Sajnos az egyes vasúti járművek sorsának kutatása nem úgy működik, hogy előveszek egy könyvet vagy bemegyek a levéltárba, és máris megvan egy adott jármű teljes története... (Bár lassan néha már ez is igaz lesz.)
Én elsősorban a személykocsikkal foglalkozok, itt a helyzetek többszörösen zűrösebbek, mint a mozdonyoknál. Igen jó lenne kideríteni néhány kocsi átszámozási dátumát, selejtezési időpontját stb. Néha ezek az információk egyáltalán nincsenek meg hivatalos helyen*. Ilyenkor előfordul, hogy egy ilyen sajtcetli segít behatárolni az időpontot, pl. felírtam, hogy egy adott napon egy adott szerelvény milyen kocsikból állt, és később ez alapján tudom megmondani, hogy ekkor még a régi, vagy már az új pályaszámon volt. A pontos dátum ezzel nincs meg, de szűkül a kőr...
* Egy aktuális példa: éppen most kűzdünk többen is, hogy kiderítsük az Aa1300-as soroztaból átépített ABa 39-51-es sorozatú kocsik átszámozási dátumát. Később ezeket átszámozták 39-57-es sorozatú kocsikká. A kocsik hivatalos nyilvántartási lapján az egyetlen dátum az, amikor az Aa 13xx-es számokon kijött a gyárból. Ennyi, az átszámozás dátumáról semmi, sőt az adatlapok felénél még a 39-57-es átszámozás sem szerepel! De jó lenne most egy sajtcédula... (Bocs, hogy nagyon OFF voltam, de én csak ilyen példát tudok mondani.)
Az "úgy tudom", "véleményem szerint", "feltételezem" stb. témát a többiek már kellően kivesézték.
> ...nem megbántandó a számomra ismeretlen wrn3060-t.
A számodra ismeretlen wrn3060 bizonyos témában talán az első az országban. "Véleményem szerint..." :-))) Korábban hivatásszerűen foglalkozott abban a bizonyos témában az adatgyűjtéssel, kutatással, és ezt most is folytatja, bár már máshol dolgozik. Na és fotózik szorgosan, ennek segítségével derítettük ki minap egy kocsiról, hogy eddig mindenkinek téves adata volt egy kocsi átszámozásáról. Ha nem lett volna nála fényképezőgép, biztosan egy sajtcetlire írta volna fel. :-)
U.i.: Amíg ezt írtam, közben Titibi-nek is nagyon igaza lett... :-)))
Még mielőtt két általam nagyon tisztelt és kedvelt ismerősöm vitába bonyolódna egymással, had szóljak egy nyóc szót!!!!!!!!
Van egy általam nagyra becsült egykori fűtőházfőnök, részt vett egy komoly munkában, a címe 100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen. Ő a fűtőházak történata című fejezetet írta. A háromkötetes művet lehet alapműnek tekinteni, de természetesen ez sem hibátlan.
OKU 30! Akkor ezt is cikizzni kellene? Hiba pl. I kötet 335. oldal Elli. Azt írja a szerző, hogy: "ismeretlen helyen és időpontban készült, valószínűleg szertartályos mozdony volt." Természetesen nem igaz tudjuk mikor és hol készült, sőt fénykép is van róla, ezen látszik, hogy szertartályos volt. Valószínűleg kevés idő állt rendelkezésre a kézirat leadásáig, ettől függetlenül a mű egyedülálló és értékes. Szerintem........
rg7! Sokszor egy kis cetli ami jó időben jó helyen lett feljegyezve többet ér mint egy háromkötetes 100 év történetét feldolgozó mű! A feltételezhetően szó szinte minden magára valamitz is adó kutató munkájában helyet kell, hogy kapjon. Én is küzdök egy feltételezett mozdonnyal a Krasznikkal, egy forrás említi mint a bánya (ajkai) első mozdonyát de sehol semmi adat róla, már egy a/4-es oldalt találgattam végig azzal, hohy mi szól mellette és mi szól ellene, hogy létezett a gép. Aztán lehet, hogy csak egy egykori mozdonyvezető neve maradt fenn aki az első Ajka nevű gőzöst vezette 1876 után valamikor...........
Sajnos nagyon sokszor az a bizonyos kiscetli hiányzik az adatok pontos ismeretéhez.
Nagyon sok komoly gyüjtők pontosan a kiscetlik hiányában nem teszik közkincsé adataikat, mert a tökéletességre törekszenek, ellentétben a fiatalság mai hamis adatainak csere-berélgetéseivel. Sajnos amikorra ez a korosztály komoly "Vasutmániás" lesz, ezen hamis adatok birtokában hatalmasat fog csalódni.
"mennyire fér össze e nemes eszmeiség a következő szavakkal"
Miazhogy! Nagyonis! Azt, hogy a konyhakredencben hány kiskanál van, azt kimegyek és megszámolom. Sajnos a vasúti eszközökkel több évtizeddel ezelőtt történteket apró rész-adatokból, sok esetben megfelelő következtetések levonásával, lehet úgy-ahogy kideríteni. Itt nagy jelentősége van az őszinteségnek. Igenis meg kell mondani, hogy mi az amit tudok, (és azt honnan tudom) valamint mit következtetek (és azt minek alapján). A több különböző forrásból származó és összecsengő, de egyenként nem biztos adat is nyújthat segítséget ott ahol nincs hiteles forrás.
Bocsánat, hogy meg merek szólalni innen a hátsó sorból, de lenne egy kérdésem.
Tehát a mértékadó források, amik egzaktak, nem félrevezetőek képesek tisztába tenni a magyar vasúttörténelem egyik fontos szegletét. Ez mindenképp dícséretes törekvés, egy ilyen szellemiség mellé oda kell állni.
Mondjuk rá is fér, mert a sok interpolált adat között nem árt néhány valós is.
De nem tudom, hogy mennyire fér össze e nemes eszmeiség a következő szavakkal:
- legjobb tudomásom szerint;
- feltételezhetően; - véleményem szerint; - valamelyik sajtcédulám szerint.
Segítsetek! Összefér?
Ezen szavak miatt súlyos hibák forrását vélem felfedezni. Így nézne ki egy hiteles, nem félrevezető valósággal egyező forrás?
Korábban is bizonyítottak már ezek a hiteles források. Pl. V63-as ügyben...
A jövőre nézve: vegyem fel az átlag amerikai polgár mentalitását és rettegjek én is?
A fentieket a helyzet tisztázása végett írtam/kérdeztem, nem megbántandó a számomra ismeretlen wrn3060-t.
A Füstiben van már a BKV mozdony, a 33-as szám alatt, ha jól tudom. Amúgy nem megy sehova, mert nem fér bele az űrszelvénybe, viszont az őszi grand prix-n így akkor bemutatásra kerül.
A következő kiegészítést kaptam wrn3060-tól, amelyben saját kutatásai alapján kiegészíti a WrN 3659-es mozdony életútját. Számomra ebből is kiderül, hogy mennyire szőrszálhasogató pontossággal kell minden apró részletre odafigyelni. Milyen fontos például a társasági nevek preciz rögzítése településnevekkel együtt. Rettegve gondolok arra, hogy a nagy példányszámban megjelenő, de félrevezető, a valósággal nem sok egyezést mutató kiadványok ismeretében hogyan lehet majd tisztába tenni a magyar vasúttörténetet.
"A nagycenki Cukorgyárak Rt. büki gyáregysége (1869-ben egyesült a két gyár) 1917-ben leégett -> legjobb tudomásom szerint utána már nem volt cukorgyártás -> a mozdony nevéből eredendően feltételezhetően 1927-ben Nagycenkre került. A mozdony 1936.08.08.-val a Petőházai és Nagycenki Cukorgyárak Rt. tulajdonába került, mert a petőházi gyár lenyelte a nagycenkit. Véleményem szerint a mozdony végig Nagycenken lehetett, mivel a gyárnak kiterjedt normál- és keskenyomközű belső hálózata volt, míg a petőházinak csak normál nyomközű belső iparvágányhálózata volt.
Más: valamelyik sajtcédulám szerint 1903 és 1927 között valamikor, valameddig (pontos adatom nincsen, legalábbis eddig nem találtam), a mozdony az AEGV-nél is volt. Talán az I. világháború alatt, után?"
A következő járnművekről keresek képeket, mert ezek a pályaszámúak érdeklenének. 424,361 275,029 375,911 és a 375,950 pályaszámú gépekről keresek képeket.
Sajnos nem tudom, hogy hol érte a gépet 1956-ban a végzet, a MÁV-on belüli állomásítások csak véletlenszerűen rekonstruálhatóak. Egy hasonló korú eredeti SLM tábláért Svájcban szemrebbenés nélkül szokás 3000 SFR-t fizetni, szerinten ez sem érhet sokkal kevesebbet...
"Tudja valaki, hogy mi lett a sorsa a 375,644-esnek?"
1986.01.22 után nem sokkal kiállítva Tata vasútállomáson. A gépet a nyolcvanas évek végén leemelték és Komáromba szállították, mivel egy TSZ fűtőkazánnak akarta megvenni. Itt a mozdonyt szétbontották, de mivel a rendszerváltás miatt a TSZ-ek helyzete megváltozott, a kazánt már nem vették át. A MÁV ezt követően szétvágta kazánostól, főkeretestől.
Az az 1956.10.17-ei sajnálatos esemény hol történhetett, a tábla Pécs környékén bukkant fel , hulladéktelepen, mint rézhulladék.
A képen is látható bevágások szerint ketté akarták vágni( adagolható méretűvé ??) ,de hála feladták.A vágás teljesen friss az olajsár viszont vagy száz éves rajta.
A táblán jól olvasható a gyár neve, gyári szám / év.
WrN 3659/1893 119-es tipus B-n2t 760mm
1893.08.09: Erdélyi Erdőipari Rt., Kovászna-Gyulafalva Iparvasút "4"
1903: pallós Ármin építési vállalkozó 'Boriska'
1927.08.09: Nagycenki Cukorgyár, Bük
193?: Petőházi Cukorgyár, Petőháza
1949.02.09: Békészcsabai GV. NV. "28" (-> GVI 28)
1955: MAV/GVI 295,028
+1956.10.17.
Két ilyen tipusú mozdonyt gyártott összesen a WrN 3619 és 3659 gyári számon. A másik a Erdélyi Erdőipar "3" volt 1892-ből. Ő is Pallóshoz került 'Ilonka' néven. Jugoszláviában a Termoelektrarna, Foca-nál végezte.