Keresés

Részletes keresés

Vendégsín Creative Commons License 2005.07.04 0 0 12596
A 601-est a legjobb szenekre tervezték,

A magyarországi legjobb szenekre.
Előzmény: kis59 (12595)
kis59 Creative Commons License 2005.07.04 0 0 12595
Üdv!
Sajn rohanóban vagyok, de azért belekotyogok...
1. BlackStar-nak igaza a csövekkel kapcsolatosan.
2. A 601-est a legjobb szenekre tervezték, erre vonatkozólag van valahol vmi. leírásom...
Kis F.
Törölt nick Creative Commons License 2005.07.04 0 0 12594
Ez engem erősen egy szerkocsi kerékre emlékeztet, mindenképpen külsőkeretes járműról van szó, tehát lehetett egy 237-es futókereke is akár.
Előzmény: Soldato (12593)
Soldato Creative Commons License 2005.07.04 0 0 12593

Sziasztok!

Tegnap megkérdeztem a "buzullsban",de nem kaptam rá választ,hátha itt fogok...

Szóval milyen járműben üzemelt ez aktív korában szerintetek?

drdoktor Creative Commons License 2005.07.04 0 0 12592
nincs mit, szívesen.
scannelni éppen én is tudnék, de mint írtam volt, ez nekem csak _fájlként_ van meg, ergo szerezni kellene egy eredeti kiadású Pallast...
Előzmény: Sihuhu (12591)
Sihuhu Creative Commons License 2005.07.04 0 0 12591

Köszi a menetrendet, nagyon érdekes. Felajánlom, hogy scanneljük be jobb minőségben. A munkahelyemen lévő scanner 1200 dpi-ig tud nagyítani. Egy jobb minőségű menetrendet mindenki könnyebben tudna böngészni. (mh: 374-2873)

 

Zsolt (Fazekas)

Előzmény: drdoktor (12560)
Bárdos Imre Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12590
Tudtam, hogy kiszúrod! :))

 

Szerintem a különbség az állókazán- vagy tűzszekrény koszorúból illetve a tűzszekrény az állókazánba való beerősítéséből ered. Mivel a tűzszekrény nem lebeg az állókazánban, hanem alul (máshol is, de ez most nem fontos) össze is van erősítve egymással, feltételezhetően nem mindem külső felülete érintkezik gőzzel és vízzel. A 324-nél találtam még külön feltüntetve a két adatot, ott is nagyobb a kazán felülete belül, mint kívül. :)))

 

Megnéztem a 601-est is. Volt rajta indítókészülék (ha igaz, Borries-féle) és ezt negyed kerékfordulatig, a mozdony megmozdításáig lehetett működtetni.

Előzmény: BlackStar (12587)
etwg Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12589

Az egyik másik szakirodalom szerint tudta.

Ez a trükk meglehetösen öreg mert az elsö compoundos (kéthengeres) mozdonyokat el sem tudták volna e nélkül inditani. A 601-esen meg 4 henger vala...

Előzmény: BlackStar (12586)
Elősiető Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12588

424 adatai:

 

Tűzzel érintett

  • tűzszekrény: 17,30 m2
  • tűz és füstcsövek: 179,48 m2

Vízzel és gőzzel érintett

  • tűzszekrény: 17,65 m2
  • tűz és füstcsövek: 199,79 m2

dr. Csiba József - A 424-es, 20. oldal

 

Előzmény: BlackStar (12587)
BlackStar Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12587

Izé. Most így pillanatnyilag nem vagyok szellemi képességeim magas fokán (ilyen jó ebéd után :))) ), de ezt nem értem:

Itt a tűzszekrény tűzzel érintett fűtőfelülete 18,1 m2, míg vízzel és gőzzel érintett fűtőfelülete 16,2 m2.

 

Hogy lehet több a belső felülete, mint a külső? Beleszámít a lángbolt is? De még akkoris többnek tűnik. Vagy mit tudok rosszul? :))

Előzmény: Bárdos Imre (12584)
BlackStar Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12586

(Az elsöt, ha jok a forrásaim 1906-ban épitettét kizárolagosan tolató mozdonynak...)

Tényleg, ez föl is veti azt a kérdést, hogy vajon a 601-es is tudta a késői mallettek trükkjét, hogy indításkor friss gőzt kaptak az amúgy kisnyomású hengerek? Eddig semmi infót nem találtam róla.

Előzmény: etwg (12585)
etwg Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12585

Nem vedd sértésnek, mert sok helyen (ott is ahova a 601-es lett tervezve) a szamár többet ér mint a ló.....

 

Nyilván nem a Big Boyjal kell összehasonlitani, de a 601-es korában volt Amerikában már egy kisebb sereg Mallet meg csak egyszerüen több keretes mozdony is, amelyik valamennyi joval nagyobb vala a 601-estöl. (Az elsöt, ha jok a forrásaim 1906-ban épitettét kizárolagosan tolató mozdonynak...)

Előzmény: BlackStar (12580)
Bárdos Imre Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12584
Az biztos, hogy a fűtőfelülete nagyobb a tűz és füstcsöveknek, mint a tűzszekrénynek. Példának megnéztem a 328. sorozatot. Itt a tűzszekrény tűzzel érintett fűtőfelülete 18,1 m2, míg vízzel és gőzzel érintett fűtőfelülete 16,2 m2. Ugyanez a két adat a tűz és füstcsöveknél 133,5 m2 illetve 148,5 m2, amihez ennél a típusnál még hozzá tartozott a túlhevítő elemek fűtőfelülete mely a füstcsőfalig 51,7 m2 és 43,4  m2 volt. Én annyit mondtam, hogy mivel a tűzszekrényben élő tűz volt, a csövek pedig az égéstermékeket szállították a kémény felé és huzatot csináltak, a bennük utazó füst fokozatosan hűlt lefelé, így valószínűleg kevesebb hőt adtak át az őket körülvevő víznek, mint maga a tűzszekrény.

Előzmény: BlackStar (12582)
Vendégsín Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12583
Triplex:
A 383 tonnából tapadási tömeg: 345 t, a teljes fűtőfelület 640 négyzetméter, a túlhevítő felület 143 négyzetméter.

601:
A 162 tonnából tapadási tömeg: 97 t, a teljes fűtőfelület 275 négyzetméter, a túlhevítő felület 66 négyzetméter.

A fűtőfelületek aránya az eltüzelt szenek erőteljes különbségére utal. A kazánnyomások gyakorlatilag azonosak voltak. Így a járművek teljesítményében nem a vonóerő arány szerinti közel 3,5 szeres, hanem kb. 2,2 - 2,5 szeres arány állhatott fenn, az amerikai szén minősége valószínűleg antracit szerű, magas fűtőértékű, kevés hamutartalmú volt.
1912 körül még a petrozsényi szenekre tervezték a hazai mozdonykazánokat, ezek minőségben a mecseki szenekhez álltak igen közel. A 424-es erre már ritkán ácsingózhatott.
Előzmény: BlackStar (12581)
BlackStar Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12582

Bár sosem elemeztem a mozdony (és más) kazánok höátadási viszonyait, véleményem szerint a kazánban lévö tetemes mennyíségü viz felmelegítésének nagy része az állókazánban történik.

Hát. Előkeresem a Gőzmozdonyok I-hez tartozó jegyzetemet, de szerintem nem. Nekem valami olyasmi dereng, hogy a füstcsövek felülete a nagyobb részét adja a fűtőfelületnek. Különben gondolom nem is lett volna értelme a Porta-féle bordázott füstcsöveknek.

Előzmény: Bárdos Imre (12579)
BlackStar Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12581

Triplex:
8,36 négyzetméter rostély, 383 t szolgálati súly, 72 t indító vonóerő.
601:
5,20 négyzetméter rostély, 162 t szolgálati súly, 22 t indító vonóerő.

Érdekes a rostélyok és a vonóerők aránya (illetve ezek arányának aránya).

Vajon a 601-es vonóerőbeli hátrányát csak a nem igazán indításra/tolatásra való mallett szerkezet adja, vagy maga a hegyimozdony-konstrukció? Feltételezem, hogy 1912-ben még nem volt szénminőségi problémák, mint a majd' ekkora rostélyt, de  kisebb teljesítményt felmutató 424-eseknél?

Előzmény: Vendégsín (12574)
BlackStar Creative Commons License 2005.07.03 0 0 12580

Mint a szamár az elefánthoz....

Azé' leszamarazni csak nem kéne :))

Bár... 25-szörös szorzó azért csak nincs a kettő kategória között?

 

(a többit már vendégsin megirta - csupán ezért épitettem meg anno a 601-es modellt, hogy össze lehessen hasonlitani az amerikai rokonokkal - valahol az indexen fenn  van a kép is.....)

Igen... De a bigboly, mint az összevetés tárgya azért mégiscsak fiatalabb vagy 30 évvel. A másik irányba siftelve azt a 30 évet, négycsatlós őskemelbekkeket meg klasszikus prériket találnánk valszeg.

Előzmény: etwg (12575)
Bárdos Imre Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12579
Bár sosem elemeztem a mozdony (és más) kazánok höátadási viszonyait, véleményem szerint a kazánban lévö tetemes mennyíségü viz felmelegítésének nagy része az állókazánban történik.  A füstcsövek feladata az égéshez szükséges huzat biztosítása valamint a füstgázok és az ehhez óhatatlanul társuló bizonyos mennyiségü pernye és korom elvezetése. Terrmészetesen (gondolom nem elhanyagolható mértékben) e közben is melegíti a vizet. Hömennyiségének ezen kívül a túlhevítök "túlhevítésében" van szerepe, de ezen feladatához még feltehetöen ilyen hosszú kazán esetén is elég az általa szállított hömennyiség. Ebböl következik, hogy elsösorban a rostélyfelület nagysága határozza meg a kazán hötermelését. Egy ilyen méretü kazánhoz pedig már elég tekintélyes rostélyfelület tartozik.
Előzmény: Elősiető (12578)
Elősiető Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12578
Igen, valóban hülyeséget kérdeztem. Arra gondoltam, hogy nem-é hül le túlságosan a füst, mire a füsttérhez ér (tehát képes-e vizet melegíteni elől is...)?? Vagy a rostélyfelület nagyságának nagysága befolyásolja a befűthető kazánhosszt?
Előzmény: Bárdos Imre (12577)
Bárdos Imre Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12577
A füsttér (gondolom füstszekrényre gondoltál) közelében sehogy, mivel az égés a tüzszekrényben, az állókazánban megy végbe. Az meg a kazán túlsó vége.
Előzmény: Elősiető (12576)
Elősiető Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12576

Hello!

 

Hogyan biztosítják a megfelelő égéshőt a füsttér közelében ilyen hosszú kazánnal rendelkező mozdonyoknál, mint a 601 vagy a Triplex?

Előzmény: etwg (12575)
etwg Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12575

Kérdés az értőkhöz: az akkori amerikai gőzmozdonyokhoz hogy viszonyul a 601-es?

 

 

Mint a szamár az elefánthoz....

(a többit már vendégsin megirta - csupán ezért épitettem meg anno a 601-es modellt, hogy össze lehessen hasonlitani az amerikai rokonokkal - valahol az indexen fenn  van a kép is.....)

Előzmény: BlackStar (12573)
Vendégsín Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12574
Triplex:
8,36 négyzetméter rostély, 383 t szolgálati súly, 72 t indító vonóerő.

601:
5,20 négyzetméter rostély, 162 t szolgálati súly, 22 t indító vonóerő.
Előzmény: BlackStar (12573)
BlackStar Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12573

A mai Nemzetben a következőt írja Kristóf Attila:

"A magyar óragyártás tudomásom szerint sohasem vetekedett a svájcival, de az tény, hogy 1912-ben Budapesten gyártották a világ legerősebb mozdonyát. Ez kissé elszomorít engem (..)"

Sose szomorítson, Attila bátyám, merthogy ez így (tulajdonképpen (C) by Torgyán és DGKUm :)) ) nem igaz. :)))

Feltehetően a 601-esre gondolt, ami Európa (gondolom) akkori legerősebbje volt akkor, ha minden igaz (meg a második legszebbje is a 301-után : ez akkoris igaz, ha gőzláncfűrészek potyognak az égből :)) ).

Kérdés az értőkhöz: az akkori amerikai gőzmozdonyokhoz hogy viszonyul a 601-es?

Ha jól sejtem, akkoriban még náluk sem készültek azok a 30-36 tonnáss tengelynyomású rettenetek, amik a 30-as és 40-es években, meg feltételezem, hogy ennek megfelelően 8000 lovas gépük sem volt akkor még. Viszont nem sokkal később készülhetett a topikban nemrég szerpelt moci, amit az Erie-nak készítettek, és 1-D-D (D) kerékképletű volt. Feltételezem, ez is azért fölötte volt a 601-es 170-valahány tonnájának.

scsabi Creative Commons License 2005.07.02 0 0 12572
Az egyes terhelési esetek Elősiető12495 sz, valamint jómagam 12511 sz. hozzászólásaiban találhatók.
Előzmény: rezgaras (12531)
Mozdonyvezetö Creative Commons License 2005.07.01 0 0 12571
...itt van még egy rajz-részlet, 3 hengeres gépről. Üdv.
Előzmény: Elősiető (12570)
Elősiető Creative Commons License 2005.07.01 0 0 12570
Köszi mindenkinek a segítséget a vezérművekhez.
Előzmény: BlackStar (12550)
Leopold Creative Commons License 2005.07.01 0 0 12569
Én 18 és 35 között rá sem néztem semmiféle vasútra és vasútmodellre. (utólag jön rá az ember, hogy a nôk mennyi érdekes dologtól vonják el az idôt és energiát ;-))))

Ez óriásiiiiii...!!!!:-)))))))
Előzmény: rezgaras (12566)
M61010 Creative Commons License 2005.07.01 0 0 12568
Én például nem azért szeretem a NoHAB-ot, mert 20 volt belőle. A gépészete, a hangja, a kinézete, az ergonómiája mind-mind független attól, hogy csak 20-an voltak.
Üdv: 2585
Előzmény: Elősiető (12527)
drdoktor Creative Commons License 2005.07.01 0 0 12567
nos, ha jobbat akarsz - bár nem tudom az eredeti nyomtatás milyen - keress egy eredeti Pallast a könyvtárban és nézd meg a menetrend címszó mellékletét.
ha sikerül jobbat digitalizálni, kérek egy példányt, OK?
:))
Előzmény: rezgaras (12565)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!