Húha, nem semmi térkép. Jól emlékszem, valamikor 1939-ben itt ebben az alagútban volt egy futóhomok-betörés, egy tele népesvonat haladt éppen befelé mikor megtörtént a tragédia.
jaj, bocs, köszönettel megkaptam a mailt, csak egy másig gépemen van: viszont szabiügyben egyeztetnem kell a kollégával, erre viszont csak csütörtökön lesz lehetőségem.
Barossakna egészen máshol volt,a Granzenstein alagút másik vége után 1,5 km-re.Úgy képzeld el hogy ez az alagút nyílegyenes volt,míg a mellette nyíló lyukói patkó alakú,közvetlen a felső vége előtt volt a bánya.
Lyukóbányán a bányaüzemnél volt támfal, benne alagútkapu fazonú lyukakkal. Az egyik ilyen, melyből óvóhely lett, a diósgyőri 1000 mm-es vasút alagútkapuja volt. Volt állítólag egy lejtakna is. Az egyik széntelep nem sokkal a felszín alatt volt, amíg termelték, addig elmondások szerint lejtakna is vezetett oda. Én csak a függőakna falában levő lezárást láttam (befalazott rakodó). Talán 4-6 m mélyen volt ez a felszíntől (pontosabban a mélyebben állt kötélpálya feladó szintjétől).
Volt még egy óvóhely is Lyukón, az egyből annak épült, nem volt bányatérség vagy vasúti műtárgy.
Akkor ez a Baross-akna valamije lehetett? Azt tudom, hogy eggyel előbb volt a bánya, a busz is csak addig megy többnyire, utána gyalog mentem tovább, igy láthattam meg azt az erdőben, az út mellett.
Több, mint két éve mikor ott jártam, már mindkét akna be volt tömve, igaz a tornyok még álltak. De a bánya nem a végállomásnál volt, hanem egy megállóval előbb. A végállomáson a valamikori Baross-akna állt.
Üdv! Lyukóbányáról van valakinek infója? Múltkoriban a buszvég mellett az erdőben érdekes dolgokat találtam: egy nagy vasbeton fal, benne egy kb. 2,5-3 méteres átmérőjű kör nyílás. Mi lehetett ez?
A lejtaknába beépült a vágány (részben királyréti sínszegekkel a 600-as időkből), rendet csináltak a kötélpályás anyagnál, murvával szórták le a biztosításgyűjtemény előtti teret.
Vasárnap Agárdról Budapestre érkezett két egyforma, részben üzemképes szovjet bányatelefon. Előző gazdája az 1970-es évek elején vette egy MÉH-telepen őket. Az egyik Csolnoké, a másik Oroszlányé lesz (ha az utóbbi múzejnek kell). A fuvar után Királyrétre mentem, ahol sikerült a valamikori cseresznyefai vonal több talpfájából kiszedni a sínszögeket (és begyűjteni két alátétlemezt). A rövid idő alatt kb 40 db, különböző állapotú és méretű szög került elő. Tegnap ezek Csolnokra kerültek, valamint a faluban sikerült találni egymás közelében 4 betonidomkövet is. Ha minden jól ment, a lejtakna talpára ma elkészült a vasút első "szakasza" (részben káréti szögekkel leerősítve).