Ennél a képnél nem kellett korrekció. Jól állt a nap, a sötét és világos részek aránya kedvező volt. De nekem is van sok fekete pacni-szerű gőzös fotóm...
Hat év alatt símán szétrozsdásodik egy olyan mozdony, amelyiket nem takarják le télire, és nem javítgatják folyamatosan a festését. Sajnos tapasztalatból tudom az OKU30-cal kapcsolatban. (ráadásul még fedett helyen is volt Borsodnádasdon tárolva.) A táborfalvi gép persze lehet, hogy teljesen jó állapotban van, én legalább tíz éve nem láttam.
A 375,576 1989-ben át lett adva a Baranya Megyei Polgári Védelemnek (Pécs), akik Hosszúhetényben tárolták. Utolsó információim szerint 1999-ben szét lett vágva.
Semmilyen infó nincs arról, hogy Hajduszoboszlón bármilyen gőzmozdony lenne. Ha mégis, az nagy fogás lenne. Ha valaki be tudná cserkészni a környéket, nagy szolgálatot tenne a gőzös fanatikusoknak. Ha bármilyen szám fellelhető rajta, azt jól le kéne olvasni.
Mond meg melyik képre gondolsz konkrétan és megbeszéljük.
Nem kell feltételenül exp.korrekció. Én többféle fénymérési módot is kipróbáltam, a spotnál pl jó volt a mozdony, de beégett minden más körülötte. Többszegmensűnél fordítva, maradt a középre súlyozott.
Egyetértek. Simán alkalmazható akár +1 fényérték korrekció, szórt fénynél vagy borult időben. Ragyogó napsütésben, erős kontraszt esetén viszont alaposan fel van adva a lecke. Ilyenkor a feladat tökéletesen nem oldható meg, vagy ha igen, akkor csak derítő vakuzással. Ekkor viszonyt a fényképezési távolság lehet kritikus.
(Ez az az eset, amikor a laikus hülyének nézi a profit, miért vakuzik napsütésben.)
Egyébként nem az enyhe túlexpozíciótól, hanem az alexpozíciótól kell óvakodni. Előbbi ugyanis a feldolgozás során korrigálható, utóbbi pedig sehogyse, mert ami nincs a képen, az utólag sem jeleníthető meg.
Én a tapasztalataim kizárólag filmes géppel szereztem, de gondolom elvben a digitális fényképezésnél is ez a helyzet.
Nézegetve a gőzmozdonyokról készült fotókat, a legtöbbje sötét, sokszor csak egy fekete pacni látszik. Nem vagyok egy nagy fotós, de nem kellene a nagy fekete felületek miatt expozíció korrekciót alkalmazni (mondjuk 1/2-1 fé). Ne vegyétek személyeskedésnek, de a most legutóbb mutatott képek is (Matiz, HOmeTrain) sötétek.
6 éve fotóztam a 375,670-est, még Táborfalván. Akkor ez a gép még fekete volt, amit tegnap a TV-ben láthattunk, az inkább barnás volt a rozsdától. Ennyi idő alatt nem romlik ennyit egy gép állapota. Szerintem nem ez a gép volt. Volt viszont egy gép, ami a Baranya megyei PV-től „tűnt el”, legalábbis utoljára hozzájuk került és a sorsa ismeretlen, nem lehet inkább az? A pályaszáma ha jól emlékszem, 375,576 volt
Akit érdekel az ügy várom jelentkezését az itteni e-mail cimen. A turán nemcsak gözmozdonyok kerülhetnek lencsevégre, s a szebbik nem érdekei is képviselve lesznek.
100 milláért szétkapják csavarjaira, kicserélik/megjavítják az elgyengült holmikat plusz ácsolnak egy vadi új kazánt, összerakják, beszabályozzák és lefestik az egészet. A főkeret, hengerek, kerekek, vezérmű jó bőrben van. A szerkocsi belül elég rosszul néz ki. Ha bármit is újra kéne öntetni, akkor nem lehetne ilyen "olcsón" megúszni. Gyakorlatilag egy majdnem új mozdony a végtermék.
Jellemző példa lehet az OKU 30-as gőzös esete is, amely elvileg teljesen komplett, csak ép a kazánja járt le mint a Trumané. Az összel beszélgettem a Ceske Velenice-i Főmühely igazgatójával. Kb 100 millió lenne a főrevizió...
Ez a 100.000.000 forintos főrevízió, ez mit foglal magában? Ennyiért tiptop kipótolják a lemezek hiányosságait, újraesztergálják az abroncsokat, újragyártják a kazán, újraöntik a hengereket, vagy ez csak ilyen szépészeti beavatkozás, kazánövcsere, ilyesmi?
(Na nem mintha most azért alkudoznék, mert csak 98.000.000 van még meg :)) )
Az, hogy kinek a tulajdona a mozdony, jellemzően nem befolyásolja a főrevizió költségeit. Árnyaltan arra kivántam célozni, hogy a MÁV-nak az anyagi lehetőségeit negatív előjellel lehet ábrázolni, de ha valami csoda folytán ez erősen pozitívba csapna át, akkor sem igen költené gőzmozdonyokra. Magánszemélyek esetén pedig ez még inkább így van.
A 411,118 nem üzemképes, mivel lejárt a kazánja. (csökkentett nyomással és csak a park körzetében szokott szerepelni). Az elmúlt 10-15 évben ráfordított munka és a felhasznált alkatrészek így is több tíz milliót tehetnek ki mai áron. (Csak azt add össze, hogy mennyi lenne a pályahasználat+vontatás költsége Kisterenye-Kunszentmiklós-Istvántelek viszonylatban). A 301,006-ot valószinűleg meg lehetne venni, mint M61,002-t és 10-et is meg lehetett. Üzemképessé tétele azonban becslésem szerint 3-400 millió Ft lehet.
Jellemző példa lehet az OKU 30-as gőzös esete is, amely elvileg teljesen komplett, csak ép a kazánja járt le mint a Trumané. Az összel beszélgettem a Ceske Velenice-i Főmühely igazgatójával. Kb 100 millió lenne a főrevizió... Mostanság jól fizet a lottó ötös...
(Pl a 301-eseknél). A baj csak az, hogy akinek van ennyi pénze, az nem akar ennyit egy-egy gőzmozdonyra szánni, aki meg akarna, annak meg nincs ennyi pénze és mire esetleg lesz, addigra már ő sem akar.
Hát izé. Milyenek egyáltalán a lehetőségek? Például Vass Bandi mennyit költött (munkával, idővel, utánajárással) a 411-esre? Neki mennyiért adnák oda azt a mozdonyt? Mert ha jól sejtem, ilyesmiről nincs szó. Ha meg valaki meg akarná venni a 301,006-ot, egyáltalán odaadnák neki? Mennyiért? Hát. Nem is tudom. Nem tűnik túl reálisnak.
"Tudjátok hány üzemképes (gőz) és (dizel) mozdony motorkocsi van Magyarországon és lista szerint fel tudja sorolni?"
Igen is meg nem is. A dizelek üzemképessége naponta változik. Minden magyar vontatójármű állomásítása ismert. A stabilan üzemképtelen gépek is összeszedhetőek, de hogy ma vagy holnap éppen melyik vállik szolgálatképtelenné és melyik hagyja el a műhelyt üzemképesen (esetleg átépítve, más pályaszámmal), azt csak követni lehet, naprakész lista nem lehetséges. A kiszámítható, kisszámú gőzmozdonyt összefoglaló lista közel 20 éve hozzáférhető (ha nem is mindig naprakészen). Kb öt éve a következő cimen is:
Azért nézd át a fenti listát. A nagyvasút is benne van.
"Apropo Mezzőköveden van egy 275 ös az se tehető üzemképessé?"
A szóban forgó 275-ös speciel egy 376-os (376,531), de azért üzemképessé tehető, mint az összes többi gőzmozdony. Pusztán pénz kérdése. Egy része mondjuk Istvántelekre szállítva, és 50-100 millió Ft befizetése mellett már menne is. A másik részét inkább Ceske Velenicébe, Meiningenbe vagy Pilába kéne ugyanehhez az akcióhoz vitetni és jóval mélyebben kéne beletúrni a pénztárcába. (Pl a 301-eseknél). A baj csak az, hogy akinek van ennyi pénze, az nem akar ennyit egy-egy gőzmozdonyra szánni, aki meg akarna, annak meg nincs ennyi pénze és mire esetleg lesz, addigra már ő sem akar.
Köszi, de folyamatosan, azaz menetben és dekkolva sem nagyon változott a füstszíne a két mocinak.. Nézd meg az előbbi linken lévő képeket. Meg félnapot kint dekkoltam :-)) volt időm megfigyelni, ezért is tűnt fel. (Hihi, ez jó, kellet hozzá fél nap, hogy feltűnjön :-)) Szóval ez a kettő folyamatos üzemben volt tegnap, mert ezekkel utazhatott a nagyközönség.
Azt tom, hogy a 009-es széntüzelésű, míg a 247-es pakurás. A tüzelőanyag okozhatja ezt vagy vmi más (is)?
Az egyik képen valszeg csak dekkol (a sötét füstűn) a mozdony, ilyenkor csak a füstgázok távoznak a kéményből. A másikon megy a mozdony (ráadásul a nap is arról süt), ilyenkor a fáradt gőzzel mesterséges huzatot létesítenek. Ha amúgy az égés jobb hatásfokú, akkor általában nem is sötét annyira a füst.
Amúgy mi volt ebben a szerelvényben? Sűrített ólom? :))
Fel nem tudom fogni, hogy mihez nem elég 1 db. 601-es.
(Na jó, variációk:
1, gépmenetben ment volna az egyik, és inkább odacsapták a véletlenül pont 601-es vontatta szerelvényhez, hogy egyszerűbb legyen a biztosítás.
2, Erős emelkedő várható, a szerelvény pedig valami rendkívüli vonat. Mondjuk Ruttka, vagy Fiume felé. Oda ritkán vihettek anyagvonatot, de lehet mongyuk katonai tartalmuk a kocsiknak (vagy nem tudom, kérem kaccsojja szét)
3, Mentesítés: egyik 601-es nem működik rendesen. Na jó, elvben azért csak lehet :))
nem akarod elküldeni eredeti méretben is? Vagy akár mehetek érte egy szkennerrel is, most már bárhol bármikor tudok bárhol bármit szkennelni, ahol van 1 db. konnektoraljzat :)))
Kis szertartályos gépet lehetett látni, két tengelyes kocsik mellett. A gépnek hátul is volt futókereke, kis méretű. 275-nek tán nagy volt, ezért gondoltam 375-re. A kocsik vegyesek voltak, de két tengelyes, nyitott peronos személykocsit lehett látni, a teteje a peronok felett lefele kerekedett. A teher sima barna G jellegű volt. A személykocsik persze küllős kerekűek voltak. Ennyit jegyeztem meg, a többit elnyomta győzike artikulálatlan üvöltése....
Srácok! Az imént néztem a Győzike showt. Láttam benne egy Paint ball pályát amin álltak régi vasúti kocsik és egy gőzmozdony. Valaki tudja hol lehet az a gép? Melyik gép ez?
OKU30 tudsz olyan gépről, ami megmaradt és ilyen paint ball pályán áll? A tippek egyelőre 375 vagy 275 ről szóltak bár én nem ismertem fel őkelmének még a sorozatát sem!
Engedjetek meg egy láma kérdést: Miért van az, hogy a 424 009-esnek fehér a füstje, míg a 424 247-esnek tök barna? Azt tom, hogy a 009-es széntüzelésű, míg a 247-es pakurás. A tüzelőanyag okozhatja ezt vagy vmi más (is)?
Komolyabb és tárgyilagosabb embernek gondoltalak, de tévedtem. Ezzel a bejegyzéseddel önmagad minősítetted és megkíméltél attól a munkától, hogy én minősítselek.