Szerintem is onnan indult a dolog, mert a japánok egy "agresszorhoz hasonloan" azonnal bevezették a hazai technologiákat, lásd a vietnami vasutak történetét, és annak folytatását a kinai területeken. (Majd ha lesz idöm utánna olvasgatok)
Az, hogy a haboru után inkább a J.V.Sz fütyülöjére tancoltak az már egy másik eset.
De ez is azt mutatja, hogy teljesen mindegy hogy ki fütyül......
Tudod mi jutott még eszembe erröl a Zara alvázrol.
A nagy kerekeken a csapok is nagyon gyanusak.
1. igen kicsinek tünnek (kicsi az átméröjük)
ill. ami még fontosabb
2. gömbcsapágyas kivitelüek.
Ebböl az következik, hogy a csatlok elméletileg teljesen játék nélkül, de elforgathatoan voltak felfogva. Ez azt is jelentheti, hogy a csatlok eme szegmense valahogyan kompenzálva volt, amennyiben feltételezzük, hogy a nagy kerék befordult az ivbe. Ha nem akkor ellentétben a K-H megoldással, ahol a csatlok szintén oldalirányban elmozdulhatnak, itt a csatlok követték a kerék mozgását de teljesen kizárták annak elfordulását
Na, ez érdekes. Az a PL9 146 nekem inkább angol eredetűnek tűnik (a hajlított füstszekrény-alátámasztás (vagy mi) miatt). A Pacific meg inkább orosz, mint más... Ezek nem amerikai eredetű formák.
>... a kazántábla tanusága szerinti 1898-as Philadelphia-i gyártású gőzmozdonyt (AFP hír - csak hát amit újságiró ír...), akkor nagy valószínűség szerint a következő Baldwin gyári számok valamelyikéval van dolgunk: ... A Baldwin 1897-ben épített a japánoknak egy csomó Mikadot (1D1). Lehet, hogy utána rámozdultak a kínai piacra is.
Amennyiben elfogadjuk, hogy az Észak-Kelet kinai Jilin tartományban találták egy új vasúti pálya építésekor a kazántábla tanusága szerinti 1898-as Philadelphia-i gyártású gőzmozdonyt (AFP hír - csak hát amit újságiró ír...), akkor nagy valószínűség szerint a következő Baldwin gyári számok valamelyikéval van dolgunk:
16090, 16119 vagy 16122. A 16070...16139/1898 tartomány gépeit az Orosz vasút (RZD) érdekeltségét képező Kinai Keleti Vasút részére szállították B-151 - B-200 pályaszámokkal. 1935 márciusában a vasút mint Észak Mandzsúriai Vasút működött tovább. A fent jelzett 3 gyári szám kivételével a gépek ekkor még üzemben voltak, központi vonokészülékkel. A hiányzó pályaszámok rendre: B-171, B-180, B-183. 1524mm 1'D-n4v. Még a Rakov könyvet ide vonatkozó részét át kéne olvasni, de túl mélyre van elásva (így éjfél után).
Szomorú hír, a jól ismert Szlovák Albatros 498-104,-nek ápr. 15-én lejárt a kazánvizsgája, remélhetoleg folujítás kovetkezik és utánna újabb sok-sok kilométer.
Az 520 a hátsó épület előtt van, a vágány csak egy irányból járható (ha csak el nem lapátolták a földet róla). A mozdony sem az a könnyen elgurítható állapotú.
A 411-es a fűtőház mellett volt, aztán áthúzták a fh másik oldalára. A képtáramban elég sok kép foglalkozik velük, Luc72-nél is van, nálam a hatvani albumban van jó párszor megörökítve. A legrégebbi fotó ősszel készült. Majd szerdán leszaladok megnézni, ha nincs ott, jelzem.
>Jó lenne tudni, hogy a kínaiak mikor kezdték és mikor fejezték be az átállást a központi kapcsolóra. Jó lenne... Az 1990-es évek végén egy amerikai történelmi társaság gőzmozdonyt rendelt Kínából (talán ez volt a világon a legutolsó kereskedelmi forgalom céljára gyártott gőzös). Mikor Amerikába ért, örömmel látták rajta az Amerikában nagyon megszokott alkatrészformákat, szerkezeteket, megoldásokat :)) Lehet, hogy nem a japánok alapozták meg Kínában a központi kapcsolót?
>Ez a kijelentés ebben a formában szerintem biztos nem állja meg a helyét. Ugyanis mindegyik amerikai mozdonygyár a szerelvények jó részét beszállítóktól vette. Tisztelt bíróság, módosítom vallomásom. :)) Úgy értettem, hogy a mozdonygyárkapun komplett, összeszerelt mozdonyok gördültek ki, nem pedig alkatrészekkel megrakott vagonok a másik mozdonygyár irányába.
Az biztos, hogy a mozdonygyárak sokmindent vettek beszállítóktól, de 1941-ben még nem az volt a stílus, és főleg nem a gőzmozdonygyártásban, mint ma pl. a mosógépgyártásban, hogy a gép alkatrészeinek tán 70-80 %-a készen érkezik a mosógépgyárba. Olvastam egy cikket egy Lima mozdony gyártásáról, ott bizony a főegységeket mind a gyár csinálta, és nem nagyon van szó beszállítóról. De attól még lehet, hogy pl. a gőzsípot vették.
OFF: a GM sem beszállítónak tartotta az EMC-t, hanem megvette a Wintonnal együtt, és EMD-t csinált belőle, pedig az EMC-nek voltak beszállítós tapasztalatai, hiszen telephely nélkül rakott össze dízel motorkocsikat, a tervei alapján valaki (pl. a Budd) legyártotta a kasztnit és elvitte a vásárló telephelyére, a Winton odavitte a motort, összerakták, futópróba, és jött a pénz, ON.
Jó lenne tudni, hogy a kínaiak mikor kezdték és mikor fejezték be az átállást a központi kapcsolóra. A japánok 1937 - ben elfoglalták Mandzsúriát, a háborúban az egész kínai partvidéket. Szóval lehet, hogy a japánok kezdték bevezetni a központi kapcsolót Kínában és a kínaiak 1945 után fejezték be az átállást.
> mindhárom gyár komplett mozdonyokat gyártott, mint ahogy sokféle más tipusból is.
Ez a kijelentés ebben a formában szerintem biztos nem állja meg a helyét. Ugyanis mindegyik amerikai mozdonygyár a szerelvények jó részét beszállítóktól vette. Ilyen alkatrészeket akkor nem is gyártott. Tehát szerintem nincs kizárva, hogy a hadimozdonyokhoz egymásnak is beszállítottak.
Bár azt készségesen elismerem, hogy a MÁV-nál letöltött hosszú életük során az alkatrészek csereberéjének elég nagy esélye volt...
>A háború előtt Kínában császárság volt. Igazad van, fellépett nálam az időparadoxon :)) Rosszabb, hogy hiába kerestem, sehol nem találtam, hogy ezt honnan vettem. Bocs.
A japánok 1925 július 17-én tértek át a központi kapcsolókészülékre. 41.661 tehervagonnál. Nem tévedés, egy nap alatt. (Kivéve Kyushu szigetét, oda 20-án ugrottak át.)
>Nem lehet ezt a lehetôséget sem kizárni, hiszen elôfordulhat, hogy a haditermelés során a gyárak szakosodtak bizonyos alkatrészekre. Úgy tudom, hogy nem, mindhárom gyár komplett mozdonyokat gyártott, mint ahogy sokféle más tipusból is. Sokkal inkább azt gondolom, hogy már a MÁV keverte (meg Bandi :))) ).
>Kinában, ha jol tudom a háboru elött már áttértek a központi kapcsolora,... Igen, Sztálin elvtársék tanácsára.
A háború előtt Kínában császárság volt. A japánok is valamikor a '20 - as években tértek át a központi kapcsolókra. Gondolom ekkor vált a rendszer (nem Sztálinéké, hanem a központi kapcsoló) kiforrottá és olcsóvá.