"Tudjátok hány üzemképes (gőz) és (dizel) mozdony motorkocsi van Magyarországon és lista szerint fel tudja sorolni?"
Igen is meg nem is. A dizelek üzemképessége naponta változik. Minden magyar vontatójármű állomásítása ismert. A stabilan üzemképtelen gépek is összeszedhetőek, de hogy ma vagy holnap éppen melyik vállik szolgálatképtelenné és melyik hagyja el a műhelyt üzemképesen (esetleg átépítve, más pályaszámmal), azt csak követni lehet, naprakész lista nem lehetséges. A kiszámítható, kisszámú gőzmozdonyt összefoglaló lista közel 20 éve hozzáférhető (ha nem is mindig naprakészen). Kb öt éve a következő cimen is:
Azért nézd át a fenti listát. A nagyvasút is benne van.
"Apropo Mezzőköveden van egy 275 ös az se tehető üzemképessé?"
A szóban forgó 275-ös speciel egy 376-os (376,531), de azért üzemképessé tehető, mint az összes többi gőzmozdony. Pusztán pénz kérdése. Egy része mondjuk Istvántelekre szállítva, és 50-100 millió Ft befizetése mellett már menne is. A másik részét inkább Ceske Velenicébe, Meiningenbe vagy Pilába kéne ugyanehhez az akcióhoz vitetni és jóval mélyebben kéne beletúrni a pénztárcába. (Pl a 301-eseknél). A baj csak az, hogy akinek van ennyi pénze, az nem akar ennyit egy-egy gőzmozdonyra szánni, aki meg akarna, annak meg nincs ennyi pénze és mire esetleg lesz, addigra már ő sem akar.
Köszi, de folyamatosan, azaz menetben és dekkolva sem nagyon változott a füstszíne a két mocinak.. Nézd meg az előbbi linken lévő képeket. Meg félnapot kint dekkoltam :-)) volt időm megfigyelni, ezért is tűnt fel. (Hihi, ez jó, kellet hozzá fél nap, hogy feltűnjön :-)) Szóval ez a kettő folyamatos üzemben volt tegnap, mert ezekkel utazhatott a nagyközönség.
Azt tom, hogy a 009-es széntüzelésű, míg a 247-es pakurás. A tüzelőanyag okozhatja ezt vagy vmi más (is)?
Az egyik képen valszeg csak dekkol (a sötét füstűn) a mozdony, ilyenkor csak a füstgázok távoznak a kéményből. A másikon megy a mozdony (ráadásul a nap is arról süt), ilyenkor a fáradt gőzzel mesterséges huzatot létesítenek. Ha amúgy az égés jobb hatásfokú, akkor általában nem is sötét annyira a füst.
Amúgy mi volt ebben a szerelvényben? Sűrített ólom? :))
Fel nem tudom fogni, hogy mihez nem elég 1 db. 601-es.
(Na jó, variációk:
1, gépmenetben ment volna az egyik, és inkább odacsapták a véletlenül pont 601-es vontatta szerelvényhez, hogy egyszerűbb legyen a biztosítás.
2, Erős emelkedő várható, a szerelvény pedig valami rendkívüli vonat. Mondjuk Ruttka, vagy Fiume felé. Oda ritkán vihettek anyagvonatot, de lehet mongyuk katonai tartalmuk a kocsiknak (vagy nem tudom, kérem kaccsojja szét)
3, Mentesítés: egyik 601-es nem működik rendesen. Na jó, elvben azért csak lehet :))
nem akarod elküldeni eredeti méretben is? Vagy akár mehetek érte egy szkennerrel is, most már bárhol bármikor tudok bárhol bármit szkennelni, ahol van 1 db. konnektoraljzat :)))
Kis szertartályos gépet lehetett látni, két tengelyes kocsik mellett. A gépnek hátul is volt futókereke, kis méretű. 275-nek tán nagy volt, ezért gondoltam 375-re. A kocsik vegyesek voltak, de két tengelyes, nyitott peronos személykocsit lehett látni, a teteje a peronok felett lefele kerekedett. A teher sima barna G jellegű volt. A személykocsik persze küllős kerekűek voltak. Ennyit jegyeztem meg, a többit elnyomta győzike artikulálatlan üvöltése....
Srácok! Az imént néztem a Győzike showt. Láttam benne egy Paint ball pályát amin álltak régi vasúti kocsik és egy gőzmozdony. Valaki tudja hol lehet az a gép? Melyik gép ez?
OKU30 tudsz olyan gépről, ami megmaradt és ilyen paint ball pályán áll? A tippek egyelőre 375 vagy 275 ről szóltak bár én nem ismertem fel őkelmének még a sorozatát sem!
Engedjetek meg egy láma kérdést: Miért van az, hogy a 424 009-esnek fehér a füstje, míg a 424 247-esnek tök barna? Azt tom, hogy a 009-es széntüzelésű, míg a 247-es pakurás. A tüzelőanyag okozhatja ezt vagy vmi más (is)?
Komolyabb és tárgyilagosabb embernek gondoltalak, de tévedtem. Ezzel a bejegyzéseddel önmagad minősítetted és megkíméltél attól a munkától, hogy én minősítselek.
>>Ne haragudj, de ezt a mondatot nem tudom értelmezni.
Ez baj.
>>Összeffügéstelen az általam írtakkal.
Nem az.
>>Kimondója éppúgy kompetensnek könyvelte el magát.
Ezért szerettem volna, ha Kazankovacs hozzászólna. Ő ugyanis tényleg készített kazánokat. Amit nekem elmondott erről, az alapján Istvántelken egyáltalán nem lehet kazánokat gyártani.
Nem a kazángyártási tapasztalataimmal dicsekszem, inkább azzal, hogy ma ténylegesen (nem a felügyelő vezér háta mögött állva) vezettem a 424.247 -est ... :-))
Tudjátok hány üzemképes (gőz) és (dizel) mozdony motorkocsi van Magyarországon és lista szerint fel tudja sorolni?
Én a keskenynyomtávúakat tudom a nagyvautat nem , de érdekelne!
keskenynyomközü:
490 gyerekvasut, Kecskemét, Csömödér, Gemenc
Szilvásváradon a 394 es
Miskolc 447
Karácsony Kaszón
és gondolom a Széchenyi Múzeumvauton is van egy kettő 394 vagy más tipus.ú
Az a durva hogy a Szilvásvárait Múzeumból hozták elő mégis nagyon hamart üzemképes lett én is ott voltam a 424 365 nél ma sőt Gárdonyban láttam a 30 vonalon egy személyből amikor leemelték a taléapzatról
Apropo Mezzőköveden van egy 275 ös az se tehető üzemképessé?
" ... A kazángyártásról más sokkal jobban tud írni.... "
Ne haragudj, de ezt a mondatot nem tudom értelmezni. Összeffügéstelen az általam írtakkal.
Én idéztem egy álláspontot, mely nem az enyém. Nem is lehet, mert semmiféle ismeretem nincs a jelenlegi hazai kazángyártás feltételeiről. Idézhettem volna ezzel ellentétes véleményt, melyet szintén (bár nem a mai napon) hallottam. Kimondója éppúgy kompetensnek könyvelte el magát.
A fórum az igazság tisztázására inkább célszerű, mint cserépdobálásra, tisztelettel.
Egy úgymond "bennfentes" szerint lehetséges Istvántelken egy vadonatúj kazán (tehát nem felújítás, hanem "Ádám - Évától" legyártás akár a 424.365 -höz, akár más mozdonyhoz. Ez csak pénz kérdése.
Kint jártam reggel a parkban. A Truman be volt fűtve, a 3db működőképes 424-es szintén. A 365-ös nagyon szép lett, gratula a dolgozóknak! A Shell kocsit szintén megnéztük, gyönyörű darab! Képek később, a képtáramban.
Néhány kép a mai napról... A pőrekocsit reggel emelték csak le, pedig éjszaka akarták, de nem bírták a BDV csarnok emelőjével. Autódarut kellett hozatni. A Truman felkészítése sem ment simán, ömlött az alján a víz: le kellett engedni, tömítéseket megcsinálni, újra feltölteni. Előző nap éjszaka is dolgoztak, mégis csak koppanóra lettek készen. 424,365 nagyon szép lett, az indulás előtt néhány perccel csavarozták fel az oldalsó pályaszámtáblákat. 424,009 a gőzösök gőzöse is ment át. A végén néhány részlet a Trumanról.
A menetről sajnos nincs kép, hiába vártam rájuk a romos erőmű környékén - már csak ott lett volna fény... Aztán el kellett mennem, csak Rákosrendezőről visszatekintve láttam felszállni a fekete füstöt...
Pőrekocsi két háromtengelyes forgóvázon. Az első elméletem az volt, hogy valami mozgó színpadnak kell a parkba. Aztán mutatták, hogy meg is van erősítve, és állítólag valami tankot akarnak rápakolni...
Én kinn voltam, íme a képek, de vannak videók is ezeket majd felteszem a honlapomra. :-) A mozdonyvonat összeállítása: 411,118 + 424,009 + 204 + 424,365
> az alja piros maradt e a terepfestésű gépkenek.Ezek szerint igen.
Szerintem ez nem következik a szövegbôl. Azt írják, hogy 1940-tôl a mozdonyokat gyárilag sötétszükrkére átfestették és az újakat már gyárilag ilyen színre festették. A piros festés pedig elmaradt (nem "megmaradt"!!). Ebbôl szerintem az következik, hogy az új mozdonyok kerekeit és keretét nem festették pirosra, a régieken pedig vagy meghagyták, vagy nem.
A kamuflázsrol annyit: Ez a festés szinte kizárolag a frontvonalon kivül volt alkalmazva. Többféle kamuflazs volt, foltos illetve csikos a nyári és téli idöszakra, illetve az egyszinü álcázás a sivatagi alakulatok (Rommel) számára.
Németországban amikor már a háboru folyt (1940/42) és a harci repülögépek is már jelen voltak a jármüvekszürkére lettek festve (RAL7018) illetve már ilyen szinben lettek leszállitva a légi támadások miatt. Az alváz piros szine is teljesen elmaradt. A kocsik tetejé a világos szürke ill. ezüst szinröl sötétszürkére lett festve.
Be van gyújtva a Truman Istvántelken, de van még pár dolog, amit meg kell oldani rajta. Menni már tudnának vele, megállni még nem... Jó, ha valamikor délután el tudnak vele indulni a Parkba.
Wegen der Tarnlackierung war es so, dass die ausgesprochene Tarnung nur ausserhalb der Frontlinie eingesetzt war. Es gab verschiedenste Tarnungen: Fleckentarnung, Streifentarnung jeweils für Sommer - oder Wintereinsatz unterschiedlich, dann die Tarnung in einer Farbe wie Wüstensand für das Afrika-Corps (Rommel). Innerhalb Deutschlands, als der Krieg und die Kampfflugzeuge schon im Land waren, so ab 1940/1942 wurden die Loks grundsätzlich dunkelgrau (RAL 7018) umlackiert oder auch schon so geliefert zur Tarnung gegen Lutangriffe. Das Fahrwerksrot ist dabei weggefallen. Auch die Wagendächer wurden von silber/hellgrau auf dunkelgrau umlackiert.
Sziasztok, megmondaná valaki mi az a "weggefallen" ott a Fahrwerksrot előtt? Vagy aki jobban bírja a németet az lefordítaná ide az egészet? (Én nem vállakozom rá ,az én németem az ebayen és Oktoberfesten kupálodott ki nem tanórákon:))
Szevasztok, lehet, hogy OFF, de először itt szólok, nem valamely aukciósnál, mert így inkább gőzmozdonybaráthoz kerül, nem valami pénzeszsák felfuvalkodott izéhez, aki rengeteget fizetne érte... pfuj. Lomtalanítás miatt megválok két gőzös táblámtól, a 375,1003 (öntött mozdonytábla, Kádár-címeres), és a 424,365 (zománcozott, szerkocsitábla, az utolsó normál számozású Bivalyról, az egyetlenségéről pletykaszinten már merült fel kétely, de másikat még nem láttam). Ha valakit érdekel, ne terheljük a topicot, ajánlatokat az e-mail címemre. ON.
Az enyémben van egy a 46. oldalon igaz, hogy keskenynyomtávu.
Ki tudja, hogy hogyan készült ez az MDC mozdony, lehet, hogy meg a régey Varney forma (az meg csak 3 hajtott tengelyes volt). Az MDC-nél nem kell ennyire komolyan venni a dolgokat. Ha megy akkor keletkezett egy szép mondjuk G&D mozdony.
(Csak az ujaknak, a G&D az a Gorre & Dephatit képzeletbeli vasut amit valamikor a vasutmodellezés nagy nesztora, John Allen alkotott, s rengeteg ötlet a mai napig az ö kézimunkája, s az ö elképzelései alapján készült - maga az MDC is erre alapozott valaha).
> Van egy marha nagy könyvem kb. 100 amerikai gözös röszletes rajzával.
Persze, a Kalmbach Locomotive Cyclopedia. Nekem is megvan. De az SP Consolidation nincs benne.
> mert az nem illett a Georgie modelljéhez (alacsonykazán, kis kerekek stb.)
Lehet, hogy volt több SP Consolidation is. Egy Newsgroup hozzászólásban találtam utalást arra, hogy az MDC modelljének az eredtije egy SP mozdony.
A Cyclopediában szerintem az Illinois Central Consolidationja hasonlít legjobban, de az MDC modellnek a középsô kazánöve kúpos. Ilyen nincs a könyvben.
Én most azt hallottam, hogy a Trumant holnap reggelre befűtik, és az viszi át a többi mozdonyt a Parkba, valamikor a délelőtt folyamán. Holnap mozgalmas lesz itt az udvar... :))
Igen, de ő nem lesz ott. A legfrissebb hírek szerint a 335 095 és 220 194 is csak ki lesz állítva, viszont van némi esély a 424 009 begyújtására is. És szobormozdonyként kiállításra kerül a 424 365-ös.
Nem vagyok biztos az 562 -ben, de emlékszem, 2002 vagy 2003 nyarán "vezettem" a Füstiben 375 -öst. (Rajta van az oklevélen a pályaszám is, de most nem vagyok a közelében ...)
Nézd meg belül a "padlót", a ragasztó amivel az üveget odaragasztották gyűrű alakban ott maradt, csak az üveget nem fogta meg.:-)
Amikor ez az ünnepség volt, apám volt a Nyugati éttermének a konyhafőnöke, most népetető központ van ott műanyag kajákkal... Az ország legnagyobb konyhája volt akkor. Valahogy kibulizott magának egyet. Aztán lehet, hogy az über-repi keretből jutott neki és abban volt pia is, de az unicumos üveg echte eredeti a lámpásban.
Ahogy Vendégsín írta, season opening, szintén jelezte mely gépek lesznek felfűtve. A csarnokban lesz még egy MoHaJo nevű kiállítás, amit végül is sajnálok, én a gépeket nézegetném bent szívesebben.
Ha jól látom, ez a 125 éves a MÁV emléklámpája 1:3 arányban kicsinyítve az eredetihez képest. Egy pici üveg Unicum van beleragasztva, de a ragasztó eleresztette hamar.
Vendégsín válasz | megnéz | könyvjelző 2005.03.29 20:13:48 (169959) A hét végén a Fejes Endre Emlékparkban a szezonnyitón jelentős környezetszennyezésre lehet számítani. Jelentős széndioxidmennyiséget bocsát majd ki a tervek szerint a 424 247, 424 287, 411 118 (igen, ismét begyújtják), a 204, a 269, a 22 sorozatú gőzmozdony (ha jól számolom, több működőképes jelenleg nincs).
Mennyire az előtt kérdezed? Előtte bennt a csarnokban, ahol a felújítást végezték el rajta. Illetve nem is felújították hanem kiállítás képes állapotba hozták.
rezgaras,
Egy a hiányos kit került a kezembe, és szeretnék többet megtudni az eredetijéről, plusz a hiányzó részeket csak az eredeti nagyvasúti jármű ismeretében célszerű beszerezni. Tudom, hogy sokan máshogyan gondolják:-)))) Hülye kérdéseimmel eddig privártban boldogítottam egypár embert, többek között szegény etwg-t is.:-)))) Privátban elküldöm a gépeket, mert a "nagy testvér" jóvoltából nem tudok képet feltölteni:-(((
etwg,
köszi a tippeket!
Sziasztok!
Meg tudná valaki írni, hogy hol van jelenleg a 424-053 és a 424-284? Az "INDÓHÁZ" magazinban a 424-284-ről készült kép Istvántelken készült, amikor emelik. Azt ki emelték a kiállítási helyről vagy be?
A válaszokat előre is köszönöm.
200x-ben volt a Théma című sorozat az m1-en, ebben volt a Vass és a Vassné (411 118) kisfilm, 11 perces, a múltkor bedigitalizáltam végre, ha érdekel vkit és van tárhelye feltöltöm szívesen.
A Diósgyőrött talált M46 van a Vasúttörténeti Parkban, de tudomásom szerint messze van az üzemképességtől. Ha jól emlékszem, a belső szerkezetét illetéktelen kezek iszonyatosan lerabolták, ami maradt az nem volt mozdítható.
Valahol a neten van egy hosszú leírás a felfedezéstől a kiállításig.
Hát igen. Végül is nem tünt el akkoriban M44-es, amiből ezt elővarázsolhatták volna. Elvileg a mozdony folytonosságát a főkeret folytonossága jelenti. A nagy BoBo forgócsap távolsága 50 cm-rel nagyobb mint a kicsié. Ez pedig vagy ki lett cserélve (de milyen számúra?), vagy vissza lett alakítva. A DVM2 és a DVM4 azért nagyon egy tőről fakadt. Minden lehetséges...
A birtokomban van egy eredeti dokumentáció a 96-os szerkezetszámú gőzös (OKU30, JZ 83) 760->1000mm nyomtávra való átépítéséhez, ahol bizony a főkeret is rendesen érintve van. A mozdony nagyjából 1948-ra elkészült 760mm-es nyomtávval, csak közben Tito "láncos kutya" lett, így nem lett az utolsó négy mozdony leszállítva a JDZ-nek, hanem nekiálltak áttervezni, majd átépíteni 1000mm-esre és 1950/51-ben jöttek ki a gyárból. Kazántól lefelé kb annyira át lettek építve, mint a nagy BoBo. Ez persze csak spekuláció...
Köszönöm szépen a további hasznos információkat, már benne is vannak az adatbázisomban. Nagyon nagy segítség az ilyen preciz hozzászólás a kutatásban. Minden plusz adat nagyon hasznos, és én is újra meg újra végiggondolom az összefüggéseket, ahol mindig talál valamit az ember. Ilyenkor különösen úgy érzem, hogy van értelme a dolognak.
"Ezért 1985-ben a Szolnoki járműjavító szétbontotta és helyette fődarabok felhasználásával átépítette 'klasszikus' M44-es mozdonynak" Képeket elnézve, ez az átépítés csak papiron történhetett... Másként nem tudom elképzelni, hogyan lett ebbőlez!
Az általam említett állag szerint az M46,2001-s mozdonyt eredetileg DHM-497 számon vette állagba 1963.02-hóban. Még ez év augusztusában állagba vettek egy DHM-1002 számú mozdonyt is.
Megjegyzés rovatban a következő volt írva:
"A DHM-497 és a DHM-1002 gyári számú mozdonyok 1963. júliusától M46,2001 és 2002 psz.-ként vezetve, de továbbra is GM tulajdona!"
"M46,2001 1963.02.-hónapban állagba véve, mint Ganz-MÁVAG tulajdonú prototípus mozdony. 1964.10.-hóban törölve az állagból, vissza a gyárba. "
1961.12.31.-1965.12.31. között folyamatosan ki-be járt a gyárba, mivel ez idő alatt végig a Ganz-MÁVAG tulajdona volt, és mint prototipust tesztelték. Ezekbe a tesztekbe a MÁV is intenzíven bekapcsolódott.
"1965.12.31.-én állagba véve mint MÁV tulajdonú mozdony. 1967.10.-hónapban állagból törölve, vissza a gyárba."
1967.08.07.-én került vissza a gyárba, amit a gyári feljegyzések is alátámasztanak. Tapasztalatom szerint, ha a hivatalos iratokon nincs a nap feltüntetve, akkor ott valamit csak úgy emlkékezetből irtak be, és ezeket az infókat lehetőség szerint célszerű ellenőrizni. (A preciz Németeknél ennek ellenére sok nyilvántartás eleve nem tartalmazza a napot...)
"1989.01.05.-én állagba véve DIMÁVAG A27,2001 pályaszámon. 1995.05.22.-től védett műszaki műemlék, mint M46,2001."
Az 1989 gondolom 1969. Ezt az adatot én nem láttam a MÁV hivatalos nyilvántartásában. A gyár szerint 1969.01.20.-án került az LKM-hez. (most hogy mikor adták el, fizikailag mikor került oda, ebbe az eltérésbe símán beleférhet)
A DIMAVAG 1961-től LKM azaz Lenin Kohászati Művek nevet viselt. A mozdony valamilyen érthetetlen oknál fogva a belső számozás szerint M31-05 lett. A Közlekedési Főfelügyelet szerinti ipari számozás mentén lett párhuzamosan A27,2001 is, azaz a gyárkapun belül M31-05, a kapun kívül pedig A27,2001 volt. Számos más üzem is alkalmazott az ipari számrendszer mellett saját számozást is.
Elsőre engemet is megrázott a kikiáltási ár. 1975-ben a 200 Ft kb. másfél - két napi keresetem lehetett. Ma a 12000-ért két - két és fél napot dolgozom. (közben 30 évvel öregebb lettem) Továbbá az árverésen még klf. egyéb címeken is növelik az árat. De annak idején a könyvek igen olcsők voltak. Így végig gondolva talán nem is indokolt a meglepetés.
"A gyári privatizációk következtében 1997.10.31.-e óta az Acéltrans Kft tulajdona. Jelenleg éppen nem üzemel." Na ez nekem újdonság! Esetleg fotód is van róla?
A DVM 4-es tipus első példánya 89-es gyári számmal 1958.12.30.-án lett Záhonyban átadva a Szovjet Vasutak mérnökeinek. VME1 ( első magyar eredetű dizel-villamos tolatómozdony) 01 pályaszámmal. A mozdonyt "XVIJv170/240" dizelmotorral szerelték. A korszerűsítések során át kívántak térni a "12 JV 17/24" motorra. Ehhez a gyár 1960-ban egy kisérleti gépet épített 195-ös gyári számmal és még 1960.12.31.-én megkezdték a próbákat vele. Ez volt a DVM 4 tipus 3. alsorozata. A gyártás beindulása után 1963 januárjában eladták a protót a DVM részére. Itt semmeilyen pályaszámot nem viselt. 1965 decemberében csere útján a BHEV-hez került DLXVII 741 számon. Itt jellemzően a Szigetszentmiklós-Taksony vonalon továbbított tehervonatokat. A forgalom felhagyásával 1976 novemberében a mozdonyt eladták az OKÜ-nek, ahol nem sorolták be a saját számrendszerükbe. 1984 decemberében a MÁV vette át M44,213 pályaszámon, de igazán nem tudta hasznosítani. Ezért 1985-ben a Szolnoki járműjavító szétbontotta és helyette fődarabok felhasználásával átépítette 'klasszikus' M44-es mozdonynak. Ezután visszakerült Ózdra, ahol a gyár már besorolta és a 82-es számot kapta. Az ipari számrendszerbe pedig A25,100-ként sorolták be. A gyári privatizációk következtében 1997.10.31.-e óta az Acéltrans Kft tulajdona. Jelenleg éppen nem üzemel.
"1958 és 1965 között összesen 310 darabot, +14 készült Koreának, 1 pedig itthon maradt, és a mai napig létezik Ózdon." Az a 1 ami itthon maradt az az amelyik a BHÉV-nél is járt? És tényleg létezik még? Én úgy tudtam, hogy a 90-es években szétvágták!
> egy ún. Chargier-kerék segítségével raknak meg szénnel.
Na gyerekek, attól tartok, sikerült egy szép combos leiterjakabot kreálnom!
Franciául a "charger" szó annyit jelent, hogy "megrakni, feltölteni" (angolul is, gondoljatok csak az akku-feltöltôkre, de az angolok valószínüleg a franciáktól vették át a szót). Száz évvel ezelôtt az osztrák polgárság körében általános volt a francia nyelv ismerete (ugyanúgy, mint nálunk a németé), nem csoda, hogy gyakran használtak francia szavakat mind a köznapi, mind a szakmai beszédben. Ebbôl születhetett a Slezak-könyvben olvasható "Chargierrad", amit én ilyen ostoba módon névnek fordítottam. Szóval helyesen "rakodókerék".
"A Déli Vasút államosítása után a MÁV-nál a 225,302-es pályaszámot kapta..."
A folytatás nem túl sok: 1944.12.12,-én a Németek visszavonultak vele az országból. A háború vége Lengyelországban érte, ahol a PKP rövid úton selejtezte.
A másik gép a 17c 427 az SHS tulajdonába került, ahol még 1933 előtt selejtezték. A második világháború után még további két budapesti gyártású mozdony került el az országból. Egy a Csehekhez, egy a Jugókhoz. A Csehek később visszaadták...
"...De azért érdekelne ez a Nagybobós előkerülési vasgyári történet, ha publikus! "
A GANZ-MÁVAG nagy szériában gyártotta az SZD részére a DVM4 tipusjelű VME1 sorozatú dizel-elektromos tolató mozdonyokat (nagy BoBo). 1958 és 1965 között összesen 310 darabot, +14 készült Koreának, 1 pedig itthon maradt, és a mai napig létezik Ózdon. Oroszországban is több létezik, sőt például a VME1-43 múzeumi védettséget kapott. Jelenleg a Pavlovszki Vasúti Múzeum tulajdona, és Susari állomáson tekinthető meg.
A változó igények és a bővülő technikai lehetőségek miatt a MÁVAG párhuzamosan hozzálátott a DVM4 korszerűsítéséhez. Az új tipus a DVM7 első három példánya 1961-re készült el 501-503 gyári számmal, 3 különböző dizel motorral. A gépek kisérleti mozdonyként a gyár tulajdonában maradtak. Az 502-503-as gépek 1963-1964 során próbameneteken vettek részt a Szovjetúnióban is. Ezen próbák hatására 3 további DVM7-est megrendelt az SZD (792-795/1965 gyári szám, SZD VME2-01/02/03), azonban a CKD gyár CsME3-asa jobban bevállt, valamint a KGST szakosodás is a Cseheknek kedvezett, így az SZD eltekintett a további MÁVAG mozdonyok vásárlásától.
A gyár a tulajdonában levő három mozdonyt iparvállalatoknak adta el. Az első kettőt az OKÜ-nek, az 503-ast a szolnoki ÁFOR-nak, mely 1966.11.10.-én szajoli telepén helyezte üzembe mint A25,016 és végig itt is dolgozott. Kb 2000 óta Németh Andor folyamatosan tárgyalt a MOL-lal a mozdony megvétele és MVP-be kerülése érdekében. A részletes történetet ő hivatott ismertetni. 2004 márciusában jött létre az 'üzlet', mely jóvoltábol a mozdony jelenleg a MÁV Nosztalgia Kft tulajdona. 2004.10.28.-tól mint 95554544016-1.
Az előző hozzászolásomban egy kiválló foto leledzik képaláírásostől, csak ez a kiváló szoftver minden további értesítés nélkül valahova eltüntette (a feltöltés ment majd egy percet ADSL-ről 640x480 BMP)
Nos a kép az A27,2001-et ábrázolja Szolnokon 1988 májusában, kopottan, kezdő alkatrészbánya állapotban, vörös csillaggal. A mozdony rövid története:
Gyártva: GANZ/MÁVAG 497/1961
1961.12.31: Ganz kisérleti mozdony
1965.12: MAV M46,2001
1967.08.07: sorozatos problémák miatt vissza a gyárba
1969.01.20: LKM M31-05 = ipari A27,2001
Valamikor a '80-as évek közepén mint az utolsó létező DHM3-as mozdony Szolnokra kerül, ahol nem kap nagyjavítást, az LKM selejtezi, a Jjü pedig alkatrészenként bontani kezdi. Semmilyen listában nem szerepel, a MÁV Historia Bizottság információ hiányban nem tud túlélő M46-osról. Ekkor tettünk látogatást a szolnoki jjü-ben Németh Andorral, amikor nagy meglepetéssel konstatáltuk a még létező mozdonyt. A fotó (és még további pár kép) ekkor készült. Azután Németh Andor (mint bizottsági tag) intenzív lobbizásba kezdett a mozdony megmentéséért és eredeti formában történő helyreállításáért. A História Bizottságnak, élén Heller Györgynek köszönhetően beindult a gépezet és a MÁV 1988.12.30.-án ismét állagba vette. Sajnos teljes helyreállítására num jutott pénz, azonban egy optikai tunning után, eredeti festéssel 2001-ben bekerült az MVP-be, ahol azóta is látható.
Gumidani berakott két képet a fûtôházas topicba, amelyeken déli vasúti gôzmozdonyokat láthatunk, amint Nagykanizsán egy ún. Chargier-kerék segítségével raknak meg szénnel.
A felsô képen a 131sz. DV mozdony látható, ami egy 206-os sorozatú gép, amelyet 1904-ben készített a MÁVAG, mint a gyár 1766. gôzmozdonyát. A Déli Vasút államosítása után a MÁV-nál a 225,302-es pályaszámot kapta (a folytatást majd esetleg OKU30 írja meg :-))))
Az alsó képen a DV 427-es számú mozdonya látszik. Ez egy 17c sorozatú mozdony, amit szintén a MÁVAG készített 1899-ben, a gyár 1350. gôzmozdonyaként. Ez a mozdony Trianon után Jugoszláviába került. Egyébként az egyetlen magyar gyártmányú 17c, ami elkerült az országból.
A nagy Bobo világ életében Szajolon lakott! Viszont a parkban lévö M46 2001 a Lenin Kohászati Müvekben, Diósgyörben dolgozott A27 2001-es psz.-on és onnan került valamikor el Szolnokra a Jármqjavítóba. Évekig ott rohadt, mígnem a szolnoki fütöházban külsöleg rendbe rakták és felhozták a parkba.
Meg is mondom ;-))) A felsô képen valóban egy 342-es van, víztisztítóval. Az alsó képen lévô mozdonyt 324-esnek nézem. Annak volt ilyen szerkocsija és látszik a mozdonysátor tetején a szellôzô is.
Nem teszed fel nagyobb kivitelben a képtárádba? (vagy már talán fel is tetted? :-)))
Én hál'istennek minden nap Miskolcon vagyok, kár, hogy korábban nem igazán fotóztam. Valahogy be kellene lógni a régi vasgyárba, előfordulhat, hogy van ott pár érdekes dolog még... az M46-ost is ott ásták elő.
A Truman éppen itt van Istvántelken, délelőtt nagyon jól lehet fotózni. Egy-két napon belül fel lesz fűtve, van esély arra, hogy a kazánvizsga is meglesz.
"A MÁV 431 sorozatú mozdonyairól szeretnék információkat kapni"
Két eltérő alaptipus volt a MÁV-nál: a 0-ás és a 300-as alsorozat.
A 0-ás: Eredetileg a Porosz vasutak (KPEV) G7.1 sorozata (D-n2) Gyakorlatilag majd minden német mozdonygyár építette. A hozzánk kerültek közül a legöregebb 1899-ben, a legfiatalabb 1916-ban lett gyártva. Az első világháborút követően a Németországgal szomszédos országok vasutjai majd mindegyike állagába vett ilyen gépeket. Igy a Csehszlovákiába kerültek 1919 és 1925 között ideiglenesen 173.901-922 -nek lettek beszámozva. 1925.01.01-től kapták a végleges CSD 413.064-082 számot, és időközben a 173-asokon felül még állagba vették a 413.082-095 pályaszámot. Közülük számos a második világháború során Magyarországra került, ahol MAV 431,001-015 -ként álltak 1939.09.26-1940.03.09. között munkába. A Poroszoktól Lengyelország is 'kapott' ilyen mozdonyokat. 1926-ig eredeti számmal, azután pedig PKP Tp1.01-142 -ként üzemeltek. Hasonló úton-módon kerültek innen is a MÁV-hoz 1941.05.01.-től mint 431,016-020. 14 darabbal a visszavonuló németek 1944/45 során elhagyták az országot. 2 Csehszlovákiában, 1 Jugoszláviában maradt. 1950.09.15.-én a még nálunk levő két cseh eredetű mozdonyt visszaadtuk a CSD-nek. Az utolsónak megmaradt 431,019 pedig 1953.02.04-én került vissza a PKP-hez. A restitució során (1945-1952) 4 gépet mi kaptunk vissza a DR illetve a DB hálózatáról. A 431,005-öt 1950.09.15.-én tovább adtuk a CSD-nek, mig a 431,016/017/018 nálunk fejezte be pályafutását, rendre 1958.12.28., 1960.03.19. és 1956.06.15.-én. A CSD-nél 412.1 és 616.0 számú szerkocsikat használtak, hogy egyedileg milyen megoszlásban, az sajnos nincs nyilvántartva.
A 300-as: Eredetileg a Porosz vasutak (KPEV) G7.2 sorozata (D-n2v) Az előző sorozathoz hasonlatosan 1919-1924:CSD 173.01-63 1925:CSD 413,001-063. 1939.09.26.->:MAV 431,301-307. A Németek mint a héttel visszavonultak. A restitució során két gépet kaptunk 1949/1950-ben a DR-től, egyet pedig 1948.11.07.-én az OStB-től vissza, rendre 431,304/305/307 számmal. 431,304->1950.09.15:CSD, 431.305:+1954.03.03 és 431,307->1950.09.15:CSD. A CSD-nél mindegyik 412.1-es szerkocsival üzemelt.
A 'kakukktojás': A 2.vh után egy eddig nem említett mozdony maradt Magyarországon: Schichau 1515/1907: KPEV Kattowitz G7.2 4667 1916: MÁV bérlet 1919: CSD 173.49 1925.01.01: CSD 413.049 1938: SZ 413,049 (Szlovák Vasút) 1945: MAV 1949.10: MAV 431,101 1950.09.15: CSD 413.049 +1951.04.28
Ha valamelyik mozdony teljes életútjára szükség lenne, azt a 431,101-hez hasonlatosan meg tudom adni, azonban a teljes anyag ésszerűségi korlátok miatt nem igazán fért volna bele ebbe a hozzászólásba.
Az Antiquarium Hungaricum március 31-re könyvárverést hirdet. Ezen 187. számon szerepel Miklós Imre: A magyar vasutasság oknyomozó története. A legelső vasúttól - napjainkig. Bp. 1937. c. könyv. Kikiáltási ár: 12000 Ft A könyv megtekinthető a Bp. V., Múzeum krt 29. sz. alatti boltban.
Részemről van érdeklődés. Egyúttal köszönöm a múltkorit. Remélem, hogy a következőnél több szerencsénk lesz az időjárással. Továbbá jó lenne, ha utána nem kellene mindenkinek sietnie és el tudnánk beszélgetni. (feleségül már nem kell venned...)
Az esetet és okait tárgyalja Cserháti Jenő "Lokomotívkazán-robbanás a szamosvölgyi vasúton" című cikke a MAGYAR MÉRNÖK- ÉS ÉPÍTÉSZ-EGYLET KÖZLÖNYE XXVI. kötet 223-224. és 266-270. oldalán. Egyik legszebb mondata: "A tanuság pedig az, hogy a kazánok lemezvastagságának megválasztásakor ne igen fösvénykedjünk".
A cikk nekem igen rossz fénymásolatban van meg; ha lesz időm, beszkennelem és felteszem ide.
1943-45 között nincs róla adat. 1945 eleján Franciaországba került. 1945 végén az SNCF bérbe vette az Amerikaiaktól, majd a MÁV megvásárolta. 1947.05.13-án érkezett hazánkba. 1947.06.13-án állt üzembe mint MAV 411,087. 1961.04.06-án mint 411,067" élt tovább, hála a Sztahanov tipusú nagyjavításoknak. 1972.03.22-én selejtezték és még ebben az évben szét is vágták.
Lima 8062/1943 mint USTC S160 1831
1943-tól a GWR (Great Western Railway, Anglia) vonalain üzemelt, 1944 szeptemberében áthalyózott Franciaországba, majd a MÁV megvásárolta és 1947.08.19-én érkezett Magyarországra, ahol 1947.09.11-én állt üzembe mint 411,237. Sztahanov nagyjavítás során 1961.03.31-én lett átszámozva 411,087"-nek. 1978.12,15-én selejtezték, majd rövidesen szétvágták.
A nyalóka:
Bp 5155/1938 1938.03.07-én jött ki a gyárból (folytvas tűzszekrénnyel) és 1938.03.19-én állt üzembe mint MAV 22,118. 1957.08.01-én lett átszámozva 275,118-nak. 1972.10.30-án selejtezték. Könyvjóváírással a Közlekedési Múzeum tulajdonába került és Cegléd vasútállomáson lett kiállítva.
Vannak ott mások is. Erről volt egy riport is. 326,136
424,353 egy kép van róla, az is szembefényben. De ez a környék érdekes vasútilag, Miskolc után van egy régi csuka kocsi, egy M28, egy M31, a szerencsi állomás és ez a mozdony, meg a Tisza híd.
Németül én még gyengécskén sem tudok, csak emlékeztem a felsö képre, ennek alapján találtam meg a párját a Horváth féle könyvben. Még a könyv készültekor mesélte Ernö, hogy Ö adott valamilyen adatokat a géppel kapcsolatban a szerzönek, ezért emlékeztem a dologra.
Meg végül is, az egyik mozdony német gyártmány (a másikról meg fogalmam sincs!) :)))
Na tessék azt hittem nem tartalmaz magyar anyagot a mű erre kiderül, hogy tartalmaz. A gyengécske német tudásom vagy a szerzők pontatlansága vezetett félre, mert azt írják két német mozdony kazánrobbanása látható a képeken a 19. századból.
Sziasztok!
Van még az országban olyan kiállított gőzmozdony az állomásokon, pályaudvarokon, melyek ki vannak világítva?
Még több évvel ezelőtt Kaposvár állomásépület mellett (az üzemi konyha épülete előtt) a kiállított 376-642 psz.-ú mozdony lámpái esténként világítottak, meg voltak még világítva a kerekek is. Sajnos ez a kivilágítás már évek óta nem üzemel, a lámpákból kilopkodták az égőket és a foglalatot.
Nem keressük, de félig-meddig magyar, legalább is az egyik.:)))
A felsö kép a Szamosvölgyi Vasút 4 psz. mozdonya, ami a Dés - Zilah vonal Sósmezö állomásán robbant fel 1892.01.11.-én. A gépet a Krauss építette Münchenben 1883-ban. A baleset után - meglepö módon - a Sigl gyár Wiener Neustadtban újjáépítette.
Az alsón a Ferdinánd Császár Északi Vasút Oderberg állomásán 1871.03.23.-án felrobbant Glaukos nevü mozdony látható.
A felsö mozdonyról egy másik kép és az esemény leírása megtalálható Horváth Ferenc vasúti balesetekkel foglalkozó könyvében, bár ebben az újjáépítés tényét nem említi. Az itt bemutatott fotót néhai Lányi Ernö gyüjteményéböl ismerem.
Az alsó kép és az esemény rövid leírása szintén megtalálható a fent említett könyvben.
Köszönöm a számokat. Majd még lehet, hogy kérdezni fogok.
A debreceni 326 konyhájába beköltöztek. Szegénykém egyébként is elég rossz helyen áll, de így lehet, hogy el is fog róla tünni ez - az. A nyíregyi 375 szép. Láttam még a tokaji 424 - et és a miskolci 377 - et, de ezeket csak távolról. Rendben vannak szerintem.
Ha nálunk a wc-lehúzó 10-ből 2 alkalommal nem működik, akkor lecseréljük. A http://s6.yousendit.com/ az utóbbi két próbálkozásból kétszer vallott kudarcot.
Itt a másik próbálkozás Ha ez sem sikerül, lemásolom és bedugom a Déliben egy megbeszélt vonat zártárcsája mögé, Te meg majd kiveszed.
"Jelenleg a két kiállított gőzösön kívül nincs gőzmozdony Celldömölkön"
Köszönöm a választ.
A 424-19 lehet, hogy nem volt Cellamdömölkre állomásítva, de 1986 és 1992 között több alkalommal is fotoztam/videóztam ott.
A 411-71 (ex 411,323) 1974.12.12-től viseli az illegális 411-71 számot és a nyolcvanas évek legvégéig Tapolcán fűtött egy spéci ám de nagyon magas kéménnyel ellátva. Ezután Acsádra került (tárolódott). 1992-ben átvitték Cell-be és nekiestek szétvágni. Intenzív tiltakozások hatására azonban sikerült leállíttatni a vágást, de úgy látszik az éj leple alatt mégis csak befejezték.
424-21 (ex 424,024', exex 424,187) Sopronban fűtött. 1997-ben szétvágták.
377,265 A Bélapátfalvi Cementgyár udvarán volt kiállítva. (szép lassan, de biztosan fogyatkozott). 2002-ben Miskolcra került optikai tunningra. Valószínűleg még mindíg itt van, de ki szándékozzák állítani valahol.
Érdeklődnék, hogy korábban volt szó Kubinszky Mihálynak:
Emléképek a 424-esekről. Lehet még valahol kapni a könyvet? Ha tudja valaki kérem írja ide meg az üzlet vagy személy címét vagy küldje el a vapore@freemail.hu címre!
Természetesen lehetne, azt hiszem Division by zero volt nálounk tavaly és van egy listája a műemléki kocsikról amit annó nekem is megküldött. Csak elveszett a lista a gépem összeomlása és az én töketlenségem miatt. Ezért most per pill nem tudok pontos pályaszámmal szolgálni, és gyártási évvel sem, de bőven 1800- as évek vége a gyártási ideje. Viszont egy kép:
Ez pedig egy másik. ABx 44224 1927-ben készült. Sajna nem valami szuper egyikük álapota sem.
A lista egy helyről származik már akkor sokat tanultam belőle amikor megkaptam. A fűtőgépek történetinek is utána kell szagolni mert több is van Ce-hez írva. Majd a vizsgáim után által futok rajtuk.
A listát megkaptam attól aki megküldte neked is! A 424 066 mint 19-es fűtőgép szerepel meg az is, hogy 1992. 10. hóban selejtezésre került és valószínűleg azt a fűtési szezont már a 05-ös fűtőgép fűtötte végig ugyanis ő(k) a fűtőház központi fűtését látták el meleggel. Utána valószínűleg elkerült a gép Cellből. De hogy mikor?
Hát tudod azoknak a testvérei amik a Népstadion alatt és a Gellérthegy alatt vannak tárolva ilyen van a sághegy alatt is!:-))))))))))))))))))))))))))))))))) ;-))))))))))))))))
Miféle Hadi gőzmozdonyokról beszélsz? A listát nemrég kaptam e-mailben, amely az összes létező fűtőgépet tartalmazza a lista készültének időpontjáig, és a szerint a066-os celldömölkön van mint fűtőgép. De lehet azóta már lesejeltezték megtudja mondani akkor valaki, hogy a 066-os gép hol van mi a mostani sorsa, vagy esetleg már szétvágták? Ime egy kép az üzemelő 064-es 424-esről http://www.vasutbarat.hu/magazin/vb2002-2/06_gysev424-064_1.jpg
Jelenleg a két kiállított gőzösön kívül nincs gőzmozdony Celldömölkön, hacsak nem a sághegy alatti alagútban lezsírozott működőképes hadi példányokra gondolsz?
Viszont van még egy Henschel hómaró abbúl is a 001-es, itt van a V42 514 az az a VF 028, meg az A178-as motorkocsi. Meg néhány műemléki jellegű teher és egyéb kocsi. De a 424 066 és a 411 323 már régóta nincs Cellben. Sőt az én adataim szerint a 424 066-os soha nem is volt Celldömölkre állomásítva, de még a 411 323 sem. :-((((((
Majd Titibi megmondja a frankót :-) Mindenesetre úgy emlékszek, hogy a tavalyi látogatásunk alkalmával nem láttunk a kiállított gépeken kívűl más gőzöst.
Kézhezkaptam a márc. 1 -i istvántelki látogatáson filmes géppel fotózott felvételeim nagyítását. Szkennelés után közzéteszem. Link az Istvántelki Fömühely topicban ... (Remélem, még ma.)
Akad még pár régi kép, csak időm lenne. Ez amit feltettem a maglódi állomás épületében lóg, úgy lett befényképezve Bahn topictárs által, én is elindultam már vagy 3x befotózni jobb minőségben csak nem jutottam oda...de amíg ott lóg addig nem késő :)
Valaki betett egy képet a nagytopicra, hogy ez a viadukt hol van. Nagyon halkan mondom, hogy szerintem nem ott. De én nem találtam meg otthon, pedig emlékszem hasonlóra.
Maglód 1922: nem lehet, hogy a felvétel korábbi, csak a képeslapot adták ki 1922 - ben? Mert ezt elég gyakran megcsinálták.
Osztom Blakszta véleményét. Szerintem is egy 376-os, fordított állásban. Van mögött egy _gyorsvonati_ kalaúzkocsi! A többi kocsi is elég vegyes.
De tényleg érdekes lenne kideríteni, hogy hol van/volt ez a híd! És hogy került rá egy ilyen szerelvény.
Azért izgatja a fantáziámat, mert mellékvonalakra és HÉV vonalakra nem nagyon építettek ilyen nagyságú hidakat. Egyszerûen nem fizetôdött volna ki! De a vonat - és ha a mozdony tényleg egy 376-os, akkor az is, nem egy fôvonali jelenség. szóval egy kicsit különös.
> Malgód 1922
Ebben pedig az az érdekes, hogy 1922-ben még _nem_ volt Maglódon a mindenki által jól ismert szabványos, ívelt tetejû MÁV kerítés!
A mozdony is elég furcsa, azzal a vízszintes gôzelosztóval. Mint egy osztrák mozdony, ráadásul szerkocsis! Majd utánanézek.
Még valami: tegnap ismételték a sok évvel ezelőtti "Angyalbőrben" című sorozat első részét. Volt benne vonatos jelenet is, egy 424-es húzott el a laktanya előtt nosztalgia szerelvénnyel. A számát nem láttam 424,282 lehetett talán...érdekes. A felvételek amúgy a budaörsi repülőtérrel szembeni laktanyában készültek.
Szívesen megnézném. Esetleg fel lehet darabolni. (Linuxban meg tudom mondani, hogyan). Vagy ha sikerült valahova feltenni, kíváncsi lennék rá, hol találom meg. Kösz.
Az említett címen keresztul próbálkozok kuldeni mert a magyar oldal valahogy nemmukodik. Mindenki aki kérte remélem megkapja, minden esetre jó volna ha valaki visszajelezné a megérkezését
A www.yousendit.com oldalon keresztül el tudsz küldeni akár 1 GB-os állományt is! A címzetthez írd be az ellenállomás e-mail címét (akár több cimzett is lehet, a címeket vesszövel kell elválasztani), csatold az állományt és töltsd fel a szerverükre. A címzett egy linket kap e-mailban és erröl a linkröl le tudja tölteni az állományt 7 napon keresztül, maximum 25 alkalommal. Én elég gyakran használom, és jól müködik. Ha több állományról van szó egy ZIP filébe tömörítve az is továbbítható.
Szivesen gonjaidra bízom csak azt mond meg hogytudom eljutattni hozzád, meghatározott idore és az említett felbontásba. Én ugyanis jóval a megszokott 600dpi, feletti felbontásba szkenneltem a képet volt is 4,9Mb de ezt sajna nemtudom továbbkuldeni.
> Egyáltalán magyar vonatkozású? > Mintha BR01 húzná.
Én is ezen morfondíroztam.
Sajnos a mozdony nem látszik jól. Az ember elsô benyomása tényleg az, hogy egy szélterelôs nagykerekû mozdonyról van szó. De az igencsak vegyes összeállítású és többnyire nagyon régi kocsikból álló szerelvényt látva rögtön az a gondolat merül fel, hogy egy ilyen szerelvényt egy BR01-es nem nagyon húzhatott!
De ha az ember közel hajol a képernyôhöz, akkor - legalábbis számomra - már egyáltalán nem biztos, hogy ami elsô pillantásra a mozdony hajtott kerekének látszik, az valóban kerék? Az lenne a legjobb, ha Kisvasutas megpróbálná beszkennelni a képet dupla vagy tripla felbontásban, és feltenné valahova, ahol mindenki megnézheti (korlátozott idôre, ha nincs más, nálam is lehet)
Akartam kérni, hogy nagyobban küldje át... a 120-as vonal topicban is volt egy hasonló rossz állapotú kép, kicsit fel lett javítva, máris érdekes részek jöttek elő rajta.
"327,141-ről egy őszi felvételem. Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam eljönni, de munka volt."
Erről a gépről már értekeztem TEE topiktársal is. Mi lenne ha egy szép napon szerveznénk egy kapákkal és bozótvágóval felszerelt társaságot, ésrendet tennénk a gép körül? Két verziót tudok elképzelni. 1.) A gép mozgatható és akkor nem a vágány környékét kellene takarítani, hanem a gép előtt a vágányt, (vagy mögött) hogy a többiek mellé betehető legyen a színbe. 2.) A gép nem mozgatható és akkor a bozótot ecetfát és a többi nyavaját köll onnan eltüntetnyi.
Az a gáz a dologban, hogy nehogy az legyen a vége, hogy mit sürögnek forognak ezek itten? Szóval, jó lenne ha tényleg segítségként élnék meg.
Ha van még 10-12 önként jelentkező eme megszabadításra, akkor fel kell venni a kapcsolatot az illetékesekkel és egyztetni.
Addig is két kép, köztük cirka egy év telt el! Enyit romlott a gép körül a helyzet.
Az én képemen? Nem nyert, eléggé normál nyomtávú, és forgalom is volt rajta! Valamelyik következő képen épp egy villanygép poroszkál át rajta. A hídszerkezet a kérdezett és az általam berakott képen nyilván valóan nem egyezik, ezt laikusként is látom. Ennek ellenére azért tippeltem, hogy ez lehet, mert tippem szerint felújításkor átakalították a hídelemeket. De sajna csak tipp volt.
Azt hiszem ezzel a Szovátával nagyot tévedtem, hiszen ez egy villamosított egyvágányú vonali völgyhíd, így semmiképen nem lehet Szovátán. Elnézést kérek.
A kosári völgyhíd három nyílásu, amelyek közül a középső 76 méter hosszú és a völgyfenék felett 42 méter magasságban áll. A völgyhíd Volóc és a régi országhatár közötti szakaszon van a Munkács - Stry vasútvonalon.
A vasszerkezetek száma stimmel, csak ez lakott területen kívül van/volt. Már nem emlékszem, hogy kinek a tippje szerint ez a kosári híd. (Azt sem tudom, hogy merre van.)
Mellékelek egy képet, amirol fogalmam sincs hol készulhetett. Írva nincs rá se alá semmi, egy azóta elhunyt pap barátomtól kaptam de o se tudta megmondani hol készulhetett.
Ez a Dr. Kubinszky elég nagy guruja lehet a témának. 6-8 könyven biztosan láttam már a nevét, a 424-esen, régi magyar vasútállomások, erdélyi építkezések, ilyesmi...
A Dr. Csiba József - féle könyv a Vasúthistória Sorozatban jelent meg 1994 -ben és újszerüen már nem kapható. Ez nem csupán söt nem is elsösörban fotóalbum.
Ezzel nem azonos RwMan által említett valóban tisztán fényképgyüjtemény, sajnos a szerzöje nem ugrik be. A Nosztalgia Kft. üzleteiben jó eséllyel ma is megvásárolható.
Karácsony előtt a Nosztalgia boltjában vettem a Nyugati pályaudvaron. Elképesztően jó képek vannak benne, de inkább képeskönyv, mint műszaki szakkönyv. Ez persze nem baj :)
jah meg még egy amit mindíg elfelejtek az a 424-es amit leemeltek a talapzatról milyen névre hallgatott?
A Gárdonyból elvitt gép már a füstiben lehet? Mert én nem láttam, bár egy területet nem jártam be lehet hogy ott volt? Jelesül a tolópad vasút felőli végénél nem mentem ki ott milyen gépet mosogattak?
Tegnap 11:54-kor elindula egy vonat Istvántelekről nyugati felé és azt ele kellett érnem. Mivel 10:30-kor különutakra léptem, ezért már nem értem vissza hozzátok, hogy elköszönjek. Bocs.
Igyekeztem mindent feljegyezni, de még mindíg nem jegyeztem meg, hogy az a gép amelyik még mindíg kinnt áll a szabad ég alatt az egykori kocsijavító előtt az melyik? Aztán volt benn a csarnokban agy 375-ös aminek nem tudom a számát az melyik lehet? Aztán a fal mellett egy lecsupaszított gép is volt az melyik lehetett? Ja a 424 07 fűtőgép ki volt leánykorában, és még egy fűtőgépes kérdés a 424 05 (Cellben fűtött) ki volt?
Elbújtak, de nagyon! A romos csarnok után balra kellett fordulni a fűtőgépnél, és továbbmenve párszáz métert, a kétszintes modernebb kinézetű épület mögött, az iménti úttal párhuzamos vágányon találhatóak.
Akkor tényleg nem találtak mást. Tegnap megnéztem, de mindkettő háromtengelyes szerkocsival járt. Arra gondoltam, hogy esetleg a 220 szerkocsija négytengelyes volt és ritkábban kellett megállni vízért, ami sztrájk esetén előny. De nem.
Köszönöm ezúton is a látogatást, nagyon jó volt. Luc72, Settebello, TEE nem tudtam elköszönni, mert nagyon elmentetek elveszett személykocsi irányba, én meg nagyon a kijárat irányába, és már nem találkoztunk - ezúton is bocs.
A képeket nemsokára felteszem, Istvántelek 2005 - unokáink sem fogják látni jeligére.
No mintha én lennék, aki elsőként reflektál a mai istvántelki látogatásra.
BalckStar nem láttalak, netán későn jöttél és mint védtelent, felfalt az udvaron álló 424.284 -es ? (Most nagyon szép, csak nehogy alkatrészbánya legyen !)
El voltam ámulva A. Balu csodálatos gőzmozdonymodelljétől. (Nem kész még.) Dícséret illeti őt, ehhez nagyon finom kezek és jó érzék kellenek. Számomra jóleső érzés, hogy a mai világban is vannak ilyen értékes, igényes fiatalok, mint ő.
A magyar mozdonyok külföldre járásával kapcsolatosan a GySEV mozodonykról azt hallottam, hogy Államközi megállapodás alapján a GySEV vonaláról Ausztriába vörös csillagos mozdony nem járt ki. Ezért nem volt egy GySEV mozdonyon sem vörös csillag. Érdekes történet, valamelyik nosztalgia menet során (azt hiszem valamelyik Orient-Expresszes út volt) a GySEV 424 sor. mozdonya üzemképtelenné vált. Helyette MÁV 424-es jött kisegíteni. Ennek füstszekrényajtaján lévő hatalmas vörös csillagot az indulás előtt el kellett tüntetni. Ezért a soproni III. vágányon az indulásra kész szerelvény mozdonyának elejéhez létrát támasztottak és egy műhelyi munkás átmázolta fekete festékkel a vörös csillagot. Mindez az 1980-as évek végén.
Pedig már délután kiszedtem a javascriptet, sima link van a PDF-re!
Egyébként ezt az újágot én is fel akartam tenni a netre, ha bármiben segíthetek, csak szólj.
Köszi, de nem szokott ezzel gond lenni. A honlapom évek óta működik, de Matiz az első, aki szólt a script miatt. Nem gondoltam volna, hogy a NS nem emészti meg... De beszéljünk majd inkább a látottakról, ne erről!
A következő lépés már az lenne. Én is a Politikán szocializálódtam, felesleges a vetítés. Nem baszogattam senkit, hanem egy javaslatot tettem. Ha ide beteszi a lábát a politizálás, akkor az a topic végét is jelentheti. Tudjuk jól, hogy kik, kiket, milyen eszközökkel intéztek el anno. Ennek van vasutas vetülete is, de a tapasztalatok alapján ezt jobb külön topicban, ha van rá igény.
Ha akartok erről beszélgetni, inkább nyissatok neki egy topicot akár itt a vasutasfórumban, ígérem figyelni fogok rá, nem lesz csatatér. De a direkt politikát nem kéne belevinni a szakmai topicokba véleményem szerint.
>>Érdekes, hogy a bécsi gyors mozdonya 1904-ben 220-as volt!
Miért? A legnagyobb sebessége 90 km/h volt. Ennél gyorsabban hivatalosan nem mentek. Nem lehet, hogy a tengelyterhelés miatt volt 220 - as? Akkoriban Ausztriában kisebb volt a tengelyterhelés, mint nálunk.
A 424-064-es ügyében megkérdeztem a GySEV vasúttörténész barátomat. Pontosan ezt a választ kaptam rá:
A 424,064 mozdony (GySEV mozdony) a GySEV eladta. A tulajdonos fel akarta újítani és az üzem területén ki akarta állítani. Ebből nem lett semmi, a mozdony éveken át ott rohadt az üzem területén az Ágfalvára vezető út mentén. lassanként ellopkodtak róla mindent. 2001 szeptemberében szétbontották.
Ráadásul a Hedjaz vasutat a németek (poroszok) épitették, igy gondolom nem igen szállitottak angol vagy francia mozdonyokat, hiszen részben elölük nyerték el a pályázatot, amit az arabok, lévén szent (az Allah) vasutról van szo maguk akarták megépiteni, csak hiányzott hozzá az elengedhetetlen know how.
OFF: a javascript miatt nem lehet megnyitni NS alól. A képekkel is ugyanez a helyzet. Ha egy egyszerű target="new"-et tennél oda, minden böngésző és minden gép (ami nem ismeri a javascriptet) meg tudná nyitni! ON
Van, van, van, van, van:))) Gondolom nem csak engem érdekelne a cikk.
Imre (és akit még érdekel)! Szkenneltem a hétvégén, és egynél nem is hagytam abba, hanem három cikket raktam fel a Magyar Vasút és Közelekedés 1932 januári számából a honlapomra, melyek itt találhatóak.
Holnapi istvántelki látogatással kapcsolatban örömmel közlöm, hogy Rudó József úr elvállalta a szakmai vezetést, legalábbis ma reggel telefonon ezt az információt kaptam.
Nagyon szuper képek. Érdekes, hogy a bécsi gyors mozdonya 1904-ben 220-as volt! Bár lehet, hogy csak a sztrájk miatt volt, csak ilyet találtak...
A másik, ami feltûnt, a favázas G-kocsik nagy száma. Azt hittem, azok akkorra már többségében kikerültek a forgalomból. Végülis akkor már jó 15 éve csak vasvázas G-kocsit gyártottak...
Már bocs , de csak most olvastam a bűntettet ! (424.064)
De nem igazán hiszem, hogy aki kicsit is konyít a hulladék szakmához , neki esne 86 tonna vas (mozdony) flexxel való darabolásához adagolható vashulladékká.
520,001- 520,094-ig a BR 52. sorozat, illetve üzemelt 520,501-520,503 psz.-on három PKP eredetü mozdony, aminek semmi köze nem volt a német 52-ekhez. Ezeken kívül 5 db 501-es üzemelt még nálunk (501,001-501,005) amelyek BR 42-ek voltak.
Valóban a 424,064 volt a az Ágfalva felé vezető vonal mellett és valóban szétvágták. Két vagy három éve az ünnepek alatt "fogyott el" a gép, ha jól emlékszem és anno meg is írtam.
Természetesen minden mozdony-végzet szomorú valahol, de mint látható a lenti képen is, szegény már régóta igen lepusztulva állt ott, sok minden hiányzott is róla. Szerencsére jó pár 424 létezik még, úgyhogy nem annyira megbocsáthatatlan ez.
Tudom, hogy ez gőzösös topik, ezért talán tiszteletlenség ide írni, mégis: sokkal jobban sajnáltam a GySEV-motorkocsik elpusztítását: a korelnök Abmot 12-t és egyik kedvencemet, az ABbmot 2-t. Utóbbiból ráadásul az ABbmot 604 összeapírtása után nem maradt eredeti állapotú példány. Na de ez itt off, úgyhogy nem is folytatom.
Ha valaki rendelkezik bármilyen infóval a hatvani 520 075-ről azt kére, hogy küldje el mailbe, vagy írja le ide a fórumba. A válaszokat előre is köszönöm.
Ez a mozdony akkor is érdekes jó volna kideriteni mi is lett vele, illetve az a két kerék tényleg az ő kereke lenn e? Na szóval érdemes lenne utána járni a dolgoknak.
Mintha lett volna egy telep a közelben, oda áttolták és aztán szétvágták. A tulajdonosa nem tudott vele semmit sem kezdeni és eladta ócskavasnak. Már többször volt szó erről a mozdonyról és rémlik valami ilyen.
Gondolom megemlítem, hogy az "Gőzvakond" Aljas és Felforgató Pánkk és Ankamunkász Akciócsoport orvul és alattomosan beszkennelte ezt a könyvet is, ami ilyenformán cédén, dévédén vagy ferritgyűrűn (ja azon nem) elérhető.
Hát igen sok a nemtisztázott dolog, meg főleg az, hogy ha egyszer csak eltünik a jármű az másoknak is egyből feltünne. Szerintem valahol még egyben látható, csak másik helyre lett elvéve a mozdony, vagy nem jó helyen lett fotozva a helye. De arra a ét gőzmozdony kerékre nagyon is oda kéne figyelni. Nem tudja valaki, hogy ez a két kerék kb mennyit érhet ha valaki megakarná vásárolni?
Most kézzeld el, hogy a helyi Fémgyűjtő Társaság mongy'uk megkörnyékezi a mozdonyt, akut szétszedési szándékkal, amit majd tett is követ. Profizmusuktól függően nekieshetnek flekszszel, vagy símán pajszerral is, ha jó erősek meg sokan vannak, és szétfeszegetik a szegecseket, vagy csak megfúrják, bár ez is hálózatot igényel a flekszhez hasonlóan (persze lehet, hogy 120 tonna jó minőségű acél szétlopásából megéri pár napra aggregátot bérelni). Nem hall senki semmit, nem kérdezik meg mongyuk a Fémgyűjtő Kiccsaládi Vállalkozást, hogy miért is lop széjjel egy mozdonyt, ami feltételezhetően nem az övék, meg nem is kérdezi meg ugyanezt róluk a rendőrségtől. Akkoris ott kéne maradnia némi fémforgácsnak, letépett szegecseknek, olajfoltoknak (gondolom a tengelyágykenés, a samott, a sátor belső faborítása, a vízkő, a pernye, a hamu - ez mind nem olyan cucc, amit a MÉHben bevesznek, viszont szétszedéskor is esik kifelé), meg egyéb maradványoknak. Meg aztán, ha mondjuk egy 5 tonnás teherautóval viszik el a kibányászott fémet, az is minimum 20 forduló. Meg aztán képzeljük el, ahogy otthagyják a 20 forduló felpakoltával azt a két kerékpárt... egymásnak döntik őket szépen, az meg nem esik le a sínről... merthogy ez ellen csak 1 dolog szól, hogy nem egyszerű egy teherautóval (vissza)hozott mozdonykerékpárt olyan frankón rátenni a sínre, hogy ott is maradjon.
Szerintem az amit te láttál két kereket, az nem azé a 424-es gőzmozdonyé, mert egy gőzmozdonyt vandálok egy magukban nem tudnak elhordani, pláne ha ott a helyzsínen akarják tönkre tenni szerintem a tulajdonos elszálíttatta valahová, ahol biztos helyen van.
Ezzel egyetértek, csak tartok tőle, hogy a lottó ötösre nagyobb esélyed van.
Na jó, persze egyenlőre ott tartok, hogy jobban járnánk, ha Erdélyhez csatolnánk Magyaroszágot, odaát van vagy 3.000.000 magyar, itt meg 1,xxx.xxx valamennyi... :-O
Én tavaly szeptemberben jártam arra kinn, de már csak annyit találtam amennyi a képen látszik. Két kereket.
HÁT EZ HIHETETLEN :-O :-O
Ezt meg hogy csinálták?
Vagy akkor már: és ez a két kerék miért nem kellett nekik? Direkt braihból, hogy valaki úgy higgye, hogy széthordták, közben meg csak elvitte valaki (pl. a tulaj), és visszatolt két kereket jelezve, hogy ellopták a fém cuccait?
Kubinszky Mihály: Emlékképek a 424-esről nem tudja valamelyikőtök ez a könyv csak képekben foglalkozik a 424-es mozdonnyal, vagy eléggé részletes leírást is tartalmaz, mint az a másik könyv amit ti emlegettek?
A 424-064 Ágfalván állt a parajosban sokáig, mert a GySEV eladta egy vállalkozónak, aki úgy tervezte, hogy felújítattja és utána kiállítják valamelyik GySEV állomáson. Aztán nem lett belőle semmi, és széthordták, ellopkodtak róla mindent amit pénzé lehetett tenni. Én tavaly szeptemberben jártam arra kinn, de már csak annyit találtam amennyi a képen látszik. Két kereket. A másik képet Gayer Márk készítette 2001-ben, akkor még megvolt a 064 teljesen. Amúgy még 2 gép társaságát élvezte a 064. Az 520-030 és egy másik 424-esét aki a 140-es volt. Ők ketten most Fertőboz állomáson vannak kiállítva.
A pontos könyv címére lennék kíváncsi, illetve hol lehet megvásárolni? A neten láttam azt a könyvet, hogy emlékképek a 424-es gőzmozdonyról erről a könyvről beszéltek?
Az út meg csak egy pár óra autóval, hacsak nem lesz itt hóvihar a hétvégén...
Tényleg, remélem keddig felszárad ez a rengeteg csapadék ami az utóbbi napokban hullott, mert ha megmarad, akkor ugrott a szabad program a hátsó részen...illletve azért nem ugrott, de mindenképpen nehezíti a dolgunkat!
Ha jol nézem a szabálykönyvet a amerikai vasutak felügyelö egylete adta ki, és erre a számra ugy jöttek, hogy ennyi tengely képes akkor eröt kifejteni, hogy még nem szakad a vonat, de majd még olvasgatom, elég vastag az olvasmány.
Valszleg azért vetődött fel bennem e kérdés, mert vasútmodellezem. És bármenyire is különbözik az igazi és a modell, a modell esetében legtöbbször problémát okoz a két öszzekapcsolt vontatójármű üzemelése.
Ez a CFR 389,001, ami a történelmi viharok elött MÁV 389,001 volt, ezenkivül neve is volt: Taracvölgy Nagyszebenben van kiállítva, itt egy nagyobb kép Józsgától. Ugyanitt található a 388,002 (Szentágota) is.
A Nyugati pu. raktárainak bontása igen előrehaladott állapotban van. Tegnap terület a Dózsa György úti végén a vonatból megláttam egy vízdarut, amiről nem is tudtam, hogy ott van. (Kellett nekem kihagyni a P.stephenson túrát...) Szóval jó esély van rá, hogy egy vastelepen végezze, hacsak nem kell visszaadniuk a MÁV-nak. Gondoltam szólok, hátha tudná közületek valaki hasznosítani, ha tényleg a levesbe menne! Persze ehhez utána kell kérdezni a bontóbrigádnál...
Én azt hiszem, hogy Amerikában ugyanúgy, mint Európában a vonókészülék terhelhetôsége a határ. Európában ez 65t (pardon, 637650 N :-))), ami azt jelenti, hogy 2 db modern C'C' vagy B'B'B' mozdony csak akkor vontathat elôfogatolva, ha legalább az egyik rendelkezik automatikus vonóerô korlátozással (Svájcban,Ausztriában ez a gyakorlat). Amerikában a központi vonókészülék teherbírása jóval nagyobb, de bizonyára nem végtelen. Ha a vonatterhelés ezt túllépi (ami a lejtôviszonyoktól is függ), akkor vagy tolómozdony kell (Európában nem szeretik, RoLa forgalomban tilos), vagy a szerelvény közepébe besorolt mozdony (ezt sem szeretik, mert a beállítása-kiállítása csak komoly tolatási mûveletekkel lehetséges). Ilyenkor rádiótávirányításra van szükség, ami az alagutakkal teletûzdelt hegyi pályákon a múltban nem volt egészen problémamentes.
A gôzösökkel ez nem volt ilyen bonyolult. Egyrészt még két-három nagy gôzmozdony vonóereje sem lépte túl a vonókészülék terhelhetôségét, másrészt nem volt távirányítás, hanem a mozdonyvezetôk érezték, hogy mennyi töltést kell adni. A tolómozdonyokat azért részesítették elônyben (a Karszt vonalon is ilyen szolgálat volt, és a Semmeringen is), mert a szerelvény végérôl egyszerûbb volt a mozdonynak leállni, mint az elejérôl. A tolómozdony nem is volt sokszor rácsatolva a szerelvényre, hanem csak úgy tolta. Az emelkedô végén a vonat meg sem állt, hanem a tolómozdony egy állomáson abbahagyta a tolást, lefékezett és félreállt.
Nem volt itt szerintem semmi barba-trükk, egyszerűen elindult egy új -megerősítő- lista, amit a jelentkezők "kontrollcéztek" azaz bemásolták, és hozzáírták a saját nevüket! Azaz ebből a megerősítő listából nem kerültél ki, mert benne sem voltál...:-))
Én is azon a véleményen vagyok, hogy az érdeklődők számát nem szabad limitálni, (úgy sem jön el mindenki, szerintem húsz fő sem lesz) ritka alkalom az ilyen szervezett látogatás, ne csússzon le senki a lehetőségről, mert épp' délelőtt nem tudja olvasni a fórumot!
>Éppen most tanulmányoztam az amerikai szokásokat (igaz már dizelekre) ott 36 meghajtott tengelyben adták meg a határt, ez ha jol számolom 6 db. 6 tengelyes mozdonyt jelentett, ... Ez, gondolom, az egyik társaságnál lehetett igaz, mert láttam én már karón varjút :))
>Azt hogy tudják megoldani, hogy mindkét gép egyenlő sebességgel fusson, és egyik se húzza vagy tolja a másikat, rádión beszélnek, gondolom.... Ez a húzza-tolja sokkal kisebb probléma, mint kívülről látszik :))
Extrém eset: egy mozdony vonatot húz. A (magától) 0 sebességű járműveknek és a mozdonynak kell azonos sebességgel haladnia. Hogy lehet összehangolni? :)) Úgy, hogy húzza.
Korai dízel időkben Amerikában (ahol egy vonatot mindig jó sok mozdony húz) csinálták, hogy a 3-4000 LE-s mozdonyok elé beállt egy GP9, és a mozdonyvezető onnan vezette az egészet, mert a GP-nek jó volt a rugózása (hívták Cadillacnek is). Ha a GP egy kis vonóerőt is kifejtett, már segített. Ha nem, az sem volt gond. Ha meg magát sem tudta vinni, akkor a többi tolta.
Ilyenfajta kombinált menetet gőzösöknél nem hallottam...
Ebben az esetben nem igen áll fenn annak a veszélye, hogy a vezérlökocsi elhuzza a vonatot.
:-)
Egyébbként a dupla mozdony esetében tényleg nem lényeges a kérdés, mert a cél megadja a választ is, mégpedig meg kell mozditani a nehéz vonatot, ami egy mozdonynak nem igen sikerül (ezért dupla), igy a vezéreknek rendelkezniük kellett bizonyos érzéssel, hogy a feladat sikerüljön.
Éppen most tanulmányoztam az amerikai szokásokat (igaz már dizelekre) ott 36 meghajtott tengelyben adták meg a határt, ez ha jol számolom 6 db. 6 tengelyes mozdonyt jelentett, amennyiben azok egymás után voltak kapcsolva. Ha el lettek osztva a szerelvény különbözö pontjain akkor már nem volt érvényben ez a szabály.
Szó sincs veszekedésről. Csupán csak azt tettem szóvá, hogy valamilyen Barba-trükkel ripsz-ropsz lekerültünk a listáról, amelyen Matiz és division by zero között voltunk már január 18-án.
Felesleges veszekedni, már mondtam, hogy egy-két fő helyfoglalásán nem múlik. Nem valószínű, hogy felolvasó könyvet fektetünk fel...
Ha valaki klésőbb ér ide, szóljon és a többiek után viszem. Viszont az érthető, hogy egy kezelhető létszámmal kell ilyen alkalmakkor operálni, mert a fogadó félnek is valamilyen nagyságrendre kell készülnie.
Szerintem nem lesz probléma a fényképezésnél, elég nagy a terület és elég sok gép áll bennt a csarnokokban ahhoz, hogy elférjünk. Mindannyian imádjuk ezeket a gépeket. Nehezen tudom elképzelni, hogy bármilyen vita kialakulhasson a társaságon belül.
VBL luc72 Sihuhu+1fő Titibi Matiz Tapicska forgalmista division by zero Király E.+1fő A.Balu (és fényképezőgépe) TEE Mallet+1fő kódfejtő BlackStar (+1v2db.fényképező,állvány,ilyesmi) m61019andras és talán+1fő seTTebello
Nem tudom, ki tartja karban a jelentkezési listát, de annak ilyetén való lezárását nem tudom elfogadni. Nagyon sajnálom, hogy megint nézeteltérésre került sor köztünk, és ismét egy (tervezett) istvántelki látogatás kapcsán.
Én már akkor jelentkeztem a látogatásra két fővel, amikor a szervezés kezdődőtt. A kezdeti listákon rajta is voltunk. Most pedig meglepődve látom, hogy valami általam érthetetlen okból nem szerepelünk rajta. Kérem, hogy ezt pótolják. Tehát: Teknős + 1 fő.
Jó lenne, ha a találkozás pontos időpontját is megtudnánk.
Úgy emlékszem, hogy az első listában voltak azért még többen is. Szerintem még korai lenne lezárni, vagy legalábbis nem látok semmilyen kényszerítő körülményt erre. Még egy napja sincs fenn az aktuális lista, lehet, hogy többen a mai nap folyamán még nem is kerültek gép elé.
VBL luc72 Sihuhu+1fő Titibi Matiz Tapicska forgalmista division by zero Király E.+1fő A.Balu (és fényképezőgépe) TEE Mallet+1fő kódfejtő BlackStar (+1v2db.fényképező,állvány,ilyesmi) m61019andras és talán+1fő seTTebello
VBL luc72 Sihuhu+1fő Titibi Matiz Tapicska forgalmista division by zero Király E.+1fő A.Balu (és fényképezőgépe) TEE Mallet+1fő kódfejtő BlackStar (+1v2db.fényképező,állvány,ilyesmi) m61019andras és talán+1fő seTTebello
A mozdonyoknak a fűtőgép számait írom ide, listában szereplő mozdonyok fűtőgép számai ugyan olyan sorrendben értendő, mnit ahogy az előbb közzé tettem.
Beszéltem a mühelyfönökkel telefonon, látogatás megerösítetten engedélyezve. Kértem szakmai vezetöt Rudó József személyében. A többi már nem rajtam múlik.
1934-ben a jobboldali viadukt helyére került a baroki völgyhíd vasszerkezete. A 1898-ban a második vágány (ez a baloldali vágány) építésekor a hidak a régiekhez hasonló szerkezettel épültek meg. A 1932-ben bicskei vonalkorrekcióval a baroki völgyhíd megszűnt, és az újabb építésű hídszerkezet került Biatorbágyra a jobb vágányba. Az 1941-es átépítéskor építették hozzá az új szerkezetet, ahogy Te is írtad.
Bárdos Imre Vissza a topikba 2002-10-26 23:27:06 (#2166) A V40 és V 60 sor. mozdonyok üzembe állítása is túligénybevételt jelentett a vonalban lévő acélszerkezetű hidaknak. A V40 sor. 18,9 t legnagyobb tengelyterhelésével szemben a V 44 sor. mozdonyok legnagyobb tengelyterhelése 21,9 t volt. Ezért 1941-ben a MÁVAG mindkét völgyhídnál elvégezte a megerősítési munkálatokat, melyek hat hónapig tartottak.
Ez a jobboldali híd, vagy nem? Előbb még meg kellett csinálni a vonalkorrekciót Bicske után (ott van ez a Barok asszem) és áthurcolni a hidat Biatorbágyra.
> a második kép pedig a helyreállítást követő próbaterheléskor készült.
Vicces, de a hídon nincs még rajta az az alsó ív, amit a Kandó mozdonyok nagyobb terhelése miatt kellett ráépíteni. Pedig a merénylet idején már tervbe volt véve a villamosítás, és feltételezem, hogy a helyreállítással egyidejûleg egyszerûbb lett volna az átépítést is megvalósítani.
Tehát már akkoriban sem a leglogikusabb módon jártak el! Vagy - feltételezem - a helyreállítás és a bôvítés más-más kasszából történt - keverni pedig nem lehetett.
Persze lehet, hogy tévedéseken alapul az egész gondolatmenet...
Újabb képeket szkenneltem, ezúttal Biatorbágyról. Az első képen az 1931-es merényletben megsérült híd és a szerelvény roncsai láthatók, a második kép pedig a helyreállítást követő próbaterheléskor készült.