Keresés

Részletes keresés

Spenót Creative Commons License 2016.05.31 0 0 172433

Sorstárs! :)

Engem a lányaim várnak, a CocaCola futáson pedig a családi számban romboltunk végig a 700m-t. :)

Előzmény: nullahatvanhat (172422)
Spenót Creative Commons License 2016.05.31 0 0 172432

"Hej! ha én is, én is köztetek mehetnék, Szép magyar vitézek, aranyos leventék!”

Ha esetleg hiányozna egy 120l-es bojler a csapatból, akkor szóljatok! :)

Előzmény: amatőr (172421)
rohamcsiga Creative Commons License 2016.05.31 0 1 172431

az exponenciális edzésmódszer mindig segít;-)

Előzmény: amatőr (172421)
esz-ki-mo Creative Commons License 2016.05.31 0 1 172430

Amatőr, te legalább indulsz!

 

Most néztem utána, az utolsó maratonváltóm (egyben az utolsó versenyem is ) a 2012-es volt...régi szép idők... azóta csak "öncélúan futok, többet-kevesebbet, bár az idei év eddig egész jól alakul.

 

Jó lenne egyszer még visszatérni!

 

Eszk

Előzmény: amatőr (172421)
lallaj Creative Commons License 2016.05.31 0 0 172429

Nincs mit. 

Én Olinál voltam, de sok helyen csinálnak. Sportlaborokban tuti. Olinak régebben a Fb-on is jelezte mikorra lehet menni hozzá, most nem tudom. 

Előzmény: Ogf_Soron (172427)
rrroka Creative Commons License 2016.05.31 0 0 172428

jaja, valahogy úgy lehet

Előzmény: lallaj (172426)
Ogf_Soron Creative Commons License 2016.05.31 0 0 172427

Köszi az infót. És ha netán mondjuk vérből szeretném megállapíttatni, hogy menyi a laktát küszöböm, azt hol lehet? 

Előzmény: lallaj (172423)
lallaj Creative Commons License 2016.05.30 0 0 172426

Ha az elméleti tudásom és óriási nagy tapasztalatom nem csal (Hahaha), akkor ennek a küszöb értéknek a beszédteszt felett kellene lennie 15-20 ütéssel. Nekem legalábbis îgy vagyon. Anno mértek nekem vérből küszöböt, de ezt a tesztet én nem csináltam még meg. Majd egyszer talán.

Előzmény: rrroka (172424)
Zsazsi Creative Commons License 2016.05.30 0 1 172425

Azert az igazi bolondok meg mindig futnak, igaz-e?! ;o)

A labszepsegverseny gyoztesenek mar ovodas fiai vannak... Mive lesz a vilag?! :o)

Előzmény: nullahatvanhat (172422)
rrroka Creative Commons License 2016.05.30 0 0 172424

hú köszi, ezt ki fogom próbálni és összehasonlítom a beszédtesztes küszöbértékkel!

Előzmény: lallaj (172423)
lallaj Creative Commons License 2016.05.29 0 3 172423

Szia.

 

Sokszor olvastam már, hogy igazából a Max pulzusnak nagyon nincs szerepe a futásban. Inkább az aerob/anaerob átmenet (LT) a fontos. Erről volt egy bejegyzés anno a Dagadt Köcsög blogon, ahol Oli leírta hogyan lehet vérvétel nélkül ez kimérni. Ezt most ide bemásolom.

 

LAKTÁTKÜSZÖB MEGÁLLAPÍTÁSA VÉRVÉTEL NÉLKÜL

2012-11-21 / DAGADT KÖCSÖG / 2 COMMENTS

Pannonfunk kommentelte a Siófoki félmaratonról szóló Futóblogos posztomra hogy nem szeretné tűvel szurkáltatni magát a laktátküszöb megállapítása érdekében. Egyből eszembe jutott Lőrincz Olivér előadása, amin beszélt egy módszerről, amivel közelítőleg meg lehet állapítani a laktátküszöbünket mindenfajta szuri nélkül. Azon nyomban írtam is Olivérnek, aki összefoglalta nekem levélben az ezzel kapcsolatos tudnivalókat. Fogadjátok szeretettel:

Szia!

Néhány kiegészítés előre:
a 10-42 Km es futóversenyek felkészülésénél kiemelten fontos a laktátküszöb (aerob/anaerob átmenet) egyéni helyének pontos ismerete sebességben, pulzusban. Ennek a küszöbértéknek minimális ingadozása van alapvetően, de kimerültség, diéta jelentősen befolyásolja.
A lent leírt tesztfutás csak közelítőleg ad jó eredményt, a pontos meghatározáshoz laborvizsgálat szükséges, ahol vérből, vagy légcseréből ez az átmenet meghatározható.

A tesztben résztvevő egyénnek egészségesnek kell lennie, képes kell legyen egyhuzamban fél órát futni.
Sík, egyenletes borítású, éles kanyaroktól mentes, lehetőleg szélmentes környezet szükséges, ahol a futást semmi nem zavarja. Javaslom a kimért 400m es vagy hasonló pályát, ahol a sebesség folyamatosan monitorozható (ha nincs gps sebességmérőnk). Egyedül fussunk, ne társsal.
A teszt lényege, hogy megmérjük, az egyén milyen gyorsan bír futni 30p-et úgy hogy közben a sebessége a lehető legegyenletesebb maradjon. Ehhez szükséges némi gyakorlás, hogy a kezdeti tempót eltaláljuk, ne legyen lassulás a második felében. Futás közben a pulzusunkat is figyelni kell, ez az első 1-2p alatt kell elérje az “utazó” értéket, majd ez viszonylag stabilan kellene maradjon a fél óra alatt, esetleg kicsit növekedhet közben.
10-15p bemelegítést követően, ami fokozatos intenzitásemeléssel végezzünk, indulhat a mérés. Az általunk leggyorsabb maximális tempóra kell törekedni, amit fél óráig elbírunk. A tesztet pihenten végezzük, étkezés után 3-4 órával. Vizet lehet inni előtte.
A fél óra alatt mért utolsó 20p átlagtempója, és átlagpulzusa közelítőleg megadja a laktátküszöb értékét. A teszt csak úgy érvényes, ha közben nem lassultunk!

Ahhoz, hogy hosszútávfutás szempontból amatőr sportolók fejlődjenek, szívük, tüdejük, izomzatuk, stb megerősödjön, ezen érték alatt kell az edzéseiket végezni. Ennek legfontosabb okai, hogy egyrészt a 10-42Km versenyek 90-99% ban az aerob rendszereink edzettségétől függnek és csak 10-1%ban az anaerobbtól. Az aerob képességek igen jól fejleszthetők edzéssel, az anaerob képességek sokkal kevésbé, nagyrézt genetikusan meghatározottak fejleszthetőségük. Az aerob tartományban végzett futás sokkal kevésbé sérülésveszélyes, az edorfin termelés is sokkal kifejezettebb itt és a zsírbontás is itt történik. Aerob tartományban az edzésmennyiség könnyebben elbírható és sokkal tovább növelhető az edzésórák száma.
Ez a mért laktátküszön túl intenzív a mindennapos edzéshez, de heti edzések 10% ban alkalmazható. Sokkal hatékonyabb általában az ezen érték 80-90% val végrehajtott futások pulzusban, tempóban.
Természetesen ez csak a felszín kapirgálása, sokkal összetettebb dolgok ezek, de ahhoz mindenképp elég és jó, hogy irány mutasson kezdő hobbifutóknak arra vonatkozólag, hogy alapvetően milyen lenne a helyes edzéstempó számukra.”

 

Előzmény: Ogf_Soron (172418)
nullahatvanhat Creative Commons License 2016.05.29 0 0 172422

Sziasztok!

 

Még ver a futó szívem, tegnap Fótfuti terep félmaraton!

Régebben jobban esett, meg "rövidebb" is volt, de most már a család várt a célban :).

 

Ma gyereknap csak a fiaim futnak az ovis futáson!!!

 

Jó futkosást!

 

Üdv 066

amatőr Creative Commons License 2016.05.28 0 0 172421

...Jozsef, nagyon szép összegzés!

Hirtelen megalapozva érzem a nagy tervet, ahogy olvastalak. :)
Kb. két éve nem futok érdemben, idén már 37 km is összejött...
A cél: Team Kivi csapatában teljesíteni egyben, belesétálás nélkül a maratonváltó 7 km-ét. Van még két hét, elkezdeni a rendszeres felkészülést! :)

Előzmény: Jozsef (172402)
Ogf_Soron Creative Commons License 2016.05.28 0 0 172420

Oké, köszi. Az Alföldön ugyan nehéz emelkedőt találni, de ha síkon 198 megvan, akkor ott is meglenne. De egyszer biztos kipróbálom. 

Előzmény: emillesz (172419)
emillesz Creative Commons License 2016.05.28 0 0 172419

ha mérni tudod a maximális pulzusod akkor az adja meg az értéket nem a mindenféle hókuszpókuszos képletek.

Méréses módszer

A számolásos módszerek általában nem adnak teljesen pontos eredményt, mivel nem képesek a sportoló egyedi sajátosságait figyelembe venni. A max pulzus pontosabb meghatározására a maximális terheléssel elért pulzus megmérése ad lehetőséget. Ezt pl. a következő edzésekkel érhetjük el:

Futás
1.Alaposan melegítsünk be, és igyunk sok folyadékot edzés előtt. Ha van pulzusmérőnk, azt vegyük fel. Keressünk egy hosszan, enyhén emelkedő, lehetőleg egyenes utat vagy ösvényt.
2.Fussunk felfelé kemény tempóban 2-3 percig, majd lassan kocogjunk vissza az emelkedő aljára.
3.Még kétszer ismételjük meg a gyors felfelé és lassú lefelé futást úgy, hogy egyre erősebb tempóban fussunk felfelé. Az utolsó alkalommal igyekezzünk minden energiánkat megfeszítve olyan gyorsan futni, ahogy csak tudunk.
4.Az utolsó felfelé futás során illetve megálláskor mért pulzusértékek közül a legmagasabb lesz a maximális pulzus értékünk.

Előzmény: Ogf_Soron (172418)
Ogf_Soron Creative Commons License 2016.05.28 0 0 172418

A maximális pulzus meghatározásával kapcsolatban csak nekem vannak ellentmondások? Már persze ha ez ellentmondás...

 

 

Jó ideig csak telefonnal futottam, aztán tavaly végre vettem egy órát. Majd minden futásnál mérem a pulzusomat, és bár a beüzemelésnél az óra meg is határozott nekem egy értéket, én ezt manuálisan módosítottam magamnak az órában aszerint, hogy a Runner's World milyen képletet ajánl ennek kiszámítására. Eszerint lett 189-ből 191. Ugyan ezt az értéket ritkán érem el, de néha pl. egy tüdőszaggató sprint után 198 is volt már, tehát már többször produkáltam a 196-198 közötti értéket, a 191-et atlépni pedig nem jelent nagy kihívást. Szinte biztos vagyok benne, hogyha akarnám, 200-ig is fel tudnám küldeni. Tehát ha ezt nézzük, akkor a max. pulzusom valójában 200?

Vagy ez akkor most hogy is számolódik? Vagy a képlet csak egy olyan értéket mutatna amit nem szabadna túllépni? Ezesetben pedig a megnevezés félrevezető. 

 

Spenót Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172417

Érdekes, amit írsz, mert én is úgy veszem észre, hogy gyorsabb futásnál kevésbé fáj az achillesem. Azért  is furcsa ez, mert akkor kezdett el igazán fájni, amikor elkezdtem gyorsabbakat is futni. 

A másik furcsaság, hogy én talpközépre érkezem már több, mint 1 éve. A sérülésemben közrejátszhat, hogy túlságosan lábujjhegyre érkeztem és ez rángatta az achillesemet. Ha sarokra érkezem, akkor meg a térdem nem bírja. :)

Szóval, a talpközépre érkezés az arany középút.

Amúgy másoktól is hallottam már, hogy az achilles sérülése fokozatos terhelés hatására gyógyult meg.

 

Még 135 nap a maratonig. :)

Előzmény: Jozsef (172407)
rrroka Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172416

tuti nem.

Előzmény: bendediver (172415)
bendediver Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172415

Mivel hétvégén az Ultrabalatonon elég meleg lesz, gondoltam lefagyasztom porból kevert iso italomat, hogy sokáig hideg maradjon. Szerintetek a fagyasztás nem befolyásolja a benne lévő hatóanyagokat, nem árt az összetevőknek?

bendediver Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172414

Így van. :-)

 

Előzmény: rrroka (172413)
rrroka Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172413

hazai pálya. :)

Előzmény: bendediver (172411)
Ubul02 Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172412

Köszönöm!

Utánanézek!

Előzmény: Bozótkutya (172410)
bendediver Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172411

Én megyek. Balatonszemes csapatában indulok.

Előzmény: rrroka (172406)
Bozótkutya Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172410

Nem vagyok szakember, csak a férjem kapcsán érintett. Neki diagnosztizált (és műtött) meniscus sérülése, valamint porckopása van, az orvosa egy CARTInorm nevű cuccot javasolt. Most kezdte csak szedni, még nincs tapasztalat. 

Előzmény: Ubul02 (172408)
Ubul02 Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172409

Vagy esetleg Béres-féle Porcerő ajánlottabb? (Nem nagyon vagyok otthon a témában, viszont sajnos futás után gyakran "érzem" a jobb bokámat.)

Előzmény: Ubul02 (172408)
Ubul02 Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172408

Sziasztok!

Idősebb korban (49) érzékeny ízületre érdemes valami porcerősítőt szedni, ugye? Arthro Guard jó lehet? (Bokám szokott rakoncátlankodni, meg kicsit a térdeim.)

Köszi!

Jozsef Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172407

Akármennyire furcsa, nekem a gyorsabb tempó segített. Az edzéseim nagyrészét max. 140 pulzus körül végzem. Hosszabb kihagyások után ehhez kb. 6:00, de van hogy 6:30  tempó tartozik, és előbb-utóbb előjön az achillesz fájdalom. Futás közben általában kevésbe fájdalmas, de mindennapi életben igen kellemetlen. Pár évvel ezelőtt talán a Vivicittára voltam benevezve, így rávettem magam, hogy elinduljak. A rajtban még a szokásos kellemetlen volt, a verseny közben nyomtam az 5 perces tempót, és csodák csodája, másnap semmi baja nem volt az achilleszemnek. Mostanában a 140 pulzushoz alapból 5 perces tempó tartozik, így  most nincs achillesz-problémám :) Arra gyanakszok, hogy lassabb tempónál nem olyan jó a futótechnika, sarokra érkezés sokkal hangsúlyosabb, minél gyorsabb a tempó, annál jobban középtalpra-lábujjra helyeződik át érkezési pont.

 

 

Előzmény: Spenót (172405)
rrroka Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172406

Ultrabalatonra jön valaki?

Én már kicsit izgulok. :)

Spenót Creative Commons License 2016.05.26 0 0 172405

Én lassan egy éve küzdök vele és végre úgy érzem, hogy nyerésre állok.

Leginkább a futás utáni lábáztatás jött be testmelegnél kissé hűvösebb vízzel, benne piros Tetesept sóval.

Ezt minden futás után csinálom. Sokat nyújtok. Gyógytornász által ajánlott mozgásokat csinálom. Ezeket pl. most is, felkelés előtt az ágyban. Gyógyulj! :)

Előzmény: G. Lorant (172391)
emillesz Creative Commons License 2016.05.19 0 0 172404

Nagyon egyetértek veletek !!!  :-)
Jozsef (172402)

Előzmény: rrroka (172403)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!