A MÁV-START Zrt.-nek, és a MÁV-HÉV Zrt.-nek semmi köze egymáshoz a közös tulajdonoson kívül, kb. olyan távol vannak egymástól vasútvállalatként, mint előtte. A MÁV sem nagyon töri magát, hogy a nyakába kapott céget a szükségesnél szorosabb anyáskodás alá vonja, a kezdeti felbuzdulás után mintha inkább kivárásra játszana. Amúgy a MÁV és a MÁV-START között sem olyan idilli a családi viszony, mint ahogy kifelé próbálják sugallni.
Járműállományban, pályában, vezénylésben, műszaki karbantartásban, menetrendben.
A MÁV-nál (nem rossz indulatból szólva) a KÁOSZ elmélet uralkodik.
Semmi se állandó.
Még az se aminek annak kellene lennie.
A MÁV folyamatosan változtat.
Azt is amit nem kellene.
Ehhez igen nehezen alkalmazkodnak a volánok és nehezen fog alkalmazkodni a HÉV is.
Azonkívül a gödöllői HÉV-nek nem csak Gödöllön van csatlakozása hanem útközben több ponton is.
Tehát nem elegendő ha csak a Gödöllő vasútállomási csatlakozási időket egyeztetik, hanem kell borítani az útközben eddig meglévő többi csatlakozást is.
Másfelől nem lehet elvárni, hogy, ha a MÁV évente kétszer, háromszor, négyszer, megváltozatja a menetrendjét, akkor a HÉV minden mást feledve azonnal a teljes hálózatra új menetrendet dolgozzon ki.
Azzal nincs baj, ha decembertől új HÉV menetrend lesz.
A baj azzal van, hogy hiába lesz jó az új HÉV menetrend szerint ismét a vasúti csatlakozás Gödöllőn, 2019-ben és 2020-ban még mimimum háromszor, de lehet, hogy négyszer módosul a vasúti menetrend.
Tehát ha most elromlott Gödöllőn a MÁV-HÉV átszállási lehetőség, nem jó módszer a HÉV menetrend vasútihoz való igazítása, mert mire a HÉV átállna addigra a vasút úgy is egy harmadik, vagy negyedik menetrendi variáció szerint fog közlekedni.
A Gödöllő körüli vasúti pálya átépítése még kb. 2-3 évig fog tartani.
Addig még legalább 3-5 fajta, eltérő módon fognak közlekedni az elővárosi vonatok.
Tavaly júniusban, (ha jól emlékszem) ,,örömmel" tájékoztatták a T. utazóközönséget, hogy mivel a MÁV átvette a HÉV üzemeltetését, ezért Gödöllőn a vonatokhoz igazították a HÉV-ek indulását. Nos, az új szeptember 9.-i menetrend módosítás miatt ez az egész felborult, újra a vonatokhoz kellene igazítani a HÉV-ek indulását. Főleg azért, mert reggel már nincs félóránkénti Gödöllő-i vonat. A Fiam Gödöllőre jár iskolába, fél órával korábbra tették (és óránkéntire) módosították a reggeli vonatokat. 2 (azaz: kettő) perccel korábban indul el a HÉV, mint ahogy vonat beérkezik Gödöllőre, az egyel későbbi HÉV-vel már elkésne, ezért egy órával korábbi vonattal kell mennie, és így minden nap reggel hét óra előtt az iskolában van, várva a nyolc órai becsöngetést. MINDEZ CSUPÁN: 2 percen múlik!!! Tehát időszerű lenne a HÉV menetrendjét az illetékeseknek felülvizsgálni..
Ez azért lett "zseniális", mert már most érezhetően több a kalauz elől menekülő utas, aki kocsiról kocsira ugrál, akár már záródó ajtók közé is. Itt a probléma: "... pótdíjat köteles fizetni, melynek összege megegyezik a BKK járatain alkalmazott pótdíj összegével." - vagy valami ilyesmi. 8000 Ft (ez esetben) irreálisan nagy összeg, szerintem. Emlékszem, 15 évvel ezelőtt a Gyermekvasúton kb. 150 Ft volt a menetjegy, és 50 Ft a pótdíj, amit ugyanebben az esetben kellett kiadni...
"Az új szabály szeptember 1-jei hatályba lépésétől a hónap végéig tartó türelmi időszakot alkalmaznak; ezen időszak alatt az ellenőrök még nem szabnak ki pótdíjat, de felhívják a figyelmet az elővételi jegyvásárlás kötelezettségére"
A mondat 2. részében a felhívás egyszer sem történt meg tegnap az említett esetben....
1. Ez a türelmi idő hol lett közzétéve? (Ha valahol írják, akkor bocs, nem szóltam...)
2. Majd minden nap reggel 8-9 illetve 18-20 között járok a Batthyány téren, utoljára márciusban futottam bele ebben az időben ellenőrbe, ma reggel sem voltak.....
1) Egyelőre "türelmi idő van", ezért láttad azt, amit.
2) A Batyin (sajnos) szinte minden nap vannak és lehetőleg pont a csúcsban, hogy ne lehessen a "mindjárt, orrod előtt elinduló" HÉV -et elérni! (Lévén az ellenőröknél megakad a tömeg és fennakadsz rajta.)
Maradjunk annyiban, hogy ez az ellenőrösdi 40 éve itt ragadt, régen túlhaladott és elavult módszer...
Nah, ma volt szerencsém kipróbálni az új üzletszabályzatot Lenfonó-Békás között. Lenfonón éppen fel tudtam szállni a HÉV-re, mert elég lassú volt az automata, de sikerült érvényes kiegészítővel felszállnom. Gondoltam, ha nem, akkor megbüntetnek...
Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az első kocsiban én voltam majdnem egyedül, akinek volt jegye. Budakalászon szállt fel a kaller, az első kocsi hátsó végébe. kb minden második embernek nem volt bérlete, és azok szépen tőle vettek jegyet. Mivel egyedül Budakalászon nincs automata (legalábbis a BKK értékesítő hely keresője szerint), ott pedig összesen 5-en szálltak fel az első kocsiba, nem értem, hogy a többiek mégis miért tudtak jegyet venni büntetés nélkül. Kaller éppen, hogy végigért a kocsin, mire Békásra értünk, az én jegyemet meg se nézte rendesen. Aki jegyet vett, automatikusan nyújtotta a pénzt, kaller adta a jegyet és a visszajárót.
Szóval ennyit az új szabályozásról... Volt értelme????
Jobban örülnék, ha pl a Szentendrei HÉV-en néha lennének ellenőrök a belső szakaszon is..... és nem csak úgy egyedül, hanem razzia szerűen, akár 5-en egyszerre egy kocsiban, mert marha biztos vagyok benne, hogy sokaknak se jegye, se bérlete.. Batthyány téren is régen láttam ellenőrt....
Azért azt nem árt látni, hogy Palkovics miniszter úr a BME-n volt oktató, majd tanszékvezető, majd utána került a szakminisztériumba. Keresztes úr pedig a BME-n azon a karon oktatott, ahol Palkovics úr is (a tanszékek között is csak egy emelet volt), és onnan lett a Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóság vezetője.
Bízom benne, hogy jól fognak tudni együtt dolgozni, hiszen ez az alapja annak, hogy a HÉV jövője biztos lábakon álljon.
Más kérdés, hogy a VEKE az alábbi posztot rakta ki fb-re, ebből idézek:
"Keresztes úr elképzelései a HÉV-ek jövőjével kapcsolatban (fejlesztésekre gondolunk) sajnos gyökeresen eltérnek attól, amit a főváros (és a VEKE is) képviselt az elmúlt évtizedekben. Eddig nem tűnt úgy, hogy kialakítható valamiféle közös nevező, de meglátjuk, mire megyünk."
Nyilván nem kell készpénznek venni, amit írnak - főleg mostanában - de azért ha közé tesznek vmi anyagot, arra én is kíváncsi leszek.... remélem Keresztes Úr nem akarja bebetonozni a szigetüzemet még 50 évre....
-->a változás nem az, hogy jegyet kell váltani, hanem az, hogy átkerült a MÁV-HÉV saját Üzletszabályzatába.
De igen, a változás az, hogy jegyet kell váltani.
A BKK üzletszabályzatában 2017 szeptemberében a következő állt (V.1.1 pont):
A HÉV-járművekre érvényes jegy, bérlet vagy utazásra jogosító egyéb okmány nélkül felszállni csak az alábbi esetekben szabad:
- Az első jegyvizsgálat alkalmával váltható jegy a teljes utazás hosszára (a Budapesten belüli szakaszra érvényes viteldíjat is beleértve), megnevezve a felszállás helyét, amennyiben az utas olyan állomáson (megállóhelyen) száll fel, ahol pénztár, nem üzemel (vagy az zárva tart).
most pedig az áll benne, hogy
A HÉV-járművekre érvényes jegy, bérlet vagy utazásra jogosító egyéb okmány nélkül felszállni csak az alábbi esetekben szabad
- Az első jegyvizsgálat alkalmával váltható jegy a teljes utazás hosszára (a Budapesten belüli szakaszra érvényes viteldíjat is beleértve), megnevezve a felszállás helyét, amennyiben az utas olyan állomáson (megállóhelyen) száll fel, ahol jegyvásárlási lehetőség nincs.
Tehát a BKK üzletszabályzata szerint korábban hiába volt automata, felszállhattál jegy nélkül szabályosan, most meg nem szállhatsz fel.
Az lehet hogy a MÁV-HÉV üsz-ében eddig semmi nem volt benne erről, de a BKK üzletszabályzata, mint közlekedésszervezőé és jegyértékesítőé, korábban is mérvadó volt, és most is az. (A szolgáltatóé mellett, de remélhetőleg a kettő összhangban van).
Figyelmedbe ajánlanám a Wiener Linient vagy az MVV-t (München), a legtöbb járművön ott az automata, így ha éppen a "semmi közepén" szállsz föl sem maradsz jegy nélkül.
Ehhez képest nálunk még az olyan nagy forgalmú állomásokon is 1-2 automata van, mint a Vágóhíd vagy a Boráros tér, arról nem is beszélve, ha számlát akarsz, akkor előbb bűvészkedj, hogy legyen QR kódod, mert a helyszínen nem lehet begépelni.
Persze a járművi jegyeladás is amolyan jó magyarosch minőségű: vagy fél hűtőszekrényi jegyautomata volt, ami az időszak 95%-ban nem működött, vagy rátoljuk a sofőrre, hogy akkor a napi 8 órás kormánytekergetés mellett még bánjon a pénzzel is.
Csak szólok, ezzel a jegyvásárlási mizériával kapcsolatban:
- eddig a BKK Üzletszabályzata alapján kellett rendelkezni előre váltott menetjeggyel annak a személynek, aki a fővároson kívül szállt fel, és volt ott jegykiadás pénztárból vagy jegykiadó automatából.
- most ez a MÁV-HÉV ÜSZ-ébe került bele
-->a változás nem az, hogy jegyet kell váltani, hanem az, hogy átkerült a MÁV-HÉV saját Üzletszabályzatába.