Szívesen, megtaláltam a projekt leírás, indító doksit is:
Az ELIN kifejezetten közlekedési vállalatok számára fejlesztett pénztári rendszer, amely alkalmas az elővételben megváltott elővárosi és távolsági közlekedésben használt menetjegyek és bérletek kiadására, valamit egyéb, előre nyomtatott cikkek értékesítésének regisztrálására. A jegy- és bérletkiadás erre alkalmas, az ügyfél által kiválasztott nyomtató berendezésekkel történhet. Lehetőség van a pénztári rendszert korlátozott funkcionalitással elérhetővé tenni külső értékesítő partnerek számára.
A pénztári alaprendszer mellett az ELIN back-officehoz kapcsolódnak az alábbi internetes alkalmazások:
Internetes távolsági jegyértékesítési rendszer
Internetes bérletértékesítés rendszer
Internetes jegyértékesítési felület lehetőséget biztosít a back-officeban paraméterezett járatokra helyfoglalással vagy anélkül, bankkártyás fizetéssel történő jegyvásárlásra (e-ticket). A helyfoglalás során a grafikusan megjelenő busz alaprajzon választhatja ki a vásárló a kívánt ülőhelyet. A rendszer központi adatbázisa biztosítja, hogy mind a pénztárban, mind az Interneten az adott viszonylatban ténylegesen szabad helyek jelennek meg.
Az internetes bérletértékesítési felület lehetőséget biztosít helyi és helyközi bérletek vásárlására Interneten keresztül. A bérletek kiadása a back-office hozzáféréssel rendelkező helyeken, illetve egyes kijelölt jegy- és bérletértékesítő automatából történhet.
Back-office legfontosabb funkciók
Pénztári, ügynöki, Internetes jegy- és bérletértékesítéshez kapcsolódó beállítások paraméterezési funkciói (pl. járatok, viszonylatok engedélyezése, jegy- és bérletfajták értékesítésének engedélyezése stb.)
Pénztárak, fizetési módok, visszaváltási szabályok, egyéb a pénztár funkciókhoz szükséges beállítások paraméterező funkciói
Jegy- és bérletnyomtatások szövegelemeinek beállítása
Kimutatások, riportok
Pénztári rendszer legfontosabb funkciók
Pénztár nyitás, zárás és egyéb standard pénztári funkciók
Helyi, helyközi jegyek, bérletes helyfoglaló jegy, helyi és helyközi bérletek kiadása
Átszállásos jegyek és bérletek kiadása
Viszonylatonkénti helyfoglalás kezelése helyfoglalással történő jegyértékesítésnél
Előnyök
Pénztári és internetes értékesítési adatok egy központi rendszerben elérhetőek
Az értékesítési rendszerek paraméterezése egy Back-Office-on keresztül központilag történik
Azonnali adatfrissítés a pénztári és Internetes felületeken a menetrendi illetve díjszabási adatok változásakor
Pénztári és internetes értékesítésnél a tényleges viszonylatonkénti foglaltság adatok jelennek meg
Az eset kb. 13 h magasságában történt a Sasadin. Nem tudni, hogy 14:00-ig beértek-e volna a Népligetbe, a 15:00-ösre volt jobban sansz. Amúgy most vonalban van az unokaöccs és elmondása szerint talán a vonatot választották, mert a sarkon a hídról ballagva arra látta a két hátizsákost eltűnni.
"szomszéd nemrég érkezett meg Balatonszentgyörgyre, elmondása szerint már a Népligetben majdnem megtelt a busz, a többi helyett a kinti megálló elõvételeseinek tartották fent"
Péntek 11:00-ra hagyományosan kelleni szokott a hosszú - gondolom MNN-398 jött, aminek a befogadóképessége gyakorlatilag kéttengelyesnyi, így nem csoda, hogy megtelt. :(
"unokaöccs saját és a végén az én ügyemet rendezte Gazdagréten így a Sasadinál elõvételesként várva a buszt a lenti 13h-s járaton teltházzal találkozott"
...amin szorgalmi időszakban másodrész szokott lenni - vagyis kevesebben voltak, mint általában szoktak.
"Nem javasolta a késõbbi direkt keszthelyi járatot sem."
Ezt elég felelőtlenül tette - nem hallottam még, hogy 14:15-kor egy normál pénteken ne lett volna elég két pályás busz.
"Javaslat a 15:00-s, ahol két busz is indul. Ekkor biztosan lesz helyük, csomaggal is ott foglalkoznak jobban és fizethetnek kártyával is. Persze majd Balatonszentgyörgyön át kell szállni, de van 2.000 Ft-juk azzal el tudnak jutni Keszthelyig ha nem tudnak pénzt váltani."
Még rosszabb, a 15:00 két kocsival éppen egy viszonylag rizikós járat. Szentgyörgyön ráadásul 48 perces a csatlakozás Keszthelyre. :(
lehet nem Kanizsára, de csütörtökön a 19 órások között ment egy MSB-s rendszámú szürke kéttengelyes kocsi a Rákóczi-híd felé...persze lehet nem alapjárat, hanem rásegítő volt, viszonylatot sajna nem láttam...:(
Ez egy vizsga feladat volt 2008-ban, az adatbázis séma és lehetőségei olyan mint a webelin. Az üzemeltető maga tudja adminolni az egészet, a kínálatot, a beérkező rendeléseket organizálni, szállító levél, számla, stb. Be tud olyanokat állítani, hogy ha egy termék fogyóban azt jelezze, ha X db-ot elér akkor ne mutassa a kínálatba. Ekkor amíg be nincs szerezve és feltöltve a raktárba nem mutatja a webes kínálatba.
Webelin esetében is voltak, vannak és lesznek olyan opciók amit az üzemeltető beállít magának. Egyedül a regisztráció és a belépés, ennek lefejlesztése kell továbbiakhoz. Pl. számla nyomtatás, foglalás stornó.
Amit kérdeztél statisztikát bármikor be tudnák állítani.
Ilyen mélységben nem tudok válaszolni, csak annyit, hogy értékek megadása, illetve igen/nem be vagy kikapcsolások vannak. Az üzemeltető az értékeket, feltételeket szabadon adhatja meg és kapcsolhatja össze. Amikor én foglalkoztam vele, akkor alapoztuk meg azt, hogy ha egy járat foglaltsága X értéket eléri akkor megadott külső megállókba már ne engedjen jegyet venni. Volt még egy igény, ha elér X értéket akkor nyisson meg egy másik járatot. De amikor ezt elkezdtük volna a cégnél nagy leépítés kezdődött. Igazából a volt munkahelyen fő profilja nem ez volt, de mivel nem volt munka mindent elvállalt a cég amire volt kapacitás.
"alapjárat fogyási riasztás küldése a belsõsöknek"
Csak kíváncsiságból, és persze csak ha publikus: a fogyási riasztás adott ülőhelyfoglaltság esetén lép életbe automatikusan, vagy esetleg a jegyeladás intenzitását is figyeli? (Egységnyi idő alatt mennyi jegy fogy, és ez az érték hogyan viszonyul az átlagos fogyási ütemhez, a hét azonos napján, azonos időszakban.)
Nos, ma kipróbáltam a Lentiek új buszát. Érdekes, hogy ebben nem bőr szerű ülések vannak, hanem plüss. Nekem a LYM mintha kényelmesebbnek tűnt volna valamivel, viszont a belső kialakítása elegánsabb.
1. szomszéd nemrég érkezett meg Balatonszentgyörgyre, elmondása szerint már a Népligetben majdnem megtelt a busz, a többi helyett a kinti megálló elõvételeseinek tartották fent.
2. unokaöccs saját és a végén az én ügyemet rendezte Gazdagréten így a Sasadinál elõvételesként várva a buszt a lenti 13h-s járaton teltházzal találkozott. A járat érkezése elõtt két hátizsákos fiatal kérdezgette az ott várakozókat németül, de valami akcentussal, hogy Keszthelyre szeretnének utazni. Elmondta nekik jön egy járat ahol balatonszentgyörgyi átszállással eljuthatnak, de ha nincs jegyük rizikós. Nem javasolta a késõbbi direkt keszthelyi járatot sem. Mivel Forintjuk sem volt elég, ezért javasolta Kelenföldet, hogy vagy elmennek a 13:36-os vonattal és tudnak fizetni kártyával, vagy bemennek a Népligetbe és ott vesznek jegyet a késõbbi Zalás járatokra. Javaslat a 15:00-s, ahol két busz is indul. Ekkor biztosan lesz helyük, csomaggal is ott foglalkoznak jobban és fizethetnek kártyával is. Persze majd Balatonszentgyörgyön át kell szállni, de van 2.000 Ft-juk azzal el tudnak jutni Keszthelyig ha nem tudnak pénzt váltani.
Míg el nem felejtem! Néhány hete a webelint tovább fejlesztõ cég megkeresett. Anno nekünk adták ki alvállalkozásba - fõleg a CIB Bank kártyás ingetráció miatt - 2009-ben majd utána a VB belsõ adminja miatt. Csak a volt munkaadóm projekt vezetése nem adott le mindent és LinkedIn-en keresztül elérve kérdeztek meg engem. Tehát a webelin publikus és belsõ része is megújult, azokkal a hibákkal amit akár én is mint utas vagy mások, illetve a belsõsök az adminra jelentettek.
Javítva lett: - netes, pénztáras, mobilos vásárlás/foglalás pontatlanságai (korábban eladtak egy helyre akár 2-3 jegyet is) - webelin ugyan úgy a pénztáros 10 perccel az adott járat indulása elõtt "bezár" - alapjárat fogyási riasztás küldése a belsõsöknek - további admin, limit beállítási lehetõségek alap és rásegítõ járatokra a további megállókat tekintve
Tervezett opciók:
- regisztráció - ehhez köthetõ vásárlás lemondása - ehhez köthetõ elektronikus számla igény/nyomtatás
Ezek nagyon lassan fognak megvalósulni sajnos, fõleg az e-számlázás. Csomó kritériumnak kell megfelelni, majd teszt üzem után jöhet az engedély a végleges üzemnek. Sokáig is tart, meg sokba kerül, egy ilyen projektben már részt vettem.
Ez igaz és még 2011-ben is jót utaztam vele. A véletlen szerencsének köszönhetõen a VB a retúr webelines jegyvásárlás és helyfoglalás ellenére nem vett fel a kék bálnára. Az egyik esetben a JWC-re kerültem fel, ekkor volt az emlékezetem M7-es terelés és még Martonvásár közelében földúton is kellett haladni. Ekkor a zalás sofõr felvette azt a pár embert szó nélkül. A másik alkalommal 2-3 hétre rá az IAB-863 érkezett. Az öreg morgott egy párat a kollégájával és velem is, de felvett mint egyedüli elõvételest. Majd elkezdte osztani az észt, de mondtam neki ne haragudjon nekem van jegyem, igaz VB járatra, de nem szeretnék megint fizetni, de viszont feljutni Pestig igen. Aztán szerencse közbeszólt egy 56-os emigráns akirõl kiderült egy faluból származnak az öreggel és ment utána a nagy szövegelés egész út alatt. Szerencsém volt, elõl ülhettem mindjárt, de sajnos kb. Zamárdi magasságában teljesen besötétedett.
2009-ben valóban kiemelkedett a többi busz közül. Azt gyanítom LBH döglés miatt lehetett a dupla fordulóz azon az októberi csütörtökön. A hídhoz mentem ki, akkor még az esett közelebb, megjött a busz, lepattant a sofõr pedig csak egymagam voltam ott egy kis hátizsákkal. Megkérdeztem Balatonszentgyörgyön megáll-e? Mondta: igen. A jegykiadás is lassan ment, majd megigazgatta azt a kis A/4/es papírt amire a viszonylat volt kinyomtatva. Ezt csak akkor vettem észre és utána ajtó zárás és indulás. Bocskai kettõ, Sasadin egy felszálló volt de neki sok csomagozás miatt elment vagy öt perc. Sofõr is emlékezetes volt számomra: Szergej Bubkára emlékeztetõ fizimiska, sárka újatlan széldzseki és nyakkendõ. De nem Zalás egyenruhában volt. A 100-as pihenõzés után hátrajött mindenkit megnézett, mondjuk alig voltunk tizen összesen és indulás. Balatonszentgyörgyre érkezve pont a Coop ABC-bõl jött ki a szomszéd a szüleimmel és megjegyezték milyen szép és modern busszal érkeztem.
Sok agyrémség nem csak ebben a tekintetben mondható el, hanem más területekre is (sajnos).
A 103-assal egyszer utaztam és valóban olyan volt mint amikor egy buszos turistaútra mentem volna. Persze 2009-ben még ez a busz volt a legmodernebbnek mondható ami Pesten megfordult.
Nem tudom. Elképzelhető, hogy a 103-as felszereltsége ideálisabb különjáratos feladatokhoz.
Különjáratban egyébként nem dimenzionálnám túl a magyar T100-as szükségességét, mivel amint elhagyja az országhatárt, már mehet 100-al a pályán. Ha jól tudom egész Európában csak nálunk van ez a 8 éves agyrém a T100 vizsgánál...