsorogni, mert van ott több más horgonyon álló hajó. Ez az uszadék az eltelt 3 év alatt nem lett eltakarítva, szigetté nőtte ki magát és mára kinőtt a fű és egyéb gyamok. De nem mondanám, hogy az alja leér a meder aljára, szerintem lebeg a vízen.
A Zupa 2020 augusztusában még úszott, de szeptemberben már csak a kéménye állt ki. Kissé mega felé billentette a szomszédait is. Kár egy ilyen szerkezetet romlásnak hagyni. A gépe szerintem meglepően jó állapotú.
A Tordai csata "A rohamtarackok a tordai csatában megsemmisítettek 18 T–34 típusú szovjet közepes harckocsit, míg a Zrínyi II-es típusú rohamtarackok közül csak 6 darabot tettek harcképtelenné a szovjet páncélosok." Ez egy közepes harkocsi alsó része volt.
A harckocsikat vagy szegecselték vagy hegesztették vagy öntötték. Azonos tipusból (pl. Sheman) volt hegesztett meg öntött is. Persze az egész harckocsi nem volt egy darabból öntve, a nagyobb darabokat már hegesztették. A szegecselés elavultnak számított mert kevésbé volt szilárd mint a másik kettő és ha eltalálták a harckocsit akkor a leszakadt szegecsfejek önállóan röpködhettek.
Magyar nehézpáncélos nemigen volt, legalábbis a háborús eseményekre döntő számban biztos nem, könnyű páncélos járműnél nem hiszem, hogy nagy különbség lenne szilárdságilag a két technológia között!
Modern időkben természetesen hegesztik a PSZH-kat, mert sokkal termelékenyebb eljárás.
"Az Erzsébet-hidat is még szegecselték. Az Árpád-híd bővítését már nem, de a régi része középen még szegecselt."
Bizony-bizony! Az Erzsébet híd téma volt a főiskolán, pont a szegecselés kontra hegesztés ügyben!
Az Árpád híd hegesztett NAGYELEMEKBŐL épült, amiket gyárban, fedett helyen, vagyis jó körülmények között varrták, és a kész elemeket vitték a helyszínre!
Sokáig látható volt az a fix daru Budán, amivel uszályokra emelték a hatalmas elemeket, hogy a Clark Ádám csigái alá úsztassák! Ott pedig egymáshoz csavarozták az elemeket.
A MÁV nagyon sokáig ellenállt, Ők csak a szegecselést preferálták a hídjaiknál, ezt Moldova szépen leírja a vasutas könyvében!
Én úgy tudom, a történet ennél bonyolultabb. Hegesztés valóban a 20. szd. eleje óta van. Az autóiparban már régóta használták. A vasúton később kezdték el. Az első, hegesztett szekrényű mozdony a Pennsylvania GG-1-ese volt 1934-ben. A hajókon még később jelent meg. Ennek oka az volt, hogy még nem használtak védőgázas technológiát és a hegesztések minősége gyengébb volt. A hegesztett kötések nem álltak jól ellen a dinamikus terheléseknek - ami azért jellemző egy hajón. A 2.Vh. alatt a "Liberty-ship-eket" hegesztették, mert igen gyorsan, nagyon sokat kellett gyártani belőlük. Úgy tudom, ez volt az első, széles körű hegesztett technológia tengeri hajókon. De a Liberty-shipek a háború után nem voltak hosszú életűek. Úgy tudom, a hajók hegesztésének a széles körű alkalmazás az 1960-as években terjedt el.
A hidaknál is hasonló volt a helyzet. A Kossuth-hidat az idő rövidsége miatt többnyire hegesztették. Apám mesélte, hogy a Parlamentnél felállítottak egy sátrat, abban tartották a Műegyetemről kikölcsönzött kemény-röntgen vizsgáló gépet, amivel a hegesztéseket ellenőrizték. Mégsem lett hosszú életű. Az Erzsébet-hidat is még szegecselték. Az Árpád-híd bővítését már nem, de a régi része középen még szegecselt.
Minden esetre nem gúnyolódni akartam, csak vicces volt a kérdés, erre reagáltam. Hegesztéshez valami keveset értek, a hajók történetéhez jóval kevesebbet, mondhatni alig. Megsérteni nem akartalak.
Vagy hegesztették vagy szegecselték. A hegesztés nem túl régi, a múlt század harmincas éveinek az elejére tehető elterjedésének kezdete (ha jól tudom). Nyilván az ennél régebbi hajókat szegecselték, mert a hegesztés drága és kforratlan volt, hajót meg nem néhány évre építenek.