1. ? 2. Pm 36 PKP 3. Br 03 DR 4. látszik. Ez gőzmotoros? 5. ez is francia, de nem SNCF. 6. ez is francia 7. Br 05 DR 8. ez egy japán gép. 9. ez angol? 10. gőzturbinás mozdony, nem volt nagy siker. 11. ?, látszik 12. ?, ? 13. ?, ? 14. gőzmotoros mozdony? Erről pedig nemrég olvastam valamit. 15. ez egy szovjet gép.
Több évvel ezelôtt már feltettem ezt a kérdést, de sajnos nem kaptam választ. Azóta a fórum közönségének egy része kicserélôdött - hátha most már valaki tudja.
Az 1960-as évek végén, 70-es évek elején Óbudán szolgálatot teljesítô 326-os tartalék - hanyas volt?
És egy szép leírás az "elveszett vágányról" Göttingen és Münden között. Szép vasút volt, sokat jártam arra - de csak autóval. Egyébként ez egy olyan vasút, amit nem az autopálya, hanem az ICE építése miatt szûntettek meg!
Az előtérben pedig egy csomó BHÉV személykocsi látható!
És valóban: a töltés lábánál vezetett egy iparvágány a Vágóhídi BHÉV végállomás és a Dunaparti teherpályaudvar között, melyet vszeg. a II. vh után szűntettek meg.
A jobboldalon távol látható hegy a Gellért-hegy lehet. Ha igaz, akkor az egykori Bp-Dunapart pu lehetne a Déli összekötő hídhoz vezető töltésről nézve. Kb. a mai Nemzeti Színház helye lenne az előtérben.
A katalógus a Nikex-é (tehát NEM Ganz!!!). Emiatt könnyen lehetséges, hogy a képen szereplô kocsit nem a Ganz, hanem az MWG gyártotta. A kocsi oldalán jól látszik a pályaszámként felpingált "1950", ami szerintem a gyártási évre utal. A katalógusnak nincs dátuma. Valamilyen támaszt jelenthet, hogy szerepel benne a PXV-ös HÉV kocsi, de NEM szerepel az MVIII-as motorkocsi. Ugyancsak szerepel benne a 3600-as "Stuka" villamos, de nem szerepel az UV. Tehát szerintem a dátum legkésôbb 1952 lehet, inkább 1951, esetleg 1950.
De van, mert minden hasonlo alkatrészt meg kell vizsgálni repedésre, erre viszont a legjobb ha az alkatrész felülete nagyon tiszta és fényes - hogy mire jöttek rá nagyapáink :-)
Egy mai mozdony tengelyének, kerekének a vizsgálatára röngten meg hasonlo komoly berendezés kell..
Nem tudja véletlenűl valaki, hogy amikor aktívan javítoták a gőzmozdonyokat istvántelken, hogy az akkori dokumentumokat megőrizték e, illetve meglehet e esetleg tekinteni őket?
> És mikor építették át egy részüket Brotán kazánosra?
Egész pontosan összesen két darabot. Az I e. osztály 459 pálaszámú gépe 1906-ban kapot Brotan-kazán, ez volt amúgy az első hazai Brotan-kazános mozdony. Ez még a régebbi típusú volt. 1911-ben 222,059-re számozták át, Trianonnal a CFR-hez került. 1914-ben a 222,073 psz. mozdony kapott még, ez már a korszerűsített (amelyen a hosszkazán hátsó része kúposan emelkedik) Brotan-kazánt. Ezt a gépet a MÁV selejtezte 1933-ban.
De a 18 201 legalább egy sikeres átépítés volt. (A 61 001-t nem kellett volna szétvágni a DB-nél, akkor maradt volna egy ilyesféle mozdony. Úgyis az volt a klasszikus Henschel-Wegmann-Zug-mozdony, a 002 mire elkészült, kitört a háború és leállt a gyorsforgalom.) A 61 002-nek a kazánja volt rossz konstrukció. Az NDK-ban sem tudtak igazából mit kezdeni ezzel a géppel, és a mai muzeális-megőrzős szemlélet az 50es években még nem létezett. Mi is megtarthattunk volna egy s mást, ami már csak fotókon létezik....
A Gombos-Dálja kompot nézegetve visszavonom a személyvonatok összeállítására tett elitélő véleményemet. A kompon levő 6 kocsi hatféle. Így már egy szavam sem lehetett volna ezzel a vonattal kapcsolatban.
Pedig nem. Akkor bontották volna le, ha a Fialovits Béla által javasolt iker-túlhevítőssé történő átalakítás megvalósul. Ez azonban csakk jellegrajzig jutott el.
Biztos ez? Az Ezüst Könyvben van sima iker 222-es.
Igen, minden olyan képet, amit megmutatok, más is megnézhet.
Köszi! :))
(hogy tudtam má', hogy kitől van... mostanában szokatlanul éles a memóriám...
Na mennem kell... hova is? :)) )
Igen, minden olyan képet, amit megmutatok, más is megnézhet. Kinyílik a bicska a zsebemben az olyan szövegre, hogy "Ezt csak neked mutatom meg, más ne lássa!"
Ez az!
Nekem is az összes fotóm fönnvan a neten!
(Kivétel a zárolt szekció: amin a fórumba írogatók arcra láthatók, vagy azonosíthatók, vagy hasonlók - amiről nem én döntök, hogy publikálom-e)
Szerintem telente arra a mozdonyra szerelték a hókotrót, amelyikre jónak látták. Ezzel szerintem nem érdemes foglalkozni. A mellékelt kép alapján drezinára szerelve is el tudom képzelni.
> Hogy lebontották a tandem hengereket bizonyos gépeknél, az biztos.
Pedig nem. Akkor bontották volna le, ha a Fialovits Béla által javasolt iker-túlhevítőssé történő átalakítás megvalósul. Ez azonban csakk jellegrajzig jutott el.
"Gumidanitól? Biztos hozzájárul, hogy föltöltsem ide "
Igen, minden olyan képet, amit megmutatok, más is megnézhet. Kinyílik a bicska a zsebemben az olyan szövegre, hogy "Ezt csak neked mutatom meg, más ne lássa!"
Egyébként ezt nem is én csináltam, mert akkor még nem is volt fényképezőgépem....
Ezt nem tudtam. :( Hogy lebontották a tandem hengereket bizonyos gépeknél, az biztos.
a századfordulón ezek voltak a legfontosabb és legerősebb gyorvonati gépek. A legtöbbet 1932-33-ban selejtezték ki, az utolsó példány 1951-ben került ki az állagból.
És mikor építették át egy részüket Brotán kazánosra?
> 1: 222-es sorozat (Wolf-Tandem hengerelrendezésű 2x iker/kompound gép, jóó ritka, és később ezeket visszaépítették síma 220-asnak, amiből máig is van 1 működő). Nem tudom, hol készülhetett, talán a többiek?
Ajvé... A két típusnak semmi köze egymáshoz. A 222 sorozat (korábban I e. oszt.), egyébként Kordina Zsigmond legjellegzetesebb mozdonya a négyhengeres tandem gépezet túl jóval nagyobb és magasabban fekvő kazánnal (2,98 m2 rostély- és 134,9 m2 összes fűtőfeleület), más kialakítású védházzal, nagyobb szerkocsival stb készült. Még csak ritka sem volt, 93 db db készült belőlük, + a kettő db kettő darab I f. osztályú kéthengeres ikergépet is átalakították ilyenné; a századfordulón ezek voltak a legfontosabb és legerősebb gyorvonati gépek. A legtöbbet 1932-33-ban selejtezték ki, az utolsó példány 1951-ben került ki az állagból.
Amúgy a tervezés és 71+2 db mozdony a MÁV Gépgyárában épült, 6 db a WLF Flodirsdorfnál, 6 db a bécsújhelyi Siglnél, 10 db pedig a bécsi Mf. d. StEG-nél készült.
Részletes tanulmány van róluk az 1989-es Vasúthistória Évkönyvben.
1: Hmm. Mi lehet ez a moci? Keskeny nyomközű, kisméretű, alacsony, viszont eléggé hosszú kazánnal. A gőzdóm relatíve hátul van, mint pl. a Kincsesnél. Mi lehet ott a kémény és a gőzdóm között? Gólyafészkes szikrafogója van, nálunk szereltek gyárilag ilyen kéménnyel mozdonyt? Mintha a cseheknél lett volna divat? A sátornak az íve olyan, mint amilyen a 387-es sorozatnál (CSD U35.1). Szóval nem tudom :-/
3: áll benn két 377-es. Király :))
Volt a DV-nek 377-ese 1908-ban? :-O Vagy csak bejártak a helyi MÁV szerelvények?
6: Király :))
7: Érdekes ez a fotó. Rajta szerintem egy 490-es van. Viszont nem az eredeti kivitel, hanem az a tuning verzió, ami pl. a rompókoknál is futott 764-es sorozat néven, és kicsit nagyobb kazánátmérőjű, mint a sima 490-es. A tolattyúszekrény formája is egyezik.
Ezért sem hiszem el, hogy semmi nem maradt belőlük.
Nem volna rossz találni valahol egy főkeretet... csak úgy heverne a fűben a helyi depó használaton kívüli, gazos részén... mittomén, a szerbeknél, vagy Tökörkországban... :))) Eh :-/
Közben azon goldolkozom, hogy hol készülhetett erről az 1659 - es sz. mozdonyról a kép, és mi az az izé a tetején. Olyan, mintha a villamos egyvágányú lenne.
Izé. Az ilyen dobnak tűnik. Pár mozdony tetején volt ilyen, de nem vágom igazából, hogy micsoda. Talán mintha az Ezüst Könyben a 91-es sorozatén lenne egy ilyesmi?
Persze lehet, hogy a háttérben van csak valami, lehet, hogy svájci módra az áramszedő helye, meg lehet, hogy fogalmam sincs. Na jó, ez utóbbi biztos :)))
Az nem jelent semmit, az 601-esnek is legalább kétféle volt.
Hm?
Mi volt ez a kétféle?
Egyáltalán, nem lehe,t hogy legalább egy ilyen tolóka maradt valahol elfekvőben?
Vagy a kallódó vas ----> MÉH ---> kocsma népénél ilyesmi kizárt? :-/
az ebből fakadóan hosszab kénény, meg a háromtengelyes merevkeretes, a 324-esek M-jellegével azonos vagy nagyon hasonló szerkocsi egyértelművé teszi.
Tényleg, akkro ki is zártuk, hogy a cseszkó időkből legyen ez a fotó. Ők azt hiszem, egyből lecserélték 4 tengelyesre a szerkocsikat, és túlhevítősre tuningolták a mocikat.
Pedig a kerékképlet, bár kevéssé látszik, 651-esre utal. A kazánméret meg egyértelműen: ez egy kis méretű síktűzszekrényes, a 601-esnek meg egy kétfejű Brotan-Fialovits kazánja volt, a burkolólemez hátulja a sátor tetejéig ért.
Itt egyiknek sincs ilyen kotrója: Settebello, ez az utolsó képed a KSOd-nak szállított 651-es. És a MÁV szokással ellentétben jó alul vannak a lámpái, mint a Jens által belinkelt képen is. Nem lehet, hogy ez egy KSOd gép? (Közben nézegetem a 651-es képeimet, és úgy lácc, lenti lámpával szállítottak a MÁVnak is egy sorozatot. Különben is, mintha az derengene, hogy a kassaóderbergi gépek Brotan-Defner kazánosak lettek volna. Viszont ezen a képen inkább síktűzszekrényesnek tűnik a mozdony. Sőt, ha már úgy nézzük, a VIm sorozat a MÁV szerint volt. Na most akkó' mi van? :-O Aztán ahogy tovább nézegetem a képeimet, kiderül, hogy tulajdonképpen alig volt 651-es magasra tett fényszórókkal... Hm. Mi lehetett ennek az oka? Elvileg a gyárból is alacsonyra helyezve jöttek ki, meg a cseszkóknál is helyi szabványúra berhelt lámpákkal futottak?. Bár nekem van 1 tippem: ilyenekkel futtatták a hóekéket, és hogy átlásson fölötte, illetve átlátszódjon. A 651 amúgy olyan igazi hóekéző gép lehetett, nagyon nagy vonóerő, és kis méretű kazán. Annyira nem hegyigép, viszont a mallet indításkori kígyózó hajlama miatt tolatásra sem lehetett az igazi. Jéé. Ez a kép megvolt nekem is :-O Amúgy Jens képén látszik még egy másik mozdony is ezen a sínen. Amit, ha úgy veszünk, lehet pont a 601-es mérővonat vágánya is, csak a másik irányból, hm? Vagy azért ennyire nem kicsi a világ? :)) )
Pedig a kerékképlet, bár kevéssé látszik, 651-esre utal. A kazánméret meg egyértelműen: ez egy kis méretű síktűzszekrényes, a 601-esnek meg egy kétfejű Brotan-Fialovits kazánja volt, a burkolólemez hátulja a
Amúgy alapból a 601-esnek sem volt ilyen kotróizéje, csak rátették. :))
A MÁVAG-udvari fotón például nincs rajta, amik vannak róla képeim, azok egy részén szintén nincsen rajta ilyen. CSD636-os korukban megint nincs. De például ama bizonyos fiumei képen rajta van, vagy az Ezüst Könyvben a módosított hengeröntvényű 601-esnél megintcsak rajta van.
Úgy látszik, hogy csak a déli vonalakra tették rá?
(Közben megtaláltam a "Mérővonat Erdélyben" c. képet. Már nem is tudom, kitől nyúltam, talán Gumidanitól? Biztos hozzájárul, hogy föltöltsem ide :)) )
1: 222-es sorozat (Wolf-Tandem hengerelrendezésű 2x iker/kompound gép, jóó ritka, és később ezeket visszaépítették síma 220-asnak, amiből máig is van 1 működő). Nem tudom, hol készülhetett, talán a többiek?
Ilyen kandeláberek voltak sok helyen, pl. a Déliben, de Istvántelken (!) is kallódik 1-2 a roncstemető részén. Ha felteszed őket nagyobban valahova, talán ki tudjuk találni, hogy hol készült.
2: 475-ös sorozat, a 377-es nagytesója, 2* akkora kazánnal, +1 csatolt tengellyel és kompaund hengerelrendezéssel. Egy Fialovits-fotó, az Ezüst-könyvben is ez van.
3: 327-es sorozat. A háttérben MÁV jelellegű téglaépület van. Ezt is ha nagyobban...
4: 333-as sorozat (Déli Vasút 32c). Az előtérben mintha egy fordítókorong volna.
5: 302-es sorozat, még lánykorában: 109.112. A 109.109 ebből a sorozatból máig fut.
Mint a képen is látszik, néhai Ernő bácsi pont ezt a példányt szemelte ki, hogy megcsinálja modellben.
És úgy érdekességképpen megemlítem, hogy a 109.113-ast rajzolgatta évtizedekig)
A kép ezek szerint bisztosan a Déli Vasút 1932(?)-es államosítása előtt készült.
A háttérben DV jellegű épület látható (vagy nem tudom, de talán a többiek? :) ), a sínek viszont úgy futnak, mintha egy fordítókorongról jönne a mozdony. Persze lehet, hogy nem?
6: 323 sorozat, még DV429-es korában. Akár a Déliben is lehetne?
7: 220-as sorozat, az Északi Fűtőházban. Úgy lácc, itt is ilyen kandeláber volt, mint amit az előbb emlegettem? Mik vannak :-O
8: ugyanaz, mint a 6.
9: 220-as sorozat. Ugyanez, mint a 7.-es, csak szemből. Háttérben a körfűtőház. Azon fillózok annak a kéménynek a helyéből kiindulva, hogy lehet, hogy ez a már lebontott fűtőház, ahol most a szoborpark állomásozik, hm?
10: 651-es sorozat. Királyság fotó :-O Elsőre azt gondolnám, hogy valahol a Felvidéken, mert arra jártak főleg 651-esek (amit amúgy a KSOd is használt, úgyhogy elvben lehet olyan moci is), de van egy pont ugyanilyen kép 601-es gőzmocival, ugyanilyen sziklafallal a háttérben, a kép aláírása: "mérővonat Erdélyben", úgyhogy akár ott is lehet.
Amúgy nagyon állat ez a kép is, jó volna, ha fel tudnád tölteni valahova, vagy ha gondolod, feltölthetem én is (pl. a blakszta.uw.hu-ra), de az ilyen fotókat muszáj megosztani a nagyközönséggel (= velünk :)) ) nagyobb méretben is.
gumidani, >Kicsiny téglácskámat hozzáteszem a szocilizmus palotájához. Ezt egy ügynök mondta, nem?? :-))
>Titkon reméltem, hogy ellátogatsz a Sopronra. Voltam ott, megláttam valakit, ettől kezdve a dolog nem nyilvános.
Más: >Lesz egy kis időm, fogok bemásolni neked. Remélem, nem csak neki!! :-))
>Egy 424-es Rákospalota-Újpestnél egy nosztalgiavonattal. Bizony, már ezek a képek (főleg az első nosztalicskás évekből) is nagyon értékesek. Sosem felejtem el, az állatkerti gyaloghídon vártam a gőzöst, a 109-es ment Vác felé. Lőttem, ahogy bírtam, és amikor elment a híd alatt, a fűtő dobott a tűzre, nyitva volt a tűzszekrényajtó, látszott az egész mozdony, meg a láng. De sajnos épp akkor ért véget a filmem... Na, majd legközelebb...
H45 024:Egy irgalmatlanul bonyolult magasnyomású mozdony, La Mont-rendszerű 42 atü nyomású zárt cirkulációs rendszerekkel, szénportüzeléssel, kondenz-szerkocsival, 3 hengeres kompaund hajtóművel (1 nagy-, 2 kisnyomású henger), a 45 024 psz. egységmozdonyból átépítve 1950/51-ben, álló próbák után 1953-ban két sikertelen próbamenet (állandó problémák a segédgépekkel, az egész rendszer hőtanilag rosszul volt kiszámítva-megkonstruálva az akkori NDK-s viszonyok közepette egy ilyen vállalkozás eleve kudarcra volt ítélve), utána semmi, leállítás, hallgatás, 1960-ban a két külső hengert és a főkeret hátsó részét a hátsó futókerékpárral együtt a 61 002 átépítéséhez használták fel, ebből lett a későbbi 18 201. A rajz jól szemlélteti a komplikált szerkezetet.
Közben azon goldolkozom, hogy hol készülhetett erről az 1659 - es sz. mozdonyról a kép, és mi az az izé a tetején. Olyan, mintha a villamos egyvágányú lenne.
Az nem jelent semmit, az 601-esnek is legalább kétféle volt. És ha az elején a hó miatt talán nem is látni egyértelmúen, hogy van-e futótengely (de látni, hogy nincs hely rá), a többi jel egyértelműen beazonosítja: a rövid és alacsonyan húzódó kazán (a 601-nél a kazán teteje, részben a Brotan-kazán waggon-top kúpja miatt felér a sátor terővonaláig), az ebből fakadóan hosszab kénény, meg a háromtengelyes merevkeretes, a 324-esek M-jellegével azonos vagy nagyon hasonló szerkocsi egyértelművé teszi,.
A 322 (korábban III s.) az 1'C1'-n4v jellegű, a vízszinteshez jó nagy szögben hajló hengerekkel. Ezen a képen egyértelműen felismerhetők a gyönyörű 327-es karcsú vonalai.
Tudtam, hogy már láttam, amilyen otromba, emlékeztem rá. Van is róla fénykép a Linzbauer könyvben. De van a 3 tengelyes sárhányósról is. Mindjárt megkeresem.
A képeid igazi ritkaságok. 1. 220 2. 475 , ez emlékeztet a Fialovits képekre, szerintem Északi fűtőház. 3. 321 4. ez nagyon emlékeztet egy Déli Vasúti mozdonyra, MÁV számozás szerint a 333 - ra. Itt a helyszínt is lehet azonosítani, de nem tudom még. 5. 109, ez is Déli vasút mozdony 6. ez is DV mozdony, vagy a Déliben, vagy Székesfehérváron. De inkább a Déliben. 7. 220, mint az első képen, ez az Északi fűtőházban van. Ez is nagyon Fialovits képnek tűnik. 8. lásd 6 9. 220, a 7 - es képen lévő mozdony szemből fényképezve. 10. 601
Én arra a frázisra gondoltam, ami valahogy így szólt:
Kicsiny téglácskámat hozzáteszem a szocilizmus palotájához.
De a tégla átszállított értelme sem rossz a képzavarhoz.
Régen találkoztunk. Titkon reméltem, hogy ellátogatsz a Sopronra. Volt ott egy kis szösszenet a Duna zuhatagi szakaszán működött gőzmozdonyos hajóvontatásról.
Osztom a véleményedet. A színe kávébarna volt, a futómű piros. A drezdai közlekedési múzeumban van belőle egy 1:5 modell, az mint modell nagyon szép. A Trix Fine-Art sorozatban (H0) is készült modell belőle (aranyért), de használni értelmetlen, mert a gép önerőből kb. 10 km-t ment összesen, különben csak (el-)vontatták, meg állt.
"A kép egy "Skolnyik" típusú 6x6-os játékfényképezőgéppel készült, forte 17 DIN-es filmre."
Na, az ilyenek miatt nem épült fel a szocilizmus. Fényképezgették a szupertitkos vasutat és amikor az Ofotértnél előhívták a filmet, akkor az impirilista kémek lemásolták és kijuttatták a zagressziv NATO-soknak. Borzalom....
SeTTebello, M 61 013 : a helyes megfejtésért :-)) jutalmul még egy kép, ahol több a beazonosíthatóság: pl. az Auróra szálló. A betonlapok már 1970-ben is ott voltak, vagy már előtte is, én '70-ben jártam ott először. És még áll az áruraktár épülete a nagy fákkal, ott, ahol ma azok a borzalmas vendéglátóipari egységek állnak. A kép egy "Skolnyik" típusú 6x6-os játékfényképezőgéppel készült, forte 17 DIN-es filmre.
Egy kérdés a statisztikus topictársakhoz: az 1972 körül 424,002 psz-ot viselő mozdony átszámozott volt-e vagy tényleg a második 424-es? Megpróbálok beszúrni egy gyerekkori fotómat, remélem sikerül. A képen az öregasszony nem én vagyok
Neked szerintem bizti van olyan fotód ami engem érdekelne. Akkor pedig tiéd lehet ez a kép meg egy 411-es meg még amim van! Az a baj, hogy sokan csak le töltenek képeket de fel soha nem tesznek, aztán egyszer csak azt veszed észre a képeid valahol rendszerezve megjelennek. Persze az ominózus 424 159-es fotót sem én fotóztam, viszont én koslattam utána több embert megkérdezve van-e régi fotója. Szóval dolgozom érte. Gondolom megérted, megértitek.
Hát izé. Elhatároztam, hogy "kiadom" az általam "gyűjtött" gőzmocis képeket, azaz felírom dévédére őket, függetlenül attól, hogy honnan szereztem őket (1, netről van, 2, én fotóztam, 3, más szkennelte saját vagy más fotójáról 4, én szkenneltem más fotójáról, 5, én szkenneltem könyvből), oszt' terjesszétek. Csak még azon fillózok, hogy ez mennyire erkölcsös megoldás. Ha egyik irányból nézem, (információ szabad áramlása, kérdezzetekésválaszolnaknektek) erkölcsös, ha a másikból (szerzői jogok, meg mittomén), erkölcstelen.
Pl ha emgnézed az M28 1004-es mozdony tábláját, akkor lehet rajta látni, hogy egy 375-ös gőzmozdony tábla volt eredetileg ha jól veszem ki akkor a 002-es 375-ös gépé.
Pl ha emgnézed az M28 1004-es mozdony tábláját, akkor lehet rajta látni, hogy egy 375-ös gőzmozdony tábla volt eredetileg ha jól veszem ki akkor a 002-es 375-ös gépé.
Hol hol? hát nézd mikor átszámozták a mozdonyt táblát is cseréltek, de olyan is akadt, hogy a számokat lekaparták róla, és új számot írtak rá, de az új szám alatt a régi szám még látszik.
Az 1944.03.06-án gyártott volt elöbb, ez 1962-ben átszámozták, 424,224-re. Helyette az 1962-ben gyártott 136-ost számozták 201-re. Akkoriban szokás volt a terv teljesítése érdekében ide-oda számozgatni a főműhelyben. ..
Ha visszakeresel a gozmozdonyos topic hozzászólásaimba, még valahogy mult év dec. tettem fel egy 424- szines jellegrajzot, ha az jó lesz elkuldhetem jóval nagyobb méretben is de az emil címed sajnos nemtudom megnézni- vacakol a gép.
köszi az infót időközben sikerült egy Csiba féle könyvet kölcsönöznöm a könyvtárból. bár meg kell állapítanom, hogy az állomásítási időpontok a könyvben mások mint a mozdony hivatalos mozdonykönyvében.
1943-ban gyártotta a MÁVAG 5363-as gyári számmal. 1943.09.06.-án jött ki a gyárból és 24.-én műtanrendőrizett. 1945-ben trófeás lett. 1947-ben került vissza a MÁV tulajdonába. 1983.10.26.-án selejtezték, majd szétvágták.
Inkább azt mondom csereberéljünk. Most elhúztam a mézesmadzagot.........
Neked szerintem bizti van olyan fotód ami engem érdekelne. Akkor pedig tiéd lehet ez a kép meg egy 411-es meg még amim van! Az a baj, hogy sokan csak le töltenek képeket de fel soha nem tesznek, aztán egyszer csak azt veszed észre a képeid valahol rendszerezve megjelennek. Persze az ominózus 424 159-es fotót sem én fotóztam, viszont én koslattam utána több embert megkérdezve van-e régi fotója. Szóval dolgozom érte. Gondolom megérted, megértitek.
2005. Szeptember 17.-től megvásárolható a MÁV Nosztalgia Kft-nél az 520,034-es pályaszámú gőzmozdony H0-ás modellje. A GÜTZOLD által, csak magyarországi forgalmazásra, limitált szériában (150 db)gyártott modell várható eladási ára: 65.000 HUF.
Katalógusszám: 54300
A modell előzetesen megrendelhető a következő e-mail címen:
>>Viszont mindig arról írnak, hogy a Bak majd Bah kocsik gyártása azért került át Dunakeszire, mert a többi gyárnak a jóvátételi és egyéb export szállítások miatt nem volt kapacítása.
A vasútgépészeken most erről írnak. A '60 - as években szállítottak ki személykocsikat. Az viszot már szvsz. nem jóvátétel volt. Dunakeszi nem 1958 - tól indult? A Kaláka forgóvázas kocsik, már Dunakeszin készültek, a többségük biztos. Szvsz. 1955 - ig volt egy komolyabb jóvátétel, aztán indult a dunakeszii gyár, hogy a későbbi szovjet szállítások miatt ne legyen kapacitáshiány.
Hogy ez eddig! Én úgy akarok lemenni, hogy pontosan ismerem a helyet. Ilyenkor megnézem, hol van egy régi térképen, hogy más célpontokat is megnézhessek. A Béga partján én egy szeszgyárról tudok, de a kép a 993 - ról valahol nagyon a prérin készülhetett.
Aha köszike a fontos információt, ha bárki bármiféle balesetéről tud írja meg mert elhatároztam, hogy a mozdony mozdonykönyve, valamint fényképek és eredeti jellegrajz alapján megírom a mozdony történetét.
e, variáció: amikor a mozdonyt félreállították a környéken, a mozdítható lelopható vas és főleg szinesfém alkatrészek tuti az adott telepre kerültek.Ellenértékük meg egy félórán belül a garatba jövedéki adó terhelte folyékony élvezeti cikk alakjában.
" ..voltak balesetei..." az utólsó előtti balesete ismert :1983.10.26-án ütközött az épp arra járó Selejtezési Bizottsággal. (Az utólsóban meg vagy 10 -10 palack oxigén-dissou-val gondolom ,de nem tudni mikor.)
Csak mer a multkor nem akartam megosztani egyik kincsemet veletek, most engesztelésül egy mai szerzemény:
Azt hiszem ez a kép valóban nagyon ott van! Látjátok az üveggyár kerítését? Nem? talán azért mert még nincs meg. Látjátok a vonóvezetéket? Az alakjelzőt? Hogy háttérben a domboldalon szinte nincs is fa?
Tud esetleg valaki 424-es gőzmozdonyokról jellegrajzot küldeni nekem füsterelős változatról, meg az eredetiről is kéne.
Ja és még valami a 424-145-ös gőzmozdonyról kellenének információk, hogy milyen gyári számon gyártották, mikor volt a műtanrendőri vizsgálata, pontosan mikor selejtezték, és képek is kellenének róla.
A török képek többsége nem menetrendszerinti vonat. A barátom rendszeresen szervezett akkortályban vasutas expediciokat arra, töle tudom. Ez egyébként a képek minöségéböl ill. a vonatok tipusábol is láthato.
A gondola kocsik és a tartálykocsik leírásait készen kapták, azt kellett gyártani. Simán belefér akkor, hogy ennek is megkapták a terveit, és az alapján nyomták.
> A GH kiadvány nem szól erről, 1947-es jóvátételi szállításoknál sem. Hálókocsit sem említenek
A Ganz prospektus képén a kocsi jobb alsó sarkán kocsiszámnak az szerepel, hogy 1950. Mivel nem valószínû, hogy már a gyárban SZD kocsiszámot írtak volna fel, azt hiszem, ez egy dátum. Tehát 1947-ben még nem nagyon létezhetett. De az egész nagyon oroszos, el tudom képzelni, hogy a tervek is onnét jöttek - de ha nem is, valamiféle szabványelôírások bizonyára.
Az nem derül ki a prospektusból, hányat gyártottak. Azt feltételezem, hogy legalább egyet :-))), mert a belsô téri képeken olyan részletek is láthatók, amik szerintem inkább a magyar kocsikat jellemezték. De azt amúgy sem hinném, hogy a Ganz prospektus számára egy olyan kocsit fényképeztek volna le, ami nem is nálunk készült. Ez azért nem volt szokás még akkor sem.
Szóval tényleg az a kérdés, hogy mennyit gyártottak ebbôl és mettôl meddig. De továbbra is fennáll a feltételezésem, hogy ha nem ezek a kocsik, akkor mik kötötték volna annyira le a Ganz kocsigyár termelési kapacítását, hogy a Bak kocsik gyártását Dunakeszire kellett helyezni - és ehhez egy egész gyárat ott felépíteni?
Megpróbálom beszkennelni a katalógus oldalakat, de nem igérem rögtön.
> Én lemegyek Temesvárra és megnézem, ha valaki megmondja, hogy hol van a cukorgyár.
ha ontopik mégy, az állomáson biztos megmondják. ha offtopik, de szárazföldön, a város szélén az első kutas biztos tudja, de a legjobb volna valami úszó alkalmatossággal menned, mert a cukorgyárról annyit tudok, hogy a Béga parján épült.
A GH kiadvány nem szól erről, 1947-es jóvátételi szállításoknál sem. Hálókocsit sem említenek :(( A neten van erről valami anyag? A másik topicban is ezt keresgélem.
> Vagont, úgy önmagában nem csinált. Vagy igen? Milyet?
Készítettek szovjet hálókocsikat az ötvenes évek elején. Benne van a Ganz katalógusban. Nem tudom, mennyit. Viszont mindig arról írnak, hogy a Bak majd Bah kocsik gyártása azért került át Dunakeszire, mert a többi gyárnak a jóvátételi és egyéb export szállítások miatt nem volt kapacítása. Miután a vagongyár és a mozdonygyár mindig is két külön dolog volt (a szovjat mozdonyokat amúgyis a Mávag gyártotta, a kocsikat pedig a Ganz), feltételezem, hogy annyi kocsit gyártottak jóvátételben és exportra, hogy emiatt nem maradt kapacítás. Az pedig nem volt kicsi.
Azt mondták a munkások, hogy elvitték. Az egyik munkás tudta miről beszél, mert azt mondta, hogy 424 - es volt ott. Ebből tudtuk, hogy 520 - ról van szó. Azért fényképeztük le ezeket a fémdarabokat, hogy ha mozdonyalkatrészek, akkor a mozdony melyik részéből származnak? Ha ugyanis a kazánból, vagy a futóműből, akkor tényleg szétvágták.
Ha a hivatalos adatok szerint szétvágták, akkor persze elhiszem.
Akkor felétek nagyon elmaradott vasút van. Én nem emlékszem 1988 - ból gőzmozdonyra, sőt egyáltalán nem láttam menetrendszerinti vonatot gőzössel.
Ha megnézed felülről az 1. link, 2. képet olyan nem nagyon volt sehol. Elbing 1910. Az iraki képekhez semmi komment? Pedig ez a régi áramvonalas gőzös érdekes.
>>"1020 Bukarest Banasea? nem Nord, az biztos" kiállítva: Bucuresti Automotoare Depot
Ezt megnézzük, de valószínű igazad van.
993 >>Van rá konkrét adat?
Józsga mondta. Én lemegyek Temesvárra és megnézem, ha valaki megmondja, hogy hol van a cukorgyár. Ugyanis 1908 - tól van Temesváron cukorgyár, de az én térképeimen nincs rajta, sőt más térképeken sincs.
A mozdonyt 1944.11.20.-án a németek kivitték az országból. Gyanítom, hogy több más mozdonyhoz hasonlóan, nagyjavításra. (Tőth Sándor Sopronban mostanság állítja össze a javításra kivitt mozdonyok listáját) A hadi események kapcsán nem került vissza, a PKP hálózatán maradt 1945-ben. (hogy hol, azt valszeg nem fogjuk megtudni). A restitució során 1952.12.28.-án kaptuk vissza.
A vésztői 324-es valóban 324-01 feliratot viselt, mint fűtőgép.
Akkor nem tudom, hogy mi tud biztos lenni. Azért számomra az a biztos kategöria, ha a hivatalos adatok szerint szétvágták, ismert az évszám is. Meg aműgy nem igazán könnyű eltüntetni és hét éven át rejtegetni egy ekkora vasat.
Más nem történt a 375,1003-assal. Ez első naptól az utolsóig MÁV állagban volt. Az állomásítások nem ismertek teljeskörűen Magyarországon, csak alkalomszerű, esetleges adatok vannak, teljeskörű feldolgozás nem lehetséges, ezért hozzá sem fogtam. A fővizsgák helye, ideje ismert, de még nincs feldolgozva.
A 324,834 pontos szétvágási dátuma nem ismert, most 22.-én voltam Vésztőn, de ott sem tudták megmondani. A helyszínt megmutatták, de már egy csavar sem volt ott. A szerkocsi nem hozzávaló volt, először azt vágták, majd később a mozdonyt.
324,1544 +1984.02.21. majd szétvágva
324,1545 +1985.11.18.->324-02 fűtőgép, a 90-es évek végén Rákosrendezőn szétvágva
Hát. Azt tudom, hogy a GANZ kazal vagont csinált a ruszkiknak, arról meg hallottam, hogy a KGB fele az ipari lenyúlásokkal foglalkozott. Ez most ennek a kettőnek a kombinációja :)))
Először a zűros Nohab származás, aztán ez a kínastrómanos dolog, most meg mit látok a http://blog.tomcatpolo.hu-n a DROID rovatban?
Ezt:
Ez a történet egy haveromtól származik, neki pedig elsõ kézbõl mesélte édesapja, egykori Ganz-mérnök. Réges-régen történt, még a hatvanas években, amikor a Könyves Kálmán körúti Ganz-MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyár még mûködött, s éppen úgy, ahogy egy gyártól elvárja az ember. Évtizedeken át szállítottak vasúti kocsikat a Szovjetuniónak. Nem volt hát nagy a meglepetés, amikor egyszer levél érkezett a Szovjet Államvasutaktól, melyben tisztelettel meginvitálták a gyár mérnökeit egy tanulmányútra. Fel is pakoltak, repültek Moszkvába.
Odakint nagyon szívélyesen üdvözölték a magyar küldöttséget, szép szállodába költöztek, volt díszvacsora, miegymás. Másnap pedig elmentek megnézni a szovjet vasúti jármûipar legújabb vívmányait! A fekete Volgák egy Moszkva melletti jármûdepóba vitték õket, ami valóban szép új volt, és csillogott-villogott, de egyetlen szovjet gyártmányú vagon sem állt benne. Helyettük a magyar mérnökök viszontláthatták a saját maguk tervezte Ganz-kocsikat.
- Ezek itt a Szovjetunió iparának legújabb termékei - mutogatta büszkén az orosz fószer a vagonokat. - Ez? Ne vicceljen már, hiszen ezt mi gyártottuk! - felelte elképedve a magyarok vezetõje. - Maguk? Maga ne vicceljen, hát nézze meg! - azzal vendéglátójuk megmutatta az ajtó fölötti kis fémtáblát, amin egy ismeretlen orosz gyár emblémája virított. Pontosan ott, ahol korábban a Ganz-MÁVAG márkajelzése volt. Körbejárták a vonatot: az oroszok mindenhol kicserélték a táblákat. - Mondom magának, ez szovjet gyártmány! - fölényeskedett kissé pikírten az orosz. - Aha. Tudna adni egy franciakulcsot? - Franciakulcsot? Minek? - Adjon csak egy franciakulcsot, majd meglátja.
Elszalajtottak egy melóst franciakulcsért, kisvártatva ott is volt. A magyar mérnök fogta a kulcsot, feltûrte az ingujját, odament a vészfék kerekéhez, lecsavarozta és kihúzta. A kerék tengelyén jól láthatóan ott virított a beleütött felirat: GANZ-MÁVAG BUDAPEST.
Az üzemlátogatásnak valahogy gyorsabban vége lett, mint tervezték, és a Moszkvában töltött további pár nap alatt nem is került sor többre. Hanem a magyarok másnap egy vasútállomás mellett autóztak el, s mit láttak? Temérdek Ganz-kocsit félreállítva, s körülöttük ezernyi munkást, akik fülsiketítõ lármával köszörülték a vészfékek tengelyeit...
De van vegyipari üzem. Voltak derítők is savas anyaggal. Nekem elég annyi, hogy a porcelán izé nem mozdonyos. off Egy kicsit bizalmatlan vagyok a vegyiparral. Gyerekkoromban a fűzfői embereket meg lehetett ismerni a szagukról. on
A "porcelán izék" -ről : nincs ott Sajóbábonyban valami vegyipari üzem ? Mert a p.izék nagyon úgy néznek mint egy vegyipari reaktortöltet vagy abszorbeáló oszlop töltete ( a kémiai vagy fizikai reakció segitésére nagy felületű anyagtörmelékkel töltik az ilyesmit néha katalizátort visznek fel rá ,a porcelán meg elég ellenálló nem sok minden kezdi ki a HF-en kivül /hidrogén fluorid/).
Különben az "alkatrészek" között van tán mosónyilástömítés és vízállásüveg ha jól látom.
Még a vésztői témához -volt azzal valami balhé de csak hallomásból, tán a füstcsövekből előbb lett kerítésoszlop és aztán adták oda szétvágni már bontottan és szerkocsi nélkül -de ez csak tényleg pletykaszinten.
Valamely régebbi hozzászólásodban írtál valami olyasmit , hogy " lengyel adatok feldolgozás alatt" vagy valami hasonló. Nem került elő valami bővebb a 275,108 lengyelországi múltjáról (1944-1952 ??) ?
A képeket természetesen felrakom, de ezek még papírképek, gépre kell még vinni őket, így csak a hétvége környékére ígerem. (azt is csak óvatosan). :-)
Te a múltkor aztán voltál a hegyeshalmi fűtőháznál?
arlo8!
A szerkocsival kapcsolatban: amikor én ott voltam, akkor már nem volt meg. Volt a mozdony mögött 1-2 tengely, meg egy küllős kerék, és ezek állítólag a szerkocsihoz tartoztak.
A két biztonsági szelep azért megmaradt,igy elmondható, hogy emléke és alkatrészei szivünkben és raktárainkban tovább élnek. már ha a fűtőgépről van szó ami Vésztőn volt.De mi lett a mögötte álló szerkocsival, ami ha jól gondolom nem is hozzá tartozott, és talán hamarabb eltünt mint ahogy a mozdonyt szétvágták.
Azt tudjuk, hogy most már nincs, mert megnéztük. De volt, ez egészen biztos. Az viszont nem biztos, hogy szétvágták. Ahhoz kellene segítség, hogy kiderítsük mi lett a mozdony további sorsa: - a képen látható cuccok az 520 - hoz tartoznak? Ha igen, akkor micsodák? - ha nem vágták szét a mozdonyt, akkor mi történt vele?
Ez a szomorú dolog kb. tavaly ilynekor téma volt itt a topicon.
hkv
Én a múltkor jártam ott, de nem néztem utána, hogy lenne belőle még valami, mert tavaly amikor szét lett bontva, már akkor néhény topictárs azt mondta, hogy semmit nem látott. Így én ezzel most nem is foglalkoztam. Szerencsére vannak képeim a tavaly januári állapotáról.
Az ismereteim szerint 1998-ban vágták szét. (legalább is ekkor kezdték el)
A 324-es meg sajnos nem volt védett. Én azokkal nem értek egyet, akik hagyják, hogy bármilyen gőzmozdony, amelyik manapság még megvan, ne élvezzen múzeális védettséget. Annyira aránytalanul kevés van már Magyarországon, hogy ezt nem lenne szabad engedni, hogy tovább apadjon. Csak egy papíron múlna a dolog, amire talán még futja. Az pedig, hogy jelenleg nincs pénz sem a felújításra, sem az állagmegörzésre, nem jelentheti azt, hogy az unokáinknak már esélyük se legyen, ha valahonnan addigra pénz már lenne...
Ez a fájó pont, hogy külföldön többet őriztek meg, mint Magyarországon, pedig arányaiban ez messze nem így logikus.
Románia 3 db, Szlovénia 1 db, Horvátország 4 db (2 üzemképes!), Albánia 1 db.
Az albán nem biztos, hogy még megvan. Az utóbbi évek utibeszámolói már nem említik. Igy is biztosan van még 8 db. A Horvátoknál ugyanannyi mint nálunk, pedig ott sokkal kevesebb volt belőle, és nem is ök gyártották...
Mély fájdalommal tudatom, hogy a 324,834-es gőzmozdonyt 2004-ben!!! Vésztőn szétvágták. Ezzel a legnagyobb példányszámban gyártott magyar gőzös még meglevő daranszáma a siralmas 4-es számra csökkent hazánkban.
A 375-545-ös, valamint a 375-1003-as valamnit a 424-145-ös és a 242-365-ös gőzmozdonyokról keresek fényképeket, amikor még üzemeltek, vagy már áltak valahol. Ja és a 375-1003as gépről kerésnék adatokat is.
>A német 52 Kon mozdonyokban gőzturbina volt a füstszekrényben, ... Köszönöm!!! :-))) Már megint feltaláltam valamit utólag... (OFF: feltaláltam a monstabil multivibrátort is, működött, aztán amikor vittem vigyorogva, szóltak, hogy ne vigyem messze. ON)
A német 52 Kon mozdonyokban gőzturbina volt a füstszekrényben, a hengerek kipufogó gőzéből kapott meghajtást, méghozzá a kipufogó gőz mennyiségétől vezérelt mértékben, tehát nagyobb teljesítménynél nagyobb volt a mesterséges huzat is. A szabályzást manuálisan is lehetett befolyásolni. Bezárt gőzszabályzónál friss gőzzel ment a turbina.
Nem ismerek minden kondenz-mozdonyt, de villanymotoros ventillátorról még nem hallottam ebben a funkcióban.
Dél-Afrikában csináltak ilyet. Csak a fáradtgőz vezetgetése turbinához, majd el, mindenképpen hatásfokromlással jár, de azért érdekes volt, ahogy a mozdonyaik egyenletes süvítéssel rongyoltak kifelé a tehervonatokkal.
>A huzat fenntartásához emiatt mindenféle ventillátort kellett használni. .... Emellett egy villanymotornak nem igazán ideális hely a füstszekrény... Okoskodás ON. Miért nem használtak gőzturbinát? Mikor nagyobb az energiaveszteség: ha beviszik a gőzt a "turbóba" (gőzhajtotta áramfejlesztő), és a villanyt a füsthajtó motorba, vagy gőzt egy turbinába, ami forgatja a ventilátorlapátokat? Aztán azt a gőzt vissza lehet vinni a kondenzátorba... Okoskodás OFF.
De igazából sehol sem vált be. A probléma nem is annyira a kondenzáció maga volt, hanem az, hogy a kipufogó gôzt nem lehetett a huzat fenntartására használni, hiszen kondenzálni kellett, nem lehetett a kéményen kiengedni. A huzat fenntartásához emiatt mindenféle ventillátort kellett használni. Ezek persze nem követték automatikusan a gôzfogyasztást - a kipufogással létesített huzatnak az a szép tulajdonsága, hogy akkor nagy a huzat, amikor nagy a gôzfogyasztás. Tehát a tûz intenzítását közvetve szabályozza a gôz fogyása. Ezt a ventillátorok nem nagyon tudták. Emellett egy villanymotornak nem igazán ideális hely a füstszekrény...
Közben réjöttem, hogy hol olvastam. A Fablok veblapján: 1945 - 1963 Wykonanie 1565 parowozów normalnotorowych (w tym 216 na eksport) osobowych, pospiesznych, towarowych i przemysłowych. Typy parowozów: Ty 42; Ty45; Ol 49; Pt 47; Tkt 48; WP; Tkh 49; "lšsk"; IU; "Baziel". Eksport: Albania, Rumunia, Węgry, Korea, Chiny, Wietnam, Indie.
Ha a Tr20-asokra gondolsz, az már egy feltérképezett terület. Összes Baldwin gyári szám, SZD/DRG BR56 átvételek, 2.vh utáni Tr20' újraszámozás, majd a selejtezések.
A lentebb belinkelt 601 képről folyt a találgatás és eszembe jutott a török export 601 sorozat. A Vasúthistória 1990 évi 58. oldalán átadásnak 1919 március-áprilist írnak. Itt a kérdés, hihető ez?
Az összeomlás után a Balkán felé nem nagyon lehetett szállítani és két időpont között 5-6 hónap van, ennyi nem lehetett szükséges egy átadási procedúrához, kivéve ha szétszedve szállították a gépeket.
Nem 1918 tavaszán volt az átadás? Vmi MÁVAG listából talán kiderülne
Ne dőlj be a lengyel adatoknak. Ott senki sem tud túl sokat az egészről. A cél az ellenség megtévesztése volt, nem a pontos adatközlés. Az említett számok közel állnak a valósághoz. Kb 20 éve dolgozunk a lengyel adatokon, már kb 80% körül járunk, de innen már minden százalék egyre nehezebb.
Nos az emlitett sorozat a "Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce" , Chrzanow mozdonygyár terméke. A szabvány rövidítése Chrz. A "Ferrum" mozdonyok hivatalos tipusjele T3A. Három darab került magyarországra 5393-5395/1959 gyári számokkal, az OKÜ-höz. (Ózdi Kohászati Üzemek), Itt rendre az 59/58/60 pályaszámokat kapták. (C-h2t, 1435mm): Becenevük 'Gomulka' volt. A hatvanas évek közepétől 344-es sorozatszámot is kaptak. A nyolcvanas években állították le őket és mindet 1991-ben vágták szét.
Az 5391-es gyári szám szintén 1959-ben lett kiadva, de a lengyel ipar számára TKh-5391 pályaszámmal.
A hasonló jellegű dunaújvárosi gépek NDK-s gyártmányúak voltak: Borsig és 'Hans Beimler' (318, 319-es sorozatok, hasonlóak mint a német BR80)
természetesen nem az _eredeti_ fotóra gondoltam, hanem egy scan, meg egy link, ahogy lentebb a 601+601 is megjelent.
Csatlakozom!!
(holnap felficcan a szkenner drájvere Károlykára, a nótbúkomra, és akkó' ott állok neki szkennelni, ahol akarok... kezdek egy MÁVAG sorozatú gőzmociképpel :)) )
Ja igen, szerintem 600 dpi alá nem érdemes menni {:-)
Természetesen én sem az eredeti fotóra gondoltam, hiszen nekem is csak scanelve van meg az a bizonyos fotó.
Mint már azt nyílván tapasztaltad a magam készítette fotókból elég sűrűn és sokat rakok fel a fórumra és a képtáramba is. De az ilyen archív fotókat leginkább cserélni szeretem.
Közkincsé? Lehet, de amíg kapok érte cserébe valamit addig azt részesítem előnyben. Sok gyűjtőnek féltett kincse egy egy ilyen fotó, szóval valamit valamiért. Mid van?
mert semmi gőzös nincs benne, de van kevés pályaudvar, Gyermekvasút, villamosremíz itt-ott, szóval legalább vaspálya a tízenéves képeken, talán Nektek is érdekes lesz. lildikó linkje, egy szomszéd topikból: http://autobusz.budapest.hu/legifotok.htm
Nem a török mozdonyok leszállításakor készült a kép? A három mozdonyból kettőt kis időbeli különbséggel adtak át (1919. 04. 16. és 19.). Akár szeneskocsikat is exportálhattak velük együtt. Mondjuk a fékes kocsik a vonatban elől voltak, a fék nélküliek meg a szerelvény képről lelógó részén.
Azt hogy kellettek-e Törökországban szeneskocsik nem tudom. Török szénbányászatból még gyengébb vagyok mint a Kárpát-medence talajtanából
> Vagy lehet, hogy ezek próbázó mozdonyok és még nem vették át őket, azért nincs rajtuk hadijel tábla?
Nem hiszem. Azokon a mozdonyokon, amiken van hadijel tábla, annak mérete miatt a pályaszám tábla magasabban van. Legalábbis a legtöbb fényképen úgy látszik.
> Gondolom a mozdonyokra még a gyárban felszerelték a MÁV - os táblát, de a hadijeltáblát csak a műtanrendőri után.
Ezt ugye csak te magad ötlötted ki? Mert igen valószinûtlenül hangzik. Legalábbis semmi nem indokolja szvsz., hogy így tegyenek...
>>A mozdonyok oldalán ugyanis nincs hadijel-tábla!!!
Napra pontosan tudjuk, hogy mikor jött ki az első 601? Vagy lehet, hogy ezek próbázó mozdonyok és még nem vették át őket, azért nincs rajtuk hadijel tábla? Gondolom a mozdonyokra még a gyárban felszerelték a MÁV - os táblát, de a hadijeltáblát csak a műtanrendőri után.
Köszönöm. Vonatbefolyásolásra én is gondoltam, de ott helyben elvetettem, mert a kiállított újabb építésű német mozdonyok (még áramvonalas német mozdonyuk is volt a lengyeleknek) közül csak ezen az egyen volt ilyen szerkezet. Lehet hogy a lengyelek 20 évig nem szerelték le a használaton kívüli szerkezetet? Persze az is lehet, hogy a többi kiállított mozdony más vonalakon járt.
A megoldás a Klein Lindner beálló tengely volt. Természetesen ez "csalás", a rudazat által hajtott belső nem áll be az ívbe, csak a külső csőtengely, amelyre a kerékpár fel van ékelve. A kerékpár egytengelyes forgóvázként, a mozdony középpontja felé elhelyezett forgocsap körül fordul el. Talán a 490 sorozaton is ilyen van
Titibi (11559) Most vettem észre, hogy a 424-192-ről nekem is van egy képem a celli fűtőház előtt állva. Mihelyst itt a tiéd válaszul küldöm az enyémet. Üdv Tibi
M62-180 (11557) Van a 424-192-ről egy falikép, lefotózom neked és elküldöm hamarosan.
csodálom, hogy Blaxta nem reklamált, szóval nem lehetne ezeket valahogy közkinccsé tenni???
A német mozdonyokat már a 2.Vh elôtt felszerelték egy indukciós elven mûködô vonatbefolyásoló rendszerrel, ez volt az Indusi. A Világháború alatt olyan tervek voltak, hogy ezt nálunk is bevezetik. Aztán másképp alakult.
Én majdnem biztos vagyok abban, hogy nem. Késôbbi.
A mozdonyok oldalán ugyanis nincs hadijel-tábla!!! (vagy talán a hátsón van???) Az 1921 elôtt kötelezô volt, a háború alatt még inkább. Még utána sem szerelték le rögtön.
> Az is egy fékbódé teteje.
Egyetértek.
> A Karszt nem így néz ki.
Amellett a mozdonyokon magyar tábla van.
> a Porta Orientalisnál
Szvsz. az is kiesik.
Érdekesnek találom a kocsisort. A mozdonyok mögött egy G-kocsi van, feltehetôleg a kalaúzkocsit helyettesíti. De utána úgy nézem, nyitott kocsik. De mi az a furcsa szögletes rajtuk. Lehet, hogy a fékbódé látszana így, de ostoba dolog lenne egy vonat csupa kézífékes kocsiból! (hacsak nem a kocsikat viszik valahová.)
A kocsikat szenes kocsiknak nézem (Kz). Szerintem az oldalukon látszik a két-két sima vasajtó, ami nem lóg fel az oldalfal tetejéig. Ilyen volt a tipikus magyar szeneskocsi.
Igen, ez is ott áll a milánói múzeumban. Ha legközelebb arra járok, megnézem közelebbrôl. (csak a belépô 7 euró, egy mozdony megtekintéséért kicsit húzós :-))))
> mondjuk nem sok helyet látok a kerék elfordulásának
Közben rájöttem, hogy etwg-nek bizonyára igaza van. Nem lehet olyan megoldást elképzelni, ahol egy csatlórúddal meghajtott kerékpár nemcsak oldalirányban elmozdul, de el is fordul. Ez nonszensz, nem lehet meghajtani, hacsak a hajtórúd nem gumiból van. :-))) Tehát a Zara forgóvázba nem lehetett a hajtott kerék mereven beágyazva, mert akkor szükségszerûen el is tudott volna a forgóvázzal együtt fordulni.
Ezennel visszavonom minden, ebben a tárgyban kifejtett téves tanításomat. (...és mégsem mozog a Föld. :-)))
Ezek új mozdonyok voltak. A sorozatot 1947-61 között gyártották, összesen 480-at. 80 db került Kínába, 3 db Romániába. Az általam magyar exportnak vélt mozdonyok gyári száma 5391, 5393-95. A felhasználónál 3db pályaszáma: 58-60
Neem, neem, szó sincs róla! :))) (Ott volt a smájli! :))) ) Messze megértem, hogy nem érdekel Amerika, néha engem sem :)) Csak az lepett meg, hogy nem érdeklődésed mellett erről cikkírókat megszégyenítő tájékozottságról tettél tanúbizonyságot :))) Ha esetleg még több Amerikát szeretnél, fordulhatsz az usavasut.hu-hoz is :))
>... meg neked sem akarok rosszat, azzal, hogy gátlástalanul szembe dicsérlek mint RwMan-t. Te aztán tudsz dicsérni! :))))) A többiektől bocs az OFFért!
Találtam egy lengyel könyvet, amelyben 4db Cn2t jellegű Ferrum fantázianevű mozdony 1959 évi exportjáról írnak "dla Wegier". A wegier úgy láttam a szótárban magyart jelent, ezek szerint hozzánk küldtek mozdonyt? Egyről írják, hogy "huta"-ba küldték, ez jelentheti, hogy vmelyik magyar vasműről van szó?
Megnéztem a varsói vasúti múzeumot, elég elszomorító állapotú mozdonyok vannak kkiállítva. A kazánok szerelvényei mind hiányoznak, sok rudazat is eltünt.
Az egyik német eredetű gyorvonati mozdonyon láttam egy szerkezeti részt amit más mozdonyokon még nem láttam. A a hátsó kapcsolt kerékpár mögött a főkeretre van erősítve egy legalább 200 kilós konzol, amelyen állithatóan egy szán szerű öntvény van rögzítve, a sín járósíkja fölött kb 50 mm-re és a kerekek homlok síkjától 150- 200 mm-re. A szánon egy doboz van, amelybe fém és gumi szakaszokból álló vezeték megy a védház alól. A gumicső bilinccsel van a fém csőre rögzítve, ez így akár védőcső is lehet egy elektromos vezeték számára. Mi ez a szerkezet?
Gyergyóban tényleg van hasonló, de ha tippelni kellene akkor inkább Orsova felé van ez. Mondjuk a Porta Orientalisnál, de arra még nem jártam, nem tudom. Megnézzük B-)
:))
Amúgy inkább a történelmi valószínűségből gondolod, vagy csak natúr a fénykép alapján?
Jó dolguk volt a régieknek dolomitos/mészköves/üledékes talaj is volt, ráadásul a Kárpátokban. Ma meg maximum virágföld van az erkélyen.
A vagonokat hagyjuk, mert azokat olyan 60 éven át használták legalább. Ezek a szokásos kéttengelyes nyitott kocsik fából, fékállással, vagy anélkül. A kép 1918 előtt készült, ez szvsz egyértelmű.
>>A háttérben, a bal oldalon alul van egy épület. Az a kis torony a tetején mi lehet?
Az is egy fékbódé teteje.
>>Ilyen dolomitos/mészköves/üledékes talaj a Kárpátokban hol van?
Ezen gondolkoztam én is. A Karszt nem így néz ki. Gyergyóban tényleg van hasonló, de ha tippelni kellene akkor inkább Orsova felé van ez. Mondjuk a Porta Orientalisnál, de arra még nem jártam, nem tudom.
Jó dolguk volt a régieknek dolomitos/mészköves/üledékes talaj is volt, ráadásul a Kárpátokban. Ma meg maximum virágföld van az erkélyen.
>>Nem tudjátok, milyen vagonok vannak mögötte? Csak fékesek.
Korukra tudunk kövezkeztetni?
Ilyen homogén fékezett szerelvényt a hegyi pályákon mióta használnak? Persze, ha valami spéci vonat, akkor ez végülis lényegtelen... :))
A bőrjakós fazon csokornyakkendőjéből valszeg legkésőbb 1944-45-ös lehet?
Azon fillózok, hogy nagyon símák még a kazán burkolólemezei. Viszont ezek a lámpák mikor jelentek meg?
A háttérben, a bal oldalon alul van egy épület. Az a kis torony a tetején mi lehet?
Raktár vajon, vagy vámház? Hasonló van Gyergyóban is, de az közúti vámház volt (és lesz, muhaha. Bár a legújabb fejlemények szerint...)
Ilyen dolomitos/mészköves/üledékes talaj a Kárpátokban hol van? (flis-öv? Vagy hogy is volt már? Hm... mintha csak délkeleten volna vulkanikus, és a 3 ill. 4 övből a két belső üledékes? De régen is volt :-O )
Érdekes. Ez a Maós gép például jellemző orosz stílusjegyeket mutat. Lehetséges
volna, hogy a ruszkik merő megszokásból lemásolták volna a kínai strómanokon keresztül hozzájuk került amcsi gőzmozdonyokat? (Bár állítólag a NoHABot nem másolták le, de aztán ki tudja?)
A JS5001-es például akár lehetne az alapja a orosz .... ööö, nemtudomanevétnek*
_________________________________________
* és most úgyis útáljuk egymást a parovoz.com-mal, szóval még utánanézni sem tudok
"Te OKU30, téged csak az Indóházban nem érdekel az amerikai vasút?? "
Én csak azt vázoltam, hogy a távolság növekedésével lineárisan lankad az érdeklődésem, és Amerikánál kevés dolog van messzebb.
Ezennel nyílvánosan megkövetlek, és kijelentem, hogy igenis több amerikai cikket szeretnék az újságba (erre az késztett, hogy elolvastam a V63-as "cikket", meg a Deák féle "modell" tesztjét), de ezt csak itt merem leírni, egyrészt mert érzem az Indóház topik alaphangulatát, meg neked sem akarok rosszat, azzal, hogy gátlástalanul szembe dicsérlek mint RwMan-t.
>>Az a PL9 146 nekem inkább angol eredetűnek tűnik
Szerintem is. A képen látható oldalán elég dokminden van rá feltéve, de máshol síma. A dugattyúk is angolok, a füstszekrény sem nagyobb a kazánnál és a kerékkiosztás is egyenletes.
>>A Baldwin 1897-ben épített a japánoknak egy csomó Mikadot (1D1). Lehet, hogy utána rámozdultak a kínai piacra is.
Hm. Nézem a háttérben, a bal oldalon azt a dombocskát.
Hol lehet ez? (hol-mikor)
1, variáció: Erdélyben valahol. Ott látni ilyesmit jellemzően. Keletre is van, lehetne valami hadtápszerelvény, aminek az elején csak azért van 2 601-es, hogy ne kelljen megállítani vételezés miatt.
2, variáció: a Felvidéken valahol. Az előfogatolás oka a nagy emelkedésű pálya. Más kérdés, hogy mit vittek arrafelé.
3, variáció: Délvidék. Bár arra nem emlékszem ilyesmi fenyvesekre (a Kárpátok keleti részének egészen sajátos mikroklímája van), elvileg akár lehetne ott is.
Itt az olasz 640-es amiben Zara forgóváz van. Valóban gömbcsappal kapcsolódk a hajtórúdhoz, mondjuk nem sok helyet látok a kerék elfordulásának, de ezt élőben kellene megnézni.
>... akkor nagy valószínűség szerint a következő Baldwin gyári számok valamelyikéval van dolgunk: ... Te OKU30, téged csak az Indóházban nem érdekel az amerikai vasút?? :))))))
Ez a kérdés vonatkozik az összes többi képre is! Pár hónapja egy jelszavas album lett igérve, ahol meg lehetne tekinteni a képeket élvezhető méretben...
akkor nagy valószínűség szerint a következő Baldwin gyári számok valamelyikéval van dolgunk:
16090, 16119 vagy 16122. A 16070...16139/1898 tartomány gépeit az Orosz vasút (RZD) érdekeltségét képező Kinai Keleti Vasút részére szállították B-151 - B-200 pályaszámokkal. 1935 márciusában a vasút mint Észak Mandzsúriai Vasút működött tovább. A fent jelzett 3 gyári szám kivételével a gépek ekkor még üzemben voltak, központi vonokészülékkel. A hiányzó pályaszámok rendre: B-171, B-180, B-183. 1524mm 1'D-n4v.
Nem akarod belinkelni valahogy azt a 2x601-eses képet nagyobban?* Ha estleg nincs meg nagyobban, bármikor segíthetek beszkennelni, meg feltenni a netre :))
>Nem lehet. Lásd Balldwin gyári lista, ... Azt is el tudom képzelni, hogy a kínaikak valahol lerajzolták a mozdonyt maguknak, állítólag a rajtuk vasúton Vietnamba szállított orosz vadászrepülőket is lerajzolták... De ez csak merő találgatás.
(Sajnos Baldwin gyári listám nincs, csak egy 1923-as a külföldi kirendeltségeiről, és Kína valóban fehér folt a világtérképükön, míg Japánban és Indiában van. Az oroszok európai területéhez nem jelölnek képviseletet, de Szibériához igen (J. W. Kelker, 14 Pochtowaya st., Harbin, Manchuria), az északkelet-európai pedig Varsóban volt...)
április 20-án, azaz holnap este az m2 "Kultúrház" c. műsorában, (hogy pontosan mikor, azt még nem tudom, de 18.30 után) a HVM, azaz a "Hangok a vasút múltjából" lesz a téma.
Az MTV-nél szerzett eddigi tapasztalatalataim alapján az a biztos, ami már megtörtént, tehát ha esetleg elmarad, vagy máskor kerül rá sor, annak valószínűleg nem én leszek az oka.
Egy kicsit a bugyuta kérdésektől is félek, de azért bízom benne, hogy az egész jól fog elsülni.
Szerintem is onnan indult a dolog, mert a japánok egy "agresszorhoz hasonloan" azonnal bevezették a hazai technologiákat, lásd a vietnami vasutak történetét, és annak folytatását a kinai területeken. (Majd ha lesz idöm utánna olvasgatok)
Az, hogy a haboru után inkább a J.V.Sz fütyülöjére tancoltak az már egy másik eset.
De ez is azt mutatja, hogy teljesen mindegy hogy ki fütyül......
Tudod mi jutott még eszembe erröl a Zara alvázrol.
A nagy kerekeken a csapok is nagyon gyanusak.
1. igen kicsinek tünnek (kicsi az átméröjük)
ill. ami még fontosabb
2. gömbcsapágyas kivitelüek.
Ebböl az következik, hogy a csatlok elméletileg teljesen játék nélkül, de elforgathatoan voltak felfogva. Ez azt is jelentheti, hogy a csatlok eme szegmense valahogyan kompenzálva volt, amennyiben feltételezzük, hogy a nagy kerék befordult az ivbe. Ha nem akkor ellentétben a K-H megoldással, ahol a csatlok szintén oldalirányban elmozdulhatnak, itt a csatlok követték a kerék mozgását de teljesen kizárták annak elfordulását
Na, ez érdekes. Az a PL9 146 nekem inkább angol eredetűnek tűnik (a hajlított füstszekrény-alátámasztás (vagy mi) miatt). A Pacific meg inkább orosz, mint más... Ezek nem amerikai eredetű formák.
>... a kazántábla tanusága szerinti 1898-as Philadelphia-i gyártású gőzmozdonyt (AFP hír - csak hát amit újságiró ír...), akkor nagy valószínűség szerint a következő Baldwin gyári számok valamelyikéval van dolgunk: ... A Baldwin 1897-ben épített a japánoknak egy csomó Mikadot (1D1). Lehet, hogy utána rámozdultak a kínai piacra is.
Amennyiben elfogadjuk, hogy az Észak-Kelet kinai Jilin tartományban találták egy új vasúti pálya építésekor a kazántábla tanusága szerinti 1898-as Philadelphia-i gyártású gőzmozdonyt (AFP hír - csak hát amit újságiró ír...), akkor nagy valószínűség szerint a következő Baldwin gyári számok valamelyikéval van dolgunk:
16090, 16119 vagy 16122. A 16070...16139/1898 tartomány gépeit az Orosz vasút (RZD) érdekeltségét képező Kinai Keleti Vasút részére szállították B-151 - B-200 pályaszámokkal. 1935 márciusában a vasút mint Észak Mandzsúriai Vasút működött tovább. A fent jelzett 3 gyári szám kivételével a gépek ekkor még üzemben voltak, központi vonokészülékkel. A hiányzó pályaszámok rendre: B-171, B-180, B-183. 1524mm 1'D-n4v. Még a Rakov könyvet ide vonatkozó részét át kéne olvasni, de túl mélyre van elásva (így éjfél után).
Szomorú hír, a jól ismert Szlovák Albatros 498-104,-nek ápr. 15-én lejárt a kazánvizsgája, remélhetoleg folujítás kovetkezik és utánna újabb sok-sok kilométer.
Az 520 a hátsó épület előtt van, a vágány csak egy irányból járható (ha csak el nem lapátolták a földet róla). A mozdony sem az a könnyen elgurítható állapotú.
A 411-es a fűtőház mellett volt, aztán áthúzták a fh másik oldalára. A képtáramban elég sok kép foglalkozik velük, Luc72-nél is van, nálam a hatvani albumban van jó párszor megörökítve. A legrégebbi fotó ősszel készült. Majd szerdán leszaladok megnézni, ha nincs ott, jelzem.
>Jó lenne tudni, hogy a kínaiak mikor kezdték és mikor fejezték be az átállást a központi kapcsolóra. Jó lenne... Az 1990-es évek végén egy amerikai történelmi társaság gőzmozdonyt rendelt Kínából (talán ez volt a világon a legutolsó kereskedelmi forgalom céljára gyártott gőzös). Mikor Amerikába ért, örömmel látták rajta az Amerikában nagyon megszokott alkatrészformákat, szerkezeteket, megoldásokat :)) Lehet, hogy nem a japánok alapozták meg Kínában a központi kapcsolót?
>Ez a kijelentés ebben a formában szerintem biztos nem állja meg a helyét. Ugyanis mindegyik amerikai mozdonygyár a szerelvények jó részét beszállítóktól vette. Tisztelt bíróság, módosítom vallomásom. :)) Úgy értettem, hogy a mozdonygyárkapun komplett, összeszerelt mozdonyok gördültek ki, nem pedig alkatrészekkel megrakott vagonok a másik mozdonygyár irányába.
Az biztos, hogy a mozdonygyárak sokmindent vettek beszállítóktól, de 1941-ben még nem az volt a stílus, és főleg nem a gőzmozdonygyártásban, mint ma pl. a mosógépgyártásban, hogy a gép alkatrészeinek tán 70-80 %-a készen érkezik a mosógépgyárba. Olvastam egy cikket egy Lima mozdony gyártásáról, ott bizony a főegységeket mind a gyár csinálta, és nem nagyon van szó beszállítóról. De attól még lehet, hogy pl. a gőzsípot vették.
OFF: a GM sem beszállítónak tartotta az EMC-t, hanem megvette a Wintonnal együtt, és EMD-t csinált belőle, pedig az EMC-nek voltak beszállítós tapasztalatai, hiszen telephely nélkül rakott össze dízel motorkocsikat, a tervei alapján valaki (pl. a Budd) legyártotta a kasztnit és elvitte a vásárló telephelyére, a Winton odavitte a motort, összerakták, futópróba, és jött a pénz, ON.
Jó lenne tudni, hogy a kínaiak mikor kezdték és mikor fejezték be az átállást a központi kapcsolóra. A japánok 1937 - ben elfoglalták Mandzsúriát, a háborúban az egész kínai partvidéket. Szóval lehet, hogy a japánok kezdték bevezetni a központi kapcsolót Kínában és a kínaiak 1945 után fejezték be az átállást.
> mindhárom gyár komplett mozdonyokat gyártott, mint ahogy sokféle más tipusból is.
Ez a kijelentés ebben a formában szerintem biztos nem állja meg a helyét. Ugyanis mindegyik amerikai mozdonygyár a szerelvények jó részét beszállítóktól vette. Ilyen alkatrészeket akkor nem is gyártott. Tehát szerintem nincs kizárva, hogy a hadimozdonyokhoz egymásnak is beszállítottak.
Bár azt készségesen elismerem, hogy a MÁV-nál letöltött hosszú életük során az alkatrészek csereberéjének elég nagy esélye volt...
>A háború előtt Kínában császárság volt. Igazad van, fellépett nálam az időparadoxon :)) Rosszabb, hogy hiába kerestem, sehol nem találtam, hogy ezt honnan vettem. Bocs.
A japánok 1925 július 17-én tértek át a központi kapcsolókészülékre. 41.661 tehervagonnál. Nem tévedés, egy nap alatt. (Kivéve Kyushu szigetét, oda 20-án ugrottak át.)
>Nem lehet ezt a lehetôséget sem kizárni, hiszen elôfordulhat, hogy a haditermelés során a gyárak szakosodtak bizonyos alkatrészekre. Úgy tudom, hogy nem, mindhárom gyár komplett mozdonyokat gyártott, mint ahogy sokféle más tipusból is. Sokkal inkább azt gondolom, hogy már a MÁV keverte (meg Bandi :))) ).
>Kinában, ha jol tudom a háboru elött már áttértek a központi kapcsolora,... Igen, Sztálin elvtársék tanácsára.
A háború előtt Kínában császárság volt. A japánok is valamikor a '20 - as években tértek át a központi kapcsolókra. Gondolom ekkor vált a rendszer (nem Sztálinéké, hanem a központi kapcsoló) kiforrottá és olcsóvá.
Egyébként egy amerikai barátom szúrta ki. Nézegette a darabjait és azon morfondírozott, hogy vajon már így is gyártották-e ezeket a gépeket. Nem lehet ezt a lehetôséget sem kizárni, hiszen elôfordulhat, hogy a haditermelés során a gyárak szakosodtak bizonyos alkatrészekre.
>Netán lehet rá licitálni ? Ötszázezer forinttal indítok, így talán lehet esélyem :-)) Nem biztos. Tudod, hogy mit kellett sportolnom, hogy az előző licit tárgyai ne valamely pénzes viszonteladóhoz kerüljenek?
>Ettôl még lehet Baldwin is... Lehet hát, éppúgy, mint Lima és AlCo is :)) Ilyen a mi Trumanunk is, mindhárom benne van.
>Kinában, ha jol tudom a háboru elött már áttértek a központi kapcsolora,... Igen, Sztálin elvtársék tanácsára.
Vszleg a hatalmas 19OO-as kínai földrengés okozta hegycsuszamlás temette el ezt a mozdonyt. Az útépitők nemrégen ásták ki (lásd a képet). Nem hiszem, hogy ebben az állapotban át akarták volna alakítani központi kapcsolósra, s igy maradtak az ütközök meg a kapcsolohorog. Egy el nem temetett Baldwin képe csatolva.
Te nekem ez igen gyanus kép. Kinában, ha jol tudom a háboru elött már áttértek a központi kapcsolora, s igy nem tudom mit keresnek a mozdonyon az ütközök meg a kapcsolohorog.
Mégha a mozdony 1898-ban is készült Kinában biztos, hogy legalább 50 évig üzemben volt, tehát valoszinüleg át kellett volna alakitani (leszedni az ütközöket stb.)
> ránézésre meg tudja valaki mondani milyen mozdony van a képen?
Nagyon az a benyomásom, hogy csak az Atlanti óceán túlsó partján találsz olyan embert, aki erre ránézésre válaszolni tud. De tartok tôle, hogy még ott is a legtapasztaltabb szakértôk között kell keresned... :-(((
a segítségeteket kérem, ránézésre meg tudja valaki mondani milyen mozdony van a képen?
cikkhez kellene az infó, a gőzöst nemrég találták Kínában, annyit tudok róla, hogy valszeg 1898-ban építették Philadelphiában a Baldwin cégnél, de a típust csak találgatni tudom (Wb 299 ?), és esetleg az is érdekelne miképp került oda (Caijiagou, Jilin tartomány) bár azt tudom, hogy Kínában még ma is sok gőzös közlekedik, de ez nem sok.
A kerék semmi esetre sem fordulhat el, hiszen akkor megváltozik a távolság a kapcsolt (fix) meg a mozgo kerék között, mégpedik ellentétesen az egyik oldalon a másikhoz viszonyitva!!!!! Ez a Helmholtznál nem fordul elö, csak legfeljebb megnyulik a távolság, de egyformán minden oldalon.
A kiállított forgóvázon nem látszott ilyen csapágynak való hely! Amennyire meg tudtam itélni, csak ebben a keretben volt csapágyazva.
Akkor viszon hol van a nagykerék rugozása?
Nem lehetett a fôkeretet teljesen a forgóváz _fölött_ vezetni, hiszen ott van a kazán eleje és valahol ott kell lennie a hengerblokkoknak is - azokat a fôkerethez kell hozzácsavarozni!
Akkor viszont a fékeret belül is futhatna -ami konstrukcios szempontbol jobb is lett volna a királycsap stb. szempontjábol. Viszon ha belül lenne a fökeret, akkor nem lehetne megoldani a csatoltkerék keresztirányu elmozdulását (feltételezve, hogy csak csuszik mint a K-H esetén). Amugy a ZARA abbani is kőlénbézik a K-H-tol, hogy ott az a mozgato erö egy csötengelyere, ill. alkeretre hat, ami a tengelyre van huzva, mig a K-H esetében egy alul elhelyezett extra elemre, ami a tengelyre huzott 2 perselyre viszi át az eröt.
> ez igy nem müködhet (a csatlos kerekek nem foroghatnak a fökerethez viszonyitva)
Szerintem viszont igen. Hiszen csak azt kell biztosítani, hogy a csatolt kerekek tengelytávolsága ne változzon lényegesen a többi csatolt kerékhez képest. Ha a forgóváz kitérése és elfordulása csekély, akkor ez megvalósul. Egyébként a Helmholz megoldásnál is egy kicsit változik a távolság, hiszen a tengely-eltolódás koszinuszával nô. Ez nagyon kis érték, de a Zara forgóváznál sem sokkal nagyobb!
> de a a csatlostengely továbbra is a fökeretben van csapágyazva,
A kiállított forgóvázon nem látszott ilyen csapágynak való hely! Amennyire meg tudtam itélni, csak ebben a keretben volt csapágyazva.
> láthato keret sokkal keskenyebb mit szokásos
Ez igaz, de ez erre azért is szükség lehet, mert a fôkeret nyilván a forgóváz fölé kinyúlik, hiszen a forgóváz királycsapja abban van rögzítve. Nem lehetett a fôkeretet teljesen a forgóváz _fölött_ vezetni, hiszen ott van a kazán eleje és valahol ott kell lennie a hengerblokkoknak is - azokat a fôkerethez kell hozzácsavarozni!
> A Kraus-Helmoholtz megoldás is Drehgestellnek van titulálva. (németül)
> (Bogie Bissel : Helmholtz-Winterthur, Krauss-Helmholtz, Italien, Zara ...)
Úgy tûnik, ez ugyanaz a francia oldal, amirôl a korábbi képek is származnak. Az a probléma, hogy a "Zara"-ra nem lehet klikkelni, és amit a Zara-Bissel bogie néven bemutatnak, az egy francia mozdonyon alkalmazott megoldás. Szerintem a szövegbôl egyáltalán nem következik, hogy ez lenne az eredeti Zara forgóváz.
Nagyon sajnálom, hogy Milánóban nem vizsgáltam jobban meg azt a kiállított mozdonyt, amiben Zara forgóváz volt.
Ezzel csak egy baj van, hogy ez igy nem müködhet (a csatlos kerekek nem foroghatnak a fökerethez viszonyitva), szerintem ez amit látsz csak a belsö szubkeret, ami összefogja a futokerékkel, de a a csatlostengely továbbra is a fökeretben van csapágyazva, ahogy azt a rajz is mondja. Hasonlo megoldásokat lehet találnia K-H alvázakon is - a kivitelezes szinte valamennyi mozdonyon más volt.
Ezt abbol is látni, hogy a képen láthato keret sokkal keskenyebb mit szokásos (a furokeréknél a keret meg a kerék közé még befér a laprugo is), igy a csatolt kerék meg az szubekeret közé befér az igazi fökeret is, ahol a tengely csapagyazva van.
A Kraus-Helmoholtz megoldás is Drehgestellnek van titulálva. (németül)
Nézegettem a képeket, de sehol nem sikerült felfedeznem, hogy a Zara önállo forgozsámoly lett volna (mármint, hogy a csatolt kerék is a forgozsámolyban lenne csapágyozva).
Ez csak a Helmholtz megoldás egyik válfaja.
Tehát még mindig fennáll a kérdésem, ki is hol állitotta, hogy a Zara tipusu forgováz mind a két tengelyt hordozza - ezen akadtam meg korábban.
Nem én küldtem, csak én is úgy gondolom, hogy ez a Zara forgózsámoly nem volt igazán jelentős. Eddig nem találtam olyan olasz legalább 100 km/h - s mozdonyt, amibe beépítették volna. igaz, ilyen mozdonyaik nem is nagyon voltak.
Egy nagyon kedves tábla mániás barátom rangsorolja a táblákat a követkrzőképpen: 1. Öntvény eredeti, nem utángyártott. Ezen belül minél régebbi annál jobb volt ugye bőven címer variáció. 2. Zománc. Ahol a fehér is zománc, egyszerű megütöd pattan. Ebből is az ami mozdonyon is volt. 3. Mindenféle más festett lemezből kivágott tábla.
Nekem aki késve kapcsolódtam be a gyűjtésbe már a 3. katagória is elérhetetlennek tűnik. Ezért mindenképpen csodálatos a darab. Csak azt hittem alatta a zománc szám.
>Ha alatta van az redeti zománc ... Ez az eredeti zománc. A fűtőház festésekor összesprickolták falfestékkel (lehet, hogy a helyén egy szürke téglalap maradt a falon... Mióta egy kocsi ülésének festésekor a koszt és a csikket is belefestették a vasba, már semmin nem csodálkozom.). A fekete zománcra kézzel festették fel a számokat, de nincs alatta más zománc szám, tehát ez a tábla mindig ilyen számú volt. A fekete részen a falfestékpöttyöket matt fekete festékkel visszafestve jó tábla lehet ebből.
Nem az eredetiségét vontam kétségbe, hanem azt mondtam elég tré. Ilyesmi táblák vannak nekem is. Ha alatta van az redeti zománc akkor érdemes megszabadulni a felső tré rétegtől.
A 424,365-ös tábla az nagyon is eredeti, mert a mostani festése alatt, még fellelhető az első eredeti domborfestéssel festett pályaszáma, amely a 424-365-ös.
Én abban 100% biztos vagyok, hogy a Krauss-Helmholtz soha nem volt forgovázas, csakis a csatoltkerék oldalirányu elmozditását okozta (legalább 4 szétszedésében vettem részt eddig).
A Zara-t nem ismerem, söt (majd este még még egyszer megnézem) a szakirodalomban sem volt különösebben taglalva, igy lehet, hogy az sem biztos, hogy Zara-nak hivják. (Az olaszok is hajlamosak sok minden állitani, pl. van neki Zara biztberük is - ami csak abban különbözik a többitöl, hogy Milano körül került felépitésre...)
:-D
Dobjatok már engem is meg a rajzokkal, hadd lássak valami ujat a 150-eves technikábol....
>Skacok a megőrzött mozdonyok listájáról jut eszembe, nem járt még senki azon a bizonyos Debrecen melletti Paint ball pályán? De, sokan. Én egyszer voltam, seggbelőttek, most menj te.
Nincs ott már semmilyen mozdonygyártás, egy parkban ki van állítva szoborszerűen kb. 10 db resicai építésű gőzmozdony (köztük egy pár keskenynyomtávolságú). A legérdekesebb gép egy 475-esnek tűnő gép (legalábbis nagyon hasonlít, a mi ex 475-sünkre) resicai vagy aradi utángyártását valószínűsítem, de talán OKU30 többet tud róla. Egyébként iparvasúti számozása volt.
Na akkor most légy erôs! Megnéztem a rajzokat nagyobb kivitelben, és ott _egyik sem_ önálló forgóváz! A francia ábrafelirat így is írja: "Bissel bogie Krauss-Helmoltz..." és "Bissel bogie Zara...".
És valóban, a rajzokon én nem is látok lényegi különbséget köztük. Vagy a franciák hülyeséget írtak (amiben szintén nem lenne semmi csodálatos...).
Viszont a milánói alkatrész egyértelmûen egy önálló forgóváz!
Sziasztok! Volt már valaki Resicán? Milyen ott a mozdonymúzeum? Csak mert egyszer megnézném... Van még ott valami gépgyártás? A térképen látok egy iparvágányt, ami valahol ott a múzeum közelében ágazik ki a vasútból, és megy kelet felé, egy völgyig. Ott mi van / volt?
>Ime felteszem ezeket a tábla érdekességeket ide, a múltkor ezkre lehetett licitálni Örülök, hogy ennyire tetszenek :)
A licit egy szakaszában, olyan lelkes voltál, hogy azt hittem, viszonteladó vagy. Örülök, hogy tévedtem. Jártam rosszabbul táblámmal. Jó restaurálást! (Titibi, a 424-es szerkocsitábla a szagából itélve volt gőzmozdonyon. A sorsának egyéb vonatkozásai ismeretlenek. Tudsz többet?)
Egy kicsit jobban utánanéztem és valóban tévedtem, de a rajzokból nekem csak ez a külnbség volt szembeötlő.
Akkor most én kérdezem: a Krauss-Helmholtz forgóváz a Bissel futókerék elrendezés továbbfejlesztése? Akkor a Zara egy teljesen önálló fejlesztés, vagy beilleszthető ebbe a sorba?
Felsőzsolca, igen. Az állomástól Tokaj felé, egy betonkerités mögött. Napsütésben menjél, mert délről nagyon jól lehet fotózni, viszont egy kicsit rájuk kell zumolni.
2001.11.30.-án voltam Szerencsen. Akkor láttam Felsözsolcánál egy csuka kocsit, illetve valahol azon a környéken egy lepukkant házgyárban? áltt egy A21 és egy A23 is. Ezek a vasútról jól látható helyen voltak.
Az 520,090 (ex 520,074) 1993 tavaszán Sajóbábonyba került füteni. Még emlékszem,. hogy az Északi fütöházból egy azóta már nyugdíjeas kolléga volt a müszaki kiséröje. Azóta a gép sorsárol semmit sem tudok, akár ott is lehet még.
Hejőcsaba Miskolctól délre van, és átmegy rajta a diósgyőri vonal, de állomása nincs.
Ott vannak még a HCM ipari mozdonyai, legutóbb már csak egy Bobót láttam, de vagy tíz éve volt ott M31 is, A23 álnéven, de narancssárga. M38-ról itt nem tudok, de attól még... Erről lenne szó?
Miskolctól keletre az első állomás Felsőzsolca, ha ott tényleg van valami, akkor kirobogok valamikor! Lehet, hogy ez a nyerő?
Sajószentpéter előtt balra Sajóbábony van, a BVM ipari területe, aligha látogatható, meg tudja azt az 520-ast erősíteni valaki?
> A különbség a Zara és a Krauss-Helmholtz forgóváz között
Nekem úgy tûnik, a kutya máshol van elásva. Láttam már egy pár Krauss-Helmholzot rajzon és igaziban, és most íme egy Zarát is igaziban, ebbôl próbáltam levonni következtetéseket:
Nekem úgy tûnik, hogy a Krauss-Helmholznál a hajtott kerék nem egy "forgóvázban" van, hanem a fôkeretben. A Krauss-Helmhoz keret csak el tudja oldalirányban mozgatni, a hátsó gömbcsukló segítségével. Ez jól látszik a 442-esen és Kandó mozdonyon is (ahol a Kandó szvsz. egy speciális eset, mert a Krauss-Helmholz keret felfüggesztése itt a hajtott kerékpáron _belül_ van!)
A Zaránál - ahogy a képemen is látszik - a futókerék és a hajtott kerék egy önálló forgóvázban van csapágyazva, ebbôl nekem az következik (ami a fényképen nem látszik, hiszen ott ez a forgóváz önállóan van kiállítva), hogy a Zara megoldásnál a hajtott kerék _nincs_ a fôkeretben csapágyazva.
Ha ez így van, akkor ez már egy lényeges eltérés.
Egyébként úgy rémlik (sajnos nem emlékszem rá biztosan), hogy a Kandó-féle "Trentában" is Zara forgóváz van. Ebben az az érdekes, hogy a Trentában ez elöl és hátul is van, és nem írnak semmi további szerkezetrôl. Mint ismeretes, a Krauss-Helmholz megoldás menetiránynak hátrafelé nagyon kedvezôtlenül viselkedett. Amikor az E18-asban ilyet használtak, egy pneumatikus szerkezet gondoskodott arról, hogy a menetiránynak hátrafelé lévô futókereket kimerevítette. Nos lehet, hogy a Zara forgóvázzal ilyenre nem volt szükség. De az is lehet, hogy azért nem, mert a Trenta nem járt olyan gyorsan, mint az E18.
> az előbbinél a forgócsapot terheli rugó (oldalirányból) míg az utóbbinál a forgócsapot és a futó kerékpárt külön-külön rugó téríti vissza középhelyzetbe.
Habár az ábrák, amiket beraktál (nagyon érdekesek!!!) meglehetôsen kicsik és halványak, én bizony meg mernék esküdni, hogy a Krauss-Helmholznál is látok rugót a forgócsap két oldalán!
>>Miskolc környékén pedig már csak a 377.002 maradt?
Az ami a fűtőházban áll? Szerintem igen. De vannak ott érdekes dolgok, például Miskolctól keletre az első állomáson (Helyőcsaba?) van egy M38, M31 eredeti zöld színűek, és egy csuka kocsi. Olyat hallottam, hogy Sajószentpéter mellé vittek le 520 ast, talán Helyőbábonyba? Helyi busz visz ki oda Miskolcról, vannak ott iparvágányok, ott még talán lehet valami. Ezt a térképren néztem meg, de nemsokára megyek arra. Nem nagyon hiszem ezt az 520 - at, de egy próbát megér.
A különbség a Zara és a Krauss-Helmholtz forgóváz között az hogy az előbbinél a forgócsapot terheli rugó (oldalirányból) míg az utóbbinál a forgócsapot és a futó kerékpárt külön-külön rugó téríti vissza középhelyzetbe.
A 411-esből meg külföldre kerültek alkatrészek, valamint a Füsti gépébe is vittek el valamit. A helyiek szerint nagyon hiányos mindkét gép. Ez nem zárja ki az optikai felújítás lehetőségét, és rosszabb gépekből is csináltak működőképest már, de....egy dolog hiányzik csak mindehhez.
Hatvanban ma milyen mozdony lelhető fel? Előfordulhat, hogy lelkes helybéliek bevállalnának egy optikai felújítást, hogy legyen az elvitt 460-as helyett valami...
Információkat szeretnék keresni a MÁV 20.009-es és a 20.011-es mozdonyairól. Mi volt ezeknek az eredeti MÁV-os sorozatszáma és pályaszáma? Ez a két mozdony elvileg az 1920-as évektől kezdve a Kőbányai Iparvasúton szolgált 1-es és 2-es pályaszámmal. Meg tudná valaki írni, hogy miután átvette a BSzKRt majd az FVV, mi lett a további sorsuk? Eladták tovább őket?
Ugyanez a kérdés vonatkozik a Kőbányai Iparvasút 3-as számú gőztramway-ára. Valakinek van arról infója, meddig volt ez szolgálatban a BSzKRt/FVV-nél, és miután ott megszűnt a gőzvontatás, mi lett a további sorsa?
(Gyanúm szerint mindegyik mozdony 1955-ig lehetett az FVV-nél, mert csak ekkor villamosították az iparvágányokat.)
A GySEV-rôl szóló Podpischil képeskönyvben van számos kép a 403-asokról, amikor a GySEV-nél szolgáltak.
De nem szabad arról megfeledkezni, hogy nálunk nem egyfajta 403-as volt! Volt ugye a DSA eredetû kivitel, ami az osztrák 270-esnek felel meg, de lényeges eltérésekkel (kémény és úgy tudom, a dómok elhelyezése). Aztán a háborúban hozzánk kerültek - ha jól tudom - 170-esek. Ezekbôl legalább egyet a háború után sem adtak vissza, nálunk maradt. De amik ideiglenesen nálunk voltak, azok is különbözô kivitelûek voltak.
Mindegy, majd OKU30 megírja pontosan ;-))) (csak az ô dokumentumaiban a mûszaki eltérések kevésbé vannak benne)
Nekem soha nem is volt kéményem.:))) Ha jól emlékszem van egy olyan képem, amin még egyben van a gép, de azt úgy kaptam valakitöl. De még utána nézek, mert elfogyásának több stációjában is fotóztam, lehet, hogy még van olyan is ahol van kéménye, de már romokban hever.
Urak, a múlt héten a milánói múzeumban jártam. Lefényképeztem a híres Zara-forgóvázat. Ez, a Helmholtz forgóvázhoz hasonlóan összefogta az elsô futókerékpárt az elsô hajtott kerékpárral és ezzel lehetôvé tette, hogy gyorsvonati mozdonyokat is készítsenek egy futókerékpárral. Sajnos nem tudom, mi a különbség a kettô között, nekem olyan hasonlónak tûnnek. Lehet, hogy a szabadalmi védettség megkerülésének szándéka vezetett a Zara forgóváz kifejlesztéséhez...
Bár ez nem gôzmozdony, készítettem egy felülnézeti képet a Ganz Valtellina mozdonyáról és egy képet az ugyanakkor forgalomba helyezett Ganz 3-fázisú motorkocsi modelljérôl. Sajnos ez utóbbi vitrinben volt és az üveg csillogását nem sikerült eltûntetni. Van még egy kép a Kandó által tervezett E550 "Cinquanta" Kandó-féle kulisszás hajtómûvérôl is.