Igen, láttam elég sok felkenődött csapágyat, de mondom itt erről szó nincs. (Talán már leverődött , nem vitatom, de a majd' kisújjnyi furat az átjárható látszik a fotón.)
A jól ismert csapágyhang sem volt, csak a dugattyú kalapált, nem is túl hangosan.
"es az oriasi nyomatek kinyomja azt a 2-3 bar-os olajfilmet a csapagyrol ....... Olyankor mar annyi olajnyomas elvesz odafont, hogy a forgattyustengelynek alig marad 2-3 bar 1800 fordulaton."
Na most, 1800-as fordulaton 2-3bar olajnyomásnak bőven elegendőnek kell lennie. Az olajnyomásnak csak annyi a szerepe, hogy elegendő olajat kapjon a csapágy. A kenéshez egyéb köze nincs, a csapágyban az olajnyomást maga a siklócsapágy működése hozza létre. Ott a két felület között több nagyságrenddel magasabb a nyomás mint amit az olajpumpa nyom.
Abban igazad van, hogy nagyon alacsony fordulaton nagy terhelés mellett lehet olyan helyzet, hogy nem képes kialakulni az úszó kenés.
a kenődő csapágy eltömíti a főtengelyen az olajfuratot, a gombánál alig jelentkezik a nyomáscsökkenés.
teljesen más ez mint egy általánosan elkopott motor ahol minden illesztési hézag megnő és leesik a nyomás.
sajnos tapasztalatból mondhatom, néhány motor már kifeszült alattam.
volt aminél a pályán kívül álló embereim már hallották hogy csapágyas és két kör múlva akkor gyújtott mécsest mikor kiszállt a blokk oldalán a hajtórúd...
Én ezzel nem értek egyet, ahol már 1600-as fordulaton megjelenik a maximum nyomaték ott arra méretezik a kenési rendszert.
Talán itt alul van méretezve, de hát ezért típushiba ez ennél a motornál. Más esetben ennek nem szabadna megölnie motort.
Azért veszik, azzal reklámozzák, hogy "alulról húz" , annak ellenére, hogy turbós.
Na, akkor most épp ezt ne használjuk ki?
Itt nem volt kopás, résveszteség, felül minden hibátlan. Kenés elégtelensége miatt jellemzően a hátsó (4-ik) henger körüli csapágyak adják fel. Legyen az főtengely, vagy vezérműtengely.
A kepen lathato jelenseg amiatt van, hogy emberunk fel porgetni a motort, mert igy egy decivel kevesebbet fogyaszt. Egzaktabban, felbassza negyesbe mar negyvennel meg hideg motornal is es az oriasi nyomatek kinyomja azt a 2-3 bar-os olajfilmet a csapagyrol es vegyes surlodas lep fel. Egy uj autoban meg birja, de a dci motor erzekeny a kenesre es hamar ragodik a veztengo. Olyankor mar annyi olajnyomas elvesz odafont, hogy a forgattyustengelynek alig marad 2-3 bar 1800 fordulaton. Addig nincs erzekelheto baj, amig csak surlodik, de amikor tulhevul es megjelenik az elso megragadt granulatum, akkor mar csak nehany km kerdese az alabbi foto letrejotte. Volt errol a temarol egy nagyon jo cikk a totalcaron, abban szepen ilusztraltak is mi tortenik es hogyan. Szoval forgatni kell a motort, kell a nyomas.
A fenti problema miatt alltam le az egyedi csapagyak gyartasarol, mert nem tudnak vigyazni ra, -az olombronz olvadadaspontja fele az aluminiumenak- vitahoz meg mar nincs turelmem igy negyvenhez kozel.
Vol nerég egy UNIX-os fejtágító kenésről, kenőanyagokról.
Nem vagyok nagyon tájékozott, de azt hittem nagy vonalakban értem én ezt.
Hát nem! A várttal ellentétben az egyik legjobb, legmeglepőbb előadás volt.
Szóval arra gondolok, valami savasodás megeszi a bélésfémet. Egy határon túlmegy és a folyamat nagyon felgyorsul.
Kenés itt rendben volt, 1mm-es lógással, meleg olajnál, alapjáraton is megvolt a fél Bar. (Piros kanna az nem vót.)
Az olajban sem voltak csapágydarabok, felkenődve sincs (vagy már lekopott). Az olajban, szűrőben sem látszódik alu spém, de kicsit szürkés színe van a dízel fáradt olajnak. (Vagy csak beképzelem.)
Azaz nagyon finom részecskeként "kopott?" le.
Kideríteni nem fogjuk, legalábbis én biztos nem, így marad az okoskodás :)
Az angolok vegyek csak meg az eredeti kittet, akkora munkadij mellett valoban nem eri meg, na de itthon? 50 ezret a tuti biztonsag miatt irtam, 80-nal fordul at biztosan es kicsit sem vagyok biztos benne, hogy az eredeti tuti elmegy haromszor ennyit, ez erosen jobblabfuggo. En is hallottam arrol a lepcsos megoldasrol. Azzal csak annyi a baj, hogy nem csereszabatos es bizonytalan minosegu a hatszog. Nem lehet barhol es barmikor beszerezni, rovid hataridovel. Egyebbkent megjegyzem, hogy az utangyartott hatszog es a negativ kulcsok szara 0,05 milivel vekonyabb, mint a gyari es az mar jelentos logas 6-os uregben. Mindegy, nem amiatt hoztam fel, hogy reklamozzam, hanem, hogy megemlitsem, hogy attol a balansztenhely mizeriatol nem kell azonnal kizarni egy motortipust. Persze annak a motornak gazdasagilag reszeltek meg itthon is ha pl elmegy a vezerles, mert a himbaszett is egy vagyon a tobbin kivul, de az a szituacio jobbara karbantartas fuggvenye.
Azt a balansztengelyt meg lehet perselyezni, nem kell kibaszni az egeszet a kukaba. 3 eve csinaltam az elsot, koszoni jol van. Kemeny perselyt rakok bele, igy csak a hatszoget kell cserelni minden 50-60k utan, hogy biztos legyen, mert 80k utan ugyis lekopnak az elek es atfordul, viszont a persely meg ep marad, de az is cserelheto ezerszer. Persze ez nem gyari technologia, a gyar technologia a csere aranypenzert. Meg igy is sokkal olcsobb otvenezrenkent levenni a teknot es betenni egy 2000 forintos hatszoget.