Kevés a konkrét info, a műszaki átalakítás módszereire és az üzemelési tapasztalatokra vonatkólag, az egyes dieselmotor típusok különböző érzékenységéről nem is beszélve
A 124-esnek van gyári hőkicserélője, annál jobb nem kell:)) És nem is látszik. Csak a termosztátját kell kikötni, azon úgyis szokott falslevegőt szívni.
Sajnos elapadt a kerozinforrás így kénytelen volt rászokni a járgány a szintiszta használt étolira. Kapott egy hőcserélőt és így 60 fokos az anyag ami belép a szűrőbe majd az adagolóba. Úgy néz ki hogy eddig minden ok (70e km)
Az 50%-os keverékkel jártam már kb február eleje óta. Akkoriban azért felénk voltak -5-7 fokos hidegek is, és dupla izzítással simán beindult a gépem, fél perc rángatódzás után viszont akkor is jó volt. Tisztával még én sem mertem használni a gépet, de felesbe keverve kb már 8000km nyomtam le gond nélkül.
naszóval: negyed órányi kocsikázás után az unce bens-es üveget 50-50%-ban feltöltöttem, bepókoztam, oszt nosza! étolaj a napon volt:) gázolaj a kamrában. kb 20 fokos lehetett a keverék. ketyegett, mint a zsebóra:))) szag alig (vagyishát...), alapjárat asszem emelkedett kicsit, de szépen járt!
thx a tanácsokat, segítséget!
mostmár egy kisebb (már a kollégáét láttam) hőcserélő, meg valami póttank, oszt jóvan:)
aki nem tudná, vagy érdekli: 1.6d szívó egyes golf
Melegítsd fel az olajat előtte pl. mikróban, jó melegre. Úgy simán kell ketyegnie. Hidegen tényleg nem lesz jó tisztán, még az ismerősöm traktorját is hazavágta. Jól látszott a kipuff. torkon csurgott le az elégetlen étolaj. Melegítés után pedig semmi. Azóta 2 tank, melegítés és vígan szántja a repceföldet...
Tényleg, írtatok itt indukciós melegítőről a porlasztó csöveire, azzal mi a helyzet?
mondjuk a vénusz kb. 10-12 fokos volt...:) szóval nem ideális, de mint mondtam elég ramaty a szerkezet is! eddig csak barmolták, most keresek korrekt szerelőt...
No, leírom az aktuálisan idevágó (vagy nem ) problémámat. Feleségem által használt Kadett 1,7 D ('89, 660e km) adagolójából folyik az üa. Ez most épp gázolaj, de látott már egyet-smást. Nem akarom feltétlen a bio-ra kenni az ügyet, de 18 év alatt kétszer kopott el a gázkar tengely tömítése, egyéb nem volt. Most viszont csak valami más ok lehet, alul, a mágnesszelep környékén, vagy az adagolótest, és az "elosztófedél" közt (bocs, de nemtom hogyhíjják azt a blokkot, amiből a négy cső kijön). Esetleg segíthetne valaki, hogy hol van tömítés egy adagolóban. Sajnos számomra még a típusa is ismeretlen, csak Bosch vagy CAV típusú lehet ezen a motoron a könyv szerint.
Próbáld ki a befőttesüveges módszerrel az 50%-os keverési aránnyal is. Nekem azzal jól megy melegen, viszont hideg motornál az indítás utáni kb fél percben egyenetlen nekem is az alapjárat és az indításnál nagyot füstöl. Amikor bemelegszik akkor semmi füst nincs már és tökéletesen egyenletesen jár.
na tegnap lekaptam a szívócsövet, oszt beledugtam egy befőttesüvegbe, amiben vénusz lötyögött. beledugtam aztán a visszafolyót is, mert ugye gyorsan elfogyott:)
elkeserített az erdmény...:( össze-vissza járó motor, füst, némelyik henger akadozik...
ez tiszta étolajjal volt, hidegindítás után, és szerintem szarok a csúcsok, meg a gyűrűk is... ugyhogy a következő próba vagy keverten megy majd, vagy felújítás után...
Folyékony befecskendezést meg se próbálnék, de oda "reduktor" (ami helyesen elpárologtató) nem is kell. És le se fagyna, mert a párolgás vonja el a hőt, és az a szívócsőben történne. Dízelnél szerintem épp az a nagy játék, hogy nem kell pontosnak lenni az LPG-levegő keverék aránnyal, amíg a gázolaj a több. Az már kijárt út, és ott minden emissziós, fogyasztási és teljesítmény változás pozitív eredményről árulkodik.
Ha elmennénk a full gáz üzemig, ahol a gázolaj alapjárati dózisa csak a gyújtást végzi, és az adagoló minden fordulatszám mellett csak ezt szállítja, ott már lényegesen fontosabb ez a kérdés.
Szerintem az adagolót kell úgy beállítani, és ez lehet akár csak a füstcsavar kitekerése, hogy ne füstöljön be, a LPG-levegő arányt pedig úgy beállítani, hogy állandó legyen. Magyarul a korábbival teljesen arányos, de kevesebb levegőhöz, a korábbival teljesen arányos de kevesebb gázolajmennyiséget állítani, figyelembe véve, hogy a gáznak is kell levegő.
Persze, bonyolultabb módon, elektronikával biztosan pontosabb eredményt lehet elérni, de erre éppenséggel egy mechanikus adagoló egyszerű dízelkocsinál sem képes, itt se kell tőle többet várni.
Nekem volt gázos autóm, és ott igazából az összes erőfeszítés a pontos keverék-arányra volt kihegyezve. Kicsit talán jobban bírja az LPG a szegényebb keveréket a benzinnél, de nem érdemes jelentősen eltérni az optimumtól.
E mellett a másik fő probláma a reduktor lefagyása, ami esetleg a folyékony LPG befecskendezésénél is felléphet.
Ideális célnak az tűnhet, hogy a gázolaj égésekor fennmaradt légfelesleghez kellene illeszteni a beküldött LPG mennyiséget. Eltérő esetben az LPG rossz hatásfokkal ég el. Ezt viszont szívó, kipuffogó vagy turbó nyomásból elég reménytelen meghatározni. Szinte egy fordulatszám/terhelés táblázat kellene az optimális LPG aránnyal, az adott füstcsavar állás mellett, és egy vezérlő elektronyika...
"A gázhoz innentől nem nagyon tudok hozzászólni, a "befecskendezőt" kellene valahogy ráhangolni a gázpedálra hogy csak akkor adjon, ha nyomod. A nyomás az jó lesz a turbós rendszerrel, ha a turbónyomás hasonló, nem tudom, benzineseknél mennyi szokott lenni."
Na de ott a kütyü, amit betettem. Tisztán látszik, hogy egy rugós-membrános gázmennyiségszabályozó. Most éppen vákuumos, de látszik, hogy szerelhető kivitel (egyébként a rugócsere lehetősége miatt). Szerintem megoldható nyomásosra, csak azt a nyomást kell azonosítani a rendszerben, ami a leginkább arányos a sofőr szándéka szerinti gázpedál-állással. Namost kell egy nagyobb nyomású gáz-oldal, a biztonság kedvéért egy gáz-elzáró elektromos szelep sorosan (vagy még a nagynyomásű oldalon, ez része a gázszettnek), a poliauto air fuel control, és egy fúvóka.
A "befecskendező" korrekt, de elektronikus elem. Hozzáértőknek biztos nem gond avval se megoldani...
Nyilván dízel volt mindegyik, lehet nem írtam egyértelműen. "5 ton. Nutzlast Rohoelmotor" volt a pontos megnevezés a mercedesnél.
DE egyéb iránt létezett külső gyujtású dízel is a Jurek-könyv szerint, közvetlen a maybach mozdony-dízel mellett:))
A gázhoz innentől nem nagyon tudok hozzászólni, a "befecskendezőt" kellene valahogy ráhangolni a gázpedálra hogy csak akkor adjon, ha nyomod. A nyomás az jó lesz a turbós rendszerrel, ha a turbónyomás hasonló, nem tudom, benzineseknél mennyi szokott lenni.
Vágod a témát... De attól, hogy valami nyersolajüzemű, attól még dízel. Merhogy ez a név az öngyulladásos elvre utal. Múltkor voltam egy modellboltban, majdnem az összes modellmotor öngyulladásos volt.
A vegyesüzem azt jelenti, hogy kétféle üzemanyagot egyszerre zabál a motor. Pl. a gázolaj-LPG. A benzin-gáz, vagy más átváltós motorok kettősüzeműek a közlekedési felügyelet definíciója szerint.
Amúgy én úgy tudom, Rudolf Diesel mogyoróolajban gondolkodott.
Hpg: Jellemzően benzines világ volt az, a T34-es volt a legközismertebb nagy dízel. A németek Maybach benzineseket használtak a harckocsikban, a Kruppokban volt einheitz-diesel, a Mercedesekben közönséges dízelmotor, meg a lövegvontató traktorokban/mozdonyokban izzófejes dízel. Az amerikaiak, angolok benzineztek, az olaszoknál volt néhány dízel. Az a "kifejezetten nyersolaj üzemű" az kifejezetten a dízel volt, a korabeli, - kb a negyvenes évek végéig - szakmai terminológia szerint. Vegyesüzemű motor a Korei háborúban használt amerikai REO multi-fuel motorja volt, alapvetően az is dízel.
Én úgy tudom, ha reduktor nyomáskompenzálva van a feltöltőnyomással, akkor nem légköri nyomást csinál elpárologtatás után. Ebben különböuik a turbós reduktor az atmoszférikustól (nem lukak vannak rajta, hanem egy csonk a kompenzáláshoz). De ott a másik lehetőség (vagy nem), azt írja a cikk, hogy a reduktor kétfokozatú. Mi volna, ha az első fokozat után nyúlnánk a rendszerbe? 1-2 bar közötti nyomás elég nekünk még turbós autónál is. A végén egy fúvőka, és közé valami szabályozóelem, pl. a poliauto afc nevű kütyü. Tuti, hogy a rugós membrános részét vákuumosról át lehet alakítani nyomásosra. Én a kipugáz nyomásával vezérelném, az gázelvételre beesik, a turbó előtt még vákuum is kialakul, hiszen az forog a tehetetlenségtől.
Na ott van a végén, az a befecskendező, csak nem tudom, a túlnyomásos térbe is be tud-e fecskendezni.
Mondjuk a szívótérben kialakuló néhány%-os gázkeverék -már ha csak adaléknak használnád a gázt- talán nem is robbanóképes. De éppen el lehet tolni a dolgot 90% gázra is elvileg:)) kpm hajrá:))
Az a baj, ennyire nem értek hozzá. A befecskendező az folyadék halmazállapotban engedi be a PB-t? És végülis mi a lelke, valami szivattyú? Miből áll egy gázos befecskendező rendszer?
Nekem egy gázkeverő volt betéve, mert anélkül elég gázszaga volt a füstnek alapjáraton + néha megcsörrent. A keverővel teljesen ok volt, csak az a fojtószelep ami volt hozzá az nem zárta el a levegőt pl. motorféknél, így akkor is szívott. Erre raktunk oda egy csapot, amit szintén a gázpedál irányított. Így kb. jó volt, de a befecskendező lenne a tuti. Főleg a turbóhoz, mert ugye ott túlnyomás van, a keverőből meg a szívócső vákum szívja a gázt a reduktorból.
Csak kísérlet volt. A PB palack szelepével adagoltam be a légszűrőházba. Csak mert kíváncsi voltam. Jól ment szívó dízelekkel (merci 2,5 és opel 1,7). De már turbóson is töröm a fejem, mert a mostani autóm az. Igazából még nem tudom, hogy mi a jól szabályozható megoldás, annyi biztos, hogy a reduktort nyomáskompenzálni kell házilag, vagy turbóst venni. És persze, ezt a szívócsonk előtt valamivel kéne beengedni, nem lennék nyugodt, ha a csövek, meg az interkúler tele lenne gázzal. Gázkarral lenne egyszerű a vezérlés, vagy valami membrános drucklabdás megoldással, pl. a töltőnyomással. Ha magas gáz arányt szeretnék a gázolajjal szemben, akkor csak mechanikus, nehogy öngerjesztő legyen a rendszer...
Valami egyszerű, fűvóka kellene, amit lehet cserélgetni, meg elé egy szabályozható szelep. Van egy gázszettem, de az csak a reduktorig tart, meg a biztonsági mágnesszelepek vannak meg. Igazából fogalmam sincs, hogy milyen egy ilyen szabályozószelep. Ha tudsz ilyet az érdekel. Lehet, a karburátoros szettekben van hasonló.
Többen mondták nekem, hogy nem érezték a hatást, de ezek tuningos játékosok voltak. Én arra gondolok, hogy a túlhúzott gépeken, nincs már elég légfelesleg a gáznak, ill. a gáz is kiszorít levegőt. Nyilván a gázolajdózist csökkenteni kell.
Sok kísérletezés kell az ideális üzemállapotok meghatározásához.
És hogy vezetted be a gázt, pillangószeleppel, csappal, vagy befecskendezővel? Én aztán nem tökéletesítettem a dolgot, de működött és nagyon kellemes volt:)
Én 1941 és környékét mondanám, miután nem vezettem ilyet, pontos dátumot nem tudok.
De mondjuk nem egy dráma az az átváltás, nagyjából az előtöltés macerálásával oldották meg, mint pl. a csepelen volt, hogy kézzel kellett váltani a város/országút között. (dieselmatic híján:))
Egyébként a '20-as - '30-as években a mercedesnek volt kifejezetten nyersolaj üzemű teherautója. Az égéstér szabadalom még itthonra is be lett adva:)