És jó hír, hogy a Magyar Rádiónál sem felejtették még el őket, időről időre játszanak a zenéikből: hol Solaris számokat, hol a szólólemezeikből.
Most hétvégén a Petőfi adón kétszer is hallhatók majd:
- márc. 30-án, szombaton: 22.27-23.00: A Solaris együttes felvételeiből,
- márc. 31-én, vasárnap: 19.03-19.00: Erdész Róbert "Meeting Point" c. lemezéből.
Ha már a múltkor szóba került ismét Erdész Robi prózai munkája (CSAPDA), megpróbálom ismertetni az egyes köteteket a borítók hátoldalán és a könyvek végén közölt részletekkel, és a kötetek alcímeivel.
CSAPDA 1. - A csapda
CSAPDA 2. - A csapda bezárul
CSAPDA 3. - Menekülés a csapdából
--------
CSAPDA 1.
"... Harminc éve tart a gyilkosságsorozat. Az áldozatok ártalmatlan "szobatudósok". Senkinek sem állhattak útjában. Felfedezéseiknek se a pénzhez, se a hadiiparhoz nincs köze. A biológia és a matematika látszólag teljesen veszélytelen határmezsgyéjén mozogtak. És mégis: tragikus haláluk kísértetiesen hasonlít egymásra!
Aztán három évtized múltán történik valami. Homokszem kerül a gépezetbe: az egyik áldozat megmenekül! Fogalma sincs róla, kik szeretnék megölni és miért? Honnan jön a következő támadás és mit akarnak tőle? Csak egyet tud biztosan: "valakik" vadásznak rá!
Az élete állandó hajszává válik. Egyre kétségbeesettebben menekül, miközben rögeszmésen halad előre elméletének kidolgozásában.
És egyszer csak összeáll a kép. Hihetetlen dolog tárul föl előtte: A CSAPDA! ..."
CSAPDA 2.
2855. május 10. Visszatér a Földre a Deepest-II. kutatóűrhajó. Fedélzetén robottechnikusok és makroelemzők érkeznek haza a világűr távoli szektorából. És másnap kitör a pánik!
A hazatérők beszélni kezdenek. Kiderül, hogy egy titkos kísérlet résztvevői, amelyben százmilliók pusztultak el!
Több milliárd ember - vagy mégsem emberek...?
Eközben az Idegenek egyre beljebb hatolnak az Univerzum ember uralta térségeibe. Honnan és miért? Még csak nem is sejti senki. Szédítő iramban fejlődő technikájukkal azonban nem bírjuk a versenyt. Napról napra fogy az időnk...
És a káosz tetőfokán megjelenik tizenöt ember 1990-ből! Peter Plant, Charles Norton, Thomas Perkins, Marylin Minkowsky...; hogy kerültek 2855-be?! Mit akarnak a jövőben?
Vagy ez mégsem a jövő?
A Csapda kitervelői ellen fordul! A szerepek megcserélődnek, már nem tudni, ki kivel van!
És ki ellen....
Döbbenetes fordulattal változik át minden az ellenkezőjére!
A CSAPDA BEZÁRUL, csakhogy mindenki bennszorul!
Marad-e kiút?
Az első rész levegőben maradt kérdései közül sok hátborzongató magyarázatot nyer. A legfontosabb azonban nyitva marad: ki irányítja valójában a dolgokat?
Mit akarnak az Idegenek?
"... Csak egy dolgot nem vizsgált többé senki: hová tűnt a Nicodemus? A kérdés elmerült a sokfelé ágazó történet zegzugos szálai között. Pedig érdekes fejleményeket hozhatott volna egy ilyen vizsgálat. Már ha sikerrel jár. Amire, persze, nemigen volt esély.
A hajó ugyanis eredeti útvonalától sok tízezer kilométerre száguldott ismeretlen célja felé. Azonosító hívásokra nem válaszolt. Elkerült minden sűrűn hajózott útvonalat.
Egy tömegdetektor, ha beméri, észlelhetett volna némi növekedést.
De csak egész minimálisat.
Azt viszont egyetlen műszer sem mutathatta volna ki, hogy az a plusz tömeg él ..."
CSAPDA 3.
"... Az első csillaghajók közül való volt. Akik nekivágtak vele az Univerzumnak, számítottak rá, hogy mire visszatérnek, a Földön minden megváltozik. Talán az út célja is értelmét veszti.
De nem így történt. Semmi sem változott meg!
Minden olyan maradt, ahogy ötszáz évvel korábban maguk mögött hagyták. Csak embereket nem találtak sehol. Egyetlen egyet sem ..."
A hazatérők kétségbeesetten kutatják át a bolygót. Életnek semmi nyoma. Üres, elhagyott városok, maguktól működő szerkezetek mindenütt.
És ami a legfurcsább: a saját útjukkal kapcsolatban sem emlékeznek semmire! Akik emlékezhetnének, nem ébrednek föl. Akik fölébrednek, "átaludták" az egészet.
Ezzel a különös történettel veszi kezdetét a CSAPDA trilógia befejező kötete, hogy aztán váratlan fordulattal visszakanyarodjon mindennek az elejére!
A megoldás nem egyszerűen meglepő.
Hátborzongató kérdést vet fel: kik is vagyunk valójában?
* * * * *
Olvasta közületek valaki ezt a trilógiát?
Mindenkinek tiszta szívből tudom ajánlani: rendkívül cselekményes, ötletgazdag, nagyon olvasmányos a stílusa. Igazán elgondolkodtató alkotás!
Robi nagyon érzékletesen ábrázol hangulatokat, apró élethelyzeteket is, időnként a humorát is megcsillantja.
Néhány részletben rövid, árnyalatnyi utalás történik a 90-es évek magyarországi politikai viszonyaira is, ekkor Budapest az egyik helyszín.
Sőt, egy rövid részben a progresszív rockzenéről is olvashatunk ...
Hosszú-hosszú éveken keresztül érlelődött, formálódott Robiban ez az anyag. Erről ő maga írt a 3. kötet zárszavában, ahol nagyon sok személyes vonatkozásról is igazán őszintén ír.
Ez a sci-fi trilógia szerintem abszolút megállja a helyét az általuk is olvasott és felhasznált sci-fi novellák, regények mellett. Katarzist éltem át, amikor elolvastam!
Fantasztikusan nagyívű, gondolatgazdag alkotás!
Horderejében Zsoldos Péter sci-fi trilógiájához (A Viking visszatér/Távoli tűz/Az utolsó kísértés) tudom hasonlítani.
Ez utóbbi trilógiát épp a napokban olvastam el újból: döbbenetes hatású ez is!
A két trilógiának, persze, semmi köze egymáshoz, és egy nagyon fontos, eddig eldönthetetlen kérdésben éppen ellentétes álláspontot képviselnek:
míg Zsoldos Péter regényének alapja az a vélemény, hogy értelmes élet a Világmindenségben több más helyen is kialakult és fog is még kialakulni, ráadásul hasonló életfeltételek mellett a létrejövő életformák (növények, állatok) is hasonlóak, így az intelligens lények is emberszerűek lesznek, vagyis létrejöhet köztük és köztünk a kommunikáció,
addig Robi azt a fájdalmas, de szintén lehetséges változatot fogalmazza meg, hogy egyedül vagyunk az Univerzumban ...
>Nem vagyok benn biztos de a Solaris konyv nem evvel a fonttal jelent meg. nem onnan van ez az iras tipus?
Nem tudom, honnan az ötlet; mindenesetre ez a betűtípus a '80-as évek elején elég népszerű volt számítástechnikai vonalon.
S a Marsbéli Krónikákkal kezdődően minden lemezen ezzel a betűtípussal szerepel a Solaris neve, szinte védjegyükké vált.
Olyannyira, hogy Robi ezt a típust használja saját sci-fi trilógiája (CSAPDA) borítóin a Solaris Science Fiction feliratnál is.
>>Erdész Róbert a maga és a Solaris nevében csatlakozott a Pannon Rádió elleni bojkotthoz.
>rosszul tette.
Hát bizony, ebben végsősoron egyetértek kozakz-vel. Meg abban is, hogy talán érdemes pár szót vesztegetni a témára itt a topicban. Meglehetősen szomorúnak tartanám, ha nem tudnánk kulturáltan eszmét cserélni a dologról. Azt meg senki nem gondolhatja komolyan, SZVSZ, hogy politikai topicokban van esély értelmesen körbejárni egy ilyen témát.
"Könnyű" dolgom van: életben nem hallottam a Pannon Rádió politizálós részét, csak vendégségben ütötte meg a fülömet néhány zenei részlet úgy kutyafuttában. Így a politikai részhez tényleg nem tudok se pro se kontra hozzászólni, még ha akarnék se.
A rádió zenei koncepcióját amúgy - amennyire lehet tudni - a magam részéről alapvetően elhibázottnak tartom, mert szép célkitűzés, hogy 100%-ban magyar zenéket adjanak, de ha ebbe beleértendő pl.: Zámbó Jimmy meg Uhrin Benedek "mintájú" zenei környezetszennyezés is akkor ezen a szinten már édesmindegy, hogy magyar vagy külföldi szemetet adnak le (szerintem).
A konkrét kérdést illetően, szerintem valahol értelmesen felmerülő és megérthető igény, hogy egy művész nem akarja a zenéjét egy neki nem tetsző médiumban visszahallani (én legalábbis el tudom képzelni). Más kérdés hogy csak kifejezheti ez irányú vágyát, jogi érvényt nem tud neki szerezni jelenlegi felállás szerint, amennyire én tudom. Főleg egy (jelenleg még mindenképp) engedélyezett rádióadó esetében nem.
Ilyen körülmények között kozakz "publicitás-találás" kitétele legalábbis elgondolkodtató (azaz tényleg felmerül, hogy konkréten mennyi ebben az őszinteség és mennyi az "egyéb"). Az emiatt felmerülő "maszatolási" lehetőség miatt tette rosszul szerintem is Erdész Róbert, hogy csatlakozott a bojkotthoz)
Az egyetlen pozitivumnak tűnő dolog az egészben, hogy a zenész szakma végül is adott esélyt a Pannon Rádiónak és csak most - a közel maximális ORTT-bírság kiszabása nyomán - jutottak csak el a tiltakozás e - tényleg kétségeket ébresztő - formájáig.
Azt meg már csak halkan merem megkérdezni - főleg azoktól akik ismerik tv- meg filmutálatomat - hogy a régebb óta és ORTT által többszörösen is büntetett kereskedelmi tv-ket miért nem bojkottálja senki? Azoknak a természetellenes mivolta nagyon sokunk előtt közismert (legalábbis ahogy én gondolom)...
Nem lehet véletlen a hasonlóság...
Bá megemlítenek pár együttest, a magyar Solarisra nem tettek utalást sehol, ha jól láttam. (Lehet, hogy ez sem véletlen!)
Valaki hallgassa már meg az mp3-as számaikat!
Mind a 4 lemezüknél megadtak párat.
Milyen zenét játszanak?
a február 26.-i, keddi Népszabadság 5. oldalán, a cikk címe: Egyre több zenész csatlakozik a bojkotthoz.
Ez a topik arra szolgál(na), hogy a Solaris muzsikáját kedvelők pártállásuktól és világnézetüktől függetlenül, egymás örömére beszélgessenek, híreket, emlékeket osszanak egymással. Nem gondolom, hogy ide politikát kellene be keverni, ahogy én sem tettem, hanem kommentár nélkül beírtam egy, a zenekarhoz kapcsolódó hírt.
Tiszteletben tartom elveidet, meggyőződésedet, de kérem, hogy ezeket ne itt, hanem a politikai fórumok egyikében népszerűsítsd. Szeretnélek arra is megkérni, hogy a vulgáris hangnemet mellőzzük, nem gondolom, hogy itt szükség volna erre.
"Egyébként nem tudom felfogni hogy mit nyer, vagy mi motiválja a Solarist, hogy ilyen nyilatkozatot tegyenek."
Nem nyernek semmit, ez egyszerűen egy enyhe állásfoglalás. (Sokan mások is megtették.)
De szerintem jó lenne, ha ezen a fórumon nem keverednénk bele a politikába.
"Gyakorlatilag nem létezik a zenekar, a rajongóik lassan eltűnnek."
Azért ez mégiscsak túlzás: már legalább mi ne írjuk le őket !!!
"Egyébként meg a Pannon rádió valamikor hallgatható, valamikor meg nem. Ott a kapcsoló, ki kell kapcsolni és kész."
Nem erről szól az egész, de tényleg ne menjünk ebbe bele!
"Ha rosszmájú akarok lenni, akkor lehet, hogy evvel csak a publicitást keresték, mert más kapcsán nem igazán lehet hírt hallani a Solarisról."
Nem hinném, sok más lehetőségük lenne arra, hogy hírt adjanak magukról. Pl. riportok, cikkek stb.
Ezt nyilván megteszik majd, ha eljön annak az ideje.
"Koncertezni kéne, lemezt kiadni és nem politizálni."
Készülnek a lemezek, nem is egy, csak a megjelenési időpontok kérdésesek.
Az itthoni koncertjük szervezése már folyik, a BS szépen épül ...
Pénteken majd beszélek Böszmével és kifaggatom egy kicsit ..., aztán majd megírom, hogy mi újság.
Ismeretem szerint olyan nincs, hogy szelektalok, hogy a muveiment ki jatszhatja le radioban es ki nem. Ha tiltani akar, akkor a teljes Solaris katalogust kell letiltania. Ekkor viszont sehol se lehet hallani oket. Vulgariasan szolva, baszni es szuznek maradni nem megy.
Egyebkent nem tudom felfogni hogy mit nyer, vagy mi motivalja a Solarist, hogy ilyen nyilatkozatot tegyenek.
Gyakorlatilag nem letezik a zenekar, a rajongoik lassan eltunnek.
Remelem Erdesz Robi hallgatta a Pannon es ugy vonta le a kovetkezteteseit.
Egyebkent meg a Pannon radio valamikor hallgathato valamikor meg nem. Ott a kapcsolo, ki kell kapcsolni es kesz.
Ha rosszmaju akarok lenni akkor lehet, hogy evvel csak a publicitast kerestek, mert mas kapcsan nem igazan lehet hirt hallani a Solarisrol.
Koncertezni kene, lemezt kiadni es nem politizalni.
(ja, hogy politizalni konnyebb :)) )
A mostani Rockinformban (az idei 1. számban) írtak a december 6-i MOM-beli Periferic koncertekről (You And I/Kollár Attila/M.É.Z.).
Attiláék koncertjéről a következőt olvashatjuk:
"... A You & I műsorának egy órája a folytonos változások következtében úgy repült el, mintha csak egyetlen perc lett volna, egyben igen nehéz helyzet elé állította a mindössze akusztikus gitárosával, Naszádi Gáborral felvonuló Kollár Attilát.
Az elkezdett varázs azonban továbbra sem tört meg. Ketten is képesek voltak olyan sajátos hangulatot teremteni, amelyet csak a romantikus középkorban és a Chenonceau-i kastélykertben - két kompozíciójuk címéhez méltóan - érezhet a földi halandó. Előzetest is bemutattak a tavasszal elkészülő UTÓPIA című új albumukról.
Az ember elgondolkodik, hogy vajon hány percig lettek volna képesek ezt a színvonalat nyújtani, a szemlélő érdeklődését és figyelmét lekötni, ha nem csupán negyedórát engedélyeznek maguknak. Mindenesetre ez idő alatt úgy tűnt, hogy a kombinációk kimeríthetetlen tárházát tudják maguk mögött."
Nekem is nagyon hasonló érzéseim voltak: nagyon sajnáltam, hogy csak negyedórát játszottak.
Annyira jó volt belefeledkezni Attila fuvolajátékába, meg egyáltalán ebbe a hangulatba, ami ennek a duós megszólalásnak köszönhető!
Igazi kuriózum volt egy hagyományos koncertjéhez képest.
És nagyon-nagyon jó érzés otthon újból visszaidézni ezt a hangulatot.
(Továbbra is szívesen átveszem, ha valakit érdekel.)
Király volt a klub, emlékszik valaki a Flash Gordon meg a Blade Runner video-(khm)-ősbemutatóira???
És a karácsonyi vetélkedős bulira?
Ott remek könyvnyeremények is voltak, én asszem a sörivóversenyen nyertem és ebből egyenesen kifolyólag a következő versenyszámban - a solaris zenekar szétvágott képét kellett összerakni puzzle-jelleggel - már egyáltalán nem...
Mondjuk nem bántam nagyon...
OFF
(208): "Amikor világzenét mint műfajt ostorozom..."
Van egy új "ostoroznivaló". A Bornai Tibornak van egy projectje Ultramarin néven, mely arról szól, hogy ismert magyar népdalokat világzeneként adnak elő. Ez a CD nekem megvan, egyébként van egy erről szóló topik. Ha ismeritek, ha van véleményed/véleményetek, rajta, megírni! Egyébként ez a CD Stereo/Periferics kiadvány. Egy csúnya, periferics rókás, World Music feliratú matricával feldiszítve árulják.
de talan fellephetnenek a Boszme altal szervezet "felsziget" fesztivalon ami a tervek szerint az idei sziget utan lenne valahol Szentendre kornyeken. foleg a periferic eloadokbol allna a fellepo garda.
Nem igaz, hogy nem tudnak 1 db!!! nyamvadt koncertet összehozni! Nem igaz, hogy nem lenne rá igény! És anyagilag is megérné!!! Bár nem hiszem, hogy ez lenne a fő szempont, de ha mégis, az se baj, a lényeg az, hogy Solaris KON-CER-TET!!!
Vesszen Mexikó!!!
Úgy tűnik, mintha a lentebbi felsorolásból
hiányozna egy nagyon régi számuk, az "Éden".
Az igazság viszont az, hogy - bár az Archív 1-en cím szerint nem szerepel - a Solaris szvitben megtalálható: a "Solaris" tétel előtt hallható.
Számomra nagyon érdekes, hogy 1980-ban volt ez a hosszú, 3 tételes "Solaris szvit" c. számuk, amely végül is csírájában tartalmazott több későbbi számot is.
Ebből bontották ki aztán "A Viking visszatér"-t - amely ebben a szvitben még keretként fogja körül a többi zenét -, majd az "Éden"-t is.
Pár hónappal később - 1981. januárjában - már önálló szám volt koncertjeiken "A Viking visszatér", s a "Solaris szvit" is csupán két tételből állt: "Éden" + "Solaris".
Ezek alapján még kíváncsibb vagyok, hogy az "Archív 2"-re milyen számokat tettek fel és mit hagytak le róla...
... és képek a tavalyi, februári mexikói koncerjeikről:
http://www.lacortefinal.com/cgi-bin/ct.pl/solaris
valamint egy interjú Attilával, mely a koncertjük előtt készült kint Mexikóban (a cikk végén az elhangzó számok felsorolása, valamint a fellépő zenészek névsora - a képeken is észrevehető, de a cikkből is kiderül: Kisszabó Gábor nem volt kint ezen a koncerten!):
Részemről nagyon-nagyon várom már a NOAB című, 2. archív Solaris CD-t.
Ha minden jól megy, 11 szám lesz rajta.
Konkrétumokat nem tudok, de tippem azért van.
Ebben a 2. korszakukban én 11 új számukról tudok, ezek a következők, keletkezésük szerinti sorrendben:
- Óz, a nagy varázsló
- Dr. Mabuse ezer szeme
- Magyar tánc
- Magellán-felhők
- XX. század
- Apokalipszis
- Ha felszáll a köd
- Marrakesh
- Toatel
- Miki egér
- Noab.
Látható, hogy van köztük több olyan is, amely még egyáltalán nem jelent meg egyik lemezükön sem!
Szóval, izgatottan várom már ezt az újabb CD-jüket!