A trafókat nem vittem haza:-))) Ott vannak a műhelyben, csak valami barbár megnézte, hogy rézből vannak-e és használhatatlanok lettek:-((( Most szereznünk kell ilyeneket.
A térképen nincs dátum, de az összes anyag a 60-as évekből való, így gondolom ez is.
De, a piros trafóhoz hasonlóm (egy picit kisebb) van otthon. Egyenirányítás után arról hegesztek. Legalább a trafó bírja a strapát, és nem az a szűk keresztmetszet :) Hátránya csak annyi, hogy gyakorlailag mozgathatatlan, de ennek megoldására csináltam hozzá vagy 30 méternyi hegesztő kábelt :)
A gurítható trafók nagyon népszerűek voltak a 20-as években, aztán a 30-as évektől kezdve szép lassan kikoptak. Rengeteget használtak Budapesten, pincékbe telepített trafóállomásokon. Aztán a háború megtizedelte (Megszázadolta) őket, és vastelepen végezték. Itt-ott múzeumban még előfordul, meg elfekvő helyeken, mint a tiétek is :)
Előbb még át kellene nekem is nézni az egészet, bár ahogy látom talán ha a 10%-a érdekes. A többi szénvagyonkészlet-számítás meg ilyenek illetve fúrásszelvények sok-sok példányban. Ha megírod nagyjából mi érdekel majd olyan szemmel is nézegetem és természetesen ha elszortíroztam meg is nézheted.
Nem, nincs köze a "Karlikhoz". Annak a legeredetibbje német gyökerekkel rendelkezett, de a lengyelek kezdték nagy számban gyártani. Ezt követően a szovjetúnióban is gyártották, tulajdonképp lekoppintották a lengyel gépet.
Járműgépészetileg is gyökeresen eltér a Karliktól, márcsak azért is, mert ez egy kétmotoros, marokágyas jármű, míg a karlik egymotoros, kardán-kúpkerék hajtású, ellenállásos szabályzású erőgép. Sokkal nagyobb is attól, erre inkább azt mondanám, az EL9 koppintása, román módra. (Ha tényleg román.) A karlikra legfeljebb az akkuláda felől elhelyezett fék kézikerék emlékeztet. Jelentős különbség az is, hogy itt a menetszabályzó a hátfalon van elhelyezve. Amúgy tömegét, teljesítményét, stb. tekintve tiszta EL9, csak a kapacitása kisebb.
Az eddigiek ismeretében azt hiszem, leginkább C50-nel és velem találkozhattál a bányánál. Azokat a képeket, amikről azt mondtad, hogy te is rajta vagy, én készítettem.
Az új mozdonyok ára tényleg húzós, nemrég láttam egy extrém alacsony építésű, forgóvázas, befüggesztett gépterű akkumulátoros mozdonyt potom 100MFt körüli áron.. Ja, és csak kicsit használt, újszerű állapotú :) Igaz, dízelt már lehet venni 10MFt körüli áron is. Ti melyik országgal/gyártóval szimpatizáltok?
Jó volt a séta péntek délután:) viszont a pilisszentiváni Tájház gyűjteménye összezsugorodott néhány fényképre és a Bányász-zenekar zakójára :(. Régen volt ott karbidlámpa, bányászsisak(bőr), sokkal több fotó, fúró ez-az, kiváncsi lennék hol lehetnek ezek.
Igen, tudom, hogy semmi esély az akkumulátoros mozdonyra, de nem álltam meg, hogy ne próbálozzak:-)))
Van egy vonal ahonnan gyári új mozdonyra van lehetőség csak hát az ár miatt jobb lett volna egy használt.
Úgy látom többekkel is összefutottam már a tárónál csak nem tudtuk ki kicsoda:-))
A feladványom szerintem valami szakaszoló kapcsoló valószínüleg a felsővezeték kiszakaszolására, de még nem tudtam rákérdezni az aknászunkra. Szombaton jártam ugyan a bányánál de nem sok időm volt. Be sem tudtam most menni, mert rohanni kellett, akkor hoztam el azt a 2-3 mázsa iratot:-))
Sajnos még azt sem tudtám elkezdeni átböngészni. De ami késik nem múlik:-))
>Bányamozdony engem is érdekelne, főleg akkumulátoros:-))
Na, azzal nem lesz könnyű dolgod! 30 évvel ezelőtt még rengeteg volt az országban, de a bányák feladásával a mozdonyokat is szinte mindenki összevágta, és elvitték a "vasba". Akinek még maradt, annak ki van hegyezve az üzem a kevéske darabszámmal, és nem tud nélkülözni belőle. Tudok olyan helyet is, ahol az alváz-szintre lepusztult roncson is gondolkozik, hogy újjáépítik. Az egyik bányában volt egy lepusztult üzemképtelen példány, ami sok munkával újjáépíthető lett volna, de tavaly(előtt?) hirtelen összevágták, és eladták. Ti is találkoztatok ezzel a seholsincs-mozdony effektussal a villanymozdony keresgélésetek során, így saját bőrötökön éreztétek-érzitek.
Tokodon tényleg láttalak én is, a táró előtt, a töltőn lévő mozdony mellett beszélgettetek hosszan. Legalább már tudom, kit keressek, ha legközelebb arra járnék :)
A kép-feladványod valami jelzőberendezés? Bár a képről úgy tűnik, mintha a fekete kar egy rudazatot (csövet) működtetne, onnan viszont egy gumicső-szerű képződmény megy el, így elvileg valami pneumatikus eszköz kezelőszerve is lehet, de ugyanúgy lehet elektronikus is. A vágatban épp elágazás van, így sokféle funkciója lehetett, pl. aknatorony mellett lehetett csillefogó oldókarja, de láttam már pneumatikus működtetésű váltót is :)
Itt vannak példák:
váltó:
Csillefogó:
Ez pedig a Ti bányátokban a bejárati szelvénynél található jelzőberendezés kezelőszerve:
A Mányon kitermelt szén a Tatabányai térséghez tartozott, és elsősorban nagyüzemi energiaellátásra használták. Szene legnagyobbrészt a Bánhidai erőműbe került, kisebb részt a Tatabányai Fűtőerőműben égették el. Kis mennyiségben a Tataszén Kft. állított elő tüzelőanyagot lakossági felhasználásra, a legjobb minőségű alapanyagból. A bányának 2004-re elfogyott a gazdaságosan kitermelhető szénvagyona, ezért zárták be. (Legalábbis ez a hivatalos verzió.)
Az a tapasztalatom, (Márkushegyiből kiindulva) hogy a VÉRT nem igazán kedveli a (kis)vasúti szállítást, szenet kizárólag futószalagon (és egyéb vonszolókon, ketyeréken, nagyon esetleg Scharf-on) láttam szállítanak, vonaton csak embert, illetve a bányafenntartáshoz szükséges eszközöket. (bányafa, Th ív, stb.)