Ez egy elegge nepszeru teveszme. Surusege a levego surusegenel valamivel kisebb. Ebbol megint sokan hiszik hogy akkor meg felfele szall. Valojaban az ilyen kicsi surusegkulonbsegek nem okoznak retegzodest, a levegobol sem ulepszik ki az oxigen, pedig nagyobb a surusege mint a nitrogene.
A CO eleg jol elkeveredik, de teljsesen logikus, hogy ha egyszer szajon at veszelyes, akkor szajmagassagban kell erzekelni.
Belégzési magasságba (tehát hálószobába pl. 50cm). Ezt írják mindenhol. Valójában a szénmonoxid elég nehéz, így alap esetben lefelé száll. Azonban lakásban előfordulhat hogy alul épp van valami légmozgás (enyhén huzatos ajtó), így nem jelezne akkor sem ha szükséges lenne egyébként. Ezért írnak elő belélegzési magasságot.
Ha csak termofejeket teszel es kesz, akkor megint nem tudod mi inditsa a lakasoldali szivattyut. Ha jaratod oktobertol aprilisig, akkor meg toksok aramot felzabal. egy szallodaban is sok aramot zabal, de ott tenyleg mindig van szoba ami pont ker futest.
ez tulkepp egy mezei termofej, amiben van egy kis futoellenalals. azzal mukodteted hogy futod vagy sem, es erre zar-nyit, jo lassan.
a kazan kapcsolasara meg irtam, hogy vagy osszegyujtod a szobatermosztatok jeleit, es abbol inditod, de nagy rendszereknel nem szorakoznak ezzel, siman allandoan jar, ha nem ker senki futest akkor tul meleg lesz a visszatero es ezert eloltja a langot. megoldando problema, hogy a rendszer ellenallasa tag hatarok kozott allandoan valtozik. erre tobb megoldas van
- okos szivattyu
- hidrovalto
- kicsiben en egy kis puffert tennek be, par szaz litert, es a puffer homeroje inditana a kazant. igy a kazant nem erdekli hogy kevesen vagy sokan kernek futest, mert akkor indul amikor a puffer maga ker futest, azt atmelegiteni meg mindenkeppen van par perc folyamatos uzem.
vagy van még egy vicces egyszerű megoldás, csak nem túl elegáns:
-minden helyiségben a raditátorokon digitális termofej (talán mert az pontosabb, mint a normál)
-és minden helyiségben mérem a hőmérsékletet, és ha mondjuk 21 fok alá megy, indítom a kazánt
-viszont így csak _remélhetem_ hogy az általam mért és a termofej által mért 21 fok az ugyanaz, és amikor én indítom az adott szoba miatt, akkor annak a szobának a feje is pont nyitni fog... mert hát nem ugyanaz a mérő méri, hanem az egyik maga a termofejben van a másik meg a falon.
csak hat 85ezer a fo vezerlo es 35ezer a termofej per radiator ami vezetek nelkul allitgat es hoigenyt jelez.
ha lenne sima termoszelep mozgato kis motoros cucc csupaszon perezerert ami mondjuk 12 voltra zar amugy nyit vagy forditva bizisten megcsinalnak magamnak hobbibol pc vezerlessel :)
Köszönöm a választ. Mezei vaillant kazán van, nem tudom van e benne lezáró. Vettünk szén-monoxid érzékelőt, ezt valóban fejmagasságban kell elhelyezni? Arra értettem a huzat általi kiszívást, hogy ha belegondolsz egy páraelszívó kiszívja, akkor egy lakáson átáramló kinnti levegő is ki tudja rántani a kéményből, de persze nem értek hozzá. Viszont szerintem az embereket minden létező eshetőségről kellene tájékoztatni, hogy ne kövessenek el végzetes hibát. Senki se születik fizikusnak, de ha elmondják az ember megérti és alkalmazza. Ez meg a média feladata lenne szvsz.
elvileg csereszabatosak, kivéve ha közben nem módosítottak valamin ( lapát/ház/akármi.
én is vettem bontott szivattyút és az eladó mondta küld egy kettőt, mert nekem 180-as kellett volna neki meg csak készülékszivattyúja volt, simán cseréltem és .
a " kicsapódásra " arra gondolhatott , hogy alacsony előremenő esetén a kazántesten megjelenhet az égéstermékből a vízpára mert hideg a fekület, na de egy átfolyós hőcserélőn ? nézd meg mennyit javasol a kazán könyve, a gyári mérnököktől ne legyünk okosabbak ( csak néha-)))) ) de 60fokra szerintem simán leveheted, vagy ha van lehetősség a felmodulálás idejét elnyujtani, ne csapja oda a max teljesítményt 20mp után.
Vagy , mint nálam a fürdőben teljesen nyitva van a szelep és ott hamar megfordul a víz és megkeveri a hidegebb visszatérőt ,. Persze ez felborítja az eddigi beállított rendszert. Próba?
na ekkor lenne még kapcsolgatva az a szerencsétlen kazán,
a termoszelepnek szerintem ép az a lényege , hogy folyamatosan tud szabályozni és gyíakorlatilag be tud állni egy olyan szintre amikor annyit enged a radiátorba amennyi a helység hőntartásához kell. A kapcsolgatok az már visszalépés a szabályzásban .
Első bekezdésre a válasz: amikor a két ajtót egyszerre kinyitod attól a kéményedben csak mégnagyobb huzat lesz, mivel maga a huzat a hőmérsékletkülönbség hatására jön létre. Így akár minden ablakot kinyithatsz akkor is a kéményen fog kimenni a meleglevegő az ajtókon ablakokon pedig be(amiket kinyitottál). Az ok pedig az, hogy a kéményed magasabban van mint az ajtó és ablakok felső szintje, és a meleg levegő felfele száll. Szóval ezen ne aggódj.
Második bekezdés: Vihar esetén, főleg rossz kéményeknél ez előfordulhat. A saját kazánodban jó eséllyel van egy áramlás biztosító ami ha azt érzékeli, hogy visszaáramlik az égéstermék kikapcsolja a készüléket. Jó esetben az alattad zuhanyzó készülékében is van. De mivel a szél általában lökésekben jön ez csak ritkán okoz mérgezést.
Harmadik: Sem a tűzhelyed, sem a kazánod nem termel szén-monoxidot(nagyon minimálisat) így előbb a szén-dioxidnak kell felhalmozódni a helyiségben, utána a tökéletlen égés következtében kezd termelődni a szén-monoxid. Viszont a 3 példa közül amit írtál, szerintem ez a leggyakoribb ok a mérgezésre. Mivel nyílászáró cserénél illik légberesztőket építeni az ablakokba amin keresztűl a páraelszívó betudja szívni az oxigént. Mivel ha ez nincs akkor az elszívó képes a kéményen kresztül visszaszívni az égésterméket. A kazán nagyobb teljesítménye miatt ez már jóval hamarabb képes CO mérgezést előidézni.
összefoglalásként: Rendes tervezés és kivitelezés esetén nem kell aggódnod, de ha aggódsz akkor légbeeresztő az ablakra(ha még nincs), és szén-monoxid érzékelő.
Ha jól láttam a grundfos szivattyúkról le lehet venni a motort, négy csavar fogja. Az én kazánomban Grundfos szivattyú van, egy műanyag szivattyútesten van a motor. Arra gondoltam, hogy kicserélném egy energiahatékonyabb típusra, ha lehetséges a motort az elektronikával átteni, mert a szivattyútest egyedi, így csak a motorcsere a járható út. Ha járható...
Sziasztok. Azt szeretném megkérdezni, hogy ha egy nyílt égésterű kazán megy a fürdőben és a lakás két pontján nyitva vannak az ablakok, és jön egy huzat, az ki tudja e ugyanúgy szívni a szén-monoxidot a kazánból, ahogyan a konyhai páraelszívó is teszi ? :( Ezen mostanában elgondolkodtam, mert elméletben ha egy ajtót be tud csapni a huzat, akkor simán megcsinálhatja ezt, ráadásul a fürdőszoba ajtaja ekkor zárva van, magyarul hiába a folyosón áramlik a friss levegő kontra szénmonoxid, de bennt a fürdőben ez koncertráltabb lehet mivel kis tér és zárt ajtó plusz oda nem bemegy a friss huzat(levegő), hanem pont kiszívja a vákum onnan...
Aztán: mi a helyzet akkor ha valaki alattam/felettem zuhanyzik a panelba, és kinn akkora vihar van, hogy süvit a kéménybe?? Ekkor nem fújhatja vissza akár hozzám is az égésterméket?
És végezetül: ha adott egy konyha gáztűzhellyel , felette páraelszívóval.. Tél van, ablakok zárva fűtés megy. Ekkor ezerrel megy a páraelszívó, de az oxigén utánpótlás nincs... minden ablak műanyag, szigetelve. Ekkor mi a teendő? Mondjuk ha 2 órát fő az étel a gázon?? Nem áll fenn a veszély, hogy szellőztetés hiányában alattomosan felhalmozódik a szénmonoxid, és bár a tűzhely felett megy az elszívó? Pontosabban: ilyen esetben zárt ablakoknál nem árt többet az elszívó mint használ?
na igen, ha nem kell konkretan radiatortermosztat alaku legyen a cucc, es nem kell radios sem legyen, akkor ez egy teljesen altalanos dolog. a radiatorokon termikus szelepmozgatok, a falon minden helyisegben szobatermosztat ami a szelepmozgatot kapcsolgatja, a kazan meg folyamatosan megy pufferrel/hidrovaltoval/automata bypassal, akkor kapcsol le ha a visszatero tul meleg. ha eleg sok a helyiseg (irodahaz, szalloda), akkor mindig lesz nyitott radiator.
Az egyszeru conradban veheto radios termofejek nem ilyenek, azok mezei programozhato termofejek, amik egy kozponti egysegrol programozhatoak.
De honeywellnek pl van olyanja amit leirsz. Plusz egy lepes kell amugy meg az algoritmusodba: a kazan nem azonnal indul ha barki futest ker, hanem ha legalabb egyvalaki futestker, akkor mondjuk kerek negyedorakor elindul, es addig megy amig egyvalaki is ker futest. utanna kikapcsol. de az elso futeskeresre nem indul el, csak a kovetkezo kerek negyedorakor. Igy lesz szoba, ami var 10 percet, viszont nem lehet olyan, hogy a helyisegek egymas utan sorban lesznek futve minimal alatt szenvedo kazannal.
Akkor tényleg iszonyatosan túl van méretezve a kazánod.
Vagy bevállalod a valamivel gyengébb hatásfokot, vagy tegyél fel a hmv-nek egy tartályt, vagy a fűtéshez egy puffert. Tulképp mindhárom megoldás a hatásfokot csökkenti, úgyhogy a legolcsóbban a visszaszabályozással jársz.
Legeslegjobban persze egy kisebb kazánnal jártál volna. Ez a tanulság.