OFFoltok itt összevissza egy ilyen komoly topicban...
>Azt lehet, csak a lábad ne érje közben a földet...:-) Nekem általában nem éri, min. 25 cm-rel fölötte lebegek.
>Hát izé. Eddig úgy tudtam, hogy a "villamosmérnök" szót valahogy máshogy kell érteni :))) A villamosmérnök mér és kipróbál. A többit az esztéták/filozófusok/újságírók meg egyéb szép(?)lelkek teszik. Na, elég ebből...
>Errôl itt, mint írtam, áramszedô nélkül (emiatt lehet a gôzmozdonyos fórumon tárgyalni ;-)))) Mér', kémény van rajta?
>Úgy tudom, Keleti Folyosó nagy részén mind a mai napig 25Hz-es tápellátás van. Én meg úgy, hogy mióta a hagyományos mozdonyok (GG1, a gáztöltésű egyenirányítósok, stb.) kihaltak, áttértek 60 Hz-re. 1999-ben egy pillanatra megfogtam a felsővezetéket. Határozottan több volt, mint 25 Hz.
>Emellett állítólag fordítókorong is csak kettô volt, amin meg lehetett fordítani. Plusz a delták... Két fordítókorong elég, a vonal két végén. Delta: Chicago, St. Louis, Orlando, New York, Chicago. A Pennsy tudott tervezni.
(De ez ám nem csak amerikai sajátosság. Régen a 424,009 Báttaszékről járt fel a Déliből Balatonra nosztalgiázni. Az út végén a Hámánban szolgálták ki. Másnap (ködös időjárásban) küldték a gőzöst Pest körül mindenfelé, azt sem tudta a szegény báttaszéki személyzet, hogy merre jár. Látott egy vezér egy szabad jelzést, bejárt szelvényen belülre, leszállt, és az első forgalmászt megkérdezte: "Jó napot kivánok, hol járok?" "Józsefvárosban." "Köszönöm szépen." és felszállt a mozdonyra. De azárt hazajutott Báttaszékre.)
> Hol láttad? Én 97-ben, Hobokenben, akkor áramszedő volt rajta, de már csak bajnak,
Én ugyanarról beszéltem, mint etwg, amelyik az Illinois múzeumban van. Errôl itt, mint írtam, áramszedô nélkül (emiatt lehet a gôzmozdonyos fórumon tárgyalni ;-)))):
>A gyártási időpontott azonban lehetett volna korrigálni, mivel az említett gyárak 1942-1945 években gyártották. Ez érdekes, Ezüst könyv: 1942-44. (3x is). Megpróbálok utána nézni a gyárak dolgainál, bár nincs sok reményem, a szakirodalom nem sokat foglalkozott a külföldre készülő "játék"-mozdonyokkal...
Ha nem dízzeles volnék, akkor talán nem felejtem el a szelep nevét ami megadta magát, és leeresztette a gőzt. Éppen Kismaros megállónál. Nem a biztonsági volt, hanem valahol a szabályzó és a gépezet között félúton. A gőzsugár a "mozdny hasa" alól bal oldalon tört elő.
Sajnos a provizórikus tömítés nem segített, csak a 440-es BoBo.
Biztos csak múló rosszullét volt, mert tegnap délután már vidáman szuszogott befelé a Nyugatiból a pakúrás az angol expressz továbbítása után!
S ha már gőzös:
Pünkösdi gőzősözés a Királyréti EV-n! Reméljük a gőzős üzeme nem pünkösdi királyság lesz! :-)
Szombat este beszélgettünk Kettler úrral, ő a Királyréti EV üzemvezetője. Mivel a tapasztalat azt mutatta, hogy gőzös műszakilag jól viselkedett [hála gondos személyzetének], a kézifékes üzem is biztonságosan ment [:-)], vasútüzemi részről nem lesz akadálya a gyakoribb meneteknek.
Ehhez persze nem elég "csak" az, hogy szuszog a gőzös, kell megfelelő háttérmunka is, hiszen a gőzös üzeme drágább mint a dízzelé, és mint tudjuk az se nyereséges. Meg kell találni a bevételhozó közönséget!
No, hát akkor kérek mindenkit, hogy hírdesse a KEV Pünkösdi Gőzöst! Szerintem utazni is érdemes a gőzös vontatta szerelvényen! [Mennék én is. ha nem vónék KEMVen szolgálatban. Na ja, így jár aki halmozza az élvezeteket :-) ] vonatszemélyzetként is tanúsíthatom, hogy más a hangulata mint a dízzelnek! Bár ezt itt aligha kell magyarázni! :-)
Menetrend Lugosi Csaba Albert királyréti lapján: http://kiralyret.atw.hu/gozmozdony2005-05-16.html
Én a magam részéről minden gőzmozdonyos hozzászólást szívesen olvasok, sok azon túlmenően egyéb "háttér" információk is érdekelnek.
A Trumanokkal kapcsolatban egyet kell, hogy értsek manhattani topiktársunkkal. Ezen mozdonyokat nem az utánpótlás szállítására fejlesztették ki, hanem hadi mozdonynak, azaz az összes a háború kapcsán felmerülő vontatási feladat ellátására illetve a szövetségesek járműállagának szinten tartására. Mint hadi mozdony valóban döntő részt vett ki az utánpótlási szállításokból, de ez csak az egyik feladata volt.
A MAV 411,118 sajnos valóban nem üzemképes, mivel a hatósági vizsgája 1987 január 28.-án lejárt és csak 1989.01.28.-ig kapott halasztást. Vizsga nélküli mozdony pedig nem vehet részt a forgalomban, azaz nem üzemképes. Speciális alkalmakra, egyedi engedéllyel felfűthető, de csak csökkentett nyomással.
A gyártási időpontott azonban lehetett volna korrigálni, mivel az említett gyárak 1942-1945 években gyártották.
Ezen a topikon nyugodtan lehet egy gőzmozdonyról úgy nyilatkozni, hogy Ő. (Amikor az ápolóim nem figyelnek én még tegezni is szoktam). Az Indóházban azonban ez nyilvánvalóan az Ön kompetenciája vagy a Te kompetenciád.
janusz-arcú kollégám, egykori szerzőm, belső levelezőlistánk örökös tagja! :-)
nem, te azt írtad, hadi célokra hozták a gőzöst európába. mivel attól tartottam, ebben a mondatban esetleg valaki félreértené a kitételt, és azt találná feltételezni, hogy a "hadi cél", mint általános meghatározás, esetleg ellenséges célpontok bombázását, vagy mélységi felderítést is jelenthet, talán szerencsésebb az általam használt megfogalmazás. utánaolvastam: sehol nem találtam arra utaló megjegyzést, hogy a szóban forgó gőzösök ne továbbítottak volna hadiutánpótlást szállító vonatokat. és én ezen jottányit sem csodálkoztam, mert talán nem is annyira természetellenes, hogy a háborúban - miután például calais-ban, vagy cherbourgban kirakodtak a hajókról -, a kétségtelenül erős, amerikai közúti szállítás tehermentesítése érdekében a helyreállított vonalakon hosszú távon tehervonatok szállították a muníciót a hátországból a nyugati front irányába. 1945 tavaszára egyrészt volt is lehetőség a megrongált vasútvonalak helyreállítására, másrészt a távolság miatt is érdemes volt az utánpótlást vonatoztatni.
az ominózus mondat szövegkörnyezetbe helyezett eredetije egyébként így hangzott: "A 411-es, az akkor közismert és nagyon gyakori „Truman”, amelyeket Amerikában az Alco, a Baldwin és a Lima mozdonygyár is gyártott (nem ottani felhasználásra, arra kicsi volt), 1942-44-ben. Az amerikai hadsereg hozta őket Európába hadi célokra."
utóbbi mondatban szerepel az "őket", amelynek használatát mozdonyra vonatkoztatva aggályosnak véltem. oké, végső esetben nem akkora bunyiság, nem suksükölés, de konzervatív lapszerkesztőként jobbnak tartottam a következő kitételt: "Ezeket a lokomotívokat..." ...és ezzel kedves manhattanitisz, tisztelt jóakarónk, örökbecsű mószerolóm, el is indítottam egy értelmezési lavinát. :-)
ami pedig az üzemkészséget illeti: istvántelken részesültem abban a megtiszteltetésben, hogy beszélgethettem vass andrással, "vassbandival", a parkban fellelhető 411-es istápolójával, főszerelőjével, értőjével. az adatközlőm ő volt, mint ahogy meg is jelent az indóház II. számában:
"...1996-ban már felvonult a 411 118, amely ma is üzemképes gőzös..." (indóház, április, 16. oldal, "A vassbandi")
akkor semmi kifogás nem érte a ház elejét - "hátulról" :-)
kedves uram, örülök, hogy személyedben egy gilt, partnereihez lojális grállovagot ismerhettem meg, aki a legutóbb azzal zárta hozzám intézett sorait: "az Indóházzal és veletek szemben soha nem leszek ellenséges, ugyan egyengetni most épp nincs módom sehol, de ha lesz, szívesen megteszem."! :-)
búcsúzom, és ugyanezzel a lendülettel várom, várjuk, hogy a következőkben melyik topikban teszel alám.
t. hámori ferenc, a te főszerkesztőitiszed
*****
uraim, kedves topiklakók, elnézést, mivel megszólíttattam, reagálnom kellett.
Nagyon szépen köszönöm a segítséged, átírtam az új adatokat. Közben átnéztem a dizel. meg a villany listát is, de ott minden rendben van (részben azért, mert az én listámban nem szerepelt az összes mozdony, és így egy pár helyszínt most vittem fel) Keskeny nyomközű lista nincs véletlenül?, azt is szivesen egyeztetném.